2025-04-14, 23:14
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Självklart kan jag det. Varför frågar du?

Därför att Du påstår något om stockholmare, och jag efterfrågade de erfarenheter Du har som Du grundar påståendena på.
Citera
2025-04-14, 23:32
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Därför att Du påstår något om stockholmare, och jag efterfrågade de erfarenheter Du har som Du grundar påståendena på.

Finns det andra än stockholmare som gillar stockholmare? Ni verkar inte vara populära i resten av landet.

En arrogant nedlåtande attitud är mer vanligt än sällan i den lilla huvudstaden långt borta från allt.

Jag minns tydligt en elegant dam i gamla stan. Bad om vägbeskrivning till Grand Hotel. Hon stirrade intensivt på mig och skrek "det är ditåt" vilket visade sig vara fel riktning.

På hotellet möttes jag av en arrogant, överlägsen attityd, då de hörde att jag kom från landet.

Jag upplevde samma beteende under en rundtur på slottet och Rosenbad.

När jag skulle äta på en fin restaurang i gamla stan fick servitören mig att vänta i en evighet. Maten visade sig inte värt att vänta på.

Sedan alla muslimer överallt det är knappast en svensk stad mycket längre. Men det skiter jag i ni har själva röstat för vansinnet.
Citera
2025-04-14, 23:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarkeADOLF
Hallå! Nyss när jag var i stockholm slogs jag av en tanke: alla stockholmare ser (nästan) konstiga ut. såhär menar jag: är man hemma i sin vanliga miljö eller nästan var som helst annars i sverige så ser folk rätt vanliga ut men inte i stockholm! nästan alla där ser uppklädda eller "styleade" ut på nåt vis.
Förstår ni vad jag menar och håller ni med? Isåfall varför är det så?!
Man ser vilka som inte är från stockholm på deras kläder, och jag menar inte arbetskläder eller andra typer av grova kläder utan även de som är normala och har nya kläder. Det är för att inget sticker ut, allt är "plain" rakt igenom. Vanliga skor, vanliga byxor, vanlig skjorta, jacka, vanlig frisyr. Inte långt, inte kort hår. Inga färger som matchar, inga ovanlig detaljer. Det har att göra med att folk från landet inte vågar avvika från normen. Om de gör det på en mindre ort blir de mobbade för att de är töntar, bögar, som vill vara "märkvärdiga". Det är jante och det hämmar människor. Folk från landet tror de är macho för att de klär sig tråkigt - men egentligen är det de motsatsen. De är fega mesar.

I grunden handar det om Maslows behovstrappa. Stockholmare är helt enkelt högre upp i stegen och har möjlighet till självförverkling, medans folk från mindre orter aldrig vågar komma komma högre än steg 3 pga jante. I Stockholm kan folk kosta på sig att ha en hatt för att de gillar att uttrycka sin personlighet - men det går inte i en inskränkt håla, för där är det är gamla kärringar och gubbar (som de blir runt 25) som styr normen.
Normen är viktig för icke-Stockholmare. Mycket viktigt.
Senast redigerad av 526 2025-04-14 kl. 23:42.
Citera
2025-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Hur är det med pundare på gatorna i stockholm idag?
Är dom många, mindre än 10 år tillbaka?

