• 1
  • 2
2025-04-11, 17:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag petar ut öronvax ur öronen med en bomullstops regelbundet ut ur ytterörat. Jag får ej lock för örat när jag simmar under vatten som min bror, för jag rensar öronen försiktigt utan att komma i kontakt med den känsliga trumhinnan.

Alternativet vore att spola öronen med revaxör bestående av glycerin försatt med tetracyklin regelbundet och med steriliserat och ljummet vatten och en gummiblåsa.

Diskussionen handlar om varför man ej får rensa öronen med en bomullstops, för råkar man stöta till trumhinnan, så gör det ont, och den brister ej. Den är ganska seg, inte som en såpbubbla som vissa öronläkare kan tro.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-11 kl. 17:30.
Citera
2025-04-11, 17:35
Medlem
Strychnos avatar
Det handlar mest om att man kan mosa in öronvax och annat skräp längre in i örat, som kan skapa blockering och ev. skada trummhinnan, sekundärt att man kan peta sönder trummhinnan med topsen.
Det är vad jag hört flera öronläkare förklara.

Men jag gör som du, petar försiktigt, och fejar inte som en tokknarkad sotare.
Citera
2025-04-11, 17:38
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det handlar mest om att man kan mosa in öronvax och annat skräp längre in i örat, som kan skapa blockering och ev. skada trummhinnan, sekundärt att man kan peta sönder trummhinnan med topsen.
Det är vad jag hört flera öronläkare förklara.

Men jag gör som du, petar försiktigt, och fejar inte som en tokknarkad sotare.
Jag för in topsen lagom långt och centralt, utan att beröra väggarna allt för mycket och utan att beröra trumhinnan. Sedan vrider jag runt den försiktigt samtidigt som att jag för ut den ur hörselgången och där är veckans eller månadens samling av öronvax. Inte så mycket om man gör det regelbundet.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-11 kl. 17:43.
Citera
2025-04-11, 17:43
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag för in topsen lagom långt och centralt, utan att beröra trumhinnan. Sedan vrider jag runt den samtidigt som att jag för ut den ur hörselgången.

Precis så gör jag också, man känner ju var gränsen går dessutom.
Sen ska man inte rensa allt för ofta i öronen om det inte egentligen behövs, dom är självrensande(säger läkare).
Citera
2025-04-11, 17:46
Medlem
kaffekoppens avatar
Ett flitigt tops-användande kan även orsaka irritation i hörselgångens "väggar" och, om det vill sig illa, eksem...
Citera
2025-04-11, 17:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Precis så gör jag också, man känner ju var gränsen går dessutom.
Sen ska man inte rensa allt för ofta i öronen om det inte egentligen behövs, dom är självrensande(säger läkare).
Jag vet att man får en alldeles fantastisk god hörsel efter en öronspolning med revaxör och en spolning med ljummet sterilt vatten.

Men det kan finnas saker som man slipper höra med lite vax i öronen
Citera
2025-04-11, 17:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Ett flitigt tops-användande kan även orsaka irritation i hörselgångens "väggar" och, om det vill sig illa, eksem...
Det har aldrig hänt mig, och jag har rensat lurarna försiktigt med tops sedan barndomen.
Citera
2025-04-11, 17:55
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Det har aldrig hänt mig, och jag har rensat lurarna försiktigt med tops sedan barndomen.
Okej, förstår! Det har hänt mig pga är för hårdhänt... Gick över en tid efter att jag skippade topsen helt!
Citera
2025-04-11, 17:57
Bannlyst
Citat:
Hur ofta? Vet att de som rensar varje dag brukar få eksem. Och som sagt är risken att man packar in öronvaxet längre in. Men med en urgröpande rörelse med en blöt tops borde väl knappast just det hända (?)
Citera
2025-04-11, 17:57
Medlem
I ett normalt fungerande öra så ska det sköta sig själv, men många har kanske för mycket vax i öronen eller att det av någon anledning inte fungerar normalt. Kanske eksem eller torr vax.

Iallafall, regeln är gammal och kommer sig av att man ska inte ha något i örat som plötsligt kan få sig en knuff och åka rätt in i trumhinnan och förbi.

Typ du petar dig i örat och snubblar till eller någon kommer och stöter emot dig och du råkar.. ja..

Men iallafall, köp inte det billigaste utan satsa på kvalite avsett för att rengöra örat. Observera också att bomullspinnar finns både för rengöring efter makeup och för öronen. Det är två helt olika typer. Billiga öronpinnar så lossnar materialet nästan direkt och det vill man inte ha kvar i örat.
Citera
2025-04-11, 18:03
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag rensar öronen en gång i veckan, eller när det kliar i örat, eller när det slår lock och klibbar när jag vilar huvudet på kudden. Efter den åtgärden fungerar öronen helt perfekt i en vecka till.
Skulle jag peta in en klump av öronvax mot trumhinnan, vilket aldrig har inträffat, så köper jag ett kit med Revaxör och rensar ut öronen grundligt enligt instruktionerna.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-11 kl. 18:08.
Citera
2025-04-11, 18:08
Bannlyst
Det räcker ju med varmvatten och gummiblåsan revaxör behövs inte gör detta en gång om månaden. Onödigt mycket rengörande är inte bra. Det ska vara vax där. Och mycket simning är inte bra heller med klor och sånt du bör nog skydda öronen.
Senast redigerad av sdxdfr 2025-04-11 kl. 18:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in