2025-04-19, 12:45
Medlem
Mannens dotter äger bilverkstaden och både hon och hennes man är kraftigt skuldsatta. Allt pekar för mig mot att dotterns familj lånar bilen då de själv inte kan äga en och fordonet är därav utmätningsbart.
Citera
2025-04-19, 12:58
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ett tankeexperiment som några redan nämnt i tråden, men som är värt att pröva: är det nån här som är kunnig inom svensk lag?

Vad händer om jag med skulder snor en Lexus, parkerar bilen mitt i korsningen vid Sergels Torg/NK så att bilar inte kan komma förbi. Polisen kommer säkert dyka upp inom 10 minuter och jag sitter där tillbakalutad och belåten när de ber om mitt körkort och fogden kallas dit. Och hela mitt skuldberg skrivs av.

Finns det ens något som talar emot att en sådan plan skulle funka med de idiotiska reglerna vi har i dagsläget?
Det är möjligt att kronofogden skulle beslagta bilen, men om ägaren skulle anmäla den som stulen så skulle nog fogden utreda ärendet lite mer. Då skulle kanske ägaren säga att du inte hade lov att bruka bilen och då skulle säkert du åka dit för stöld istället. Förmodligen skulle ägaren då få tillbaka sin bil och du bli dömd.
Citera
2025-04-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
första gången ordet bilmålvakt benämns är runt år 2009.
sverige hade invandring mycket tidigare än så.

så vad är det som ändras i sverige runt denna tid?
var det runt denna tiden avgifter, skatter etc följde med bilen och inte personen?
Nej det var då som invandringen började skena så in i helvete. Det är bara blattar som är bilmålvakter, titta på listorna som publiceras då och då…
Citera
2025-04-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Mannens dotter äger bilverkstaden och både hon och hennes man är kraftigt skuldsatta. Allt pekar för mig mot att dotterns familj lånar bilen då de själv inte kan äga en och fordonet är därav utmätningsbart.
Inte värre än att dottern är registrerad på två bilar
https://www.merinfo.se/person/G%C3%B6teborg/%C3%85sa-Nadja-Cyan-Westlin-1993/bv6xz-4kegq/fordon
en Polo från 2015 och en Golf från 2013
Golfen registrerades på hene 25/2, samma dag som hon och vice VD på iMotor lämnade styrelsen.
Varifrån kommer uppgifterna att hon och hennes man är kraftigt skuldsatta?
Är hon gift? Hon bor ensam i en lgh i Göteborg.

iMotor har 136k i skuldsaldo hos KFM till det allmänna och 129k till privata fordringsägare.
Om de inte skött avveckling av bolaget korrekt kan skulden hamna hos VD och styrelse privat. Men sådant mal ganska långsamt.
Som det ser ut har de misskött bolaget, ofullständiga årsredovisningar och haft ett antal betalningsföreläggande.
Senast redigerad av nbsp 2025-04-19 kl. 13:50.
Citera
2025-04-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
första gången ordet bilmålvakt benämns är runt år 2009.
sverige hade invandring mycket tidigare än så.

så vad är det som ändras i sverige runt denna tid?
var det runt denna tiden avgifter, skatter etc följde med bilen och inte personen?
Begreppet "målvakt" har funnits längre än så.
Citera
2025-04-19, 13:09
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inte värre än att dottern är registrerad på två bilar
https://www.merinfo.se/person/G%C3%B6teborg/%C3%85sa-Nadja-Cyan-Westlin-1993/bv6xz-4kegq/fordon
en Polo från 2015 och en Golf från 2013
Golfen registrerades på hene 25/2, samma dag som hon och vice VD på iMotor lämnade styrelsen.
Var kommer uppgifterna att hon och hennes man är kraftigt skuldsatta?
Är hon gift? Hon bor ensam i en lgh i Göteborg.

iMotor har 136k i skuldsaldo hos KFM till det allmänna och 129k till privata fordringsägare.
Om de inte skött avveckling av bolaget korrekt kan skulden hamna hos VD och styrelse privat. Men sådant mal ganska långsamt.
Som det ser ut har de misskött bolaget, ofullständiga årsredovisningar och haft ett antal betalningsföreläggande.
Bra grävt! Vad kan mekanikern heta, tro?
Citera
2025-04-19, 13:11
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Trådens rubrik är helt åt helvete.

