Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 10:28
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Du utgår ifrån att det som lärs ut på svenska universitet är sanningsenligt och inte falskt, det är där ditt resonemang brister.
Är ganska säker på att matematik, bokföringsregler, ingenjörsmetoder, medicin, juridik och mycket annat som lärs ut på svenska universtitet är sant, i rimlig mening av ordet. Det är även nyttiga kunskaper.
Citera
2025-04-19, 10:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Om du vill ha politiker med "höga betyg eller HP" ska du rösta på politiker med "höga betyg eller HP". Det är offentliga handlingar. Annie Lööf har höga betyg och Maria Wetterstrand har högt HP. Du behöver inte gå omvägen som det innebär att se om de har blivit antagna till en attraktiv utbildning.
Att ha blivit antagen och att ha haft disciplin och struktur nog i livet att fullfölja ett flerårigt åtagande och livsplan är ett bra filter. Som jag skrev är det inte ensamt nog men det betyder inte att det är värdelöst.
Citera
2025-04-19, 10:34
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att ha blivit antagen och att ha haft disciplin och struktur nog i livet att fullfölja ett flerårigt åtagande och livsplan är ett bra filter. Som jag skrev är det inte ensamt nog men det betyder inte att det är värdelöst.
Det är inte bara värdelöst, du får politiker som fattar riktigt dåliga beslut när du väljer efter orelevanta kriterier som betyg, HP och utbildning.
Citera
2025-04-19, 10:38
Medlem
Jag tycker inte att en högskoleutbildning är ett mått på hur bra en politiker är. Jag har träffat många i mitt yrkesliv som har suttit av några år på universitetet och jag har inte sett några större spår av intelligens hos dessa. Det finns andra kvalifikationer som är viktiga.
Och då menar jag inte fem år i SSU och några år på LO kontoret…..
Citera
2025-04-19, 11:08
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är inte bara värdelöst, du får politiker som fattar riktigt dåliga beslut när du väljer efter orelevanta kriterier som betyg, HP och utbildning.
Betraktar de kriterierna som användbara. Inte som enda urvalkriterium men som ett av flera. Om du någonsin får möjlighet att tillsätta eller anlita folk i viktiga positioner och inte vill ha folk med höga betyg/HP och god utbildning utan föredrar de med låga betyg och ingen utbildning så får du förstås göra så. Lycka till.
Citera
2025-04-19, 11:37
Citat:
Betraktar de kriterierna som användbara. Inte som enda urvalkriterium men som ett av flera. Om du någonsin får möjlighet att tillsätta eller anlita folk i viktiga positioner och inte vill ha folk med höga betyg/HP och god utbildning utan föredrar de med låga betyg och ingen utbildning så får du förstås göra så. Lycka till.
För mig är det inget krav med låga betyg eller avsaknad av utbildning. Jag ser det bara som ett oanvändbart urvalskriterium.

Om jag ville ha öppna gränser då kunde jag rösta på centerpartisten Annie Lööf (som råkade högsta möjliga gymnasiebetyg).
Om jag ville avskaffa industriverksamhet då kunde jag rösta på miljöpartisten Maria Wetterstrand (som råkade ha högsta möljiga HP poäng).
Om jag ville rasera pensionssystemet då kunde jag rösta på folkpartisten Björn Hamilton (som råkade vara professor i nationalekonomi).

Inte i något av dess fall har betyg/utbildning någon betydelse för mitt val. Det är istället vad de säger att de vill göra om de kommer in i riksdagen som avgör.
Citera
2025-04-19, 12:27
Medlem
Citat:
Är ganska säker på att matematik, bokföringsregler, ingenjörsmetoder, medicin, juridik och mycket annat som lärs ut på svenska universtitet är sant, i rimlig mening av ordet. Det är även nyttiga kunskaper.
Om matematiken, bokföringsreglerna och ingenjörsmetoden är sund hur kommer man då till slutsatsen att vindkraft är billigare än kärnkraft? EROEI för ett kärnkraftsverk är över 100, samma för ett vindkraftsverk är drygt 15. Krävs inget geni för att inse vilken som är billigare i längden.

Kanske Sverige blir bättre om vi låter Harald Mix med sin BSc från Brown styra över allt? Gick ju jättebra i Skellefteå.

