Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Skulle nog säga att det snarare är det omvända som är regel, dvs att personalen inte ska hitta på några egna hite på vid exempel strömavbrott, utan följa centralt fast ställd rutin som tar höjd för logistiska och juridiska saker som "Berit och Britt-Marie" i kassan inte tänker på.
Trams, hur lyckas du tolka ”säga åt sin personal” som ”några egna hite på vid exempel strömavbrott”?
Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Ja mycket fungerade på ett annat sätt för 5, 10, 20, 40 och 80 år sedan. Det fanns då även en annan organisation och infrastruktur som nu är ersatt med mer kostnadseffektiva lösningar.
Som vad? Förklara för mig varför det inte skulle gå att acceptera kontanter idag så att jag vet vad jag borde förespråka att vi ändrar på
Citat:
Så ja ska du byta grejer med en granne är det meningsfullt att ha kontanter hemma. Men det förutsätter att din granne vill byta sina ägg, kaffe eller vad det nu är mot dina papperslappar med påhittat värde. Hade jag varit din granne hade jag bara bytt mina varor mot något med mer beständigt värde så som silver, guld konst och antikviteter.
Så kan man såklart göra vid enstaka tillfällen där de flesta redan har det mesta av vad de behöver, men om det är något som behöver ske mer än några engångstillfällen (alltså en större/längre kris, inte normaltillstånd) så lär grannen nog föredra kontanter.
Till exempel:
Du kanske behöver batterier men har bensin du inte behöver, men din granne behöver medicin som inte du har, vars kompis har men som i sin tur behöver glasögon, vars kusin har men som som i sin tur behöver bensin
Att anordna ett enda sådant byte blir enklare med kontanter.
Och helt plötsligt byter du ståndpunkt totalt?
Du går från att argumentera
mot kontanter eftersom ”ingen idé, personal har sagts åt att endast acceptera kort”, till att endast säga att man endast bör acceptera ”silver, guld konst och antikviteter” för handel?😄
Själv har jag inte på rak arm någon jävla aning om hur mycket 4.7 gram silver är värt, har du? Jag har inte heller en jävla aning om vem Cristé Al Von Alko är eller om hans målning ”Kaos på bubblan” är värdelös eller värd 700 miljoner. Och det har inte du heller för du måste googla det nu.
Men jag vet vad 1000 kr är. Jag tror att det gäller de flesta. För inte en jävel handlar med silver, guld konst och antikviteter till vardags
Något mellanting finns väl ändå? Hur realistiskt är det att kräva att gemene man ska ha ett lager av ”silver, guld konst och antikviteter” hemma ifall kortsystemen skulle sluta fungera?
Jag uppmanar alla människor att ta ut några tusen vid närmsta bankomat och handla med kontanter emellanåt, ifall kort skulle sluta fungera. Det är enkelt, inte alls orimligt att göra och går att använda till vardags. Vettefan vad det är du förespråkar, vad är det egentligen?
Känns som att du mest är ute efter att säga emot, inte att komma fram till en bra och rimlig lösning