• 4
  • 5
2025-04-09, 18:56
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Om man är en storägare kan man inte gå ur positioner på ett enkelt sātt. Det är småspararens enda fördel. Viktigt att inte bruka den fördelen enligt bankerna.
Varför ger man råd som uppenbart är dåliga?

Det betyder väl bara” - människor är känslostyrda och gör lätt idiot beslut; så gör ingenting”

Sitt stilla i båten betyder ”gemene man är dum i huvet. Gör bara ingenting för gör du något alls så är det för du inte tänkt utan för du har panik. ”

Man talar som om att människor är barn. De personer som vet vad de bör göra vänder sig inte till nyheter eller andra utan tar egna beslut för de förstår marknaden själva. Eller har jag fel?
Citera
2025-04-09, 22:21
Medlem
För att normala människor som inte ha någon kolla alls då kommer paniksälja vid dippar och sedan köpa sig in i uppgångar. Du kanske är världens bästa trader som alltid säljer och köper vid rätt tillfälle, men dom flesta laggar efter och gör det alldeles försent.

Den finns hur mycket statistik som helst som visar att inte göra ett skit och sitta still i båten tjänar den absoluta majoriteten på. Dem ansbsoluta majoriteten har ingen aning om vad dom sysslar med.
Citera
2025-04-09, 23:23
Medlem
Citat:
Den tekniken är hemlig...men i detta tiillfället så säger botten av min soppskål 2 veckor...

Man kan veta saker om man kan lāsa signaler i naturen och på himlen. Det fungerar ibland.

Jag har statistik på att jag kan spå krona eller klave i 50% av fallen. Det är bra med tanke att jag är nybörjare

Du missade med två veckor och har alltså först sålt när den gått ner för att idag missa 10% uppgång?

Detta är varför folk säger sitt still i båten och investera bara pengar du inte behöver på ett par års sikt.
Citera
2025-04-10, 06:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Om man är en storägare kan man inte gå ur positioner på ett enkelt sātt. Det är småspararens enda fördel. Viktigt att inte bruka den fördelen enligt bankerna.

Vad är det uppenbart dåliga i det? All forskning säger att det är precis det man ska göra, om du sitter på en bred indexfond vill säga. Zooma ut kurvan så är det ganska uppenbart att sitta stilla i båten är det bästa man kan göra när det stormar.

Vill du sälja på botten och köpa på toppen?
Senast redigerad av AldoRaine 2025-04-10 kl. 07:00.
Citera
2025-04-12, 10:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rikingar (familjen Person, Warren Buffett, osv.) har länge haft som strategi att köpa på sig mer i sämre tider, vanliga svenssons kör den motsatta strategin, när börsen går som tåget vill man vara med och när det går dåligt får man panik och säljer. I samma veva undrar folk varför rika blir rikare och klagar över att "systemet är riggat".

Att sitta still är såklart det bästa, varför ska man sälja med förlust liksom? Det kommer vända förr eller senare, om det sker om 1 månad eller 1 år är rätt oväsentligt, sparar man långsiktigt är det dessutom bara hack i kurvan. Att försöka tima nedgångar och uppgångar är dessutom det vanligaste misstaget som gör att man underpresterar index.

Men marknaden är effektiv eftersom det finns incitament att eliminera ineffektiva faktorer. De "dumma" köper på toppen och säljer på botten och de med bättre strategi än så gör det omvända.
Citera
2025-04-12, 10:59
Medlem
Som flera säger, som privatperson har många en tendens att köpa dyrt, sälja billigt och det kan man tycka är märkligt det blir så.

Men det är för att privatpersonen har ingen aning om VARFÖR en aktie är bra, stark, svag, går upp, går ner.

Man ser bara procenten och kurvan och det blir då följaktligen ren skär slump om man lyckas göra en bra kortsiktig investering eller inte.

Hursomhaver, de flesta insåg nog att när Trump började tala om tullar, då var det dags för oro och stora svängningar på börsen. Detta insåg många redan i höstas före årsskiftet. Man hyllar idag Buffetts som tog konsekvenserna och drog sig ur börsen nästan helt och satte in tusentals miljarder på konto och bara satte sig att vänta på den egentligen ganska förutsägbara stormen som skulle komma när Trump började med sin hjärtefråga, tullar.

