Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-04-13, 17:50
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Om vi pratar om en så allvarlig kris, så att vi inte kan få ut kapital under en längre sikt, så hjälper knappast kontanter hemma. Vem bryr sig om kontanter och guld om du har problem att överleva.
Tror mer på att stasha t ex mat/utsäde, vissa kemikalier, bensin/diesel, hygienartiklar, vissa metaller, vapen etc
Byteshandel går aldrig ur tiden.

Håller med, är krisen så stor att den inte avhjälpt på några timmar eller dagen då är det byteshandel som gäller och då främst eftertraktade varor som är svåra att ersätta så som kaffe.
Citera
2025-04-13, 19:00
Medlem
Tervulls avatar
Kontanter i ett kontantfritt samhälle. Jo det kommer bli toppen verkligen.
Citera
2025-04-13, 19:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Om vi pratar om en så allvarlig kris, så att vi inte kan få ut kapital under en längre sikt, så hjälper knappast kontanter hemma. Vem bryr sig om kontanter och guld om du har problem att överleva.
Tror mer på att stasha t ex mat/utsäde, vissa kemikalier, bensin/diesel, hygienartiklar, vissa metaller, vapen etc
Byteshandel går aldrig ur tiden.

Kontanter fungerar och är utmärkt och ha,i Ukraina har man sett att digitala betalsystem fungerar ganska bra med kortare avbrott då det körs lite cash men sen rullar det igen.

I en snitt prepper bör iaf ha en 5-10k cash i mindre valörer
Citera
2025-04-13, 20:34
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
När Dump fattar att en seger mot Ukraina öppnar dörren till fred med Kina samt att bli världens andra rikaste man, (Idag Xi, Putin, Musk (med reservation för Saudi)) är Ukrainastödet tillbaka, utan begränsningar, och Putin är väck.

Efter det är det inte så mycket att snacka om i frågorna Grönland eller Taiwan, HBTQ, feminism eller annat omanligt.

- Håll i er, ha tex. kontanter hemma. Det kan vara viktigt. Det som finns på skalan att förbereda sig mot är normalt väldigt osannolikt. Just nu? - Ha kontanter hemma.... det kostar nästan inget då ränta går ner och inflation upp heller... USD LongTerm Bonds 1% från katastrof är allvarligt. Det betyder att låsta pengar går åt som smör i solsken.

Samma människor som hatar ryssarna å håller på Ukraina är emot ett amerikanskt övertagande av Grönland.. fascinerande tankeprocess som pågår i dessa ekande hallar till skallar...
Citera
2025-04-13, 21:37
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle nog säga att det snarare är det omvända som är regel, dvs att personalen inte ska hitta på några egna hite på vid exempel strömavbrott, utan följa centralt fast ställd rutin som tar höjd för logistiska och juridiska saker som "Berit och Britt-Marie" i kassan inte tänker på.
Trams, hur lyckas du tolka ”säga åt sin personal” som ”några egna hite på vid exempel strömavbrott”?

Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja mycket fungerade på ett annat sätt för 5, 10, 20, 40 och 80 år sedan. Det fanns då även en annan organisation och infrastruktur som nu är ersatt med mer kostnadseffektiva lösningar.
Som vad? Förklara för mig varför det inte skulle gå att acceptera kontanter idag så att jag vet vad jag borde förespråka att vi ändrar på

Citat:
Så ja ska du byta grejer med en granne är det meningsfullt att ha kontanter hemma. Men det förutsätter att din granne vill byta sina ägg, kaffe eller vad det nu är mot dina papperslappar med påhittat värde. Hade jag varit din granne hade jag bara bytt mina varor mot något med mer beständigt värde så som silver, guld konst och antikviteter.
Så kan man såklart göra vid enstaka tillfällen där de flesta redan har det mesta av vad de behöver, men om det är något som behöver ske mer än några engångstillfällen (alltså en större/längre kris, inte normaltillstånd) så lär grannen nog föredra kontanter.

Till exempel:
Du kanske behöver batterier men har bensin du inte behöver, men din granne behöver medicin som inte du har, vars kompis har men som i sin tur behöver glasögon, vars kusin har men som som i sin tur behöver bensin

Att anordna ett enda sådant byte blir enklare med kontanter.

