2025-04-12, 14:49
Medlem
hippilis avatar
Köper man köttbullar bröd pålägg och lite annat kostar den påsen runt 650 kr.

Köper man läsk chips ostbågar kakor och godis kostar den påsen 350 kr.

Det är inte klokt att påsen med skit är 300 kr billigare men man ser ju att folk Köper mer skit än mat i affären för det är billigare, inte konstigt att folk inte mår bra nu.
Citera
2025-04-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Som tur är kan man odla väldigt mycket av sin mat om man har en tomt. Bor man i lägenhet kan man odla på balkongen, i fönstrena osv.

Mindre behov av att köpa mat under sommarhalvåret i Sverige

- Det tar tid att odla – ibland flera månader innan du ens kan skörda något...
- När du väl skördar tar det slut väldigt snabbt...

Vad äter du före och efter?

Har du en egen tomt så krävs det ändå tid, kunskap, planering och utrustning för att lyckas någorlunda...
Citera
2025-04-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

I april 1980 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 4,36
I april 1985 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,97
I april 1995 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,35
I april 2005 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,08
I april 2015 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,64

Ganska sjukt att växelkursen dubblerades 1980-1985.
Citera
2025-04-12, 15:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Handlar det inte bara om generell information? Valutan faller
Citera
2025-04-12, 16:34
Medlem
Som någon på ICA sa i en intervju om priserna: Det är kunderna som bestämmer priserna.

Så det visade att ICA höjer priserna tills de ser att folk slutar köpa lika mycket. ICA ska man bojkotta i så stor utsträckning det går. Deras ägare klockar ut miljontals kronor i vinst hela tiden för att folk är så korkade att köpa där hela tiden och sedan klaga på de höga priserna.

Priserna kommer aldrig sjunka om någon tror det.
Citera
2025-04-12, 17:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Så när jag blandar in McDonald så är det löjligt. Men när du blandar in McDonald så är det väl inte löjligt antar jag? Du gör ju det när du hänvisar till PPP.

Jag blandar inte in McDonalds. Jag informerade dig om att det behövs en korg med varor, men det är alltså för att mäta köpkraft. Det är inte för att mäta valutans värde. Köpkraft handlar om ett flertal olika aspekter.

Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Som någon på ICA sa i en intervju om priserna: Det är kunderna som bestämmer priserna.

Så det visade att ICA höjer priserna tills de ser att folk slutar köpa lika mycket. ICA ska man bojkotta i så stor utsträckning det går. Deras ägare klockar ut miljontals kronor i vinst hela tiden för att folk är så korkade att köpa där hela tiden och sedan klaga på de höga priserna.

Det är naturligtvis desinformation från deras sida. Konsumenterna bestämmer utbudet, men inte priset.
Citera
2025-04-12, 17:56
Medlem
GoranPongs avatar
Högre matpriser leder till mer ohälsosamma matvanor hos folk eftersom det blir för dyrt att konsumera hälsosamma livsmedel vilket i sin tur kommer att påverka folkhälsan. Men det skiter matjättarna i naturligtvis
Citera
2025-04-12, 18:01
Medlem
graFFes avatar
Tillgång och efterfrågan fick man lära sig i högstadiet. Så länge man betalar i affären så kommer priserna höjas eller åtminstone kvarstå.
Citera
2025-04-12, 18:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag blandar inte in McDonalds. Jag informerade dig om att det behövs en korg med varor, men det är alltså för att mäta köpkraft. Det är inte för att mäta valutans värde. Köpkraft handlar om ett flertal olika aspekter.

Det är naturligtvis desinformation från deras sida. Konsumenterna bestämmer utbudet, men inte priset.

Att kronans sanna värde mäts i dess växelkurs mot andra valutor är möjligtvis inte helt fel men samtidigt inte heller särskilt relevant. Vad en valuta är värd kan man säkert diskutera jättemycket men ni båda har bara fastnat i två ytterligheter och verkar inte vilja ens försöka förstå varandra.

Man får betydligt mindre mat för en sekhundring idag jämfört med för tio år sedan i alla fall, knappt hälften om man köper vissa saker.
Citera
2025-04-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Matpriserna fortsätter att öka! I mars ökade det 0,8%, och årstakten ligger nu på 5,4%
Stämmer det?
Jag betalar lika mycket idag som förr.

Visst, har bytt ut lövbiffen mot kassler, fläskfile mot falukorv, laxfilé mot fiskpinnar.
Det har ju även de som räknar på inflation gjort, så det måste vara rätt.
Citera
2025-04-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1

Coop har samma prisnivå, om inte högre, som Ica och de lyckas inte ens gå med vinst. Jag handlar hellre på Ica än att göda en uppenbart ineffektiv kooperation.
Citera
2025-04-12, 19:11
Medlem
Enligt en artikel i SvD använde hushållen 12.7% av den disponibla inkomsten på livsmedel och alkoholfria drycker. I början av 1990-talet var det 13.5%. Så det verkar som svenska hushåll har prioriterat annat och anpassat sina inköp för att hålla ner utgifterna för mat. Eller så har den disponibla inkomsten ökat i takt med matpriserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in