Mindre. De blir tyvärr bara färre och färre pga gentrifieringen. På 80- talet kryllade det av parkbänksalkisar i Sthlm men de goda tiderna är förbi.
Citera
2025-04-14, 23:48
Medlem
Citat:
Hallå! Nyss när jag var i stockholm slogs jag av en tanke: alla stockholmare ser (nästan) konstiga ut. såhär menar jag: är man hemma i sin vanliga miljö eller nästan var som helst annars i sverige så ser folk rätt vanliga ut men inte i stockholm! nästan alla där ser uppklädda eller "styleade" ut på nåt vis.
Menar du
metrosexuals = män, som spenderar mer tid framför spegeln än vad kvinnor gör
hipsters
eller ledsna djurgårdare och glada hammarbyare?
Alla är vanliga stockholmare fast olika sort.
Men som någon sa - en stor del av "stockholmare" är inflyttade.
Citera
2025-04-15, 01:28
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Konstigt, jag tycker tvärtom Stockholm är en av få huvudstäder där nästan alla ser vanliga ut. Annars är man van vid att storstäder bjuder på alla möjliga typer och original, men i Stockholm är det påtagligt lågt i tak. För den delen finns det ingen stark storstadskänsla heller, med riktigt myller och puls. Nä, Stockholm känns mer provinsiellt än kosmopolitiskt för mig. Sorry stockholmare. Jag gillar er stad men den är inte världens mest spännande.
Citera
2025-04-15, 06:43
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Man ser vilka som inte är från stockholm på deras kläder, och jag menar inte arbetskläder eller andra typer av grova kläder utan även de som är normala och har nya kläder. Det är för att inget sticker ut, allt är "plain" rakt igenom. Vanliga skor, vanliga byxor, vanlig skjorta, jacka, vanlig frisyr. Inte långt, inte kort hår. Inga färger som matchar, inga ovanlig detaljer. Det har att göra med att folk från landet inte vågar avvika från normen. Om de gör det på en mindre ort blir de mobbade för att de är töntar, bögar, som vill vara "märkvärdiga". Det är jante och det hämmar människor. Folk från landet tror de är macho för att de klär sig tråkigt - men egentligen är det de motsatsen. De är fega mesar.

I grunden handar det om Maslows behovstrappa. Stockholmare är helt enkelt högre upp i stegen och har möjlighet till självförverkling, medans folk från mindre orter aldrig vågar komma komma högre än steg 3 pga jante. I Stockholm kan folk kosta på sig att ha en hatt för att de gillar att uttrycka sin personlighet - men det går inte i en inskränkt håla, för där är det är gamla kärringar och gubbar (som de blir runt 25) som styr normen.

Just så.
Detta är ett mer utvecklat svar av det jag skrev.

Och, man ser tydligt om folk är utsocknes, just pga det Du skrev.
De klär sig tråkigt, icke färgmatchat.
Sandaler, gärna caprijeans, randig tröja.
Ffa tröja / t-shirt, inte snygg skjorta eller blus.
Och just så, på f.d bruksorter lever Jante mycket tydligt.
"Stick inte ut, gör Dig inte till".

Man behöver inte åka särskilt långt från Stockholm / innerstan för att uppleva detta.
Ta utkanterna av Mälaröarna t.ex.
Citera
2025-04-15, 09:35
Medlem
kajnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Konstigt.
Men lite motsägelsefullt med tanke på att de flesta ändå verkar vilja bo här.
Närheten till Köpenhamn och hur snabbt man kan ta sig ner till Tyskland alla stora företag vi har i både Lund och Malmö.

Så glöm det där med här skulle bara vara bönder.
Nämn en sandstrand i Stockholm som slår stranden vid nationalparken Stenshuvud?
Eller Laröd andra sidan skåne upp mot Höganäs.

Tyvärr. Det finns en anledning till varför ni alltid skall hit men vi aldrig eller väldigt sällan åker till er.
Ni har en flygplats som ser ut som fan. Vad tror ni de affärsmän tänker som landar på Arlanda och detta blir deras första intryck av landet?

Jag har sett soptippar som är fräschare än Arlanda.

Skånsk lokalpatriotismen och dess närhet till Köpenhamn har gjort mer skada än nytta för det här landet känns det som. Ni borde heta typ Öst-Danmark och inte Skåne. Det säger en del om hur geografiskt splittrat Sverige är.

Jag har själv bott i Skåne och känner många som har flyttat till Stockholm därifrån.

Även om Stockholm representerar allt dåligt när det kommer till politik, kultur och inte minst media p g a det är så provinsiellt. De flesta som bor i Stockholm är helt enkelt livrädda för att inte passa in och då handlar det förstås om inflyttade kan jag tänka mig.
Citera
2025-04-15, 14:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Man ser vilka som inte är från stockholm på deras kläder, omen det går inte i en inskränkt håla, för där är det är gamla kärringar och gubbar (som de blir runt 25) som styr normen.

