• 1
  • 2
2025-04-08, 08:42
Medlem
På A-bladets startsida ser man rubriken "Agnetha, 58, har bara 1000kr kvar för månaden". Där klickar man sig in och möts först av att hennes ISK ska ha rasat pga Trumps tullar då, naturligtvis, allting är ju alltid Donalds fel.

Men fortsätter man läsa så undrar man var i verkligheten denna rubrik är förankrad. Agnetha själv säger bl.a att

Citat:
– Jag har investerat i badrum, kök och byggt ett provisoriskt växthus på gården. Jag har också bytt värmesystem för att på sikt sänka kostnaderna. Men enligt bankreglerna kan jag ändå inte värdera om huset förrän om flera år, så jag kan inte utöka lånet. Man har inte så mycket alternativ och man känner sig liten.

Agnetha har två utflugna barn och ett som fortfarande bor hemma.

Tanken var att hon skulle hjälpa sitt yngsta barn att köpa en lägenhet för att kunna gå på ett gymnasium på annan ort, men nu vet hon inte hur det kommer att bli med den affären.

– Det är inte så att jag sitter i sjön. Jag har ett jobb och ett hus och det är en förmån att jag ens kan fundera på att köpa en lägenhet till min dotter. Men man vill klara sig själv och ge barnen vad de behöver.

Länk: https://www.aftonbladet.se/minekonom...as-sparkapital

Frågor:
*Vad är syftet med å skapa en sån här artikel med en sådan rubriksättning, när det i själva verket handlar om en kvinna som har det mycket gott ställt?
*Hur mycket av ISK har försvunnit?
*Har hon 1000kr att leva för denna månad för att hon satt in allting i ISK?
*Tar hon den i tvåan?
Citera
2025-04-08, 09:03
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Länk: https://www.aftonbladet.se/minekonom...as-sparkapital

Frågor:
*Vad är syftet med å skapa en sån här artikel med en sådan rubriksättning, när det i själva verket handlar om en kvinna som har det mycket gott ställt?
*Hur mycket av ISK har försvunnit?
*Har hon 1000kr att leva för denna månad för att hon satt in allting i ISK?
*Tar hon den i tvåan?

De har ändrat rubriken. Nu står det "Agnetha sparade allt i ISK – nu lever hon knapert"

Gissningsvis ska det tolkas som en varning för att ha alltför kortsiktigt sparande på börsen.
Vi kommer få se mer i samma stil om börsfallet fortsätter.
Citera
2025-04-08, 09:05
Bannlyst
Ja du Nettan. Du får skaffa dig en gubbe, om man nu lyckas med det i din ålder
Citera
2025-04-08, 09:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Utan att ha läst artikeln undrar jag hur hennes inkomster samt utgifter ser ut. Utan dessa uppgifter kan man inte diskutera om hon lever tight eller inte!

Ofta står aldrig dessa uppgifter med när det skrivs liknande reportage. Varför?
Citera
2025-04-08, 09:14
Medlem
Driva på föraktet och hatet mot Donald.
Citera
2025-04-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Driva på föraktet och hatet mot Donald.

Exakt. Enbart medias möjlighet att spä på detta lite ytterligare.
Det är Donalds fel att hon har 1000 kr att leva på. Inte hennes egna idioti
Citera
2025-04-08, 09:38
Medlem
Pinoputchins avatar
Syftet med artiklar lik denna är väl att bilda sympati för de som har det ekonomiskt svårt, men dessa så kallade "journalister" misslyckas gravt med att göra ett vettigt reportage. Man skulle verkligen kunna göra en artikel om en som har det tufft på fullt allvar, men man gör det inte. Konstigt, eftersom det skulle säkert intressera l och locka många läsare. Tyvärr är det få journalister som rapporterar på riktigt, det mesta är trams. Jag antar att agendan är en annan, oftast i tillfällig politisk riktning. Verkligheten för vanligt folk ligger inte högt i kurs.
Citera
2025-04-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Syftet med artiklar lik denna är väl att bilda sympati för de som har det ekonomiskt svårt, men dessa så kallade "journalister" misslyckas gravt med att göra ett vettigt reportage. Man skulle verkligen kunna göra en artikel om en som har det tufft på fullt allvar, men man gör det inte. Konstigt, eftersom det skulle säkert intressera l och locka många läsare. Tyvärr är det få journalister som rapporterar på riktigt, det mesta är trams. Jag antar att agendan är en annan, oftast i tillfällig politisk riktning. Verkligheten för vanligt folk ligger inte högt i kurs.

Jag är säker på att det är känslan av ”det kunde vara jag” som ska förmedlas.
De som har det tufft på allvar saknar ofta den air av medelklass som gör att läsarna kan identifiera sig med dem och därmed förfäras på riktigt. Enligt samma journalister skulle vi tycka synd om de rumänska tiggarna, och också skämmas för vår egen vällevnad i relation till deras levnadsstandard. Tiggarnas elände kunde varken skyllas på Sd eller Trump, så någon igenkänningsfaktor behövdes inte.
Citera
2025-04-08, 10:02
Medlem
Alla sådana här artiklar är svåra att förstå eftersom inte hela bilden är med. Du ser inte hur hela ekonomin är, du ser inte historiken, du ser inte vad hennes inkomster är och vilka hennes utgifter är.

Många hanterar sin ekonomi så att så fort de har något extra i plånboken så spenderar de pengarna, såklart det blir ganska lite kvar till nästa lön.

En del tar lån och försämrar därför sin framtida ekonomi och får inte så mycket pengar över, men då har de kanske haft jättekul en viss tid eller lagt pengarna på hus och bil.
Citera
2025-04-08, 10:06
Medlem
1000:-, det får man 50 kg av billig spaghetti för, nästan 2 kg om dan, det kan man i alla fall bli mätt på!
Citera
2025-04-08, 10:13
Medlem
Klassiskt AB upplägg. Väldigt vag information om ekonomisk situation i övrigt, samt inget efternamn på Agnetha för att det inte ska gå lätt att kolla upp henne och troligen spräcka ”storyn”..
Citera
2025-04-08, 10:14
Medlem
ormbitens avatar
Ja alla dessa jävla snyfthistorier genererar väl klick. 🤔

Konstigt att det alltid är någon annans fel när folk förlorar sparkapital på börsen.

Jag tror att Agnetha behöver en förmyndare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in