2025-04-08, 19:22
Medlem
beaver_ses avatar
Låna pengar till löpande kostnader... Så sjuk.

Det hon kan göra är en budget...
Sen kanske hon skall fundera på preventivmedel.
Så att inte ekonomin blir än sämre.
Citera
2025-04-08, 19:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Kanske kanske inte, det beror ju på hur man bor. Och har man tagit lån och annat för att kunna bo där hon gör så drar ju småkostnader iväg.

"Enligt Villaägarnas riksförbund var den genomsnittliga årliga elkostnaden för en småhusägare i Malung cirka 31 685 kronor."

Det är 2,640 spänn i månaden bara där.

Sen har hon två barn. Och där behövs ungefär 4000 per skalle för att idag slippa att gå undernärd. Det brukade vara 3000, men priserna på allt har stigit.

14 460

Drog in lite annan basic stuff såsom kostnader för bilen, månadskostnader för huset: 6 500–11 000:-

Gick fort upp till:
29 246 i månaden.

Och då har jag inte dragit in att hon har hund och annat med.

Det betyder att hon ligger där på gränsen.

30-34k går nog fint så länge man bor själv.

Men jag håller med dig om att hon bör förhandla fram en högre lön, och sen se om hon kan odla själv nått nu i sommar. Dra in på alla totalt onödiga kostnader. Se om något går att sälja på en marknad? Sen kan man få ganska bra betalt om man hjälper till att göra sånt som andra inte ids att göra själva.
Nej, man behöver inte äta för 4000 per person för att slippa undernäring. Ge fan alla uteluncher, färdigrätter, turkpizza/slaskburgare, fredagsmys osv. Köp billigare varor och laga maten själv i stället för att dricka en kopp te till middag och grina i aftonhoran. Eldorado, Ica-basic duger gott om man inte får ihop det. Gröt med hemplockade bär ett kokt ägg är en utmärkt frukost för 5kr fortfarande.

Säg upp alla spotify, netflix, gym och skit. De flesta kan nog spara 1000/mån. bara på det, samma med mobilabonnemang, man behöver inte ha Felias extra allt dyra skitabonnemang, Fello eller Hallons billigaste duger gott om man tycker man lever på gränsen.

Att söka lån när man redan nu knappt klarar sig är att släcka branden med bensin. Folk är bra korkade.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-08 kl. 19:29.
Citera
2025-04-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, man behöver inte äta för 4000 per person för att slippa undernäring.

Haha jo, just nu behövs det visst.

Och visst kan man alltid tumma på sig själv, och gå ner i lite lägre levnadstandard och bara äta köttbullar hela året om man nu prompt måste det.. Men det är också lite det som är poängen.. Att vissa har råd att åka utomlands för sina månadslöner, och pengar till att bygga bank och lite mera. Andra får sitta och äta ensidiga och smaklösa koster hela året för att kunna få en liten break och göra det som strängt förväntas... (vilket inte bara leder till ännu sämre levnadstandard gånger två... Utan också lite mer i vårdkostnad, ohälsa, och säkert näringsbrist på det.)
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-08 kl. 20:08.
Citera
2025-04-08, 19:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktax
- - -
Dessutom att förvänta sig ett lån när man inte har råd med vardagen är ganska sjukt.
- - -

Min tanke också.
Citera
2025-04-08, 19:45
Medlem
KjellKjellborns avatar
Rådet är fullt legitimt, sen är det en annan fråga hur många som är redo att betala för en annan mans avkomma. Finns ju iof fortfarande många cucks där ute så inget är omöjligt.

Verkar ju gå sisådär när kvinnor fattar avgörande beslut
Citera
2025-04-08, 19:58
Medlem
Boendet är en stor bov. Bo mindre och billigare. Ät aldrig ute, laga mat från grunden. Ge fan i att supa, röka och snusa. Shoppa inte i onödan, spela inte.
Ett fattigt liv är tråkigt men man får göra det bästa av det. Massor av nöjen i livet är gratis eller åtminstone billigt. Som att spela fotboll med barnen, bada i en sjö, gå på picknick, läsa en bok från biblioteket, låna en film från biblioteket istället för Netflix, ta en löprunda, onanera dagligen och knulla på helgen, bjuda hem en vän på kaffe, gör situps, you name it. Ta inga jävla lån för att konsumera. Inga lån överhuvudtaget.
Men ja, visst är det med en viss tår i ögat att hon får ut mindre pengar än en invandrarfamilj som lever på bidrag.
Citera
2025-04-08, 20:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ensamstående tvåbarnsmamman Sandra, 39, jobbar som undersköterska i Malung och tar extrapass med OB-tillägg för att tjäna så mycket hon kan. Ändå räcker inte lönen till alla utgifter. Vissa månader tvingas hon dricka te som middag för att kunna mätta de två barnen. Hon brukar säga att hon redan har ätit på jobbet.