Rubriken borde vara "riskabelt att låta skuldsatta köra din bil?" (det som faktiskt har hänt).

Rubriken borde inte vara "riskabelt att besiktiga bilen" (det som inte har hänt, förutom i din fantasi)

Att provköra en bil på besiktningsplatsen, är inte samma sak som att framföra fordonet på allmän väg.

Jag kan hålla med men vad händer om polisen vill provköra ens bil vid en kontroll?
Men blir ju tvungen att be polisen visa upp sitt konto hos Skatteverket.
Man har ju hört talas om trafikpoliser som kört misstänkt överlastade lastbilar till någon vågplats. Då måste de ju först visa att de inte har skulder hos kronofogden.
För en anarkist som mig är ju denna frågeställning det finaste påskägg man kan få.
Citera
2025-04-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Bra grävt! Vad kan mekanikern heta, tro?
Kan det vara han som var vice VD och styrelsesuppleant fram till 25/2?
https://krafman.se/imotor-goteborg-ab/5593000887/sammanfattning
Citera
2025-04-19, 13:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Jävlar va dum i huvudet du måste va.
Det är politikerna som skapat dessa rättsvidriga lagarna man ska skylla på dvs regeringen vi har nu.

Om det skapas en lag att döda alla som jobbar svart,är det alla som jobbat svarts fel då eller är det en överreaktion? Eftersom du uppenbarligen är dum i huvudet så misstänker jag vad du kommer svara.
Nu satte jag ting på sin spets. Men tyvärr finns ju flera exempel på att vanliga svenskar blir offer för lagar man kanske inte hadde behövt införa eftersom viss kriminalitet och utnyttjande av tillit har ökat markant med invandring.
Citera
2025-04-19, 13:20
Medlem
Andreas Köhler, kronoinspektör:
”– Grundprincipen är att den som kör fordonet äger fordonet. Fordonsregistret är inget juridiskt ägarregister. Det blir upp till en person att bevisa att det de facto är den personens bil om vi utmäter den, säger Andreas Köhler.”
Men obetalda p-avgifter/böter, skatt mm hamnar hos den som står som ”ägare” i Fordonsregistret.
Kan den som är registrerad på ett fordon där, nu hävda att p-böter mm inte kan krävas in då det inte är ett juridiskt ägarregister?
Hela AB artikeln på Byggahus
https://www.byggahus.se/forum/threads/bilmekanikern-hade-skulder-da-tog-kronofogden-kenneths-bil.547724/page-3

Grundprincipen för en rättsstat har väl hittills varit att det är bättre att en del skyldiga slinker igenom nätet än att oskyldiga fastnar i det?
Numer verkar det omvända gälla i Sverige.

Detta kommer bara att bli värre framöver, detta med inkompetenta högutbildade.
Allt fler saknar grundläggande kunskaper i matte, enkla saker som de borde ha lärt sig i grundskolan.
https://www.dn.se/debatt/vi-tvingas-utbilda-ekonomistudenter-som-inte-kan-rakna/
En del förstår inte att det blivit fel när de får en andel som är större än helheten.
Liknande har tidigare hörts från ingenjörsutbildningar.
Universitetsutbildningar som får starta med att lära studenterna det de skulle ha kunnat när de började.

Hur kom de in på dessa utbildningar? Kan man komma in utan att kunna uppvisa att man har godkänt i matte m.m. från grundläggande utbildningar?

Liknande har noterats på juridikutbildningar, de är så klent allmänbildade att de lär få svårt att få ihop något vettigt resonemang för sin argumentation.
Senast redigerad av nbsp 2025-04-19 kl. 13:39.
Citera
2025-04-19, 13:23
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Kan det vara han som var vice VD och styrelsesuppleant fram till 25/2?
https://krafman.se/imotor-goteborg-ab/5593000887/sammanfattning
Det kan det ju vara.
Intressant namn på styrelseledamoten som avgick 2024-11-12… 😏
Citera
2025-04-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det kan det ju vara.
Intressant namn på styrelseledamoten som avgick 2024-11-12… 😏
Några anställda har de inte haft, 2023, och inga löner betalats ut enligt den ofullständiga årsredovisningen. Så han verkar vara den troligaste, om det inte var VD själv.
Iofs kan en mekare ha jobbat svart där. Firman finns i någon industribyggnad, betalt hyra måste de ha gjort, annars hade de blivit avhysta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in