2025-04-13, 20:58
Avstängd
Har också råkat ut för sessa tester, valde att avbryta mitt sökande.
Det ör företagets förlust.
Citera
2025-04-13, 21:03
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Ja, jag tror det.

Allt var bättre förr.

Givetvis fanns saker som var svårare med livet dåförtiden.

Men då hade vi varandra.

Nu har varje människa en skärm istället.

Läskigt.

Precis!
Vi hade inte det knarkandet. Inte det supandet och denna förbrukning av antidepressiva. Samt jag tror även antalet självmord var avsevärt lägre än idag.
Men ändå säger ju undersökningar svensken är en av de lyckligaste på jorden? Dock tror jag inte dessa undersökningar är vatten värda.

För det är precis som vad du säger att vi hade varandra på den tiden. När den ena gården hade problem med skörden så kom de andra dit och hjälpte till. Man bytte tjänster med varandra utan att behöva fakturera och betala och sen skulle Skatteverket komma och lägga sig.

Exakt precis allting på alla fronter så var Sverige Sverige mycket bättre och folket var gladare.
Nu har vi snabbmat, dåliga löner, obefintlig sjukvård, sämst pensioner. allt allt allt ...

Men ändå har arbetsgivarna mage att kräva IQ och personlighetstest precis som man skulle anställas för ett multinationellt företag och ha hand om miljarder i kassan.
Fast det gäller lager ansvarig på ett ICA- lager i Flen.

Snälla medsvenskar ställ inte upp på detta tramset. Gör som jag gör med mina gamla ansökningar att jag betackade mig för allt HR folk utan enbart var intresserad av seriös tjänst och en seriös intervju på ett arbete som verkligen fanns och inte påhittat som jag förstått många annonser äri dag på tex AF.
Citera
2025-04-13, 21:30
Medlem
Kan inte någon låta ChatGPT besvara frågorna? Vem vet, fanskapet kanske får jobbet.
Citera
2025-04-13, 21:34
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Kan inte någon låta ChatGPT besvara frågorna? Vem vet, fanskapet kanske får jobbet.
Man hinner inte ta det på chatgpt då tiden att svara på frågorna är såpass kort.
Citera
2025-04-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Man hinner inte ta det på chatgpt då tiden att svara på frågorna är såpass kort.
Okej, personligen upplever jag att TjatGPT svarar blixtsnabbt jämfört med en vanlig människa.
Citera
2025-04-13, 21:43
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Okej, personligen upplever jag att TjatGPT svarar blixtsnabbt jämfört med en vanlig människa.

Du ska ju mata in informationen i chatgpt med? Det tar ju tid.
Citera
2025-04-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Du ska ju mata in informationen i chatgpt med? Det tar ju tid.
Alltså är människan problemet. Varför inte låta Ai skippa den slöa mellanhanden och besvara frågorna direkt?
Citera
2025-04-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nej, nej och nej! Jag håller inte med dig alls. Jag har haft kollegor lika välutbildade som mig som ändå inte är lämpliga för tjänsten. Visst krävs det vissa egenskaper för att ordna utbildningen på universitet, men bara för att man klarar den saken så innebär det inte per automatik att man är "smart", "lämplig" eller "klok". '

Det var inte alls vad jag sa, jag sa att det begränsar antalet sökande.
Istället för att försöka sortera ut klart olämpliga bland 2000 sökande kanske du behöver göra det bland 20 sökande istället. Säger säg själv att det är betydligt enklare, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Har man en chef som fungerar normalt socialt så kan denna exkludera olämpliga vid en intervju, man kan ha vilken utbildning som helst i slutänden, men det säger inte ett jävla dugg om man är lämplig för en reell tjänst inom området. Alla jävla tramstest är helt meningslösa, man ska gå på magkänsla vid ett anställningsförfarande.

Exkludera vid intervju? Du kan ha 2000 sökande till en tjänst, ska du spendera ett par år med bara första intervjuer eller?
Citera
2025-04-13, 23:09
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Vilket tramseri. Bergis klarar inte ens chefen dessa tester.

Det iq-testet du lade upp är kopierat från Qantas.
Qantas och andra flygbolag använde dessa tester för blivande piloter, sk. aptitude-tests.
Citera
2025-04-14, 00:15
Medlem
Alltså det hjälper inte att fuska-man kan tvingas göra om testen på plats efteråt. Trafikverket använder också tester t ex.
Citera
2025-04-14, 00:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Om jag skulle få sådana tester skulle jag resa mig upp och gå därifrån.

En arbetsgivare saknar rätt att försöka ställa diagnoser på arbetssökande. Min åsikt är att det är väldigt gränslöst.
Det är så det ser ut nu förtiden. Fördelen med dessa tester kan starkt ifrågasättas. Möjligen att de arbetsökande som är så urbota dumma att dom plikttroget svarar ärligt och inte förstår hur man ska svara är så pass korkade att de förtjänar att slängas ut ur rekryteringsprocessen (hej TS).
Citera
2025-04-14, 00:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Vilket tramseri. Bergis klarar inte ens chefen dessa tester.

Det iq-testet du lade upp är kopierat från Qantas.
Qantas och andra flygbolag använde dessa tester för blivande piloter, sk. aptitude-tests.
Vadå klarar? Det är ett personlighetstest, inte IQ-test!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in