Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-13, 01:28
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kontanter är alltid bra, främst för att de inte ska försvinna ur systemet så att övervakningen av våra liv och leverne blir total.

När det gäller prepping inför eventuellt krig så undrar jag varför man kör efter kartan och inte tar lärdom från verkligheten. Är/var alla överlevare i Ukraina preppers? Om de var det, är lagren slut nu, vad gick åt först, vad skulle de gjort annorlunda? Vad saknar de, förutom fred idag?

Ukraina är självförsörjande på viktiga livsmedel, Sverige är inte det. Ganska märkligt egentligen att det finns solrosolja, honung, godis mm fr Ukraina i våra butiker samtidigt som landet krigar. Det var inget krig i Sverige under WWII ändå var det matransonering.
Citera
2025-04-13, 08:38
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför sälja dina matvaror för att få pengar som du en vecka senare kanske inte kan använda eller så kanske du får köpa tillbaks ett ägg för 40 kr styck och kaffe för 3000 kr. Jag skulle aldrig sälja av mina förnödenheter - möjligtvis byta till mig något jag hellre vill ha...
Läs sista meningen, om jag skulle sälja av mindre troligt, dvs har ingen avsikt sälja något då jag troligen kommer ha mer nytta av det själv och pengar har jag så jag klarar mig ändå. Sen köpa ägg när jag har egna höns som ger 12-18 ägg/dag.
Citera
2025-04-13, 08:53
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Girighet är så fult... Både idag och under kristider. Vissa hjälper osjälvisk andra, medan vissa drar fördel av andras olycka.
Så är det, under sista stora kriget ww2 hur många hjälpte din släkt? Min farfar tog emot en som rott över Östersjön från Lettland och en flicka som var 8 år och gav dem mat och husrum tills kriget över. Sen var han trädgårdsodlare och tjänade givetvis en hel del pengar under kriget då allt ransonerat i princip.
Så var han girig för att han tjänade pengar då priser skjuter i höjden då det blir brist på varor eller var han osjälvisk som hjälpte folk som flytt kriget?

En frågeställning du kanske bör fundera på lite djupare och sen sätta det i relation om det verkligen blir kristider, hur kommer det att vara i Sverige då? Hur kommer du att vara? Kommer du ge bort din sista mat till någon som redan ätit upp sin ranson? Kommer du hämta ut din ransonerade sprit även fast du inte dricker själv och sälja den med lite vinst eller byta den mot mat till familjen. Ja hur kommer du själv agera?
Citera
2025-04-13, 09:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Det saknas 21 flaskor. Tjuvstartat?

Ja tror det är lite mera men det var dom jag räknat 😁
Citera
2025-04-13, 10:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Där är väl ändå fysiskt möjligt att säga åt sin personal ”Ni ska börja acceptera kontanter nu”?

Och om inte butikerna gör det så lär regeringen göra det om det är en väldigt storskalig händelse.

Det funkade i alla fall långt innan bankkort fanns.

Och i värsta fall så kan jag tänka mig att i alla fall en granne eller vän skulle föredra att sälja något till dig för kontanter framför att du sträcker fram ett icke-fungerande kort.

Därmed är det inte meningslöst att ha kontanter.

Skulle nog säga att det snarare är det omvända som är regel, dvs att personalen inte ska hitta på några egna hite på vid exempel strömavbrott, utan följa centralt fast ställd rutin som tar höjd för logistiska och juridiska saker som "Berit och Britt-Marie" i kassan inte tänker på.

Ja mycket fungerade på ett annat sätt för 5, 10, 20, 40 och 80 år sedan. Det fanns då även en annan organisation och infrastruktur som nu är ersatt med mer kostnadseffektiva lösningar. Titta bara på alla risartiklar som skrevs för 20 år sedan på temat "vem ska ersätta 40-talisterna? världen kommer kollapsa!"
Vad hände 2010 kom men inte gick världen under, 40-tslidterna fick bara detta av sin tid och var redan innan pension ersatta av bättre och digitaliserade system.

Tittar vi på en livsmedelsbutik och jämför med för 50 år sedan dvs 1975, då var maten avsevärt dyrare, vi lade knapt1/5 av vår inkomst på mat jämfört med idag då vi lägger en dryg 1/10 a. Vår inkomst på mat. Utbudet var en bråkdel av vad vi har nu (pasta var makaroner eller spagetti från ett möjligen två varumärken, inte som nu dryga 10 sorter från minst 8 olika märken), öppettiderna var avsevärt sämre och ändå jobbade mer än dubbelt så många i butiken....

