2025-04-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplanstekniker
Inga butiker tar emot kontanter längre, klädbutiker, elektronik, restauranger, cafeer, läkarbesök, körskolor, optiker, osv osv. INGEN tar emot kontanter längre. Denna stigmatisering har gått alldeles för långt. Inte undra på att alla småföretagare lägger ner sina verksamheter, det är inte lönt att fortsätta eftersom kontanter i omlopp har blivit nära noll. Snart ska alla bli anställda av staten istället..
Vet inte var ni fått det ifrån, stämmer då inte här (Umeå), samtliga livsmedelsbutiker tar emot kontanter. Vissa restauranger gör det, om än ej många. För övriga krävs att det undersöks innan jag skriver mer om dessa.

De flesta företag är just småföretag, inte läggs dessa ner heller! Har drivit eget företag i över 20 år, ingen försäljning inblandad dock, så kontanter är inte aktuellt.
Citera
2025-04-13, 07:54
Medlem
Det är väl bra att den svarta ekonomin är på väg bort. Då blir det konkurrens på lika villkor.
Citera
2025-04-13, 12:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Till och med "hej hej" tiggarna som sitter utanför Ica tar emot swish vilket jag tolka att kontanter inte existerar längre. När datasystemen på Ica inte fungerade så funkade det inte att betala med kontanter heller så vad har man för nytta av dom då?
Citera
2025-04-13, 13:02
Medlem
Inga av mina kunder skulle acceptera kontant betalning. B2B har aldrig använt sig av det
Citera
2025-04-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är väl bra att den svarta ekonomin är på väg bort. Då blir det konkurrens på lika villkor.
Det är ju exakt det jag menar att inte händer. Istället blir det storföretagen som får ännu mer utrymme och tar över ännu större delar av marknaden. Att starta eget är inte längre lika attraktivt. Många har tidigare räknat med att kunna göra lite svartjobb vid sidan av för att få kalkylen att gå ihop. Ordet "svartarbete" låter väldigt laddat, men i många andra delar av världen är det inte alls lika stigmatiserat. Man skulle kunna kalla det något i stil med "inkomst som inte beskattas sönder av staten och som inte hamnar i korrupta system". Jag hävdar att den svarta ekonomin i själva verket är ett centralt kugghjul och mycket större än man vill erkänna. Väntar fortfarande på att höra vad egenföretagare har att säga om det här, men det slog mig att det kanske inte finns så många av dem här på Flashback...
Citera
2025-04-13, 18:11
Medlem
Citat:
Det är ju exakt det jag menar att inte händer. Istället blir det storföretagen som får ännu mer utrymme och tar över ännu större delar av marknaden. Att starta eget är inte längre lika attraktivt. Många har tidigare räknat med att kunna göra lite svartjobb vid sidan av för att få kalkylen att gå ihop. Ordet "svartarbete" låter väldigt laddat, men i många andra delar av världen är det inte alls lika stigmatiserat. Man skulle kunna kalla det något i stil med "inkomst som inte beskattas sönder av staten och som inte hamnar i korrupta system". Jag hävdar att den svarta ekonomin i själva verket är ett centralt kugghjul och mycket större än man vill erkänna. Väntar fortfarande på att höra vad egenföretagare har att säga om det här, men det slog mig att det kanske inte finns så många av dem här på Flashback...

I branscher där det kan vara aktuellt med "svartjobb" så är det givetvis något som skall stävjas på bästa sätt. De som hanterar skatter på korrekt sätt riskerar ju att bli utslagna av som inte följer de regler vi har i landet kring skatt i första hand.
Citera
2025-04-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I branscher där det kan vara aktuellt med "svartjobb" så är det givetvis något som skall stävjas på bästa sätt. De som hanterar skatter på korrekt sätt riskerar ju att bli utslagna av som inte följer de regler vi har i landet kring skatt i första hand.

Som jag nämnde tidigare blir de utslagna av storföretagen, som använder sig av avancerade skatteupplägg och satsar på volym snarare än marginaler. Jag vill också understryka att skattefusk alltid har förekommit av majoriteten och att det ligger i människans natur. Det finns i praktiken ingen som hanterar skatter helt korrekt, trots vad du påstår.
Citera
2025-04-13, 18:39
Medlem
Citat:
Som jag nämnde tidigare blir de utslagna av storföretagen, som använder sig av avancerade skatteupplägg och satsar på volym snarare än marginaler. Jag vill också understryka att skattefusk alltid har förekommit av majoriteten och att det ligger i människans natur. Det finns i praktiken ingen som hanterar skatter helt korrekt, trots vad du påstår.
Det är knappast så att små företag konkurrerar på samma marknad som de stora multinationella företagen som du hänvisar till. Det är ju inte så att ett litet företag med 5 anställda konkurrerar med ett läkemedelsbolag med 50 000 anställda.

En bilverkstad med 5 anställda konkurrerar med en annan bilverkstad med 5 anställda. Där blir det extra viktigt att stävja den svarta ekonomin. Det behövas vita pengar för att betala löner, hyra, skatter och köpa reservdelar. Få anställda vill ha svarta pengar då det leder till att man inte får någon pension och att man inte är försäkrad ifall man skulle skadas på arbetet. Inget grossist som säljer reservdelar vill ha kontanter. Ingen hyresvärd vill ha kontanter i handen utan de ha pengarna in på kontot.
Citera
2025-04-13, 18:40
Medlem
Citat:

Helt korrekt i alla lägen kan det säkert vara svårt att finna, men alla former av "svartjobb" gör det svårare för andra som följer reglerna efter bästa förmåga. Detta gäller nog så mycket mellan små företag som i jämförelse med stora dylika.
Citera
2025-04-13, 19:42
Medlem
Citat:
Det är knappast så att små företag konkurrerar på samma marknad som de stora multinationella företagen som du hänvisar till. Det är ju inte så att ett litet företag med 5 anställda konkurrerar med ett läkemedelsbolag med 50 000 anställda.

