Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-28, 08:58
  #1
Medlem
I dagens City publicerar valmyndigheten röstinstruktioner på allt från engelska till Jiddisch. På www.valmyndigheten.se finns det röstinstruktioner på 22 (!) språk!

Jag vänder mig kraftigt emot detta. För att rösta i Sverige tycker jag man skall vara så pass anpassad till samhället att man skall kunna språket. Har man inte tagit del av denna grundläggande del av samhället, vad har man då för förutsättningar att rösta egentligen? Vad vet man om svensk kultur, politik, historia?

Jag menar inte att de som inte kan språket skall uteslutas från att rösta. Men vill de icke-svenskspråkiga rösta är det DERAS ansvar att ta reda på hur. Inte svenska myndigheters roll att stoppa silversked i munnen på dem.

Dessutom kan det vara en morot för att lära sig språket. Jag tycker svenska samhället anpassar sig alldeles för mycket till de som kommer hit. Jag anser att ansvaret för att anpassa sig till samhället i huvudsak att invandraren/flyktingens, precis som det är arbetssökandens ansvar att fixa jobb - inte statens. När ska vi sluta försöka göra det till statens ansvar där människor själva misslyckas med att TA sitt ansvar?

Jag vet inte riktigt om detta skall hamna i I&I eller denna, men vi kör på.
Citera
2006-09-01, 18:52
  #2
Medlem
Iof kan jag helt ärligt inte bestämma mig för huruvida detta är bra eller dåligt..
Men visst fan är det lite konstigt ändå..
Citera
2006-09-01, 19:02
  #3
Medlem
Vad är det som är konstigt med det? Det är bara bra att folk som inte är hundra på det svenska språket kan få information på sitt hemspråk. Det minskar mängden missförstånd och dessutom är det väl bra att de röstar, då blir de snabbare en del av hela det svenska systemet.

Dessutom, ponera att jag skulle få rösta i ett presidentval imogon i USA, nog fan skulle jag föredra att all viktig information på svenska även fast det inte är något fel på min engelska. Det effektiviserar processen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback