Citat:
Ursprungligen postat av
Larasoft
Ensamstående tvåbarnsmamman Sandra, 39, jobbar som undersköterska i Malung och tar extrapass med OB-tillägg för att tjäna så mycket hon kan. Ändå räcker inte lönen till alla utgifter. Vissa månader tvingas hon dricka te som middag för att kunna mätta de två barnen. Hon brukar säga att hon redan har ätit på jobbet.
När Sandra gick till sin bank för att låna pengar fick hon avslag på grund av sin låga lön och det faktum att hon har två barn. Bankmannens svar förvånade henne: ”Du kanske ska överväga att se om du kan hitta en karl”.
Har bankmannen rätt? Får män samma råd?
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...at-till-barnen
Detta är oerhört kränkande inte bara för henne utan också för alla män.
Vi kastas tillbaka till 1800-talet, då änkors enda möjlighet till försörjning var att gifta om sig. Till unga änkor stod de äldre männen på rad. De äldre änkorna hade ett liv på fattigstugan framför sig.
Som man skulle jag känna mig kränkt och utnyttjad om jag hade bara en pytteliten misstanke om att kvinnan jag träffat visserligen tycker om mig och uppskattar mig, men till del ser mig som sin försörjare.
Det är en skam för vårt land att ett arbete i samhällets och människors tjänst är så lågt värderat att en ensamstående mamma med barn inte kan leva på sin lön.
Det är en skam för vårt land att det sociala skyddsnätet nedmonterats så till den grad att samhället inte förmår ta hand om de som behöver hjälp och stöd.
Det är en skam för banken att ha en anställd som ger en sådan här kommentar.