Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Det finns en uppsjö av skäl/orsaker att tillgå, för att inte behöva flytta. Får ingen lägenhet är ett skäl. Inga ekonomiska ramar en annan. Familjeskäl en tredje.
Ja det är alla bra poäng, men som det var förr så brydde de sig efter ett tag inte om "familjesituation" som att t.ex. Frun har ett bra jobb som hon trivs med.
Nej då var det viktigaste för arbetsförmedlingen att man tog ett jobb i andra sidan Sverige även om det innebär att man byter en arbetslöshet mot en annan, alltså att mannen får jobb, men frun som så klart flyttar med blir arbetslös. Så totalt vansinnigt tokigt att man slår sig för pannan.
Målet är väl att sänka arbetslösheten? Inte att skapa ny arbetslöshet?
Men ekonomiska skäl borde vara en bra anledning. Vad kostar det inte att flytta nu för tiden, jo jag vet, jag flyttade nyss, men det var inom samma stad från en lägenhet till en annan. Båda hyra på ca 10 000 kr per månad. En månad dubbel hyra, minskad inkomst i form av att ta ledigt. Hyrbil på runt 2000 kr som tyvärr fick en skada så jag fick betala självrisk på 8000 kr plus material som behövs för flytt med mera. Runt 25k kostade det nog totalt.
Att flytta från säg Norrland till södra Sverige skulle troligen kosta mer. Har man då inget sparande så är bara det en anledning till varför man inte kan flytta på sig.
Inte får lägenhet är ju också en väldigt viktig poäng. Så länge man flyttar till en medelstor till stor stad så kan det vara omöjligt att på kort tid få en lägenhet till ett pris som går att betala.