2025-04-14, 02:40
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det framgår inte om TS blev kuggad på IQ eller personlighet.
Och det verkar som att du överskattar din egen IQ när du tror att gränsen är 125.
Det finns ganska få människor med så hög IQ. Det är mer troligt att gränsen är runt 105-110.

Jag tycker att det här testet verkar jättedumt. Det finns många människor med IQ runt 100-110, med lätt autistiska drag, som skulle faila på testet men som kan programmera mer än tillräckligt bra. Programmering handlar mer om erfarenhet, nyfikenhet, motivation och uthållighet än att det skulle kräva väldigt hög IQ. Speciellt i dag med alla AI:s, Google och Youtube. Hög IQ hjälper, men det går att kompensera medel-IQ med andra egenskaper.

Jag har programmerat länge men jag "fuskar" hela tiden genom att googla fram lösningar eller frågar en AI. Här är ödmjukhet användbart. Jag tänker att jag kan lösa detta själv, men sannolikt har någon annan redan löst det väldigt bra så varför ska jag uppfinna hjulet igen? Det är mer rationellt att hitta den bästa lösningen än att vilja stoltsera med originella uppfinningar, som sällan är den bästa lösningen.
Nej 125 i IQ är otroligt vanligt. Omkring en halv miljon personer i Sverige har 125 eller högre i intelligens. 500 000 människor innebär en hel del människor. Min blodgrupp är det färre som har.

Jag har ADHD och hjärnan är ständigt urkopplad och jag räknar därmed ner min IQ till125 för att det är den korrekta, rättvisa bilden av min intelligensnivå.
Jag kunde t.ex. inte en av bilderna och skulle aldrig lösa den utan skita i frågan istället för att klura på den. Av det skälet är min IQ inte högre än 125 max 127. Högre kan man inte sätta mig.

Det här testet ger en bra uppskattning av din IQs korrekta nivå och så ser det ut när min koncentration eller ork inte brister vilket den gör 99.99 % av all min tid.

https://www.mensa.dk/
Mitt svar för en del år sedan.
https://postimg.cc/9zc5jmhq/3d8ee601

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vadå klarar? Det är ett personlighetstest, inte IQ-test!
Det var fler delar och även matriser.

Citat:
Ursprungligen postat av ZenThink
Såna frågor är för att få en bild av din personlighet - inte om du har någon störning - personlighet varierar en hel del helt naturligt och de är först när det blir riktigt jäkligt extremt man kan prata om störning
Men, frågan är vad de ska ha svaren till? Kanske använder de inte svaren överhuvudtaget, men det ser mer vetenskapligt ut med ett personlighetstest?

Ser ut vara frågor för ett BIG 5 personlighetstest detta
Grymt oetiskt och något att bojkotta. Arbetsgivare ska inte oskäligt testa människors IQ eller använda sig av personlighetstester där man ska utvärdera olika kriterier för störningar etcetera.

Jag upplevde inte att det var något annat än ett sätt att försöka hitta människor med högre kriterier för olika typer av störningar.

Dessutom kan man ifrågasätta hur de dokumenterar resultaten, vad de gör av informationen osv.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-04-14 kl. 02:44.
Citera
2025-04-14, 05:52
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:

Du missade den sista delen, läs igen.
Citera
2025-04-14, 06:33
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Kom in i matchen nu.
Citera
2025-04-14, 06:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Om jag skulle få sådana tester skulle jag resa mig upp och gå därifrån.

En arbetsgivare saknar rätt att försöka ställa diagnoser på arbetssökande. Min åsikt är att det är väldigt gränslöst.

Psykiatrins anställda skulle de däremot screena efter personlighetsstörningar, testa intelligensnivå och framförallt förståelsen av vad som sägs eller minnet av vad som sagts. Riktigt inkompetenta nötter där. Livsfarligt när inkompetenta människor tillåts experimentera med läkemedel och ställa diagnoser.

Denna typ av tester är mer eller mindre standard nu för tiden hos rekryterarna och ofta så kryddas det med någon IQ-test också och ibland även ett tredje test.
Det är ett enkelt sätt för rekryteringsföretagen att sålla direkt utan att ens öppna ditt CV och personliga brev och de behöver inte gå igenom 100 olika CV:n gör att hitta rätt.
Det gör också det lite jobbigare för de som ska söka så man inte bara skickar in ett slentrianansökan till allt man hittar.

Har själv aldrig varit med om att man måste utföra testet först för att ens få skicka in ett CV men givetvis är det ännu smidigare, bara de som lyckas och orkar klicka sig igenom detta kommer få skicka sitt CV. Tio ansökningar istället för 200 st helt enkelt.
Citera
2025-04-14, 06:58
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Sista 100 här.

