• 1
  • 2
2025-04-11, 07:47
Medlem
Kan ni tänka er ett liv med måttfullhet och chans att bli gammal?
Citera
2025-04-11, 07:55
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Vill ni bli gamla med annan livstil?

'Men det har jag sen länge förlikat mig med då kroppen inte orkar lika mycket som förr. Det blir liksom som en ny etapp i livet. Nej, ser faktiskt fram emot att bli pensionär (frisk då förstås), vilken jävla drömtillvaro att ha hela dagarna lediga.
Citera
2025-04-11, 08:50
Avstängd
Negreritvs avatar
Börjar närma mig 50 och kan ju inte knulla som när man var 20. Även alkoholen börjar bita på kroppen ordentligt. Jag hoppas att dör innan 70, vad fan sa man göra om levern pajar pga spriten? Man kan ju inte bli en sunkig pundare och att leva nykter måste vara värdelöst.
Citera
2025-04-11, 08:53
Medlem
EnflygandeKos avatar
Väldigt tunn och diffus trådstart, vad menas med annan livsstil? Ekonomiskt ? Geografiskt ? Relationer ? Hobbies? Personlighetsmässigt ? Yrkeslivet?

Men byter gärna ut hela mitt liv, tar gärna över någon annans eller börjar från 0.
Citera
2025-04-11, 09:22
Medlem
One2Manys avatar
Drick inte, rök inte, snusa inte, ät hälsosamt, motionera, spring inte efter fruntimmer, läggdags innan kl 21 varje dag och undvik allt som är kul, så kommer du få ett långt, tråkigt liv.

Vad är meningen med att leva till hundra om man ändå inte lever?
Citera
2025-04-11, 09:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Drick inte, rök inte, snusa inte, ät hälsosamt, motionera, spring inte efter fruntimmer, läggdags innan kl 21 varje dag och undvik allt som är kul, så kommer du få ett långt, tråkigt liv.

Vad är meningen med att leva till hundra om man ändå inte lever?

Du får liksom hitta nya kickar....
Citera
2025-04-11, 09:28
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du får liksom hitta nya kickar....

Exempelvis?
Citera
2025-04-11, 09:30
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Exempelvis?

Jobba?
Citera
2025-04-11, 09:32
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jobba?

Vilken jävla kick det är att gå till jobbet...

Enda anledningen till att man härdar ut är för att man får supa på fredag.
Citera
2025-04-11, 09:34
Medlem
Är väl tvärtom? När man blir äldre och inte har barn etc att ta hand om är det ju dags att gå loss. Man har mindre att förlora då.
Citera
2025-04-11, 09:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Vilken jävla kick det är att gå till jobbet...

Enda anledningen till att man härdar ut är för att man får supa på fredag.

Absolut! Jobbet är ju livets stora nöjesfält. Inget slår känslan av att få logga in i tid, klicka “delta i möte” och sedan långsamt förvandlas till ett spöke som kommunicerar genom stapeldiagram och passivt-aggressiva mejl. Det är ju fan som att leva i en dystopisk sitcom – men utan publikskratt.

Och nu, som grädde på moset: PEth-tester. För att du haft det lite för trevligt på semestern. Det räcker att du sniffat på ett glas Sangria i Malaga och BAM – Transportstyrelsen knackar på dörren och säger “ojdå, du verkar ha uppvisat tecken på mänsklig njutning – vi ser oss tvungna att ifrågasätta din lämplighet som bilförare.” Hade du roligt? Synd. Vi kommer behöva ta ifrån dig den sista friheten du hade kvar: rätten att sitta ensam i en bil och skrika ut din ångest till radioreklam från Biltema.

Vi lever alltså i ett land där vinsemester = missbruksmisstanke, men att jobba sig till utmattning och depression i ett öppet kontorslandskap? Det belönas med friskvårdsbidrag och en PowerPoint om “balans i livet”.

Och ungdomarna då? Ja, de verkar redan ha förstått spelets regler. Inget sex, ingen fylla, ingen självständighet – bara leverera, prestera och kanske, kanske, få en elcykel på avbetalning som tack. Men vad gör det, när man kan maxa sin LinkedIn-profil och få en inbjudan till ett webbinarium om ledarskap i osäkra tider?

Så ja, meningen med livet har reducerats till “hur kan du vara mest produktiv utan att störa systemets tryggt grå färgskala?” Och när man väl nått pensionsåldern (dvs 83), får man välja mellan att dö av ensamhet eller snåla sig till döds i väntan på att hemtjänsten ska komma.

Tretusende inlägg. Jag hade kunnat använda det till att skriva något hoppfullt, men istället valde jag att hedra Sveriges nya statsreligion: Funktionalism™.

Stor kram till Transportstyrelsen också – tack för att ni vakar över våra livsnjutningar med samma glöd som en Jehovas vittne med nytryckt Vakttornet. Det känns tryggt att veta att varje klunk vin kan bli starten på en medicinsk utredning. 🙏🍷🚗💥
Citera
2025-04-11, 10:34
Jag har länge levt med tanken att "gamla är som gamla är". Typ som att gammal är en sorts given livsstil av fickur, piptobak, ansiktshår i någon form, bakande av bullar och en allmän godmodighet men det är det fan i mig inte.

De blir inte Åsa-Nisse, Bullerbyn farfar eller Pettson bara för att de är 70+. De kan likagärna bli en snitsig renrakad elbilförare som inte orkar med barnbarnen och visslar hellre efter spanjorskor i Mallorca.

Jag undrar vad äldre från 1920 och bakåt hade tyckt om våra äldre idag.
Senast redigerad av Grangerillan 2025-04-11 kl. 10:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in