2025-04-12, 13:25
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Personalen måste naturligtvis ha betalt. Det får konsumenten betala i slutändan. Då hade alla de öppentiderna. Nu kan ingen minska öppentiderna för de förlorar kunder.

Och vem fan behöver åka och handla 06.30? Eller 23.00 för den delen?

1998 hade ett Ica Maxi öppet mellan 9-19,
2025 07.00 - 23.00

Det finns även butiker som öppnar 06.30 och stänger 23.30, även 24.00 såg jag nu vid en googling.

VEM fan behöver handla mjölk 23.00?! I andra länder stänger man butiker av denna storlek vid 19, 20, och mindre "minimarkets" eller liknande har då kanske öppet till 24.00, men inte fan en sketen jävla Hemköp eller Ica Kvantum!
Citera
2025-04-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Klart att priser går upp och ner. Det är bara att ställa om livet en aning så fortsätter det som tidigare.
Problemet är att priset brukar inte gå ned och att någon utnyttjer situation för att känna lite pengar , som det hände förra gången priserna rusade.
Citera
2025-04-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Vi är sakta på väg mot en ekonomisk depression.
Jag har samma känsla, ekonomisk depression eller revolution...
Citera
2025-04-12, 13:32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
ICA kvantum- och Maxi ägare. Mångmiljonärer och snåla.
Kunder, butiksanställda och samhället får ta deras girighet då och idag.

Handla på COOP istället, bli medlem/delägare och få bonus på dina inköp. Problemet löst!
Citera
2025-04-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Med tanke på alla fetknoppar som lallar omkring så kan dom gott höja priserna ännu mer.
Sockerskatt?
Citera
2025-04-12, 13:47
Medlem
Om man ser det lite från bondens sida så har det till viss del blivit dyrare att odla men det man säljer tycker inte jag har stuckit iväg otroligt i pris. Mjölken är det väl ok betalning för, spannmål är det i många fall usel kalkyl på. Ingen svensk bonde täljer guld vad jag vet? Däremot finns det väldigt många människor som ska avlönas i klimatets och för kvalitetens skull till väldigt tvivelaktig nytta!
Citera
2025-04-12, 14:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jaså jaha, det är fortfarande det. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att du anser att dollarns värde har ökat sedan 80-talet. Det är konstigt eftersom det behövs fler dollar idag för att köpa en Big Mac än det gjorde på 80-talet.

Du tolkar, men det är ingenting som jag skriver:

Återigen: Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om.

Att du som svar på det försöker diskutera dollarkursen på 80-talet med idag är ju helt enkelt ren humor.

- Tror du att dollarn på 80-talet säger något om vad en krona är värd idag?
- Tror du att dollarkursen var likadan under hela 80-talet?

Idag är växlingskursen för USD i SEK 9,77 Jämför det med:

I april 1980 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 4,36
I april 1985 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,97
I april 1995 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,35
I april 2005 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,08
I april 2015 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,64
Vad säger det egentligen?

Att blanda in McDonald är bara löjligt. Den rätta termen för att göra en jämförelse mellan länder heter köpkraftsparitetsindex (PPP) och handlar då om att mäta penningvärdet inom respektive ekonomi utifrån den mängd varor och tjänster som kan köpas för valutan. Det ger en uppfattning om bruttonationalinkomsten per invånare som kontrast till att omvandla BNP eller värdet på BNI till USD eller euro.

När det gäller matpriserna så är de en funktion beroende på inköpspriset, valutans värde relativt den valuta som inköpen sker i samt antalet led i distributionskedjan fram till slutkonsument.
Citera
2025-04-12, 14:29
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tolkar, men det är ingenting som jag skriver:

Återigen: Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om.

Att du som svar på det försöker diskutera dollarkursen på 80-talet med idag är ju helt enkelt ren humor.

- Tror du att dollarn på 80-talet säger något om vad en krona är värd idag?
- Tror du att dollarkursen var likadan under hela 80-talet?

Idag är växlingskursen för USD i SEK 9,77 Jämför det med:

I april 1980 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 4,36
I april 1985 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,97
I april 1995 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,35
I april 2005 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 7,08
I april 2015 var genomsnittliga växelkursen för USD i SEK 8,64
Vad säger det egentligen?

Att blanda in McDonald är bara löjligt. Den rätta termen för att göra en jämförelse mellan länder heter köpkraftsparitetsindex (PPP) och handlar då om att mäta penningvärdet inom respektive ekonomi utifrån den mängd varor och tjänster som kan köpas för valutan. Det ger en uppfattning om bruttonationalinkomsten per invånare som kontrast till att omvandla BNP eller värdet på BNI till USD eller euro.

När det gäller matpriserna så är de en funktion beroende på inköpspriset, valutans värde relativt den valuta som inköpen sker i samt antalet led i distributionskedjan fram till slutkonsument.
Så när jag blandar in McDonald så är det löjligt. Men när du blandar in McDonald så är det väl inte löjligt antar jag? Du gör ju det när du hänvisar till PPP.
Citera
2025-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Men jösses, ännu en matpris tråd från en fattiglapp.

Börja jobba så får du råd med mat ditt socfall.
Umgås bara med folk som jobbat eller jobbat i hela sitt liv och ingen gnäller på matpriserna.
De flesta pensionärer beklagar sig också och dom har jobbat hela livet och byggt detta land. Många av dess gamlingar får också stöd från socialen och föräkringskassan för att kunna äta och bo. Är de dags för mer skatt och ställer du upp och lättar på bankkontot? Nej, du sitter bara och gottar dig med övriga hyenor. Du valde en lättare väg genom livet och hjälpte aldrig till.
Citera
2025-04-12, 14:33
Medlem
Gäsp.

Ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. Varje förpackningsslag ska bära sina egna kostnader. Beräknade extra kostnader till 2025 är 4 miljarder som spås öka med 42% 2026 och 23% 2027 enligt Näringslivets producentansvar, NPA.

Så vi betalar kommunerna för sophantering och måste nu betala för det igen när vi handlar. 7 miljarder 2027. Det är inte direkt småpotatis.
Citera
2025-04-12, 14:36
Medlem
Kan man helt enkelt inte bara släppa in Jimpa att lösa det här. Han fixar ju det mesta , enligt forumet.
Citera
2025-04-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Och vem fan behöver åka och handla 06.30? Eller 23.00 för den delen?

1998 hade ett Ica Maxi öppet mellan 9-19,
2025 07.00 - 23.00

Det finns även butiker som öppnar 06.30 och stänger 23.30, även 24.00 såg jag nu vid en googling.

VEM fan behöver handla mjölk 23.00?! I andra länder stänger man butiker av denna storlek vid 19, 20, och mindre "minimarkets" eller liknande har då kanske öppet till 24.00, men inte fan en sketen jävla Hemköp eller Ica Kvantum!
Man behöver inte. Men folk blir bortskämda och gör det. Då blir det ob-tillägg som vi får betala. Tror kollektivavtalen förbjöd öppet på natten och röda dagar förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in