2025-04-13, 12:25
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För länge sedan röstade jag KD, men moderat har jag aldrig varit. Ryssland är aggressor - det är inte en åsikt utan en ett sakligt konstaterande. Ukraina kan givetvis inte acceptera att en del av landet söker lossryckas. I svensk lagstiftning kallas det högförräderi.
Nej det är inte ett sakligt konstaterande det är en partisk åsikt.

Citat:
Det återstår väl att se. Antingen så finns det kinesiska krigsfångar, eller så gör det inte det. Den frågan får ställas till Ukraina.
Ukraina är inte här så därför stället istället frågan till dig som skriver.
Citera
2025-04-13, 12:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej det är inte ett sakligt konstaterande det är en partisk åsikt.

Visa mig gärna en folkrättsjurist utan för Ryssland med anhang som har en annan uppfattning än den jag har. Rysslands anfall på Ukraina är ett solklart brott mot FN-stadgans aggressionsförbud.

Citat:
Ukraina är inte här så därför stället istället frågan till dig som skriver.

Du får väl skicka epost till deras ambassad. Jag har givetvis ingen aning om de inre ukrainska förhållanden härvid.
Citera
2025-04-13, 12:42
Avstängd
sherms avatar
Citat:
De har visat upp bilder på ett antal krigsfångar, som de påstår är kineser, och de påstår att de har tagit ett större antal krigsfångar. Möjligen försvåras här identifieringen av att Genèvekonventioner skyddar krigsfångar mot bl a exponering för allmänheten.
Du glömde att de döpte om filmklippet från 0804_Korean_Soldier 2.mp4 till 0804.mp4 och personen i klippet ser varken ut som kines eller för den delen korean utan snarare yakut. Och om Genevekonventionen skyddar krigsfångar mot exponering, varför visar de upp detta klippet då på en infångad yakut?

Rule 108. Mercenaries, as defined in Additional Protocol I, do not have the right to combatant or prisoner-of-war status.

- Genevekonventionen, Volym 2, Kapitel 33, Sektion C.

Solid logik bakom detta och ännu har alltså inga bevis presenterats utan bara påståenden.
Citera
2025-04-13, 13:04
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Visa mig gärna en folkrättsjurist utan för Ryssland med anhang som har en annan uppfattning än den jag har. Rysslands anfall på Ukraina är ett solklart brott mot FN-stadgans aggressionsförbud.
Argumentum ad populum är inget argument, det är ett argumentationsfel. Berätta vad dina västerländska folkrättsjurister har med Ukrainas "kineser på lager" att göra och förklara varför detta är en "nyhet": 4 juni 2024.

Former members of the Chinese Army are fighting for Russia in Ukraine as part of an international force of mercenaries

https://nationalsecuritynews.com/202...ia-in-ukraine/

Plötsligt, lagom till Trumptarifferna, så påstår de sammanträffande nog ha fångat in hela två stycken utav dem som de "visar upp" i ett klipp som de titeländrade från north korean soldier.
Citera
2025-04-13, 18:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du glömde att de döpte om filmklippet från 0804_Korean_Soldier 2.mp4 till 0804.mp4 och personen i klippet ser varken ut som kines eller för den delen korean utan snarare yakut. Och om Genevekonventionen skyddar krigsfångar mot exponering, varför visar de upp detta klippet då på en infångad yakut?

Rule 108. Mercenaries, as defined in Additional Protocol I, do not have the right to combatant or prisoner-of-war status.

- Genevekonventionen, Volym 2, Kapitel 33, Sektion C.

Solid logik bakom detta och ännu har alltså inga bevis presenterats utan bara påståenden.

Om det är en krigsfånge, så vet jag givetvis inte varför Ukraina visar upp vederbörande, men det kan förstås röra sig om en legosoldat, och som jag tidigare påpekat har sådana ringa skydd av Genève-konventionen.

Citat:
Argumentum ad populum är inget argument, det är ett argumentationsfel. Berätta vad dina västerländska folkrättsjurister har med Ukrainas "kineser på lager" att göra och förklara varför detta är en "nyhet": 4 juni 2024.

Former members of the Chinese Army are fighting for Russia in Ukraine as part of an international force of mercenaries

https://nationalsecuritynews.com/202...ia-in-ukraine/

Plötsligt, lagom till Trumptarifferna, så påstår de sammanträffande nog ha fångat in hela två stycken utav dem som de "visar upp" i ett klipp som de titeländrade från north korean soldier.