Och helt plötsligt byter du ståndpunkt totalt?
Du går från att argumentera mot kontanter eftersom ”ingen idé, personal har sagts åt att endast acceptera kort”, till att endast säga att man endast bör acceptera ”silver, guld konst och antikviteter” för handel?😄

Själv har jag inte på rak arm någon jävla aning om hur mycket 4.7 gram silver är värt, har du? Jag har inte heller en jävla aning om vem Cristé Al Von Alko är eller om hans målning ”Kaos på bubblan” är värdelös eller värd 700 miljoner. Och det har inte du heller för du måste googla det nu.

Men jag vet vad 1000 kr är. Jag tror att det gäller de flesta. För inte en jävel handlar med silver, guld konst och antikviteter till vardags

Något mellanting finns väl ändå? Hur realistiskt är det att kräva att gemene man ska ha ett lager av ”silver, guld konst och antikviteter” hemma ifall kortsystemen skulle sluta fungera?

Jag uppmanar alla människor att ta ut några tusen vid närmsta bankomat och handla med kontanter emellanåt, ifall kort skulle sluta fungera. Det är enkelt, inte alls orimligt att göra och går att använda till vardags. Vettefan vad det är du förespråkar, vad är det egentligen?

Känns som att du mest är ute efter att säga emot, inte att komma fram till en bra och rimlig lösning
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-13 kl. 22:08.
Citera
2025-04-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
När Dump fattar att en seger mot Ukraina öppnar dörren till fred med Kina samt att bli världens andra rikaste man, (Idag Xi, Putin, Musk (med reservation för Saudi)) är Ukrainastödet tillbaka, utan begränsningar, och Putin är väck.

Efter det är det inte så mycket att snacka om i frågorna Grönland eller Taiwan, HBTQ, feminism eller annat omanligt.

- Håll i er, ha tex. kontanter hemma. Det kan vara viktigt. Det som finns på skalan att förbereda sig mot är normalt väldigt osannolikt. Just nu? - Ha kontanter hemma.... det kostar nästan inget då ränta går ner och inflation upp heller... USD LongTerm Bonds 1% från katastrof är allvarligt. Det betyder att låsta pengar går åt som smör i solsken.

Samma dag som (om) digital valuta tappar sitt värde så blir sedlar toalettpapper i värde också. Du förstår det väl?
Hela den här prepper-mentaliteten tycker jag att man ska hålla sig ifrån, just för den egna mentala hälsan. Men om du vill hålla på och leka med tanken "tänk om" så borde du nog skaffa dig lite guld. Det kanske kan vara värt något i framtiden, vem vet.
Citera
2025-04-14, 07:52
Medlem
Muppetys avatar
Kanske kan det vara en ide att investera i en sån här? 25 g guld i form av 1 grams-tackor...
https://www.bullionbypost.eu/gold-ba...ld-bar-minted/

Eller 100 st 1 g-bitar...
https://www.bullionbypost.eu/gold-ba...gold-combibar/
Citera
2025-04-14, 13:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Trams, hur lyckas du tolka ”säga åt sin personal” som ”några egna hite på vid exempel strömavbrott”?

Som vad? Förklara för mig varför det inte skulle gå att acceptera kontanter idag så att jag vet vad jag borde förespråka att vi ändrar på

Så kan man såklart göra vid enstaka tillfällen där de flesta redan har det mesta av vad de behöver, men om det är något som behöver ske mer än några engångstillfällen (alltså en större/längre kris, inte normaltillstånd) så lär grannen nog föredra kontanter.

Till exempel:
Du kanske behöver batterier men har bensin du inte behöver, men din granne behöver medicin som inte du har, vars kompis har men som i sin tur behöver glasögon, vars kusin har men som som i sin tur behöver bensin

Att anordna ett enda sådant byte blir enklare med kontanter.

Och helt plötsligt byter du ståndpunkt totalt?
Du går från att argumentera mot kontanter eftersom ”ingen idé, personal har sagts åt att endast acceptera kort”, till att endast säga att man endast bör acceptera ”silver, guld konst och antikviteter” för handel?😄

Själv har jag inte på rak arm någon jävla aning om hur mycket 4.7 gram silver är värt, har du? Jag har inte heller en jävla aning om vem Cristé Al Von Alko är eller om hans målning ”Kaos på bubblan” är värdelös eller värd 700 miljoner. Och det har inte du heller för du måste googla det nu.

