2025-04-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Jasså, och för hur mycket äter du din mat i månaden?

ChatGpt säger

"Singel som handlar på ICA/Coop, lagar mycket själv men köper lunch ute ibland: ca 4 000–5 000 kr/månad."

Det jag har sagt är alltså inget konstigt öht.. Att kunna "köpa en lunch ute ibland." handlar om att ha en vanlig jäkla levnadstandard... Att kunna unna sig någon liten pizza under månaden... Fett får mycket backlash, men det är rätt bra för kroppen med. Så länge som man jobbar..

Men du kanske sänkt din egen levnadstandard när du jobbar så pass att du går till LIDL bara för att acceptera de rådande reglerna?

För där säger ChatGPT:
Student som handlar på Lidl, lagar allt själv: ca 2 000 kr/månad.

En vuxen person som är singel ja.

Men nu rör det sig om 1 vuxen och 2 barn (under 10 år).

De går i skola/fritis och får både frukost och lunch (och mellanmål ibland) där.

I vårt hushåll är vi 2 vuxna och 2 barn under 13 år och lägger uppskattningsvis 8000-10000 i månaden på mat.
Citera
2025-04-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hund och tattueringe.
Standard
Citera
2025-04-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
En vuxen person som är singel ja.

Ja, helt rätt ja. Kostnaden för EN person ja. Så kan du ta det gånger 3 då dom är 3 personer där.

Sen stod det att det var ungdomar och inga barn. Så dom äter nog inte frukost där. Dom ska ha energi nog att gå i skolan, växa, sen få kunna arbeta precis som du får göra nu du med.

Så hur mycket lägger du på maten till dig själv nu under månaden? Du kan dra av eller lägga till några hundringar upp och ner från det beroende på vilket val du själv sen gör. (som att spara in på frukost) men det är fortfarande runt där som alla hamnar.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-08 kl. 20:48.
Citera
2025-04-08, 20:43
Medlem
JoakimBalls avatar
om man ska va helt ärlig.. kvinnor spenderar på all möjligt skit som de inte behöver.. hon kanske måste ha lyxfällan låter det som.
Citera
2025-04-08, 20:47
Medlem
Citat:
Student som handlar på Lidl, lagar allt själv: ca 2 000 kr/månad.
Åh, fan. Man kan alltså spara 2k i månaden per skalle på att handla på Lidl och laga all mat själv! Bra. Sen om man snokar upp extrapriser blir det ännu lite billigare.

För övrigt skrev hon såhär:
Jakt, fiske eller bara en promenad i våra fina skogar lever jag länge på.

Hon jagar och fiskar alltså. Ska vi verkligen tro på att hon inte äter ordentligt? Hon ser inte vidare mager ut. Gäller att sätta upp en budget och hålla sig till den. Finns många bra tips i denna tråd som hon kan följa för att få det bättre.
Citera
2025-04-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, helt rätt ja. Kostnaden för EN person ja. Så kan du ta det gånger 3 då dom är 3 personer där.

Sen stod det att det var ungdomar och inga barn. Så dom äter nog inte frukost där. Dom ska ha energi nog att gå i skolan, växa, sen få kunna arbeta precis som du får göra nu du med.

Så hur mycket lägger du på maten till dig själv nu under månaden? Du kan dra av eller lägga till några några hundringar upp och ner från det beroende på vilka val du gör. (som att spara in på frukost) men det är fortfarande runt där man hamnar.

Det rör sig om barn under 10 år.
Citera
2025-04-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Åh, fan. Man kan alltså spara 2k i månaden per skalle på att handla på Lidl och laga all mat själv!

Visst är det väl det bra! Om man vill ha det lite lättare ett tag. Men problemet med det är ju att LIDL är ju inte svensk ägt.. Det är det jag tycker man ska handla..
Citera
2025-04-08, 20:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamvarg666
Ja risken är väl lika stor att mannen blir utnyttjad också. Kompisar hör av sig och han ba ”nej jag kan inte. jag ska ta hand om och betala för lille Kalle och lilla Lisa som inte ens är mina egna barn. Något eget barn får jag inte ens.”

Du kan alltså inte föreställa sig att någon göra det helt frivilligt? Herregud, jag vet snubbar som skulle skära av sig ena armen i utbyte mot lite fitta. Vem tror du att du är, som kan avgöra när andra män blir "utnyttjade" eller inte?
Citera
2025-04-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det rör sig om barn under 10 år.

Det allra första stycket börjar med ett "För en familj med två tonårsbarn har matkassarna blivit drygt 3000 kronor dyrare i månaden på bara tre år."

Jag har inte läst varenda liten detalj i artikeln utan jag utgick att det är vad det handlar om..

Och i bara det stycket ser du att 3000 går fort... Jag gissar att åren innan det så satt folk och åt för hela noll kronor?
Citera
2025-04-08, 20:57
Medlem
Känns som det är tidningarnas nya grej. SnyftSnyft. Vem fan hjälper någon annan?

Ända sättet att få ner priserna är att folk får det tuffare på kort sikt. Tacka staten för QE
Citera
2025-04-08, 21:03
Medlem
Citat:
Visst är det väl det bra! Om man vill ha det lite lättare ett tag. Men problemet med det är ju att LIDL är ju inte svensk ägt.. Det är det jag tycker man ska handla..
Det mesta är inte svenskägt. Som min gamla granne sa: Sverige är sålt.
Citera
2025-04-08, 21:06
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
2 bilar, och hur mkt han har i lån vet jag inte, men man bor lika bra i en hyresrätt.

Påverkar hushållets kostnader. Han täcker knappast en belåning med 85 procent på sin fastighet med det beloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in