2025-04-12, 19:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att kronans sanna värde mäts i dess växelkurs mot andra valutor är möjligtvis inte helt fel men samtidigt inte heller särskilt relevant. Vad en valuta är värd kan man säkert diskutera jättemycket men ni båda har bara fastnat i två ytterligheter och verkar inte vilja ens försöka förstå varandra.

Man får betydligt mindre mat för en sekhundring idag jämfört med för tio år sedan i alla fall, knappt hälften om man köper vissa saker.

Maten var dyrare för 40 år sedan i förhållande till inkomst och köpkraft.
Citera
2025-04-12, 19:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Ja, mycket möjligt men du fick mer mat för en hundring ändå. Att sek ger mindre mat idag får du nog bara kapitulera för. Sen har vi såklart massor med mer sek att spendera idag, men det är delvis en anledning till att allt kostar mer sek.
Citera
2025-04-12, 20:17
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Samtidigt som bostäderna kostade 10 % gentemot idag och elpriset var runt 10 % av idag, obs allt inflationsjusterat.
Citera
2025-04-12, 20:22
Medlem
Avengerssons avatar
Kommer själv ihåg hur mina föräldrar brukade räkna matkassar och vad de kostade på den tiden jag var barn. Om en matkasse kostade, säg 500kr att fylla med mat under 80-talet så är det nog inte så att samma matkasse med liknande varor är fylld när man passerat 500kr idag.

Tänker på att vi hade grannar som bunkrade kaffe när det gick att köpa en platta Gevalia för runt 250kr, nu är väl det en utopi att kunna göra detsamma. Eller smör för den delen, margarin var det som i och för sig gällde hemma ganska så mycket när jag var barn, Bregott var en lyx och var det som gällde på mackan då när man ville festa till det.

Nu köper jag faktiskt sällan Bregott utan snarare alternativ. När jag var barn var det också vanligt att använda Ister för stekning mm, vet inte hur vanligt det är idag hos gemene man. "Skräpmat" förresten, - det närmaste man kom som "skräpmat" som barn var nog Pizza eller Sibylla, men väldigt ovanligt, det fanns inte heller så många andra alternativ. "Lördagsgodispåsen" var standard och en serietidning, men serietidningen kostar numera väldigt mycket jämfört med när jag var barn.

Tack och lov att jag har en hel del sparade sådana serietidningar i kartonger, snyggt förpackade. De kanske kan betala en del av prisökningarna när väl pensionen ska tas ut...om det finns pengar kvar då förstås.
Citera
2025-04-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Kommer själv ihåg hur mina föräldrar brukade räkna matkassar och vad de kostade på den tiden jag var barn. Om en matkasse kostade, säg 500kr att fylla med mat under 80-talet så är det nog inte så att samma matkasse med liknande varor är fylld när man passerat 500kr idag.

Tänker på att vi hade grannar som bunkrade kaffe när det gick att köpa en platta Gevalia för runt 250kr, nu är väl det en utopi att kunna göra detsamma. Eller smör för den delen, margarin var det som i och för sig gällde hemma ganska så mycket när jag var barn, Bregott var en lyx och var det som gällde på mackan då när man ville festa till det.

Nu köper jag faktiskt sällan Bregott utan snarare alternativ. När jag var barn var det också vanligt att använda Ister för stekning mm, vet inte hur vanligt det är idag hos gemene man. "Skräpmat" förresten, - det närmaste man kom som "skräpmat" som barn var nog Pizza eller Sibylla, men väldigt ovanligt, det fanns inte heller så många andra alternativ. "Lördagsgodispåsen" var standard och en serietidning, men serietidningen kostar numera väldigt mycket jämfört med när jag var barn.

Tack och lov att jag har en hel del sparade sådana serietidningar i kartonger, snyggt förpackade. De kanske kan betala en del av prisökningarna när väl pensionen ska tas ut...om det finns pengar kvar då förstås.
Serietidningar betingar inget värde idag. Sålde min samling för någon tusenlapp med massor av gamla exemplar.
Citera
2025-04-12, 21:05
Medlem
Extremeflys avatar
Jag la märke till idag att en lca maxi tar 21 kr för en youghurt av märket Valio. Samma youghurt kostar på Ica Supermarket i samma stad 27 kr. Någon som kan förklara de? Samma sak med många andra produkter
Citera
2025-04-12, 21:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, mycket möjligt men du fick mer mat för en hundring ändå. Att sek ger mindre mat idag får du nog bara kapitulera för. Sen har vi såklart massor med mer sek att spendera idag, men det är delvis en anledning till att allt kostar mer sek.

Naturligtvis inte. Det fanns både färre varor och eftersom relativpriset var högre så fick man färre varor räknat i köpkraft.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Samtidigt som bostäderna kostade 10 % gentemot idag och elpriset var runt 10 % av idag, obs allt inflationsjusterat.

Nej 40 procent var hyran då jämfört med idag.
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-04-12 kl. 21:33.
Citera
2025-04-12, 21:38
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Serietidningar betingar inget värde idag. Sålde min samling för någon tusenlapp med massor av gamla exemplar.
Däremot så är serieböcker värda en hel del pengar då jag såg att en spirou seriebok gick på över 2000kr på till ex tradera.
Citera
2025-04-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Coop har samma prisnivå, om inte högre, som Ica och de lyckas inte ens gå med vinst. Jag handlar hellre på Ica än att göda en uppenbart ineffektiv kooperation.
Jag tycker coop ibland har bra erbjudanden och priserna är inte mycket högre än tex willys men mitt coop ligger oandra sidan sida vid sida om ett willys så det är nog därför priserna är rätt bra där.

om ICA får monopol (tror de har lite över 50% av marknaden nu) så blir det ännu värre.
Citera
2025-04-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Handlar det inte bara om generell information? Valutan faller

Valutan är rekordstark.
Dieseln rekordbillig.
Herregud.
Citera
2025-04-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Tillgång och efterfrågan fick man lära sig i högstadiet. Så länge man betalar i affären så kommer priserna höjas eller åtminstone kvarstå.

Problemet är ju att man i princip inte har något val. Jag har gjort egna prisjämförelser och Ica Maxi är billigast för jag bor. Ska jag gå till Coop och betala mer? Tyvärr märker väl handlarna att de kan ta ut vilka priser de vill. Man måste ju äta.
Något jag dock kan rekommendera varmt är ju att bojkotta godis, chips och läsk.
Citera
2025-04-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag la märke till idag att en lca maxi tar 21 kr för en youghurt av märket Valio. Samma youghurt kostar på Ica Supermarket i samma stad 27 kr. Någon som kan förklara de? Samma sak med många andra produkter
Olika handlare och olika kundvolymer.

ICA Maxi har troligen mer kunder per fasta kostnader och då blir påslagen på varorna lägre.

Sedan är handlarna som får driva en ICA Maxi de skickligaste. Det kan nog också spela in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in