Men jag vet vad 1000 kr är. Jag tror att det gäller de flesta. För inte en jävel handlar med silver, guld konst och antikviteter till vardags

Något mellanting finns väl ändå? Hur realistiskt är det att kräva att gemene man ska ha ett lager av ”silver, guld konst och antikviteter” hemma ifall kortsystemen skulle sluta fungera?

Jag uppmanar alla människor att ta ut några tusen vid närmsta bankomat och handla med kontanter emellanåt, ifall kort skulle sluta fungera. Det är enkelt, inte alls orimligt att göra och går att använda till vardags. Vettefan vad det är du förespråkar, vad är det egentligen?

Känns som att du mest är ute efter att säga emot, inte att komma fram till en bra och rimlig lösning

Mycket ord och känslor här men för att sammanfatta:

Britt-Marie's och Berit's är ofta kreativa påhittiga personer, tyvärr även som oftast närsynthet och missar helheten. Därför behöver de få tydliga instruktioner om att inte göra egna hite på, då det ställer till mer än vad det löser.

Hur vi organiserar arbetet skiljer sig jämfört med tidigare. Exempelvis så beställs varor elektroninskt via beställningspunkter som genereras av kassasystemen istället för att ha en avdelningsansvarig som inventerade sina hyllor dagligen och ringde in ordern. Tänk en vanlig mindre livsmedelsbutik, för 30-20 år sedan hade de ansvariga för varje varugrupp exempel kolonial, dryck, städ mm nu har de som regel bara en färskvaruansvarig. Så för att få hela butikens ekosystem att fungera utan ett kassasystem och lagersystem kräver att vi rullar tillbaka utvecklingen vilket avsevärt skulle höja priserna vilket kunderna inte vill betala.

Vid en kris så kommer inte Fiat valutor vara värda ett skit, de kommer kunna detaljerad 100 gånger om, dras in eller gud vet vad. Tror du hade funnit stort utbytte av att läsa på om hur vårt monetära system är uppbyggt och fungerar. Efter det så kommer du förstå varför preppers sparar i silvermynt i 1, 0,5 och 0,1 Oz

1gr silver 0.999 är knappa 10 kr
Citera
2025-04-15, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kontanter fungerar och är utmärkt och ha,i Ukraina har man sett att digitala betalsystem fungerar ganska bra med kortare avbrott då det körs lite cash men sen rullar det igen.

I en snitt prepper bör iaf ha en 5-10k cash i mindre valörer

Historien ger oss att allvarliga kriser, t ex krig, kan innebära tusentals procent i inflation, bara under några få dagar. Många värdsliga ekonomiska aspekter som spelar in med kontanter och risken finns att det snabbt blir dyrt skithuspapper.
Men visst, kontanter är aldrig fel att ha hemma, det håller jag med om. Jag har alltid några tusen utspritt, även i bilen. Men i kristider gäller i slutändan fasta saker med främst bruksvärde, men även t ex guld funkar.

Viktigt att tänka på, med kontanter, är att kontinuerligt uppdatera stashen till färska sedlar. Lite surt att stasha tiotusentals kronor som sen visar sig utgångna och värdelösa. I en normal situation går det oftast, tror jag, att växla in gamla sedlar mot en kostnad. Men om det ekonomiska systemet har rasat och det råder hyperinflation, så är du torsk.
Hittade en gång utgångna kontanter som jag glömt. Kostnaden för att växla in dom var högre än summan. Tror det var på slutet av 90-talet och handlade om 4-siffrigt. Men där kan minnet svika mig.
Citera
2025-04-18, 17:23
Medlem
siljaeuropa94s avatar
För att underlätta bör flera uttagsautomater finnas
Citera
2025-04-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Ligger systemet nere på mataffären så spelar stålar ingen roll, det som spelar roll är vem som kör in hjullastare genom ica's entré först
Det stämmer. När ICA eller annan affär inte har fungerande uppkoppling eller el till systemen kan de inte ta betalt och registrera inköpen som kunder gör varvid kunder får stå i en lång kö och se dumma ut tills de har fixat problemen.

Nu antar jag att de inför krigstida problem avser att tillfälligt ha ett pappersbaserat, enklare system, om de nu förmår att tänka så långt, men som påpekat utan el eller uppkoppling kommer inköpen att ligga nere.

Sedan lär hundratusentals blattar bara springa rakt in, plocka på sig allt de kan och sedan sticka ut igen vilket gör det nära nog omöjligt för butiker att ha öppna ingångar utan att först begränsa antalet i butik eller vara utan väktare.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in