101. Andra uppfattar mig som en kunnig person
102. Jag mår som bäst när jag har möjlighet att hjälpa andra människor
103. Jag är en sällskaplig person
104. Jag gör ofta saker spontant
105. Jag är en ordentlig person
106. Jag lever ett spännande liv
107. Jag är lyhörd för mina egna känslor
108. Jag har inget emot att släppa allt jag håller på med för att hjälpa någon annan
109. För mig är det viktigt med färg och form
110. Sociala tillställningar tråkar ut mig
111. Jag är rädd för att misslyckas
112. Jag sätter upp tydliga mål och gör mitt bästa för att nå dem
113. Jag kräver all information i sakfrågor innan jag fattar beslut
114. Ibland känner jag mig underlägsen andra
115. Filosofiska frågor intresserar mig
116. Enligt min mening är alla människor i grund och botten goda
117. Jag tycker det är viktigt att man intresserar sig för de människor som man arbetar tillsammans med
118. Jag har en god fantasiförmåga
119. Det händer att jag skjuter upp tråkiga arbetsuppgifter
120. Jag ger inte upp så lätt
121. Jag ger efter för mina impulser ganska lätt
122. När jag är glad syns det på mig
123. Jag missar aldrig ett tillfälle att pröva något nytt
124. Man kan inte förvänta sig att alla människor behandlas lika
125. På möten har jag alltid mycket att säga
126. Det bästa jag vet är att prva på nya aktiviteter
127. Jag har svårt att hävda mig
128. Om man ska göra bra affärer kan man inte alltid vara helt ärlig
129. Jag känner mig ofta orolig
130. Andra uppfattar mig som en intellektuell person
131. Man behöver inte alltid vara så tydlig med sina avsikter
132. Jag blir ofta sprudlande glad
133. Jag tar fullt ansvar för det jag har tagit på mig att göra
134. Det händer att jag får panik när jag ser hur mycket som behöver göras
135. Jag är alltid glad
136. Jag tycker om att fundera över abstrakta idéer
137. Andra kan uppfatta mig som impulsiv
138. Har jag möjlighet att skjuta upp saker gör jag gärna det
139. Jag behöver ett lugnt arbetstempo
140. Jag ställer alltid upp för mina nära och kära
141. Andra uppfattar mig som en glad optimist
142. Jag är en stabil person
143. Jag blir ofta lockad att göra saker som jag vet att jag kommer att ångra
144. De flesta människor har goda avsikter
145. Jag får ofta höra att jag är en kreativ person
146. Jag vill helst hitta på saker med andra människor
147. Att man är rak och ärlig är det viktigaste för mig
148. Jag tar ofta initiativ till att umgås med andra
149. Jag är självsäker
150. Jag utför mitt arbete med massor av kraft och energi
151. Det är påfrestande att hjälpa andra om jag själv inte vinner något på det
152. Ett av mina största intressen är konst
153. Jag trivs bäst i miljöer där det händer nya saker hela tiden
154. Jag tvekar aldrig att pröva nya maträtter
155. Jag känner stor sympati för människor som har det svårt
156. Ibland gör jag saker bara för att det är spännande
157. Det krävs en hel del för att reta upp mig
158. Jag blir hellre bättre på det jag kan istället för att hela tiden pröva på nya saker
159. När jag blir arg händer det att jag känner för att slå sönder saker
160. Det händer ibland att jag misstror mina vänners avsikter
161. Jag uppskattar god konst
162. Jag berörs sällan av tidspress när jag fattar viktiga beslut
163. Jag gillar spänningen med spel och dobbel
164. När jag har mycket att göra låter jag helst någon annan lösa mina problem
165. Jag ägnar mycket av min tid till teoretiska resonemang
166. Jag har känt att jag vill hämnas på andra människor
167. Om jag hade tid skulle jag läsa filosofi
168. Jag tycker om att gå på fester med mycket folk
169. Jag har ofta svårt att komma i tid
170. Mitt goda humör smittar av sig på andra
171. Andra uppfattar mig som prestationsinriktad
172. Jag oroar mig för framtiden
173. Om något behöver göras ser jag till att göra det på en gång
174. Det bästa med mig är att jag alltid är glad och positiv
175. Jag tillåter ofta mig själv med att vara lat
176. Andra tycker att jag är hårdhudad
177. För mig är det mycket viktigt att vara effektiv
178. Ibland händer det att jag går till överdrift när det gäller vissa saker
179. Ordning och reda är viktigt för mig
180. Jag lever ett mycket aktivt liv
181. Det händer att jag kommer på mig själv med att drömma mig bort
182. Det händer att jag pratar först och tänker sen
183. Att vara oklar har ibland sitt syfte
184. Jag är en dominant person
185. Jag arbetar ganska ostrukturerat
186. Jag har svårt att lita på andra männisor
187. Så fort jag får tillfälle försöker jag lära mig nya saker
188. Jag blir lätt nervös om någon iakttar mig
189. Det tar mycket energi från mig att umgås med andra människor
190. Jag sätter stort värde på att vara effektiv
191. Jag tänker ofta på människor som är mindre lyckligt lottade än jag
192. Jag är intresserad av design och grafisk form
193. Jag är reserverad mot andra
194. Tråkiga arbetsuppgifter ser jag till att göra klart på en gång
195. Jag skulle kunna göra något farligt bara för spänningens skull
196. Jag blir lätt berörd av barn som far illa
197. Jag gör arbetet färdigt, vad som än händer
198. Jag avstår gärna från att spendera för att istället hjälpa behövande
199. Jag struntar gärna i småsaker som egentligen borde göras
200. Jag har svårt att visa tillgivenhet inför andra människor