Så ja ska du byta grejer med en granne är det meningsfullt att ha kontanter hemma. Men det förutsätter att din granne vill byta sina ägg, kaffe eller vad det nu är mot dina papperslappar med påhittat värde. Hade jag varit din granne hade jag bara bytt mina varor mot något med mer beständigt värde så som silver, guld konst och antikviteter.
Citera
2025-04-13, 10:10
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ukraina är självförsörjande på viktiga livsmedel, Sverige är inte det. Ganska märkligt egentligen att det finns solrosolja, honung, godis mm fr Ukraina i våra butiker samtidigt som landet krigar. Det var inget krig i Sverige under WWII ändå var det matransonering.

Det var ransonering på det som impoterades och det som behövdes till försvaret. Samt till viss del för att förebygga hamstring. Men egentlig brist var det bara på kaffe, te, caccao, socker, matfett, vetemjöl, ägg och kött (ägg och kött gick till försvaret). Frukt som apelsiner, druvor bananer annanas mm fans inte heller.

Men äpple, potatis, ärtor, kanin, kyckling och råg det ingen brist på.
Citera
2025-04-13, 10:25
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då vet vi det att du inte riktigt passar för butiksyrket och inte är villig att ge normal basservice till kunderna normalt sett och istället e hemma medans vanliga företagare gärna jobbar vidare och välkomnar dina kunder.

Att du handlar på oseriösa snabbgrossister som inte tar emot landets valuta är upp till dig men vanliga snabbgrossister har normal basservice och tar emot kontanter av sina kunder.

Du kanske inte visste det men man får ett kundkort som man visar upp vid handling.
Det är bara att visa upp den när man fyllt på kärrorna så får de börja räkna och fortsätta sälja varor även när systemen ligger nere.

Att coop är amatörmässiga på allt dom gör vet ju alla vid detta laget men inte alla coop butiker stängde. Fanns några som hade andra kassasystem som höll öppet för kontantkunder.

Alla andra som blev hackade i sverige gång på gång höll öppet och fortsatte serva alla normal kunder som hade riktiga pengar.

Vet inte om jag tycker att https://www.snabbgross.se/ är så oseriösa...
Och ja du har ett kundkort du ska visa upp, då allt du handlar registreras på ditt kundnummer och det för varje köp skapas en faktura (en chash har inte någon dagskassa på samma sätt som vanlig butik) som betalas direkt. Så liger kassa systemet nere och fakturan inte kan skapas då spelar det inte någon roll hur du betalar.

Känns som att du har väldigt liten insikt om vilka krav det finns kring bokföring av försäljning av varor till slutkonsument, samt följderna om dessa inte uppfylls. Speciellt verkar du helt sakna insikt om kostnaden i arbetstid som är kopplad till att komma i ordning efter att någon "fixa lite snabbt".

Ta livsmedelshandel med en marginal på 1-2% och stora volymer då blir det en brakförlust av att hålla igång under exempelvis ett strömavbrott på en eller två dagar.

Att argumentera för kontanter vid kris är som att kissa i sängen när kallt, det känns bra i stunden, men är inte så genomtänkt sett till helheten.
Citera
2025-04-13, 11:09
Medlem
BuckshotBills avatar
Vilka affärsverksamheter är det som fortsätter som inget hänt om något så pass allvarligt hänt att det inte går att betala längre?
Betalsystem i mataffärer kan inte hantera kontanter. Ska taxichaufför sitta där och erbjuda taxi till de med kontanter och ingen växel får kunderna?
Man ser till att ha mat hemma och hoppas på att man kan ta sig hem om det händer.
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Man kunde inte handla med kontanter då heller. Det är användbart för du kan springa över till grannen och köpa överbliven potatis. Men hos COOP och ICA blir det blankt nej när systemen ligger nere.
Ja men det är väldigt tveksamt att grannen vill och har potatis att sälja. Jag säljer inte gärna min mat i ett krisläge.
Citera
2025-04-13, 13:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Vilka affärsverksamheter är det som fortsätter som inget hänt om något så pass allvarligt hänt att det inte går att betala längre?
Betalsystem i mataffärer kan inte hantera kontanter. Ska taxichaufför sitta där och erbjuda taxi till de med kontanter och ingen växel får kunderna?
Man ser till att ha mat hemma och hoppas på att man kan ta sig hem om det händer.

Ja men det är väldigt tveksamt att grannen vill och har potatis att sälja. Jag säljer inte gärna min mat i ett krisläge.

