• 1
  • 2
2025-04-12, 18:45
Medlem
Kontanter har blivit allt mer ovanliga i dagens samhälle och är numera nästan omöjliga att använda. Vi vet redan att många svenskar i städer, som jobbar som IT-konsulter på Apple, tycker att det är praktiskt. Men som vi också vet är det inte bara gängkriminella som spränger portar som gillar kontanter. Den svarta ekonomin är mycket större än vad IT-konsulten på Apple vill förstå, och jag skulle hävda att det är den som driver väldigt mycket av samhället. Allt från handel på Blocket/second hand, till hantverkare till storskurkar inom megaföretag. Det finns många branscher i Sverige där egenföretagare tidigare har haft en liten svart inkomst vid sidan av, som tex småbutiker och hantverkare. Man kan nästan se det som en extra drivkraft att starta och driva företag. Det är ju till stor del dessa företagare som håller hjulen i samhället igång. Ni som känner igen er får gärna dela med er av era tankar och berätta hur ni upplever det att driva egen firma idag, när möjligheten att göra svartarbete vid sidan om inte är lika lätt längre. Exempelvis för hantverkare.
Senast redigerad av Flygplanstekniker 2025-04-12 kl. 19:20.
Citera
2025-04-12, 18:56
Medlem
Jag vill tillägga att i Sverige är skatten nästan helig och skattebrott betraktas som ett allvarligt brott. Många andra länder har inte riktigt samma syn på skatter. Det är allmänt känt att en stor del av skattepengarna går till korruption eller används för onödiga ändamål. Jag tycker att Sverige borde minska sin kontroll på skatten och slappna av lite mer – det skulle kunna gynna samhället på lång sikt. En del av förklaringen till att Sverige avskaffar kontanter är ju för att varje krona ska beskattas, och en stor del av den hamnar tillbaka hos staten.
Citera
2025-04-12, 18:56
Medlem
Vill man inte ge bort all ekonomisk makt till privatpersoner som finns bakom bankerna och politik/med massivt politiskt inflytande till att kunna frysa folks tillgångar om du säg gör något de inte tycker om (som att ladda upp videor eller på annat sätt ge stöd åt lockdown och mandat-protesterna som var i Kanada - där många fick sina bankkonton frysta), spåra allt du gör och stödjer, allas handelsmönster, kunna sanktionera varor (som också skedde på många håll under coronapolitiken/begränsa folks köpkraft, kunna införa social credit scores av olika slag (så som carbon credit score som talats om), så använder man kontanter.

Det är ganska enkelt. Folk som använder kort hela tiden röstar i praktiken ge bort den makt och rättighet folk har över sin egen ekonomi till dagens och framtidens makthavare.

Varför försvann inlägget

Citat:
Pellerinen-2
Skitbra! 👍🏻👍🏻👍🏻
Går det inte under flashbacks yttrandefrihet att tycka det är skitbra? Låt inlägg stå!
Senast redigerad av UpTop 2025-04-12 kl. 18:59.
Citera
2025-04-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Vill man inte ge bort all ekonomisk makt till privatpersoner som finns bakom bankerna och politik till att kunna frysa folks tillgångar om du säg gör något de inte tycker om (som att ladda upp videor eller på annat sätt ge stöd åt lockdown och mandat-protesterna som var i Kanada - där många fick sina bankkonton frysta), spåra allt du gör och stödjer, allas handelsmönster, kunna sanktionera varor (som också skedde på många håll under coronapolitiken/begränsa folks köpkraft, kunna införa social credit scores av olika slag (så som carbon credit score som talats om), så använder man kontanter.

Det är ganska enkelt. Folk som använder kort hela tiden röstar i praktiken ge bort den makt och rättighet folk har över sin egen ekonomi till dagens och framtidens makthavare. Korkat med andra ord.

Jag håller helt med dig. Problemet är att det knappt går att använda kontanter längre. Den här tråden är främst riktad till egenföretagare och deras syn på det kontantfria samhället vi har idag. Till exempel var det mycket vanligt tidigare att hantverkare, som renoverade, föredrog att få betalt i kontanter. Idag skulle det nog vara omöjligt att ens föreslå det. Hur kommer detta egentligen påverka samhället?

Till IT-tekniker på Apple och medarbetare på Ica: Nej, det är inte bara invandrare och kriminella som föredrar kontanter. Svenskar fuskar extremt och så har det alltid varit. Det är bara mänskligt. Alla egenföretagare gör det, och som sagt så kan det ses som en liten bonus för att driva företag, vilket i sin tur bidrar till att hålla samhället igång. Vad händer när det inte längre är lika lönsamt? Alla kan ju inte jobba på Ica eller som IT-tekniker. Är det här kanske vad staten vill? Det här påverkar företagsamheten och intresset för entreprenörskap negativt. Vi kan inte skapa ett samhälle som Nordkorea, vi måste vara mer flexibla när det gäller skatter och betalningssätt i allmänhet.
Senast redigerad av Flygplanstekniker 2025-04-12 kl. 19:10.
Citera
2025-04-12, 19:10
Medlem
Det går alldeles utmärkt att använda kontanter, i princip överallt.
Citera
2025-04-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplanstekniker
Jag håller helt med dig. Problemet är att det knappt går att använda kontanter längre. Den här tråden är främst riktad till egenföretagare och deras syn på det kontantfria samhället vi har idag. Till exempel var det mycket vanligt tidigare att hantverkare, som renoverade, föredrog att få betalt i kontanter. Idag skulle det nog vara omöjligt att ens föreslå det. Hur kommer detta egentligen påverka samhället?
Har märkt att till och med vissa byggvaruhus inte tar emot kontanter längre. Så det gäller inte minst företag som gör så.

Senast jag köpte något på ett byggvaruhus gav jag jämna pengar, tog varan och gick. Fick något rop efter mig men vad fan, jag har ju betalt så vad är problemet, tidigt på morgonen när det inte var andra kunder där så... En gång innan det på ett annat skulle jag bara ha några skruvar, lim och något verktyg och bad den bakom i kön att köpa det åt mig för kontanter i hand och det var lungt...

Tycker det borde bojkottas företag som inte tar kontanter, och förklara varför eller betala kontant ändå, ta varan och dra så får de lösa det privat.

Nackdel är ju att du kanske inte får något kvitto, men...

Har för övrigt inget med skattefusk eller svartjobb att göra från min sida, endast av princip och det korkade med att ge bort all makt åt regeringar som gång på gång genom historien och nutid visar sig missbruka den.
Citera
2025-04-12, 19:15
Medlem
alisvenssons avatar
Det kan ju vara så enkelt att man inte vill visa vissa inköp för nära och kära allt från Kvinnor som köper kläder män som köper bildelar och elekronik till besök på en massagesalong
Citera
2025-04-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det går alldeles utmärkt att använda kontanter, i princip överallt.
Jag vet inte vad du svamlar om riktigt. I Stockholm går det knappt att betala med kontanter alls. I mataffärerna är det vanligtvis bara en av tio kassor som tar emot kontanter. Det fungerar inte heller i butiker, restauranger eller någon annanstans. Men denna tråd handlar inte om det. Diskussioner om kontanter i allmänhet har redan tagits upp i andra trådar. Den här tråden handlar om företagsamhet och hur det känns att vara egenföretagare utan möjligheten att hantera kontanter och svartinkomst. Jag vill att egenföretagare delar med sig av sina erfarenheter och hur deras verksamheter har påverkats av den utvecklingen.

Jag ändrade rubriken från "vanliga svenskar" till egenföretagare, då många endast verkar läsa rubriken och inte hela tråden
Senast redigerad av Flygplanstekniker 2025-04-12 kl. 19:21.
Citera
2025-04-12, 21:00
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar om företagsamhet och hur det känns att vara egenföretagare utan möjligheten att hantera kontanter och svartinkomst. Jag vill att egenföretagare delar med sig av sina erfarenheter och hur deras verksamheter har påverkats av den utvecklingen.

Jag ändrade rubriken från "vanliga svenskar" till egenföretagare, då många endast verkar läsa rubriken och inte hela tråden

Jag använder kontanter både privat och som egenföretagare. Jag ser det som en förutsättning att ha kontanter - dvs riktiga pengar och kommer nästa gång jag säljer att erbjuda rabatt till de som betalar kontant. Eller om man vänder på det: avgift till de som betalar med swish eller kort.

Jag har precis som de flesta sett en minskning i användningen av riktiga pengar, men här ute på landsbygden är det verkligen inte så illa som i Stockholm. Jag har fortfarande inte sett någon matvarubutik som inte tar emot kontanter i alla kassor. Enda stället som har begränsat det är Systembolaget som bara tar kontanter i en kassa. Gott om folk jag köper maskiner och saker av (begagnat) tar enbart kontanter eller banköverföring om det gäller stora belopp. Swish eller kort finns inte ens på kartan.
Citera
2025-04-12, 21:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2025-04-12, 22:04
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du svamlar om riktigt. I Stockholm går det knappt att betala med kontanter alls. I mataffärerna är det vanligtvis bara en av tio kassor som tar emot kontanter. Det fungerar inte heller i butiker, restauranger eller någon annanstans. Men denna tråd handlar inte om det. Diskussioner om kontanter i allmänhet har redan tagits upp i andra trådar. Den här tråden handlar om företagsamhet och hur det känns att vara egenföretagare utan möjligheten att hantera kontanter och svartinkomst. Jag vill att egenföretagare delar med sig av sina erfarenheter och hur deras verksamheter har påverkats av den utvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jag använder kontanter både privat och som egenföretagare. Jag ser det som en förutsättning att ha kontanter - dvs riktiga pengar och kommer nästa gång jag säljer att erbjuda rabatt till de som betalar kontant. Eller om man vänder på det: avgift till de som betalar med swish eller kort.

Jag har precis som de flesta sett en minskning i användningen av riktiga pengar, men här ute på landsbygden är det verkligen inte så illa som i Stockholm. Jag har fortfarande inte sett någon matvarubutik som inte tar emot kontanter i alla kassor. Enda stället som har begränsat det är Systembolaget som bara tar kontanter i en kassa. Gott om folk jag köper maskiner och saker av (begagnat) tar enbart kontanter eller banköverföring om det gäller stora belopp. Swish eller kort finns inte ens på kartan.
Har ännu inte stött på en livsmedelsbutik som inte accepterar kontanter, men däremot de som serverar mat, restauranger alltså, där hittar ni många som valt bort kontanter som betalningsmedel.
Citera
2025-04-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har ännu inte stött på en livsmedelsbutik som inte accepterar kontanter, men däremot de som serverar mat, restauranger alltså, där hittar ni många som valt bort kontanter som betalningsmedel.
Inga butiker tar emot kontanter längre, klädbutiker, elektronik, restauranger, cafeer, läkarbesök, körskolor, optiker, osv osv. INGEN tar emot kontanter längre. Denna stigmatisering har gått alldeles för långt. Inte undra på att alla småföretagare lägger ner sina verksamheter, det är inte lönt att fortsätta eftersom kontanter i omlopp har blivit nära noll. Snart ska alla bli anställda av staten istället..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in