Nu finns det inte bara Stockholm
- Surahammar
-Karlskoga
-Finspång
-Tibro
-Malmberget
-Skutskär

Även inom Stockholm så är Östermalm, N Mälarstrand, Vasastan , Djursholm, Saltsjöbaden väsenskilt från Hässelby Kista , Tensta Rinkeby Rotebro Hallonbergen Fittja osv

I Skåne där jag bor finns hålor bruksorter i inlandet. men även Båstad Torekov Mölle Viken Laröd Bjerred Lund Fridhem Bellevue Limhamn Skanör Falsterbo Brantevik Simrishamn Kivik . Orter områden med utbildad och kultiverad övre medelklass. Alla orter ligger vid kusten förutom Lund. I inlandet mer enklare orter...men även runt 100 slott https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...gårdar_i_Skåne

Kort sagt det finns utbildat folk utanför Huvudstadens finare områden., så och på Onsalahalvön, vissa delar av Uppsala mfl områden
Citera
2025-04-15, 14:28
Medlem
upplaenningens avatar
Stockholmare är en vidrig sort. Synd att man flyttade huvudstaden dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Stockholm är ingen bruksort / industristad, utan mer en finansiell / administrativ stad.
Det sätter naturligtvis sin prägel på folk som bor där.
Man är mer väldressad, och Jante är blekare än på vissa andra orter (där man "inte ska göra sig till").

Stockholmare är generellt betraktade som artiga, hjälpsamma
men lite distanserade.

Nu var du allt bra lustig.
Citera
2025-04-15, 18:03
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Skånsk lokalpatriotismen och dess närhet till Köpenhamn har gjort mer skada än nytta för det här landet känns det som. Ni borde heta typ Öst-Danmark och inte Skåne. Det säger en del om hur geografiskt splittrat Sverige är.

Jag har själv bott i Skåne och känner många som har flyttat till Stockholm därifrån.

Även om Stockholm representerar allt dåligt när det kommer till politik, kultur och inte minst media p g a det är så provinsiellt. De flesta som bor i Stockholm är helt enkelt livrädda för att inte passa in och då handlar det förstås om inflyttade kan jag tänka mig.

Jag har själv en hel del gamla kurskamrater som också valde att flytta upp till Stockholm efter studierna var avslutade. Men, jag vet inte om det var någon slags rädsla de hade. Varken är de åkte dit eller när de kom hem. För hem kom de alltid. När det var lite större ledigheter så var det kanske roligare tillbringa den tiden i Skåne där folk är sig själva.

Jag har aldrig bott i Stockholm men jag känner jag nog inte hade passat in ändå även om det kanske hade varit en bra arbetsplats. Men attityden på dem som bor där har jag märkt är väldigt provocerande. Så jag tror jag hade blivit en ganska ensam person i Stockholm då jag helt enkelt inte anpassar mig eller springer och jagar efter det senaste.

Nu råkar jag dessvärre bo i en stad som jag faktiskt snart är ifatt Stockholm rent befolkningsmässigt. Och jag hatar det. Även om det inte enbart är attityden utan trafiken och alla turisterna.

När det kommer omkring så tror jag är man född på den skånska myllan så kommer man nog alltid känna sig som bäst hemma där.

Vilket kanske betyder stockholm är för dig det Skåne är för mig.
Citera
2025-04-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Stockholm är ganska ointressant, mer intresserant är hur man blir som dubbelmördaren i Linköping. En halvstor stad och det visade sig att Linköpingsmördaren var /är helt otroligt mycket en inkrökt Linköpingsmänniska, i generationer. Man undrar om det finns många sådana exemplar. Typ Helsingborgare som nästan aldrig varit utanför Helsingborg. DET vore originellt.

Gör en tråd om det istället då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in