Man skall inte ha stora valörer utan tiokronor,tjugor och 50 lappar till den stora delen
Citera
2025-04-13, 14:28
Medlem
Om vi pratar om en så allvarlig kris, så att vi inte kan få ut kapital under en längre sikt, så hjälper knappast kontanter hemma. Vem bryr sig om kontanter och guld om du har problem att överleva.
Tror mer på att stasha t ex mat/utsäde, vissa kemikalier, bensin/diesel, hygienartiklar, vissa metaller, vapen etc
Byteshandel går aldrig ur tiden.
Citera
2025-04-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vet inte om jag tycker att https://www.snabbgross.se/ är så oseriösa...
Och ja du har ett kundkort du ska visa upp, då allt du handlar registreras på ditt kundnummer och det för varje köp skapas en faktura (en chash har inte någon dagskassa på samma sätt som vanlig butik) som betalas direkt. Så liger kassa systemet nere och fakturan inte kan skapas då spelar det inte någon roll hur du betalar.

Känns som att du har väldigt liten insikt om vilka krav det finns kring bokföring av försäljning av varor till slutkonsument, samt följderna om dessa inte uppfylls. Speciellt verkar du helt sakna insikt om kostnaden i arbetstid som är kopplad till att komma i ordning efter att någon "fixa lite snabbt".

Ta livsmedelshandel med en marginal på 1-2% och stora volymer då blir det en brakförlust av att hålla igång under exempelvis ett strömavbrott på en eller två dagar.

Att argumentera för kontanter vid kris är som att kissa i sängen när kallt, det känns bra i stunden, men är inte så genomtänkt sett till helheten.

Nu gjorde du bort dig än en gång gubben.

Axfood snabbgross är just en av grossarna där det går utmärkt att betala med riktiga pengar.

Det ar lite längre tid när de får räkna antalet förpackningar i varje kartong och skriva ner det på ett block med miniräknare tills systemen börjar funka igen eller helt enkelt skicka butiken faktura några månader senare.

Du gjorde bort dig gånger 2 iochförsig när du inte ens vet att man får fortsätta sälja varor utan svarta lådan i butiker med block,penna och miniräknare och slå in varorna i kassan efter att elen kommer tillbaks eller avbrottet upphör.
Förvrigt finns inte ens svarta lådan hos många kedjebutiker då de fått dispens från den.
Småföretagare lägger sig inte ner och dör som du skulle gjort.

Det blir mycket dyrare att stänga ner butiken och slänga färsk och frysvaror för miljoner än att hålla igång försäljningen och prismrka alla varor som man alltid gjort på 90talet och innan.

Förövrigt så skattefuskar de stora kedjorna så det är inte slutmarginalen efter alla utgifter betalda på 3 till 8% som du ser.

Många har fått pengar från vissa leverantörer för hyllplats och har skattetrixat ut pengar på olika sätt.
Tillex lidl,biltema,nike,ica,ikea osv har högre vinst än du ser på pappret.

ica maxi kan ha 3 till 8% vinst på pappret men har tagit ut 10% extra ur bolaget så maxibutiker har en riktigt fin vinst.
Citera
2025-04-13, 17:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nu gjorde du bort dig än en gång gubben.

Axfood snabbgross är just en av grossarna där det går utmärkt att betala med riktiga pengar.

Det ar lite längre tid när de får räkna antalet förpackningar i varje kartong och skriva ner det på ett block med miniräknare tills systemen börjar funka igen eller helt enkelt skicka butiken faktura några månader senare.

Du gjorde bort dig gånger 2 iochförsig när du inte ens vet att man får fortsätta sälja varor utan svarta lådan i butiker med block,penna och miniräknare och slå in varorna i kassan efter att elen kommer tillbaks eller avbrottet upphör.
Förvrigt finns inte ens svarta lådan hos många kedjebutiker då de fått dispens från den.
Småföretagare lägger sig inte ner och dör som du skulle gjort.

Det blir mycket dyrare att stänga ner butiken och slänga färsk och frysvaror för miljoner än att hålla igång försäljningen och prismrka alla varor som man alltid gjort på 90talet och innan.

Förövrigt så skattefuskar de stora kedjorna så det är inte slutmarginalen efter alla utgifter betalda på 3 till 8% som du ser.

Många har fått pengar från vissa leverantörer för hyllplats och har skattetrixat ut pengar på olika sätt.
Tillex lidl,biltema,nike,ica,ikea osv har högre vinst än du ser på pappret.

ica maxi kan ha 3 till 8% vinst på pappret men har tagit ut 10% extra ur bolaget så maxibutiker har en riktigt fin vinst.

Många ord, lite eller inget innehåll, men brukar ju vara så när någon babbe babblar...

Hur som den axfood snabbgross jag brukar hanfla på tar inte kontanter. Enbart kort eller faktura.
Och ja jag har sålt varor med block och penna vid strömavbrott därför jag vet hur tidskrävande och vilken förlustaffär det är

Och vist det finns undantag och extremfall men som helhet, inget kassasystem ingen handel oavsett kontanter eller ej.

Men som sagt när babben babblar bör man slå dövörat till, gammalt svenne ordspråk.
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2025-04-13 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in