Men de allra flesta bråkade nog också med tanken att tänk om det bara är snack? Tänk om Trump verkligen är en briljant affärsman? Tänk om kurserna istället går upp? De går upp jättemycket efter att han blev vald till president och innan han tillträdde sin post som president.

För Trump lovade att USA skulle bli GREAT AGAIN.

Man trodde nog inte på att han skulle införa tullar, trodde inte att det skulle bli handelskrig och kaos.

Nu inför framtiden är det fortfarande osäkert. Det är för att Trump tvärvänder precis hela tiden. Samtidigt vill han extremt mycket när det gäller hela världen. Själv tror jag på fortsatt kaos, svårt för speciellt amerikanska börsen eftersom allt färre tror på en starkare börs och därmed blir det lite självuppfyllande att folk flyttar på sina pengar till säkrare placeringar.

Vi har också att amerikanska företag är generellt väldigt högt värderade, de har stora vinster och en stor dominans inom flera marknader just för att folk utan eftertanke placerar både besparingar, pensionsfonder och köper varor och IT-tjänster från USA och amerikanska företag som därmed de senaste 20 åren har badat i pengar.

Jag tror att sötebrödsdagarna för amerikanska företag är över. Vi kommer att se hur fler länder väljer bort krigsmaterial och IT-tjänster från USA så gott det går, något som kommer att öka med tiden. Vi kommer att se pensionsfonderna flyttar investeringar från USA till Europa i takt med att trenden fortsätter gå sakta neråt.

Vi kommer se hur Europa, Indien, Kina och många andra länder istället ökar handeln sinsemellan för att kompensera osäkerheten med Trump-USA och deras mani på tullar mot allt och alla.

Detta blir sammantaget tiotusentals miljarder kr som inte längre går till att berika USA.

Tror man på att mitt resonemang håller och är verklighet för närmaste åren, ja då blir nog reaktionen att byta fonder och bli mer inriktat på framförallt Europa både vad gäller eget sparande och sitt pensionssparande.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-12 kl. 11:03.
Citera
2025-04-13, 12:08
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att sälja i nedgång är väl det sämsta man kan göra?

Det är det bästa man kan göra. Jag säljer alltid i nedgång och köper tillbaka på botten!
Citera
2025-04-15, 12:03
Medlem
Citat:

Jag håller med dig, men det är enkelt för svårt för de flesta.

Bara kolla på IG & andra plattformar med deras obligatoriska varningstext, 70% av traders förlorar pengar, och då är det inte att de underpesterar mot index, utan att de FÖRLORAR pengar. (Frågade AI snabbt, tydligen bara 5%-isch av traders som konsekvent över tid tjänar pengar).

Sen så "borde" det vara enkelt att slå index genom att t.ex. bara kolla på fear & greed, om det är överköpt/översålt, etc. Men det är så mycket känslor inblandade att folk säljer bort sig & köper tillbaka in när det redan gått upp.
Citera
2025-04-22, 16:54
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nu sitter han lugnt i båten med kontanter.
Ja, småsparare som är likvida är ärthjärnor som låter inflationen äta upp pengarna. Höjdarna ”sitter lugnt i båten”.
Citera
2025-04-23, 10:14
Medlem
Storfräsarna säljer och samma storfräsare säger till småspararna ” Sitt still i båten”.
Trovärdigt
Citera
2025-04-23, 12:55
Avstängd
SolarPowereds avatar
Jag kan inte realisera nu för då är ett år av tillväxt försvunnet?

Jag har lösöre nog att käka och bo till det här vänder till en vinst.

Det jag varit rädd för är att Trump inte ska backa och det här blir långvarigt och eroderar förtroendet för dollarn.

Jag tror att till sommaren som är två månader bort så är vi på väg igen.
Citera
2025-04-25, 02:10
Moderator
Diagorass avatar
Inte en fondtråd

Fonder --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera