2025-04-14, 20:57
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det enda hon kan få med sig är halva bohaget, det har hon rätt till enligt sambolagen. Förutsatt att ni köpt det för gemensamt bruk - hade du möblerna, tavlorna o.s.v. innan hon flyttade in till dig, eller om du hade med dig dem från ditt tidigare boende, eller har erhållit dem som personliga presenter - så kan hon inte få ut dem.

I hyresrätten finns inga pengar att dela, var glad för det! D.v.s. vissa tjänar pengar svart när de överlåter en hyresrätt, men även om du skulle göra det så kan din sambo inte dra det till domstol, eftersom detta är en förbjuden transaktion som man inte vill att någon domstol ska veta om...

I övrigt kan du inte bli skyldig din sambo något alls, eftersom ni inte var gifta. Inte ens under en övergångsperiod är du skyldig att försörja henne. Ditt barn måste du förstås betala underhåll till/för, om du bara har det varannan helg. Men om ni har varannan vecka, så uppfyller du din försörjningsskyldighet på så sätt, och då kan din sambo inte kräva något underhåll av dig för hennes veckor.

Tack för svar, jag tänker väl lite som att hon ska förska ta hälften av mina besparingar något som skulle ställa till det ekonomiskt för mig. Om jag köper en bostadsrätt så får hon gärna ta över lägenheten så länge den då står på henne så inte jag får inkassokrav för att hon slösat bort pengar som gör att hon inte kan betala hyran.
Citera
2025-04-14, 20:59
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Det enda jag kan komma på är underhållsbidrag för barnet. Men har du barnet 50% av tiden så ska det inte betalas ut nåt.

Att betala för mitt biologiska barn är något jag vill göra. Skulle kunna tänka mig att dela 50-50% alt att jag får chansen att jobba på mer så jag tar fler extra pass så kan min fd sambo få pengar för att ta hand om barnet några dagar extra (jag måste fortfarande gå med vinst för att jag jobbar extrta).
Citera
2025-04-15, 07:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Att betala för mitt biologiska barn är något jag vill göra. Skulle kunna tänka mig att dela 50-50% alt att jag får chansen att jobba på mer så jag tar fler extra pass så kan min fd sambo få pengar för att ta hand om barnet några dagar extra (jag måste fortfarande gå med vinst för att jag jobbar extrta).
Se först till att göra slut innan du skriver på köpekontrakt för nya lägenheten. (Helst flytta ut, polarens soffa, föräldrar etc) Dina pengar kan hon aldrig röra, men lägenhet ingår i samboavtalet om hon hävdar ni tänkt bo i den tillsammans. Så gör en tydlig lucka där.

Se till att ni ändrar kontraktet hos ert bostadsbolag, svart på vitt att hon står på lägenheten och du flyttar ut. Skulle hon missköta hyra senare och du står med på kontraktet så får du vackert betala.

Underhållet för barnet får ni förhandla själva om till en början. Tänk på att barnbidraget alltid hamnar hos modern om ni inte skriver annorlunda. Ta upp det i förhandlingen.

Var beredd på istid och fulkrig när du droppar bomben, blir nästan alltid så vid separation. Var glad du inte är gift i alla fall, då hade hon fått halva din aktieportfölj.
Citera
2025-04-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Se först till att göra slut innan du skriver på köpekontrakt för nya lägenheten. (Helst flytta ut, polarens soffa, föräldrar etc) Dina pengar kan hon aldrig röra, men lägenhet ingår i samboavtalet om hon hävdar ni tänkt bo i den tillsammans. Så gör en tydlig lucka där.

Se till att ni ändrar kontraktet hos ert bostadsbolag, svart på vitt att hon står på lägenheten och du flyttar ut. Skulle hon missköta hyra senare och du står med på kontraktet så får du vackert betala.

Underhållet för barnet får ni förhandla själva om till en början. Tänk på att barnbidraget alltid hamnar hos modern om ni inte skriver annorlunda. Ta upp det i förhandlingen.

Var beredd på istid och fulkrig när du droppar bomben, blir nästan alltid så vid separation. Var glad du inte är gift i alla fall, då hade hon fått halva din aktieportfölj.
Barnbidraget går till båda föräldrarna.
Citera
2025-04-15, 08:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Din sambo har rätt att överta hyreskontraktet om hon så önskar.

Samma sak gäller inte vid bostadsrätten, se samäganderättslagen.

För jag antar du vill leva som särbo, inte sambo?
För uppfattar inte på din fråga att du vill relationen ska upphöra.
Citera
2025-04-15, 09:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

hur lång tid måste jag "mellanlanda" genom att bo hos någon annan? har ett jobb o vill gärna köpa relativt snart så jag får korta avstånd till jobbet. Pratar vi en vecka, en månad eller ännu längre?

jag drar mig väl för att göra slut egentligen, men det skulle lösa mycket frustration för oss båda egentligen med.
Citera
2025-04-15, 09:43
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Din sambo har rätt att överta hyreskontraktet om hon så önskar.

Samma sak gäller inte vid bostadsrätten, se samäganderättslagen.

För jag antar du vill leva som särbo, inte sambo?
För uppfattar inte på din fråga att du vill relationen ska upphöra.

jag vill göra slut jo.
Citera
2025-04-15, 09:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
hur lång tid måste jag "mellanlanda" genom att bo hos någon annan? har ett jobb o vill gärna köpa relativt snart så jag får korta avstånd till jobbet. Pratar vi en vecka, en månad eller ännu längre?

jag drar mig väl för att göra slut egentligen, men det skulle lösa mycket frustration för oss båda egentligen med.

Citat:
jag vill göra slut jo.

Alltså bodelningen kan du skjuta på i upp till ett år efter att samboskapet upphörde. Därefter kan du - i alla fall inte rättsligt - begära bodelning. Det finns inga hinder för er att gemensamt komma överens om bodelning senare. Men det finns inga rättsmedel att vidta för att kunna åstadkomma det.

Vad gäller bodelningen och om du "ska betala henne pengar" så är detta något ni måste komma överens om. Det vill säga vem som tar vad, och vem som eventuellt står för överskjutande medel att kompensera om det blir en obalans i bodelningen vid enbart bohag m.m.

Att ni har ett gemensamt barn kan innebära att du eller hon blir skyldig att betala underhåll. Har ni barnet lika mycket (kallas ibland för varannan vecka), så blir ingen av er underhållsskyldig (tror jag, någon får gärna rätta mig på den punkten).
Citera
2025-04-15, 11:20
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Alltså bodelningen kan du skjuta på i upp till ett år efter att samboskapet upphörde. Därefter kan du - i alla fall inte rättsligt - begära bodelning. Det finns inga hinder för er att gemensamt komma överens om bodelning senare. Men det finns inga rättsmedel att vidta för att kunna åstadkomma det.

Vad gäller bodelningen och om du "ska betala henne pengar" så är detta något ni måste komma överens om. Det vill säga vem som tar vad, och vem som eventuellt står för överskjutande medel att kompensera om det blir en obalans i bodelningen vid enbart bohag m.m.

Att ni har ett gemensamt barn kan innebära att du eller hon blir skyldig att betala underhåll. Har ni barnet lika mycket (kallas ibland för varannan vecka), så blir ingen av er underhållsskyldig (tror jag, någon får gärna rätta mig på den punkten).

Vrf ska jag betala henne pengar?

Kan inte vänta ett helt år med o köpa bostad tyvärr
Citera
2025-04-15, 13:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Tänker att vi behöver reda ut lite missförstånd här.

Vi börjar med det första: Är det underhåll eller bodelning du har frågor om?

Vad gäller köpa bostad så behöver du inte vänta ett år med att köpa en bostad. Den ingår inte i bodelningen.
Citera
2025-04-15, 13:47
Medlem
Citat:

Är nog lite missförstånd här:
Rent rättsligt så styr sambolagen bostad och tillbehör typiskt möbler husgeråd etc som ni införskaffat till er gemensamma bostad:
I vissa fall kan även en bil ingå här: Däremot besparingar eller dylikt som inte står på gemensamma konton eller möbler etc. som ni förde med er i samboförhållandet.

Du kan i princip påbörja flytten i morgon, men då det är bäst att vänta tills ni har kommit överens med nuvarande hyresvärd om att du vill flytta.
Ev bodelning blir det tal om ifall ni inte kommer överens om hur ni skall hantera de möbler och husgeråd ni köpt gemensamt:
Om du vill behålla värdefulla möbler/Elektronik etc. som överstiger värdet på det din "Sambo" behåller kan det bli tal om att du får ersätta henne med mellanskillnaden.

Mitt tipps är att var öppen och ta upp det med sambon så snart som möjligt:
Citera
2025-04-15, 14:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Egentligen behöver du inte mellanlanda, så länge du och bara du skriver dig i den nya lägenheten. Men som sagt separationer kan dra fram det sämsta hos en människa så var försiktig med hur du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in