2025-04-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns flera bevis på att kineser slåss för Ryssland men dom är legosoldater anställda som privatpersoner för att slåss åt Putin.
Alltså en helt annan sak än Nordkoreanerna som slåss som reguljära nordkoreanska soldater.

Har vi några bevis på Nordkoreaner? Har bara sett någon suddig bild från en drönare. Såg ut som en asiat.
Citera
2025-04-12, 19:27
Medlem
Med tanke på att USA och Kina kör med öppet handelskrig mellan varandra nu som bara eskalerar samt Kina börja införa sanktioner mot USA att inte exportera vissa viktiga metaller till USA.

Så Kina kanske börjar närma sig Ryssland nu samt vill som NK få chansen att ge sina soldater och material riktig träning vid fronten?`

Så de kanske ser över att istället för bara frivilliga så börjar man skicka riktiga förband.
Citera
2025-04-12, 20:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Ja alltså ingen praktisk betydelse.

Absolut, men detta förnekar Kina.

Precis.
Och det gäller ju Legosoldater på båda sidorna.

Slutsats:
Förutom den moraliska vinklingen finns det just ingen skillnad.

Det är väl just hur Kina uttalar och ställer sig till Ukrainas påstående, som är det intressanta här. Det hade varit enkelt att bara säga att en och annan frivillig kanske har tagit sig till Ryssland, och det är inget Kina har några synpunkter på. Men, det har man inte gjort. Vad det betyder återstår att se.
Citera
2025-04-12, 20:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej det är sant, du är ingen diplomat. Du är en allt annat än opartisk moderat som påstår att Ryssland är aggressor. Andra pekar på att Ukraina inte skulle ha inlett angrepp mot civilbefolkningen i Donbass och så vidare.

För länge sedan röstade jag KD, men moderat har jag aldrig varit. Ryssland är aggressor - det är inte en åsikt utan en ett sakligt konstaterande. Ukraina kan givetvis inte acceptera att en del av landet söker lossryckas. I svensk lagstiftning kallas det högförräderi.

Citat:
Vad gäller Ukrainas påstådda "kineser på lager" så har fortfarande inga bevis presenterats för att de ens existerar. Så vad om Kina hit och frivilliga dit? Kanske du kan finna svar till din undran i frågan om hur svenska nazister kom att bli ukrainafrivilliga. Kommentarer om de påstådda kineserna i Ukraina lös med sin frånvaro på dagens dagliga presskonferens.

Det återstår väl att se. Antingen så finns det kinesiska krigsfångar, eller så gör det inte det. Den frågan får ställas till Ukraina.
Citera
2025-04-12, 20:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Förlåt, vad menar du att regimen borde känna till? Varje kines exakta position på planeten?

Den kinesiska regimen borde kunna förväntas veta om en större grupp kineser tagit värvning i den ryska armén. Om inte annat kan man tänka sig att den ryska regeringen hade informerat om detta. Kina har tämligen god kontroll på sina medborgare, och ägnar betydande kraft åt att spionera på exilkineser, så finns det något hundratal kinesiska frivilliga i den ryska armén, så ligger det nära till hands att detta varit känt.
Citera
2025-04-13, 00:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Den kinesiska regimen borde kunna förväntas veta om en större grupp kineser tagit värvning i den ryska armén. Om inte annat kan man tänka sig att den ryska regeringen hade informerat om detta. Kina har tämligen god kontroll på sina medborgare, och ägnar betydande kraft åt att spionera på exilkineser, så finns det något hundratal kinesiska frivilliga i den ryska armén, så ligger det nära till hands att detta varit känt.

Jag var inte medveten om att det rörde sig om hundratals personer, jag trodde det var typ två. Eller möjligen sex. Rör det sig om det sistnämnda är ju inte konstigt, kineser får inte GPS-spårare (man kanske ska säga BDS i det här fallet) inopererade vid födseln liksom. Bor och vistas väldigt många kineser i Ryssland.
Citera
2025-04-13, 06:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag var inte medveten om att det rörde sig om hundratals personer, jag trodde det var typ två. Eller möjligen sex. Rör det sig om det sistnämnda är ju inte konstigt, kineser får inte GPS-spårare (man kanske ska säga BDS i det här fallet) inopererade vid födseln liksom. Bor och vistas väldigt många kineser i Ryssland.

Artiklar uppger att Ukrainsk underrättelsetjänst identifierat 155 kineser, så det borde vara fler, rent logiskt.
Citera
2025-04-13, 07:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Ukraina påstår att det rör sig om 100+, som man känner till. Oklart på vilka grunder. Det skulle kunna vara en sammanblandning med nordkoreaner. Men, vi vet inte. Vi vet inte heller hur mycket sanning den kinesiska regeringen talar.
Citera
2025-04-13, 07:47
Medlem
Citat:
Ukraina påstår att det rör sig om 100+, som man känner till. Oklart på vilka grunder. Det skulle kunna vara en sammanblandning med nordkoreaner. Men, vi vet inte. Vi vet inte heller hur mycket sanning den kinesiska regeringen talar.
Nu har inte jag hängt med något nämnvärt här i tråden men
har Ukraina eller Zelenskiy visat upp dessa kineser eller någon av dem som krigsfångar? Eller presenterat någon form av bevis för att de tagit dem, körkort, pass, andra id-handlingar etc?
Citera
2025-04-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Hur går det för ryssarna? När ska de sluta torska 1000+ gubbar per dag och visa lite resultat?
De är ju helt överlägsna Ukraina enligt vissa..
Ja du, hur det går? Vi kan ta en kika på kartan och kolla. Det finns en hel del mil.bloggare som uppdaterar diverse kartor och publicerar dem på nätet. Skall jag länka till dem så skicka mig ett pm, så kan jag även förklara hur du skall använda dem för att se utvecklingen de senaste halvåret.
Sedan har vi väl alla ständiga rapporter från våra nyhetsbyråer som rapporterar om ständig robot, drönarbeskjutning av ukranianska städer som fuckar upp livet för vanliga Ukraina re.
Citera
2025-04-13, 08:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Nu har inte jag hängt med något nämnvärt här i tråden men
har Ukraina eller Zelenskiy visat upp dessa kineser eller någon av dem som krigsfångar? Eller presenterat någon form av bevis för att de tagit dem, körkort, pass, andra id-handlingar etc?

De har visat upp bilder på ett antal krigsfångar, som de påstår är kineser, och de påstår att de har tagit ett större antal krigsfångar. Möjligen försvåras här identifieringen av att Genèvekonventioner skyddar krigsfångar mot bl a exponering för allmänheten.
Citera
2025-04-13, 08:58
Medlem
Du får gärna länka till dem här i tråden eller räknar du med mothugg?
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja du, hur det går? Vi kan ta en kika på kartan och kolla. Det finns en hel del mil.bloggare som uppdaterar diverse kartor och publicerar dem på nätet. Skall jag länka till dem så skicka mig ett pm, så kan jag även förklara hur du skall använda dem för att se utvecklingen de senaste halvåret.
Sedan har vi väl alla ständiga rapporter från våra nyhetsbyråer som rapporterar om ständig robot, drönarbeskjutning av ukranianska städer som fuckar upp livet för vanliga Ukraina re.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in