Man vet ju vad man skall svara. Man skall vara positiv och öppen. Så det går ju att hacka det där.
Citera
2025-04-14, 07:26
Medlem
Citat:
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.

Det skulle inte förvåna mig att detta är en följd av att dagens utbildningar är så urvattnade, så det är högst osäkert hur det står till med kunskaperna hos folk, men sedan alla sådana där jobbansökningar ska man bara helt hoppa över.
Det finns ingen som helst mening att sitta en halv dag för att få ihop till en ansökan med massa andra sökande, där dessa företag ofta inte alls ens orka bespara sig med ett vettigt svar om varför man inte fick jobbet.
Du satt där typ 2 timmar och de ger dig ett automatiskt svar tillbaka med "vi har valt att gå vidare med annan sökande".
Sådan skit görs främst för att hålla folket på HR avdelningen sysselsatta eller det är de som säger till att de själva är sysselsatta med att hitta på något "viktigt test" som de tar bra betalt för, du sitter gratis med detta, så din insats spelar ingen roll.
Citera
2025-04-14, 08:43
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Denna typ av tester är mer eller mindre standard nu för tiden hos rekryterarna och ofta så kryddas det med någon IQ-test också och ibland även ett tredje test.
Det är ett enkelt sätt för rekryteringsföretagen att sålla direkt utan att ens öppna ditt CV och personliga brev och de behöver inte gå igenom 100 olika CV:n gör att hitta rätt.
Det gör också det lite jobbigare för de som ska söka så man inte bara skickar in ett slentrianansökan till allt man hittar.

Har själv aldrig varit med om att man måste utföra testet först för att ens få skicka in ett CV men givetvis är det ännu smidigare, bara de som lyckas och orkar klicka sig igenom detta kommer få skicka sitt CV. Tio ansökningar istället för 200 st helt enkelt.
Jag fick alltid snabb respons på den tiden jag skickade iväg jobbansökningar. Begriper verkligen inte hur samhället kunnat förändrats så mycket som det gjort.

Skulle aldrig ställa upp på något dylikt. Men de borde verkligen testa psykiatrin och såklart i Västerås särskilt då det är människor som lätt hade kunnat arbeta i läger eller med att begå grova övergrepp om de bara hamnat i en lite "bättre" miljö för dem.

Sedan fattar de inte att en människa kan få nog och ser ilskan efter åratal av vårdfel, som sjukligt. Kan riktigt höra hur de tänker och analyserar och har sig.

Inga raketforskare där inte. Förvånande att de kan knyta skorna eller sätta rätt sko på rätt fot. IQ tester hade varit på sin plats när det gäller människor som arbetar med människor.

Givetvis är det istället något stolpskott på a dra platser som ska kolla hur lamdet ligger hos de arbetssökande. Vet du hur jag tolkar det? Dunning Kreuger. Människor som hela tiden överskattar dem själva, de egna förmågorna men framförallt förmågan att kunna se mönster och lösa problem själv.

För någon måste uppenbart ha upplevt sig själv som så smart att den började testa andras nivåer jämte den själv.
Citera
2025-04-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Inte till mängdjobben, möjligen till fåtalet mycket krävande analystjänster.

Utifrån insikt om resonemanget bakom kulisserna kan jag informera om att:

1) testerna generellt används för mindre kvalificerade arbeten för för att få ut mer information om sökande som inte redan har rikt med yrkesprestationer att referera till.

2) det främsta syftet med dessa tester är att gallra bort personligheter som erkänt är problematiska att ha på majoriteten av arbetsplatser som kräver flexibilitet och god social anpassningsförmåga (utöver goda teoretisk och praktisk förmåga), det vill säga diagnoser, autism. Därav vill man också ha personer som på IQ-testet presterar medelmåttigt eller straxt över. Ju högre IQ desto större risk för svårintegrerade personligheter. Därav har personlighetstesterna (som är lättmanipulerade) börjat kompletteras med IQ-tester och:

3) bakgrundskontroller. När det gäller bakgrundskontroller så handlar det inte så väldigt mycket om brottet i sig utan att en kriminell bakgrund också är en stark markör för att där finns någon sorts diagnos eller annan problemati.

Patetiskt och sorgligt.
Det finns ju massor med högfungerande människor med autism som besitter enorm förmåga att hantera komplex information, arbeta noggrant och metodiskt, osv. Nu pratar jag inte sälj-jobb utan alla andra typer av jobb.

Men nu för tiden vill ingen arbetsgivare ta i nån sån med tång utan väljer istället den ”sköna killen” som drar skämt, pratar mycket i fikarummet och helt enkelt har gått charmkurs.

Vad är viktigast - att jobbet utförs till punkt och pricka eller att man som anställd ger chefen ”sköna vibbar”? HR säger förstår ”sköna vibbar”, fast inte rakt ut utan man drar nån floskel om social kompetens, duktig på att kommunicera, lätt att samarbeta… och drar långtgående slutsatser om att en person med autism inte kan samarbeta eller kommunicera på ett tillfredsställande sätt på en arbetsplats.
Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-04-14 kl. 09:55.
Citera
2025-04-14, 10:03
Medlem
Computerzs avatar
Samma sak när jag sökte jobb hos Klarna som "IAM Developer". Efter tester och intervjuer på distans var jag tvungen att åka in till kontoret på Sveavägen för övervakade IQ-tester på plats. Grymt utdragen process numera.
Citera
2025-04-14, 10:55
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Nu överdrev jag rubriken men låt mig förklara. Hittade en annons för ett intressant IT-jobb och bestämde mig för att söka. När jag klickar på knappen för att ansöka ser jag till min stora förvåning och chock att det inte bara är ett personlighetstest. Det är också ett IQ-test!

Personligen är jag ingen Einstein så jag misslyckas med testet. Tar mig inte ens till nästa steg som går ut på att man kan skicka in det personliga brevet samt meritförteckningen.

Jag är inte motståndare till tester av diverse slag. Tvärtom. Testerna borde dock vara kopplade till uppgifterna som har med arbetet att göra. En gång fick jag göra ett par praktiska prov som hade med HTML/PHP att göra. Det ingick också att analysera paket i OSI-modellen. Det är flera år sen nu men det gick avsevärt bättre och jag tog mig vidare till intervjustadiet.

Vad är era erfarenheter av liknande tester? I den här tråden tänkte jag fråga er om detta är ny standard för kvalificerade arbeten, vi kan också diskutera fördelarna och nackdelarna med liknande tester. Kommer att ladda upp frågorna till personlighetstestet strax. IQ-testet bestod av bilder så ska kolla efter lämplig tjänst att dela det.

Tester är alltid aktuella vid den typ av jobb jag har. Med den typ av krav på kompensation jag ställer så är du inte intressant om du inte är som sämst top 5 i världen på att leverera resultat.

Därför måste ett företag göra så gott de kan för att sålla bort de som inte har vad som krävs innan de förbinder sig att möta de astronomiska kompensationskrav de måste uppfylla för att det ens ska finnas en liten chans att någon som jag skulle välja att arbeta för just dem.
Citera
2025-04-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Man vet ju vad man skall svara. Man skall vara positiv och öppen. Så det går ju att hacka det där.

Om du läser igenom frågorna så märker du att flera frågor hör ihop.

En person med konstig personlighet har stor risk att bedömas som "inkonklusiv" - dvs att personen svarar på olika sätt beroende på hur frågan ställs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnes...lity_Inventory

För en normal människa så är det inga problem att klara ett sånt här test men för vissa människor blir det svårt - dvs såna människor folk inte vill anställa.
Citera
2025-04-14, 14:00
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Att du är upprörd över personlighetstester beror på att du är en totalt oknullad och misslyckad liten horunge ingen människa vill ha att göra med, så du skulle ratas av alla i ett sånt test.

Och ändå så är du så jävla meningslöst feg som en vanlig liten fitta kom hit istället när jag bjudit hit dig så får vi väl träffas så kan du säga allt du vill nu till mig face to face.

Han vanligt vågar inte lilla Henrik det
Hur många år är nu sedan jag bad dig komma hit?
Ändå fortfarande inte sett röken av dig.
Var du bara en vanlig liten skitsnack är på fb som aldrig vågat möta upp?

Jag undrar vad en sån som du ska göra den dagen när alla användares uppgifter blir offentliga var ska du ta vägen då Henrik när jag kommer och leta reda på dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in