Det var för övrigt Per Albin Hansson med sina modesta 4 år i grundskolan som transformerade Svensk energipolitik från Somalia-anarki med små, privata, splittrade kolkraft till ett enhetligt nationellt kraftnät med fokus på stabil vattenkraft som en bärande pelare i uppbyggandet av en industrination. Sen kom akademikerna och konsulterna..
Citera
2025-04-19, 15:15
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Om matematiken, bokföringsreglerna och ingenjörsmetoden är sund hur kommer man då till slutsatsen att vindkraft är billigare än kärnkraft?
Sannolikt var det beslut fattade av politikerna. Du vet, de där med låg utbildning och fåtaliga meriter?

Eller menar du att de faktiskt lär ut felaktig matte på KTH, Chalmers och liknande?
Citera
2025-04-19, 17:11
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Den här meningen liksom det mesta du skriver är språkligt obegripligt. Om formulerar dig begripligt skall jag gärna svara. Åtminstone om det är topic och har bäring på den pinsamma nivån på svenska ministrar och vad man eventuellt kan göra åt det.

Påtagligt många inom den nuvarande amerikanska ministären har absolut visat sig vara dugliga. Där finns professorer från Ivy League, self made dollarmiljardärer, företagsledare, hög officerare och mycket annat. Kan inte komma på någon nuvarande svensk minister som faktiskt gjort sig ett namn i kraft av större insatser och framgångar utanför politiken.

Klokhet och hederlighet tror jag inte man realistiskt kan hoppas på från politiker i allmänhet.

Ja, den dag västerlandet styrs lika kompetent som ett genomsnittligt muslimskt land ser vi förstås fram emot. De är ju kända för sin höga levnadsstandard, sin låga korruption och hur fint det i allmänhet är i deras länder. Att befolkningen flyr till väst såfort de får en chans är tills vidare ett mysterium...
Du vevar med begrepp som “kompetens” och “framgång” utan att förstå vad de faktiskt innebär i ett statligt sammanhang. En Ivy League-professor, miljardär eller general är inte automatiskt lämpad att styra ett land särskilt inte ett korrupt imperium som USA. Statlig förvaltning kräver integritet, systemförståelse och konsekvensanalys, inte självförhärligande entreprenörsretorik.

Trumpadministrationen var ett kaos av avhopp, brottsutredningar, inre stridigheter och korruption över 30 personer åtalade eller utredda, inklusive hans kampanjchef, rådgivare och flera ministrar. Men du kallar det "påtaglig duglighet"? Det är som att hylla Titanic för dess arkitektur.

Du låtsas att “framgång utanför politiken” är måttstocken då borde Theranos-grundaren Elizabeth Holmes varit perfekt som hälsominister? Eller varför inte Jordan Belfort som finansminister?

Och angående din infantila "väst vs muslimska länder" jämförelse: Det väst du dyrkar har aktivt saboterat stabilitet i MENA-regionen för egna syften.

Så ja när människor från dessa länder flyr till väst, så är det från ett kaos väst varit med och orsakat, finns gott om bevis. Det är inte ett bevis på att väst är moraliskt eller kulturellt överlägset det är ett tecken på vem som suttit vid kontrollpanelen. Visst är det härligt med poetisk rättvisa att svenskar blir minoritet i Sverige, redan i tre största städer är ni minoritet, bland dom unga i många svenska städer är det majoritet invandrare. Underbart.
Citera
2025-04-20, 04:36
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Du vevar med begrepp som “kompetens” och “framgång” utan att förstå vad de faktiskt innebär i ett statligt sammanhang. En Ivy League-professor, miljardär eller general är inte automatiskt lämpad att styra ett land särskilt inte ett korrupt imperium som USA. Statlig förvaltning kräver integritet, systemförståelse och konsekvensanalys, inte självförhärligande entreprenörsretorik.
Det är ingen som påstått det. Du kämpar mot halmgubbar här.

Allt annat lika är det förstås bättre att en regering är mer kunnig, kompetent och dådkraftig. Fullständigt självklart.

Citat:
Och angående din infantila "väst vs muslimska länder" jämförelse: Det väst du dyrkar har aktivt saboterat stabilitet i MENA-regionen för egna syften.
Konstigt att de usla ledarna i väst kunde klara att sabba stabiliteten i hela den muslimska världen. De muslimska politiska ledarna måste ju vara total skit om de inte kan freda sig och sina länder från de västledare du föraktar så. Förstås någon sorts tröst att det finns länder med sämre regeringar än Kristerssons andrasortering.
Citera
2025-04-20, 06:09
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Det är ingen som påstått det. Du kämpar mot halmgubbar här.

