Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-04-11, 18:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdxdfr
Det räcker ju med varmvatten och gummiblåsan revaxör behövs inte gör detta en gång om månaden. Onödigt mycket rengörande är inte bra. Det ska vara vax där
Ja, litet och mycket tunt lager av öronvax är bra.
Citera
2025-04-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag petar ut öronvax ur öronen med en bomullstops regelbundet ut ur ytterörat. Jag får ej lock för örat när jag simmar under vatten som min bror, för jag rensar öronen försiktigt utan att komma i kontakt med den känsliga trumhinnan.

Alternativet vore att spola öronen med revaxör bestående av glycerin försatt med tetracyklin regelbundet och med steriliserat och ljummet vatten och en gummiblåsa.

Diskussionen handlar om varför man ej får rensa öronen med en bomullstops, för råkar man stöta till trumhinnan, så gör det ont, och den brister ej. Den är ganska seg, inte som en såpbubbla som vissa öronläkare kan tro.

Jag hade detta problem.. hade för rena öron och fick svår hörselgångseksem fler ggr som jag var till läkarn med.. fick sedan topsförbud! Man ska inte peta bort vaxet då det skyddar örat.. min läkare sa att jag ska använda papper istället för att få bort vatten.. sen jag tog hans råd har jag inte haft problem längre .
Citera
2025-04-11, 19:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag petar ut öronvax ur öronen med en bomullstops regelbundet ut ur ytterörat. Jag får ej lock för örat när jag simmar under vatten som min bror, för jag rensar öronen försiktigt utan att komma i kontakt med den känsliga trumhinnan.

Alternativet vore att spola öronen med revaxör bestående av glycerin försatt med tetracyklin regelbundet och med steriliserat och ljummet vatten och en gummiblåsa.

Diskussionen handlar om varför man ej får rensa öronen med en bomullstops, för råkar man stöta till trumhinnan, så gör det ont, och den brister ej. Den är ganska seg, inte som en såpbubbla som vissa öronläkare kan tro.

Gör man som du och topsar regelbundet och försiktigt är det inga problem. Jag har själv gjort så i hela mitt långa liv. Topsar alltid efter jag duschat.

Det är om man instortmsett aldrig rensar öronen utan bygger på ett vaxsjok man definitivt inte ska topsa för då trycker man bara in proppen.
Citera
2025-04-11, 20:53
Moderator
Tystnads avatar
Därför att man kan råka skada och till och med göra hål på trumhinnan enligt Audionom jag pratat med.
Detta kan vara allvarligt om man har någon bakomliggande öronsjukdom
Citera
2025-04-12, 00:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Därför att man kan råka skada och till och med göra hål på trumhinnan enligt Audionom jag pratat med.
Detta kan vara allvarligt om man har någon bakomliggande öronsjukdom
Det är väl sammanfattningen och det är inte få som sagt det till mig innan jag slutade helt med tops, eftersom jag märkte att öronproblemen jag haft i många år blev betydligt bättre utan dem.

Sen hittade jag dessutom spray med väteperoxid, vilket löste problemet mer effektivt än Revaxör någonsin gjort och dessutom bara på ett par minuter.
Rekommendationen från dem är att inte göra något annat än att torka rent öronen efteråt med papper, men en Flashbackare i annan tråd tipsade om att ligga kvar tills det slutat knastra och sen skölja öronen och det gjorde ärligt talat stor skillnad, så tack för tipset, vem du nu var.
Citera
2025-04-12, 00:39
Moderator
Neksnors avatar
Man får väl peta sig i alla möjliga kroppsöppningar, förutsatt att det sköts snyggt? Men ute på stan kan det anses opassande att peta sig i röven, öronen, näsan eller munnen.
Citera
2025-04-12, 00:54
Medlem
Det enklaste är ju att helt enkelt sätta topsen i skruvdragaren och köra 10-15 sekunder på medel hastighet. Då blir det rent och man behöver inte peta i örat onödigt länge. Då är det ingen risk.
Citera
2025-04-22, 17:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Att peta hål på trumhinnan med en bommulstops anser jag vara helt osannolikt, för jag vet hur ont det gör att få trumhinnan punkterad i barndomen avsiktligt av en öronläkare.

Trumhinnan är ej som en såpbubbla, utan är ganska seg och ytterst smärtkänslig.

Hos vissa, kanske ej lika mycket, för jag talade med en söt flicka förr som dök sex meter i simbassängen och fick sin trumhinna brusten. Jag frågade: hur faen ? Hon visste ej.

När jag dyker för djupt, måste jag tryckutjämna, för det gör ont i trumhinnorna.

Den saken har jag svårt med, att pressa in luft i innerörat genom örontrumpeten vid dykning.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-22 kl. 18:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in