Känner mig frustrerad över min sambos slöseri och att behöva dras med hennes jobbiga tonårsdotter. Vi har en liten dotter tillsammans dock som jag vill fortsätta ta hand om.
Jag funderar på om jag skulle kunna köpa en etta eller tvåa med mina börspengar och säga upp hyreskontraktet och sen får min sambo göra bäst vad hon vill? Hon kan gärna ta över den här dyra hyresrätten om hon vill det (men det tror jag inte hon klarar av ekonomiskt).
Förutom att jag betalar lite för min yngsta dotter (vi får gemensam vårdnad), kan min sambo kräva mig på pengar eller något annat?
Avsluta förhållandet först och tänk på logistiken sen, låter som att det löser sig för dig. Nej, hon kan inte kräva dig på pengar om du ger bort hyreslägenheten.
Känner mig frustrerad över min sambos slöseri och att behöva dras med hennes jobbiga tonårsdotter. Vi har en liten dotter tillsammans dock som jag vill fortsätta ta hand om.
Jag funderar på om jag skulle kunna köpa en etta eller tvåa med mina börspengar och säga upp hyreskontraktet och sen får min sambo göra bäst vad hon vill? Hon kan gärna ta över den här dyra hyresrätten om hon vill det (men det tror jag inte hon klarar av ekonomiskt).
Förutom att jag betalar lite för min yngsta dotter (vi får gemensam vårdnad), kan min sambo kräva mig på pengar eller något annat?
Det enda jag kan komma på är underhållsbidrag för barnet. Men har du barnet 50% av tiden så ska det inte betalas ut nåt.
Verkar vara stormigt hos er :-) på ett par månader har du velat kasta ut henne sen gemensamt spara till boende och nu ut igen. Ingen mening att hålla på så Gör slut och köp lägenhet
Om du är ok med att ex-sambon tar över hyresrätten (hon kan ju då byta den mot en billigare) så ska du självfallet inte säga upp den utan prata med hyresvärden om att hon vill överta kontraktet.
I normalfallet blir det varannan vecka med dottern. Du får väl fundera på hur länge det är hållbart i en etta.
Det enda hon kan få med sig är halva bohaget, det har hon rätt till enligt sambolagen. Förutsatt att ni köpt det för gemensamt bruk - hade du möblerna, tavlorna o.s.v. innan hon flyttade in till dig, eller om du hade med dig dem från ditt tidigare boende, eller har erhållit dem som personliga presenter - så kan hon inte få ut dem.
I hyresrätten finns inga pengar att dela, var glad för det! D.v.s. vissa tjänar pengar svart när de överlåter en hyresrätt, men även om du skulle göra det så kan din sambo inte dra det till domstol, eftersom detta är en förbjuden transaktion som man inte vill att någon domstol ska veta om...
I övrigt kan du inte bli skyldig din sambo något alls, eftersom ni inte var gifta. Inte ens under en övergångsperiod är du skyldig att försörja henne. Ditt barn måste du förstås betala underhåll till/för, om du bara har det varannan helg. Men om ni har varannan vecka, så uppfyller du din försörjningsskyldighet på så sätt, och då kan din sambo inte kräva något underhåll av dig för hennes veckor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!