En bilverkstad med 5 anställda konkurrerar med en annan bilverkstad med 5 anställda. Där blir det extra viktigt att stävja den svarta ekonomin. Det behövas vita pengar för att betala löner, hyra, skatter och köpa reservdelar. Få anställda vill ha svarta pengar då det leder till att man inte får någon pension och att man inte är försäkrad ifall man skulle skadas på arbetet. Inget grossist som säljer reservdelar vill ha kontanter. Ingen hyresvärd vill ha kontanter i handen utan de ha pengarna in på kontot.

Ditt svar är så idiotiskt att jag knappt fattar varför jag ens svarar. Självklart väljer man 20k vitt framför 20k svart, det säger sig självt. Men poängen var att om man slipper skatt så snackar vi snarare 35k svart, istället för 20k vitt. Jag bad om svar från folk som faktiskt vet vad de pratar om (egenföretagare), inte gissningar från någon som uppenbarligen inte har en aning.

Småföretag konkurrerar definitivt med storföretag, särskilt när man räknar in franchiseverksamheter. Är det verkligen nödvändigt med exempel på detta? Hur kan du inte begripa detta?

Jag har aldrig påstått att ett företag skulle vara helt svart, utan har hela tiden pratat om en svart inkomst vid sidan av. Jag har redan förklarat detta i tidigare inlägg och har inte listen att upprepa det så att en treåring förstår.
Senast redigerad av Flygplanstekniker 2025-04-13 kl. 19:53.
Citera
2025-04-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ditt svar är så idiotiskt att jag knappt fattar varför jag ens svarar. Självklart väljer man 20k vitt framför 20k svart, det säger sig självt. Men poängen var att om man slipper skatt så snackar vi snarare 35k svart, istället för 20k vitt. Jag bad om svar från folk som faktiskt vet vad de pratar om (egenföretagare), inte gissningar från någon som uppenbarligen inte har en aning.

Småföretag konkurrerar definitivt med storföretag, särskilt när man räknar in franchiseverksamheter. Är det verkligen nödvändigt med exempel på detta? Hur kan du inte begripa detta?

Jag har aldrig påstått att ett företag skulle vara helt svart, utan har hela tiden pratat om en svart inkomst vid sidan av. Jag har redan förklarat detta i tidigare inlägg och har inte listen att upprepa det så att en treåring förstår.
Du skriver att storföretag och Franchising konkurrerar skattetekniskt med småföretagare på ojämna villkor. Ta Franchising inom hamburgerrestaurang, hur menar du att de via skatter kan komma undan jämfört med en pizzeria?
Citera
2025-04-20, 16:29
Medlem
Citat:

Det enda som händer är att du gav bort din frihet och att staten kan stänga av oliktänkandes och folk som är emot staten bankkonton så att de inte kan göra nåt i livet.

+ att skatteverket rejält höjt alla priser i samhället.

De enda som idag kan skattefuska i stor skala är storföretag som biltema,ikea,lidl osv och där gillar svensken skattefusk för man kan på detta sätt köpa billig korv och billiga köttbullar fast extremt många blev arbetslösa i onödan som man får betala genom skattsedeln och mindre konsumtion=än mindre jobb=mer bidrag=mer kriminalitet.
De stora kedjeföretagen skapar väldigt lite jobb per kund jämfört mot mindre företagare som fanns i varenda by förut men som idag är utrotade helt i onödan=Vi betalar genom skattsedeln.

Men när det gäller småföretagare som skapade flest jobb per kund som fått lägga ner eller minimera bemanningen och istället jobba slavarbetspass själv eftersom de får betala alla skatter så tycker folk det är rätt.

Det är detta(tillsammans med giriga hyresvärdar på vissa platser) som tokhöjt priserna på pizzor och snabbmat och småbutikers priser.

Förut kunde man köpa 90grams hamburgare med svenskt siljans kött för 19kr elelr falafel för 29kr och pizza var billigt + massor med tjänster.

Såfort skatteverket börjar sno småföretagares pengar i stor skala så höjs priserna rejält och den riktiga konkurrensen går ner då bara stora multinationella företag kan ta över en stor del av marknaden då de kan skattefuska rejält och på detta sätt ta över de bästa lägena + att de fått pengar över på detta sätt i stor skala atte xpendera och bygga lokaler utanför centrum med 0 i hyra och döda alla småbutiker i och runt centrum.

Kolla på flipperspelen.
De kostade 10kr per spel vilket var rätt så lagom.
Nu när skatteverket kom med sina sjuka krav så var dom tvungna att höja till 20kr per spel och man ser aldrig nån som lirar längre.
Så dödar man småföretagare.
Istället för att pengarna skulle gått runt i samhället och skapat jobb när de går från hand till hand så går de nu genom amerikanska banker (visa mastercard) så att de kan ta kortköpsavgift på varje köp svensken gör och resten tillbankerna som bara sitter på pengarna då pengarna går in på olika bankkonton.

Bara lättlurade troll som betalar med kort och swish och kortsiktigt tänkande företagare som ej har basservicen att ta emot landets valuta de bor i.

Näringsförbud eller höga böter som i danmark är det enda rätta för de oseriösa företagare som ej tar emot landets valuta från riksbanken.
De företagarna passar bättre att jobba som toalettstädare.
Finns alltid seriösa företagare som gärna tar över på samma plats och erbjuder basservice till sina kunder.
Senast redigerad av Blatteman 2025-04-20 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in