Du har alltså inga folkrättsjurister som påstår något annat än vad jag gör, avseende vem som är aggressor.

Om Ukraina har fångat en eller flera kineser, så kan det givetvis vara en slump att avseende tidpunkten, men det kan också vara för att det nu gynnar Ukraina i den situation som Trump försatt dem i.
Citera
2025-04-13, 20:31
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Du får alt komma med källa på det där eller du får läsa Genèvekonventionerna bättre......

Det är lika mycket ¨krigsbrott¨ att vara legoknekt på försvarande sidan så som anfallande sidan.....

jag hittar inget på FN om att det är någon ¨goodwill¨ att vara legoknekt på försvarande sidan.

Artikel 47 - legosoldater

(c) är motiverad att delta i fientligheterna huvudsakligen av önskan om privat vinning och i själva verket utlovas, av eller på uppdrag av en part i konflikten, materiell kompensation som avsevärt överstiger den som utlovats eller betalats till kombattanter av liknande rang och funktioner i den partens väpnade styrkor;
De frivilliga som krigar för Ukraina uppfyller inte punkt (c) i definitionen och de är därför inte legosoldater.
Citera
2025-04-13, 22:28
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Du har alltså inga folkrättsjurister som påstår något annat än vad jag gör, avseende vem som är aggressor.

Om Ukraina har fångat en eller flera kineser, så kan det givetvis vara en slump att avseende tidpunkten, men det kan också vara för att det nu gynnar Ukraina i den situation som Trump försatt dem i.
I synnerhet inte med ett så smalt spann för vad som i dina ögon skulle vara legitima, västerländska jurister nej.

In this context, in accordance with Article 51 (Chapter VII) of the UN Charter, with permission of Russia’s Federation Council, and in execution of the treaties of friendship and mutual assistance with the Donetsk People’s Republic and the Lugansk People’s Republic, ratified by the Federal Assembly on February 22, I made a decision to carry out a special military operation.

http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843

De har sin legitimeringsgrund och till frågan om vem som har rätt till tolkningsföreträde så avgörs den i skrivande stund på slagfältet.

Men det var ju kul att du förstod kineserna som en ukrainsk ploj. Och du tänker då att det kan ge dem en bättre deal med Trump eller?
Citera
2025-04-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
De frivilliga som krigar för Ukraina uppfyller inte punkt (c) i definitionen och de är därför inte legosoldater.

Tänkte lite snabbt när jag kom med motargument/frågor till personen jag citerade och tänkte att frivilliga och legoknektar/soldater va det samma. Men oavsett att strida frivilligt för den anfallande sidan är inte automatik ett krigsbrott som den jag citerade hävdade att FN hade satt en stadgar.

Oavsett om du är frivillig eller legoknekt/soldat har du lika mycket rättigheter/skyldigheter oavsett vilken sida du strider för och ända gången du kan bli åtalad för krigsbrott är om du bryter mot någon av krigets lagar och inte för att du valt att strida för den anfallande sidan.
Citera
2025-04-14, 08:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
I synnerhet inte med ett så smalt spann för vad som i dina ögon skulle vara legitima, västerländska jurister nej.

In this context, in accordance with Article 51 (Chapter VII) of the UN Charter, with permission of Russia’s Federation Council, and in execution of the treaties of friendship and mutual assistance with the Donetsk People’s Republic and the Lugansk People’s Republic, ratified by the Federal Assembly on February 22, I made a decision to carry out a special military operation.

http://en.kremlin.ru/events/president/news/67843

De har sin legitimeringsgrund och till frågan om vem som har rätt till tolkningsföreträde så avgörs den i skrivande stund på slagfältet.

Det är där är litet som att sitta hemma och rita sina egna banksedlar och sedan kräva att en butik skall acceptera dem som betalningsmedel. Ryssland sitter och hittar på sin egen "folkrätt" och hävdar sedan att resten av världen skall acceptera den som legitim. Klarar inte Ryssland att leva upp till sina åtaganden som FN-medlem och part till ett flertal internationella avtal, så får de väl lämna dessa.

Citat:
Men det var ju kul att du förstod kineserna som en ukrainsk ploj. Och du tänker då att det kan ge dem en bättre deal med Trump eller?

