2025-04-10, 16:52
Medlem
Du behöver knappast oroa dig. Jag vet inte någon som blev tvingad att flytta till andra sidan landet för något jobb. Särskilt inte när de begär sex månaders provanställning osv. Det är bara någon politiker-fantasi. Tvingas du söka så sök. Men som sagt det är inte svårt att göra sig ointressant i sin ansökan om du verkligen inte vill ha jobbet eller flytta dit. Utan att skicka ett foto på din kuk, det är troligen inte så smart. Rent tekniskt sätt kan det kanske vara kränkande för den kvinnliga HR personalen eller AI:maskinen som numera "läser" din ansökan.
Citera
2025-04-10, 16:58
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaos
Jävla horpolitiker kan fara så långt åt helvete.

Horpolitiker? Varför skall dina grannar och jag slita för att betala ditt uppehälle, när du uppenbarligen inte vill göra det som krävs för att dra ditt strå till stacken? I alla tider har människan behövt röra på sig för jobb. Varför skall du vara priviligerad med ett undantag från att göra det?

/AI
Citera
2025-04-10, 17:05
Medlem
Varför tar man inte de jobb som finns så länge?
Citera
2025-04-10, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Då får man ha besparingar, annars är det att rätta mun efter matsäck.
Ja, för det är ju jättelätt i ett land där allting blivit dubbelt så dyrt men löner och akassa inte utvecklats i samma takt utan snarare stått och stampat kvar på samma ställe medan utgifterna dragit ifrån.
Citera
2025-04-10, 17:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Det är inte bara att göra som George Costanza och självsvåldigt gå till jobbet utan att vara anställd där.
Citera
2025-04-10, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Genom att stänga av akassa säger AF åt dem att bo i tält? Du är mer än lovligt korkad. Då har AF alltså aldrig sagt det, utan är fria fantasier.

Jag har flyttat runt även i modern tid, för jag sitter inte och grinar och förväntar mig att alla andra ska lösa mina problem åt mig.

Mina förutsättningar var förr: knappt några pengar, ingen ordentlig bostad. Gud vilka fina förutsättningar.

Kärring.
Snarare du som saknar tillräcklig med tankeförmåga för att räkna ut att det blir resultatet av indragen akassa. Det borde vara olagligt att vara så hjärndöd som du är. Märks att du har noll koll på hur saker och ting fungerar.

Återigen, alla delar inte dina förutsättningar. Det kan vara precis vad som.
Citera
2025-04-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte bara att göra som George Costanza och självsvåldigt gå till jobbet utan att vara anställd där.
Jag frågar igen.
Citera
2025-04-10, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mycket positiv om man gjort sig så populär att arbetsgivaren vill anställa.

och hur lätt är det när man tvingas flytta ifrån vänner och familj och kanske till och med få familjen förstörd?

Kanske dags att kolla upp varför så många numera klagar direkt mot arbetsgivare på linkedin om hur dåliga deras rekryteringar och hur de medverkar till den höga arbetslösheten.
Citera
2025-04-10, 17:16
Avstängd
Citat:
handlar snarare om att det är otroligt svårt att få dee flesta jobben numera. Det klagas varje dag nästan på linkedin numera, från arbetslösa och anställda, mot arbetsgivare som använder korkade tester, ai, korkad hr, slänger 85% av ansökningarna direkt osv, vilket gör det till en vetenskap att ens få till en intervju istället för: "tack men vi har gått vidare med annan sökande....bla bla bla!".
Citera
2025-04-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
handlar snarare om att det är otroligt svårt att få dee flesta jobben numera. Det klagas varje dag nästan på linkedin numera, från arbetslösa och anställda, mot arbetsgivare som använder korkade tester, ai, korkad hr, slänger 85% av ansökningarna direkt osv, vilket gör det till en vetenskap att ens få till en intervju istället för: "tack men vi har gått vidare med annan sökande....bla bla bla!".
Jo men industrin å vården söker ju febrilt efter folk.
Citera
2025-04-10, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det är ju givetvis långtidsarbetslösa dessa mer radikala åtgärder riktar sig mot, inte de som tillfälligt råkar vara mellan två arbeten. Jag förstår principen, att man ska vara villig att göra vad som helst för ett jobb, men den är ogenomtänkt och funkar sällan i praktiken. Det är väldigt sällan "bara" att flytta.
Borde vara smart att rekrytera folk som bor där jobbet finns.
Citera
2025-04-10, 17:24
Avstängd
Citat:
För att man inte vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in