Kommer själv ihåg hur mina föräldrar brukade räkna matkassar och vad de kostade på den tiden jag var barn. Om en matkasse kostade, säg 500kr att fylla med mat under 80-talet så är det nog inte så att samma matkasse med liknande varor är fylld när man passerat 500kr idag.
Tänker på att vi hade grannar som bunkrade kaffe när det gick att köpa en platta Gevalia för runt 250kr, nu är väl det en utopi att kunna göra detsamma. Eller smör för den delen, margarin var det som i och för sig gällde hemma ganska så mycket när jag var barn, Bregott var en lyx och var det som gällde på mackan då när man ville festa till det.
Nu köper jag faktiskt sällan Bregott utan snarare alternativ. När jag var barn var det också vanligt att använda Ister för stekning mm, vet inte hur vanligt det är idag hos gemene man. "Skräpmat" förresten, - det närmaste man kom som "skräpmat" som barn var nog Pizza eller Sibylla, men väldigt ovanligt, det fanns inte heller så många andra alternativ. "Lördagsgodispåsen" var standard och en serietidning, men serietidningen kostar numera väldigt mycket jämfört med när jag var barn.
Tack och lov att jag har en hel del sparade sådana serietidningar i kartonger, snyggt förpackade. De kanske kan betala en del av prisökningarna när väl pensionen ska tas ut...om det finns pengar kvar då förstås.