Det vet vi inte. Och den kinesiska reaktionen är precis den man kan förvänta om Ukraina har tagit kinesiska krigsfångar, vilket gör det hela extra misstänkt. Möjligen får tiden utvisa.
Citera
2025-04-14, 22:50
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Det är där är litet som att sitta hemma och rita sina egna banksedlar och sedan kräva att en butik skall acceptera dem som betalningsmedel. Ryssland sitter och hittar på sin egen "folkrätt" och hävdar sedan att resten av världen skall acceptera den som legitim. Klarar inte Ryssland att leva upp till sina åtaganden som FN-medlem och part till ett flertal internationella avtal, så får de väl lämna dessa.
Ryssland sitter permanent medlem i FN:s säkerhetsråd men visst, du ju kan alltid skriva till ambassaden och vackert be dem att lämna om de inte tolkar juridiken på ett sätt som faller dig i smaken.

Citat:
Det vet vi inte. Och den kinesiska reaktionen är precis den man kan förvänta om Ukraina har tagit kinesiska krigsfångar, vilket gör det hela extra misstänkt. Möjligen får tiden utvisa.
Ja att de avvisade anklagelserna var ju verkligen misstänkt, precis som man kan vänta av kinesen efter att såna anklagelser riktades från kokainisten i Kiev.

Med illa manipulerat filmbevis kan tilläggas, så mystiskt och misstänkt. Ännu en dag utan ett ord ens från AFP om Ukrainas "kineser på lager", bara en kommentar om Sumy.

AFP: Russia launched a missile attack against the Sumy region in Ukraine yesterday. U.S. President Donald Trump called it “terrible” while other leaders have also condemned that. What’s China’s response?

Lin Jian: China’s stance on the Ukraine crisis is consistent and clear. Dialogue and negotiation is the only way out of the crisis.
Citera
2025-04-14, 23:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ryssland sitter permanent medlem i FN:s säkerhetsråd men visst, du ju kan alltid skriva till ambassaden och vackert be dem att lämna om de inte tolkar juridiken på ett sätt som faller dig i smaken.

Det är förstås en tanke, men jag tror jag överlämnar den uppgiften till alla de folkrättsjurister som har lön med skattemedel. Det är dags att dessa tar sina arbeten på allvar och agerar.

Citat:
Ja att de avvisade anklagelserna var ju verkligen misstänkt, precis som man kan vänta av kinesen efter att såna anklagelser riktades från kokainisten i Kiev.

Med illa manipulerat filmbevis kan tilläggas, så mystiskt och misstänkt. Ännu en dag utan ett ord ens från AFP om Ukrainas "kineser på lager", bara en kommentar om Sumy.

AFP: Russia launched a missile attack against the Sumy region in Ukraine yesterday. U.S. President Donald Trump called it “terrible” while other leaders have also condemned that. What’s China’s response?

Lin Jian: China’s stance on the Ukraine crisis is consistent and clear. Dialogue and negotiation is the only way out of the crisis.

Nu har det kommit litet nya uppgifter de senaste timmarna. Flera påstådda kinesiska legosoldater (givet att dessa är kinesiska och legosoldater) har önskat få återvända hem till Kina.

Citat:
Chinese mercenaries Zhang Renbao and Wang Guangjun, who were captured by Ukrainian forces in Donetsk region, have declared their readiness for a prisoner exchange and are appealing to the Chinese government to bring them back home.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato...them-home.html

Det blir intressant att se hur Kina responderar på detta.
Citera
2025-04-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Jaha. Och du har naturligtvis källor som backar upp allt det där? I mina öron låter det annars som fria fantasier från godtyckligt rysshjon.
2021 Skrev Forbes Zelenskys networth till 5,6 miljarder kr. Men de ändrades (inte helt oväntat 2022. Det är 100% sant. I ett gammalt inlägg länkade jag även till siffrorna)
Han är delägare i tvåoffshorebolag där siffrorna är hemliga.
Han äger 25% av Adexia registrerat i Cypern.
Ytterligare ett företag registrerat på Jungfuöarna.

Läs gärna länkarna nedan. Men man får leta en del för att göra neutral opoitisk reseach.
Extra intressant är The pandorapapers..

https://www.google.com/url?sa=t&sour...yeWidrUE1TRv-G

https://www.google.com/url?sa=t&sour...MO9ZQZMSu-YNTZ

https://www.google.com/url?sa=t&sour...TJXkR7iiDmM4wJ

https://www.google.com/url?sa=t&sour...gY7wX1vnqRCzFH

https://www.google.com/url?sa=t&sour...jVIihruCfMk27y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem