Citat:
Nej 125 i IQ är otroligt vanligt. Omkring en halv miljon personer i Sverige har 125 eller högre i intelligens. 500 000 människor innebär en hel del människor. Min blodgrupp är det färre som har.
Det framgår inte om TS blev kuggad på IQ eller personlighet.
Och det verkar som att du överskattar din egen IQ när du tror att gränsen är 125.
Det finns ganska få människor med så hög IQ. Det är mer troligt att gränsen är runt 105-110.
Jag tycker att det här testet verkar jättedumt. Det finns många människor med IQ runt 100-110, med lätt autistiska drag, som skulle faila på testet men som kan programmera mer än tillräckligt bra. Programmering handlar mer om erfarenhet, nyfikenhet, motivation och uthållighet än att det skulle kräva väldigt hög IQ. Speciellt i dag med alla AI:s, Google och Youtube. Hög IQ hjälper, men det går att kompensera medel-IQ med andra egenskaper.
Jag har programmerat länge men jag "fuskar" hela tiden genom att googla fram lösningar eller frågar en AI. Här är ödmjukhet användbart. Jag tänker att jag kan lösa detta själv, men sannolikt har någon annan redan löst det väldigt bra så varför ska jag uppfinna hjulet igen? Det är mer rationellt att hitta den bästa lösningen än att vilja stoltsera med originella uppfinningar, som sällan är den bästa lösningen.
Och det verkar som att du överskattar din egen IQ när du tror att gränsen är 125.
Det finns ganska få människor med så hög IQ. Det är mer troligt att gränsen är runt 105-110.
Jag tycker att det här testet verkar jättedumt. Det finns många människor med IQ runt 100-110, med lätt autistiska drag, som skulle faila på testet men som kan programmera mer än tillräckligt bra. Programmering handlar mer om erfarenhet, nyfikenhet, motivation och uthållighet än att det skulle kräva väldigt hög IQ. Speciellt i dag med alla AI:s, Google och Youtube. Hög IQ hjälper, men det går att kompensera medel-IQ med andra egenskaper.
Jag har programmerat länge men jag "fuskar" hela tiden genom att googla fram lösningar eller frågar en AI. Här är ödmjukhet användbart. Jag tänker att jag kan lösa detta själv, men sannolikt har någon annan redan löst det väldigt bra så varför ska jag uppfinna hjulet igen? Det är mer rationellt att hitta den bästa lösningen än att vilja stoltsera med originella uppfinningar, som sällan är den bästa lösningen.
Jag har ADHD och hjärnan är ständigt urkopplad och jag räknar därmed ner min IQ till125 för att det är den korrekta, rättvisa bilden av min intelligensnivå.
Jag kunde t.ex. inte en av bilderna och skulle aldrig lösa den utan skita i frågan istället för att klura på den. Av det skälet är min IQ inte högre än 125 max 127. Högre kan man inte sätta mig.
Det här testet ger en bra uppskattning av din IQs korrekta nivå och så ser det ut när min koncentration eller ork inte brister vilket den gör 99.99 % av all min tid.
https://www.mensa.dk/
Mitt svar för en del år sedan.
https://postimg.cc/9zc5jmhq/3d8ee601
Det var fler delar och även matriser.
Citat:
Grymt oetiskt och något att bojkotta. Arbetsgivare ska inte oskäligt testa människors IQ eller använda sig av personlighetstester där man ska utvärdera olika kriterier för störningar etcetera.
Såna frågor är för att få en bild av din personlighet - inte om du har någon störning - personlighet varierar en hel del helt naturligt och de är först när det blir riktigt jäkligt extremt man kan prata om störning
Men, frågan är vad de ska ha svaren till? Kanske använder de inte svaren överhuvudtaget, men det ser mer vetenskapligt ut med ett personlighetstest?
Ser ut vara frågor för ett BIG 5 personlighetstest detta
Men, frågan är vad de ska ha svaren till? Kanske använder de inte svaren överhuvudtaget, men det ser mer vetenskapligt ut med ett personlighetstest?
Ser ut vara frågor för ett BIG 5 personlighetstest detta
Jag upplevde inte att det var något annat än ett sätt att försöka hitta människor med högre kriterier för olika typer av störningar.
Dessutom kan man ifrågasätta hur de dokumenterar resultaten, vad de gör av informationen osv.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-04-14 kl. 02:44.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-04-14 kl. 02:44.