2025-04-11, 11:13
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Ingen effekt av vare sig bojkott eller Svantesson och hennes tal till matjättarna.

Fast det hade förvånat mig mer om det gjort skillnad än att faktiskt priserna stiger. Det känns som vanligt..

Eftersom "bojkotten" varade EN VECKA. Snacka om en piss i havet, särskilt när många handlar extra mycket inför bojkottveckan. Då blir balansräkningen för matjättarna +- 0 jämfört med ingen bojkott, och vad tror ni matjättarna bryr sig om, balansräkningen eller folks känslor och symboliska handlingar?

Dessutom så har en av europas största matproducenter förvandlats till ett minfält. Spär såklart på problematiken.
Citera
2025-04-11, 11:21
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Du menar alltså att 22% ökning på 2 år, och en stundande årstakt på 5,4% beror på att lönerna har ökat :-D
Nästan inget har ökat endast 22%... inget av det jag handlar iaf. Allt är upp 50-100% på 3-4 år.
Citera
2025-04-11, 13:07
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84

Hur ser det ut överlag i EU? Ur ett logiskt perspektiv borde de se ungefär likadant ut? Sen diffar de väl lite pga valutaeffekter.

Priserna är i sig bara en del av det som svider, jämfört med hur stor andel maten tar av månadens hushållsutgifter. Av Europas länder är det väldigt lite i Sverige. Nere på Balkan lägger de ungefär dubbelt så mycket av sin plånbok på mat jämfört med vad vi gör.

Så viktigt att skilja på matpriser, och matens kostnadsandel av ett hushålls månadsutgifter. Det är bara sossar och vpk:are som tror att det är samma sak.
Citera
2025-04-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Ingen effekt av vare sig bojkott eller Svantesson och hennes tal till matjättarna.

Fast det hade förvånat mig mer om det gjort skillnad än att faktiskt priserna stiger. Det känns som vanligt..

Fast bojkotten fungerade ett tag. Var ju ett inslag på tv4 nyheterna om det. ICA slutade höja sina priser direkt efter bojkotten och då började de andra matjättarna sänka priserna.

Nu har det ju gått en tid sedan dess och eftersom matjättarna är en kartell så tror de uppenbarligen att röken har lagt sig så de kan börja höja igen

Resultatet kommer såklart bli ännu fler bojkotter och folk kommer generellt köpa mindre även om de har råd. Sen för vi se om det blir tillräckligt med vinst för ICA:s smutsiga VD att höja sin lön med 8,7 miljoner igen
Citera
2025-04-11, 13:57
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Fast bojkotten fungerade ett tag. Var ju ett inslag på tv4 nyheterna om det. ICA slutade höja sina priser direkt efter bojkotten och då började de andra matjättarna sänka priserna.

Nu har det ju gått en tid sedan dess och eftersom matjättarna är en kartell så tror de uppenbarligen att röken har lagt sig så de kan börja höja igen

Resultatet kommer såklart bli ännu fler bojkotter och folk kommer generellt köpa mindre även om de har råd. Sen för vi se om det blir tillräckligt med vinst för ICA:s smutsiga VD att höja sin lön med 8,7 miljoner igen

Jag väntar och ser, tycker det generellt sett väldigt sällan känns som folket vinner dueller som dessa, där hela livsmedelindustrin egentligen världen över driver på priserna.

Och sålänge Svensson har pengar och faktiskt har råd att bli mätta för höga summor så tycker jag priserna ständigt smyger sig uppåt. Allt för att testa när smärtgränsen är nådd.

Blir någon artikel om Agneta som inte har råd längre och en mindre grupp över sociala medier som bestämmer sig för att det får vara nog. Samt en politiker som fiskar röster och håller med.

Sen någon vecka senare är allt som vanligt och fokus ligger någon annanstans.
Citera
2025-04-11, 14:05
Till jul har priserna sjunkit något
Bara gilla läget, svensken kan inget göra nåt ändå.
(men tror att många butiker rider på vågen och höjer för egen vinning skull)
Senast redigerad av starkvatten 2025-04-11 kl. 14:18.
Citera
2025-04-11, 14:36
Medlem
FlyboySevens avatar
Jag tror det ändå kan vara så att vi alltid får samma lön och att priserna aldrig stiger.

Alltså att det är en jämn stigning uppåt för både lön och priser på mat/produkter.

Så egentligen kanske vi alla har samma löner som för 100 år sedan.

Och maten kanske kostar lika mycket som för 100 år sedan.

Men jag tror vi har det lite bättre idag.

Men… ja… klart man blir förbannad när priserna på mat ökar
Citera
2025-04-11, 14:48
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror det ändå kan vara så att vi alltid får samma lön och att priserna aldrig stiger.

Alltså att det är en jämn stigning uppåt för både lön och priser på mat/produkter.

Så egentligen kanske vi alla har samma löner som för 100 år sedan.

Och maten kanske kostar lika mycket som för 100 år sedan.

Men jag tror vi har det lite bättre idag.

Men… ja… klart man blir förbannad när priserna på mat ökar

Den disponibla inkomsten idag är otroligt mycket bättre än för ex 30 år sedan. Svenskar har betalat i snitt 12% av sin inkomst på mat de sista åren. Maten är överlag billig......om man tänker på hur viktig den är.

Med tanke på alla fetknoppar som lallar omkring så kan dom gott höja priserna ännu mer.
Citera
2025-04-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej det var på 70-talet som inflationen var lönedriven, nu var den kostbadsdriven och lönerna släpar efter.

Tvärt om således.
En annan sak jämfört med 70-talet. Då var livsmedelsbutiker i regel öppna 9-18,ännu kortare på lördagar. Stängt söndagar och alla röda dagar. Klart vi får betala för nutida öppettider.
Citera
2025-04-11, 15:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
En annan sak jämfört med 70-talet. Då var livsmedelsbutiker i regel öppna 9-18,ännu kortare på lördagar. Stängt söndagar och alla röda dagar. Klart vi får betala för nutida öppettider.

Och folk la en VÄSENTLIGT större del av sin disponibla inkomst på livsmedel på den tiden men det är som att folk inte tror på det idag när allt blivit så dyyyyyrt.
Citera
2025-04-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och folk la en VÄSENTLIGT större del av sin disponibla inkomst på livsmedel på den tiden men det är som att folk inte tror på det idag när allt blivit så dyyyyyrt.
Stämmer det också. Läste nån gång att när smöret kostade en krona kilot var det en dagslön. Som troligen var längre än 8 timmar dessutom.
Citera
2025-04-11, 15:51
Medlem
Konstigt inte folk fattar att mat är billigt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in