Allt annat lika är det förstås bättre att en regering är mer kunnig, kompetent och dådkraftig. Fullständigt självklart.

Konstigt att de usla ledarna i väst kunde klara att sabba stabiliteten i hela den muslimska världen. De muslimska politiska ledarna måste ju vara total skit om de inte kan freda sig och sina länder från de västledare du föraktar så. Förstås någon sorts tröst att det finns länder med sämre regeringar än Kristerssons andrasortering.
Du kallar det “sämre regeringar” när det i själva verket handlar om västs systematiska imperialism. Du vill låtsas att MENA-länders misslyckanden uppstått i vakuum, som om USA och dess vasaller inte aktivt underminerat varenda försök till självständig utveckling. Det är historielöst dravel.

Historiska fakta:Iran, 1953 – Operation Ajax: CIA störtar Mohammad Mossadeq, demokratiskt vald premiärminister, för att han nationaliserade oljan. USA sätter in shahen, som styr genom tortyrpolisen SAVAK i 25 år.
Citat:
I owe my throne to God, my people, my army and to you.
Shahen till CIA-chefen Kermit Roosevelt.

Irak, 2003: 1,2 miljoner döda enligt Lancet. Invasionen byggde på en lögn om massförstörelsevapen. Inga hittades.
Citat:
We know where they are. They're in the area around Tikrit and Baghdad
Donald Rumsfeld, 2003.
Citat:
If we let our enemies strike first, the price could be the loss of freedom and life.
George W. Bush.

Libyen, 2011: Gaddafi störtas trots att Libyen hade Afrikas högsta HDI. Landet faller i kaos, inbördeskrig, och slavmarknader uppstår.
Citat:
We came, we saw, he died.
Hillary Clinton, skrattar i TV efter Gaddafis lynchning.

Syrien: USA:s stöd till “rebeller” inkluderade Al-Nusra (Al-Qaida). Bara för att Assad inte böjde sig för västs pipelineplaner.
Citat:
We’ve spent $500 million to train moderate rebels. Only 4 or 5 are fighting.
Pentagon 2015.

Statistik och siffror: Mellan 1946 och 2000 har USA försökt störta minst 81 regeringar världen över (Källa: Lindsey O’Rourke, Covert Regime Change).

9/10 USA-ledda interventioner i MENA har lett till antingen inbördeskrig, terrorism eller flyktingvågor.

Du tror att dessa länder bara ”misslyckas av sig själva”? Nej. De har aktivt hindrats från att lyckas gång på gång av samma västmakter du blint försvarar. Så försök inte vända västs destruktiva dominans till ett kvitto på “överlägsenhet”. Det är inte styrka att sparka på den du först tvingat ned på knä, det är feghet, kamouflerad som makt.
Senast redigerad av FreeFromOpression 2025-04-20 kl. 06:18.
Citera
2025-04-20, 11:38
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Du kallar det “sämre regeringar” när det i själva verket handlar om västs systematiska imperialism. Du vill låtsas att MENA-länders misslyckanden uppstått i vakuum, som om USA och dess vasaller inte aktivt underminerat varenda försök till självständig utveckling. Det är historielöst dravel.
Tja, om nu MENA-ländernas politiker inte hade varit så jävla usla och odugliga så skulle väl inte västs motsvarigheter kunna underminera dem? Tänk att vara så oerhört jävla skit att man inte kan freda sig och sina folk från västs pajaspolitiker. MENA-folk och deras ledare måste vara jordens avskräde när det gäller att sköta länder. Sämre än Kristersson! Och så kommer du med en fotsid offerkofta och gråter om att det minsann inte är deras fel att de är så jävla odugliga. Hahahaha!

När jag beklagar mig över svenska regeringars låga kvalifikationer så jämför jag förstås med riktiga länder befolkade till stora delar av kvalitetsmänniskor. Inte med shitholes som sköts så dåligt att befolkningen hellre riskerar livet genom att flyktingsmugglas över medelhavet eller genom Mexico jämfört med att stanna hos sina lands"män" och de samhällen de klarar att bygga själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in