Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-11, 23:31
Medlem
När Dump fattar att en seger mot Ukraina öppnar dörren till fred med Kina samt att bli världens andra rikaste man, (Idag Xi, Putin, Musk (med reservation för Saudi)) är Ukrainastödet tillbaka, utan begränsningar, och Putin är väck.

Efter det är det inte så mycket att snacka om i frågorna Grönland eller Taiwan, HBTQ, feminism eller annat omanligt.

- Håll i er, ha tex. kontanter hemma. Det kan vara viktigt. Det som finns på skalan att förbereda sig mot är normalt väldigt osannolikt. Just nu? - Ha kontanter hemma.... det kostar nästan inget då ränta går ner och inflation upp heller... USD LongTerm Bonds 1% från katastrof är allvarligt. Det betyder att låsta pengar går åt som smör i solsken.
Senast redigerad av pyroclasm 2025-04-11 kl. 23:44.
Citera
2025-04-12, 00:06
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det är ett bra råd, alla bör ha kontanter så att de kan klara sig minst 2 veckor (tycker jag). Att korten slutar fungera är absolut inte otänkbart och har redan hänt (men i mindre skala, tänker på när Coops och andra butiker över landet blev attackerade)

Fler tips och råd:
https://www.msb.se/sv/rad-till-priva...tanter-i-kris/

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
det kostar nästan inget då ränta går ner och inflation upp heller...
Men använd inte detta som argument, det finns bättre. Inflationen i princip går alltid upp. Någon inflation, ofta ca 2% är till och med alla(?) länders mål
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-12 kl. 00:10.
Citera
2025-04-12, 05:01
Medlem
448s avatar
Ni måste bli proffspreppers

*Har käk för 24 månader
*Köpte 1 explorer i veckan under
två år o la i flyttlåda 83 flaskor
*Cashreserv 140 tkr

Och mycket annat

Jag kan softa i nästan 2 år utan o röra en fena och inga dyra lån
Citera
2025-04-12, 05:16
Medlem
Pripps0.0s avatar
Kontanter är alltid bra, främst för att de inte ska försvinna ur systemet så att övervakningen av våra liv och leverne blir total.

När det gäller prepping inför eventuellt krig så undrar jag varför man kör efter kartan och inte tar lärdom från verkligheten. Är/var alla överlevare i Ukraina preppers? Om de var det, är lagren slut nu, vad gick åt först, vad skulle de gjort annorlunda? Vad saknar de, förutom fred idag?
Citera
2025-04-12, 06:41
Medlem
Muppetys avatar
Ett visst lager av kontanter bör man väl ha hemma, men har man större summor skulle jag välja att hade det i guld.
Citera
2025-04-12, 07:01
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
När Dump fattar att en seger mot Ukraina öppnar dörren till fred med Kina samt att bli världens andra rikaste man, (Idag Xi, Putin, Musk (med reservation för Saudi)) är Ukrainastödet tillbaka, utan begränsningar, och Putin är väck.

Efter det är det inte så mycket att snacka om i frågorna Grönland eller Taiwan, HBTQ, feminism eller annat omanligt.

- Håll i er, ha tex. kontanter hemma. Det kan vara viktigt. Det som finns på skalan att förbereda sig mot är normalt väldigt osannolikt. Just nu? - Ha kontanter hemma.... det kostar nästan inget då ränta går ner och inflation upp heller... USD LongTerm Bonds 1% från katastrof är allvarligt. Det betyder att låsta pengar går åt som smör i solsken.

Kontanter? Jo tjena. Om folk inte kan använda sina kort längre, så kommer lagen inte spela så stor roll får många, tro mig.

Preppa med mat istället, vid ett skede där man inte kan använda kort på länge, ja då har du nog värre problem än att du inte kan köpa mat lol
Citera
2025-04-12, 08:24
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kontanter är alltid bra, främst för att de inte ska försvinna ur systemet så att övervakningen av våra liv och leverne blir total.

När det gäller prepping inför eventuellt krig så undrar jag varför man kör efter kartan och inte tar lärdom från verkligheten. Är/var alla överlevare i Ukraina preppers? Om de var det, är lagren slut nu, vad gick åt först, vad skulle de gjort annorlunda? Vad saknar de, förutom fred idag?
Jag skulle säga att "preppers" i utbred mening egentligen är något ganska modernt-amerikansk. Alltså mycket av det som klassas som "prepping" är för en del det normala hushållandet i Ukraina (vilket det även var här).

Ukrainare på landsbygden är liksom folk från övrig östeuropeisk landsbygd inte ovana vid att strömmen går eller att vägarna är dåliga. Långt innan kriget bröt ut så var det vanligt med "datjor" (dvs kolonilotter) i både Ryssland och Ukraina då grönsakspriserna skenade under vissa månader. När jag festade med ryska ungdomar i Moskva så visste de flesta ungdomar hur man gjorde kompott (drycken dvs) och enklare inläggningar.

Varma kläder och ved ugn eller kamin verkar ha varit uppskattat i Ukraina när man läser online iaf.

Människor i städerna evakuerades snabbare till säkra delar av landet och för vissa så har de inte ens märkt av kriget irl. Sen är det väldigt stor skillnad på stadsbor och landsbor i Ukraina. Alltså det är inte ovanligt att en stadsbo inte kan simma eller cykla tex. Motsvarande här är att du blir idiotklassad av lantisar om du inte har ett manuellt körkort innan du är 20.

Det är annars mångt och mycket det vanliga som lyfts:
  • Keep a supply of water and food for emergencies to be able to act quickly.
  • Make sure you always have access to cash, as digital payment systems can fail during crisis times.
  • Prepare your medical care and have a first aid kit ready.
  • Always have a full tank of gas in case you need to travel a greater distance in an emergency.
  • Check the infrastructure surrounding you to identify potential dangers and resources.
  • Don't stay in one place longer than necessary - if the situation requires it, leave your home.
  • Prepare your family and create an emergency plan that every family member knows.
  • Have your bug-out bag ready and pack it with the most important survival items.
  • Learn survival skills to be able to survive during crisis times.
  • Always have a backup plan and remain flexible as situations can change quickly.
Mer detaljer:
https://survival-kompass.de/en/10-th...aine-invasion/
Citera
2025-04-12, 08:27
Medlem
Citat:

- Håll i er, ha tex. kontanter hemma. Det kan vara viktigt.

Hur mycket?

Hur ska man resonera?
Citera
2025-04-12, 08:30
Finns det ens så mycket kontanter om alla svenskar tar ut, en viss procent blir utan.
Personrånen lär nog skjuta i höjden när svensken springen omkring med sedlar.
Citera
2025-04-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är ett bra råd, alla bör ha kontanter så att de kan klara sig minst 2 veckor (tycker jag). Att korten slutar fungera är absolut inte otänkbart och har redan hänt (men i mindre skala, tänker på när Coops och andra butiker över landet blev attackerade)
Man kunde inte handla med kontanter då heller. Det är användbart för du kan springa över till grannen och köpa överbliven potatis. Men hos COOP och ICA blir det blankt nej när systemen ligger nere.
Citera
2025-04-12, 09:13
Medlem
Molekyl3ns avatar
Ligger systemet nere på mataffären så spelar stålar ingen roll, det som spelar roll är vem som kör in hjullastare genom ica's entré först
Citera
2025-04-12, 09:22
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Ligger systemet nere på mataffären så spelar stålar ingen roll, det som spelar roll är vem som kör in hjullastare genom ica's entré först

Och det är JAG!
Säg till om ni skall ha något på Coop eller typ Willys också så fixar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in