2025-04-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jag pratar inte specifikt om Coop. Priserna stiger ständigt och det är idag ganska allmänt accepterat, vi är vana vid det.
Det du skriver inkluderar COOP och KF.
Det måste vara sant även för dom. Annars är det du skriver inte sant.

Citat:
Men jag får känslan att det gör det lättare för butikerna att krama ur lite extra ur produkterna bara för att tillfället gör det svårt för dom att låta bli, när vi talar om vinstdrivande företag. Tillfället gör tjuven tänket.
Gör KF och COOP det då? Det var frågan som fortfarande saknar svar.

Annars skulle COOP ha lägre priser. Har dom det?
Svaret på det i forumet tidigare är att nej det har dom inte. COOP är snarare dyrare.

Sedan det med "Tillfället gör tjuven tänket." indikerar att din rättsuppfattning är grovt på tvärs med resten av befolkningens. Du menar att du äger varorna i butikerna. Inte butiksägaren. För det är enda möjligheten till att butiksägaren blir en tjuv.

Citat:
Men jag håller med om att det vore bra att jämföra priser mellan flera olika butiker för att på så sätt göra det vi konsumenter kan för att skapa bättre konkurrens mellan olika butiker.
Jämförelser görs också. Konkurrensen är hård. Inte minst mellan olika ICA-butiker.

En ICA-butiks svåraste konkurrent är en annan ICA-butik.

Citat:
Men vi kanske är för bekväma och fortfarande för rika för att göra det, eller att det inte funkar pgr av rent geografiska/praktiska skäl.
Inte alls. För nästan alla så finns det en drös butiker i närheten av hemmet + i närheten av jobbet + på vägen däremellan.

Att det är tjockt med kunder i ICA-butikerna lär bero på att folk helt enkelt uppskattar att handla där.

Och för den som kan räkna innebär det att kostnaden per såld vara minskar för ICA-butiken och dom kan hålla konkurrenskraftiga priser samt ta ut en vinst.
Citera
2025-04-12, 11:17
Medlem
Det borde väl vara lätt att kolla upp om inköpspriserna har ökat för matbutikerna och vem som ökat det och varför?
Hur svårt kan det vara att granska sånt?
Citera
2025-04-12, 11:50
Medlem
Jag funderar på vad som är den verkliga anledningen till att matpriserna under så pass kort tid ökat så väldigt mycket?

Att kaffet blivit dyrare p.g.av dåliga skördar kan jag förstå, även om jag får en känsla av att man höjer mer än nödvändigt om man jämför med dåliga skördar historiskt.

Men nu har ju priset på all mat ökat väldigt mycket. Varför?
Citera
2025-04-12, 11:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Då vet jag vad du menar med "värde". Du anser alltså att dollarns värde har stigit sedan 80-talet eftersom man nu för tiden får dubbelt så många svenska kronor för en dollar som man fick på 80-talet. En mycket intressant men också kanske lite bekymrande definition av värde.

Du är urtypen för den som inte kan acceptera att du har fel och försöker tala för mig. Jag menar det jag skriver, inte det du skriver att jag menar. Växlingskursen återspeglar värdet på en valuta för alla konvertibla valutor gentemot varandra.

Att utgå från ett 80-talet och tala om stigit eller sjunkit är ett komplett meningslöst resonemang.
Citera
2025-04-12, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är urtypen för den som inte kan acceptera att du har fel och försöker tala för mig. Jag menar det jag skriver, inte det du skriver att jag menar. Växlingskursen återspeglar värdet på en valuta för alla konvertibla valutor gentemot varandra.

Att utgå från ett 80-talet och tala om stigit eller sjunkit är ett komplett meningslöst resonemang.
Vad är det här för dumheter? Nu fick jag en diagnos av dig också.

Du skrev:
Citat:
Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om.
Varvid jag påpekade:
Citat:
Det blev fel direkt i ditt inlägg.

"Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om."

På valutamarknaden kan man kan se kronans värde jämfört med andra valutor. Man kan inte se kronans värde.
Även rutinerade ekonomijournalister gör det här felet ibland.

Jag ser att du har ändrat dig nu och skriver "gentemot varandra" vilket är korrekt.

----------
Jag ber om ursäkt för min konfrontativa ton i den här tråden. Jag ska heller inte utesluta möjligheten att jag faktiskt har fel som du säger.
Senast redigerad av lillkarsk 2025-04-12 kl. 12:59.
Citera
2025-04-12, 12:33
Medlem
Råkaffe har ökat med ca. 20 kr per kg, men konsumenterna får betala en hundring extra per kg.
Citera
2025-04-12, 12:50
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Råkaffe har ökat med ca. 20 kr per kg, men konsumenterna får betala en hundring extra per kg.

Det är väl egentligen inte så konstigt, grundläggande företagsekonomi.

Råkaffepriset har ökat pga kraftigt pga minskad tillgång vilket gör att ett kafferosteri inte kan köpa den mängd råkaffe dom behöver till sin produktion.
Produktionskostnaderna är densamma för kafferosteriet dvs betala löner, hyra av lokaler räntor på lån och annat men samtidigt så producerar man betydligt färre förpackningar pga brist på råkaffe.
Detta innebär att priset per förpackning måste höjas till den nivå att kafferosteriet går med vinst eller har ett tillfälligt noll resultat.
Citera
2025-04-12, 12:55
Medlem
Galejans avatar
Det här är en nyttig tid för Svenne Banan. Handla mindre, ät enklare och renare, mindre skräp och godis och mer hemlagat från grunden. Flashbacks alla förmögna storkukade miljonärer kanske står emot fortfarande men håller det på såhär i fem-tio år kommer även ni att få äta korv och rotfrukter igen. Nyttigt.
Citera
2025-04-12, 13:02
Medlem
italiensks avatar
Känns inte som svensken egentligen bekymrar sig över matpriserna. Ser var och varannan svensk fortsätta lyxkonsumera när det kommer till maten. Kundvagnarna är fulla med chips, godis, läsk och annat onödigt. Ser fortfarande massa Foodora-bud som åker runt i staden för att leverera mat till svenskar som gladeligen betalar 200 kr för en kebabtallrik.
Citera
2025-04-12, 13:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad är det här för dumheter? Nu fick jag en diagnos av dig också.

Du skrev:

Varvid jag påpekade:

Även rutinerade ekonomijournalister gör det här felet ibland.

Jag ser att du har ändrat dig nu och skriver "gentemot varandra" vilket är korrekt.

Vilket svammel. Du gör dig bara patetisk. Växlingskursen är per definition reciprok. Att jag för tre inlägg förtydliga det var bara för att du inte fattade hur lite du fattar. Ditt mest fantastiska inlägg var när du svarar på min fråga »Hur tror du kronans värde sätts?« med nedanstående som ska förevigas:

Jag vet vad en krona är värd för mig.

(FB) Matpriserna fortsätter att öka (april 2025)
Mitt svar är fortfarande: Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om.
Citera
2025-04-12, 13:07
Citat:
Vilket svammel. Du gör dig bara patetisk. Växlingskursen är per definition reciprok. Att jag för tre inlägg förtydliga det var bara för att du inte fattade hur lite du fattar. Ditt mest fantastiska inlägg var när du svarar på min fråga »Hur tror du kronans värde sätts?« med nedanstående som ska förevigas:

Jag vet vad en krona är värd för mig.

(FB) Matpriserna fortsätter att öka (april 2025)
Mitt svar är fortfarande: Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om.
Jaså jaha, det är fortfarande det. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att du anser att dollarns värde har ökat sedan 80-talet. Det är konstigt eftersom det behövs fler dollar idag för att köpa en Big Mac än det gjorde på 80-talet.
Citera
2025-04-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är väl egentligen inte så konstigt, grundläggande företagsekonomi.

Råkaffepriset har ökat pga kraftigt pga minskad tillgång vilket gör att ett kafferosteri inte kan köpa den mängd råkaffe dom behöver till sin produktion.
Produktionskostnaderna är densamma för kafferosteriet dvs betala löner, hyra av lokaler räntor på lån och annat men samtidigt så producerar man betydligt färre förpackningar pga brist på råkaffe.
Detta innebär att priset per förpackning måste höjas till den nivå att kafferosteriet går med vinst eller har ett tillfälligt noll resultat.

Finns det statistik som visar på en minskad konsumtion? Jag tvivlar på en minskning i och med att det bara rör sig om någon krona per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in