2025-04-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det där med att söka jobb i annan del av landet blev väl ganska inaktuellt när bostadsbristen var helt överväldigande omöjlig att hantera?

Har således bostadsbristen blivit mindre? Så att folk återigen kan försöka att flytta dit där jobben finns?

Stora delar har noll bostadsbrist.
Citera
2025-04-10, 15:31
Medlem
Stasiministerns avatar
Ett icke problem.

Alla kvinnor kan jobba med only fans så man behöver inte söka jobb och flytta

Alla män kan jobba med att köra ut mat på moped så man behöver inte söka jobb och flytta
Citera
2025-04-10, 15:32
Medlem
Tråkigt att folk måste flytta, men det har folk gjort i alla tider och är knappast nytt...

Det jag undrar är främst vad folk har för fel och brister när de kan gå arbetslösa år ut och år in? Psykisk ohälsa är ju en lågoddsare...
Citera
2025-04-10, 15:32
Avslutad
Har inte detta gällt hela tiden?
Citera
2025-04-10, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Haha nej, men säger du så självsäkert att det inte kommer kunna hända i just Sverige så borde du ju iallfall kunna säga var det istället kommer hända? Eller hur?

Tänk lite.
Ja, men det beror ju på att jag har ju följt aktivt hur sverige "utvecklat" sig (förfallit med andra ord) sedan år 2000 och ser ju att allting enbart blir sämre på alla vis. Finns inga som helst tecken på att någonting skulle förändras och plötsligt bli böttre.
Citera
2025-04-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Stora delar har noll bostadsbrist.

Ja, hålorna som blivit avbefolkade när den lokala industrin försvann lider givetvis ingen bostadsbrist. Men där finns av naturliga skäl inte heller några jobb.
Citera
2025-04-10, 15:39
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Förklara gärna hur AF tvingar någon att skilja sig. Har AF sagt att de tycker hon ska bo i tält? Ni väljer att bara se problem för att man inget orkar göra.

Hur fan behöver du en förklaring? Det blir ju då ett tvång eftersom att om den man är gift med har ett arbete i så fall måste säga upp sig och hoppas på att det finns sånna jobb dit den andra flyttar.

Eller tänker du att alla ska bara hoppa runt fram och tillbaka så att när ena har ett jobb i Malmö och den andra får tag i ett i Gävle så säger man upp sig i Malmö och blir arbetslös i Gävle, och då ska den arbetslösa som fick jobbet i Gävle säga upp sig och flytta vidare till nästa. Har man en familj blir det liksom svårt att studsa runt i hela landet hur som helst. Då blir det ju skilsmässa kvar eller hur?

Folk snackar om att orka, det tyngsta jag gjort i mitt liv var att lalla som långtidsarbetslös. Det är mycket tyngre att sitta hemma och aldrig ha råd med någonting och känna sig oduglig.

Vill man att folk ska få jobb får man väl erbjuda utbildning till bristyrken istället. Det borde man väl ha råd med om man kan skicka på stålar till babbar även om dom inte ens befinner sig i landet. Man får kanske välja mellan dom alternativen men det är ett ganska lätt val i mina ögon.

Det här handlar enbart om att se till att folk blir av med ersättning. Kanske är en ny "grön omställning" som behöver finansieras på vår bekostnad på ingång.
Citera
2025-04-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stasiministern
Ett icke problem.

Alla kvinnor kan jobba med only fans så man behöver inte söka jobb och flytta

Alla män kan jobba med att köra ut mat på moped så man behöver inte söka jobb och flytta

Jättekul, säg att mannen tjänade 45k innan han blev arbetslös, självklart kan man ite bara hursomhelst ställa om sitt liv med att leva på vadå? 15k? Det går helt enkelt inte.

Tror inte heller de flesta kvinnor vill hänga ut sig på onlyfans och utav de som kan tänka sig det så är kanske inte alla snygga och fräscha nog heller.
Citera
2025-04-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Ja, hålorna som blivit avbefolkade när den lokala industrin försvann lider givetvis ingen bostadsbrist. Men där finns av naturliga skäl inte heller några jobb.

Finns ju bil och buss. 30 med buss och husen har halva priset jämfört med närmaste stad på många platser.

Der finns jobb i nästan alla hålor också. Hemtjänsten söker folk nästan överallt.

I många fall är arbetslöshet självvalt eller beror på psykisk ohälsa.

De jag vet om i min närhet som saknar jobb är en kombo av psykisk ohälsa, lathet och avsaknad av driv.
Citera
2025-04-10, 15:49
Medlem
Citat:
Finns ju bil och buss. 30 med buss och husen har halva priset jämfört med närmaste stad på många platser.

Der finns jobb i nästan alla hålor också. Hemtjänsten söker folk nästan överallt.

De jag vet om i min närhet som saknar jobb är en kombo av psykisk ohälsa, lathet och avsaknad av driv.

Och en långtidsarbetslös ska punga för ett hus tänkte du? Eller är det Arbetsförmedlingen som hostar upp pengarna för flytt och bostad?
Citera
2025-04-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Ptja, de kan ju alltid starta eget. Då blir det fler jobb.
Fast då blir ju bara någon annan arbetslös. Snedvriden konurans med starta eget bidrag.
En annan hårt arbetande egenföretagare som går med förlust för någon annan får ekonomiska bidrag.
Låt marknaden reglera sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
För det mesta är det bara ren utpressningstaktik, men ibland kan ju stora industrier slå upp i den norrländska spenaten där det kan behövas inflyttat folk, men även det kan vara en stor risk för arbetstagaren. Titta bara på Northvolts haveri.
Ja det är ju problemet som jag skrev. Finns inget guld stad där alla jobben finns. Många i Norrland flyttar till Stockholm där alla jobben finns. Lägre skatt är det också.
Citera
2025-04-10, 15:53
Medlem
Citat:

Som jag skrev innan så kan det vara ett problem om man haft ett välbetalt jobb och baserat sitt liv efter det. Då kan man inte bara ta vilket skitjobb som helst som hemtjänst eller nåt, för då går man i konkurs.

Men har man haft ett välbetalt jobb så har man troligen också en extra inkomstförsäkring som täcker upp det som inte vanlig a-kassa gör, så då försöker man ju leva på det så länge det går medans man söker andra välbetalda jobb, för 80% av en bra lön är troligen mer än 100% av en dålig lön, så finns ingen anledning att försöka skaffa ett skitjobb bara för att få jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in