När Sandra gick till sin bank för att låna pengar fick hon avslag på grund av sin låga lön och det faktum att hon har två barn. Bankmannens svar förvånade henne: ”Du kanske ska överväga att se om du kan hitta en karl”.

Har bankmannen rätt? Får män samma råd?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...at-till-barnen
Det verkar uppenbart något fel på den kvinnan. Hon har två barn och ska överleva på en lön och sedan försöker ta ett banklån. Hon måste en hitta en karl.
Citera
2025-04-08, 20:08
Medlem
Duerfs avatar
Klantigt formulerat naturligtvis men rent krasst finns inget låneutrymme för en ensamstående med två barn och låg inkomst. Kostnaderna blir för stora i relation till inkomsten.
Citera
2025-04-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Sen har hon två barn. Och där behövs ungefär 4000 per skalle för att idag slippa att gå undernärd. Det brukade vara 3000, men priserna på allt har stigit.

Jag förstår att folk är fattiga och inte har råd med villa om de utan att blinka lägger 4000 per skalle på mat med 1 vuxen och 2 barn och dessutom anser det är normalt.

Rådet om att skaffa partner förstår jag inte heller varför hon blir så upprörd över - hon verkar själv inne på samma ide:

https://www.facebook.com/groups/sing...2085422070483/

Citat:
Har skinn på näsan.

Ajdå - varenda tjej/kvinna som jag träffat som beskrivit sig i termer som "Jag har skinn på näsan" och "Mig sätter man sig inte på" har varit besvikelser - men hon kanske är ett undantag?

BTW - varför skaffar man sig hund om man har det så dåligt ställt? Hundar kostar mycket pengar.
Citera
2025-04-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur ska en undersköterska kunna göra det? Var någon annanstans på arbetsmarknaden är hennes kompetens efterfrågad, än inom vården?
Billigare bostad? En mindre kanske? Med tonårsbarn?

Jag tycker det är osmakligt att flera skribenter i tråden inte bara ger antydningar om att hon får skylla sig själv, utan också skriver det rent ut.

Och tycker att det är rent ut sagt för jävligt att våra politiker, vilket parti de än må tillhöra, inte visar någon vilja att göra något för de som har för många dagar kvar till den 25:te, när lönekontot är nästan tomt. Och då menar jag inte bara ensamstående mammor utan t ex också ”fattigpensionärerna”.

Ska jag behöva tänka åt alla andra nu oxå? Okej då.

Om man har barn varann vecka, så kan man jobba 7, ledig 7 i Norge.
Man får upp lönen ganska saftigt från dag 1, och man kan vara hemma med sina barn på fulltid när man har barnvecka.

Hon jobbar mindre, får ut mer, samt kan lägga 100% av sin lediga tid på sina barn, eller för all del, så kan hon hoppa in och jobba extra om det passar när hon är hemma.

Ett annat alternativ är att säga upp sig, starta konsultbolag och jobba som egen, med högre lön.

Var det nåt mer du undrade?
Citera
2025-04-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad har han för lån? Kanske ej behov av bil som Stockholmsbo?

2 bilar, och hur mkt han har i lån vet jag inte, men man bor lika bra i en hyresrätt.
Citera
2025-04-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag förstår att folk är fattiga och inte har råd med villa om de utan att blinka lägger 4000 per skalle på mat med 1 vuxen och 2 barn och dessutom anser det är normalt.

Rådet om att skaffa partner förstår jag inte heller varför hon blir så upprörd över - hon verkar själv inne på samma ide:

https://www.facebook.com/groups/sing...2085422070483/

Ajdå - varenda tjej/kvinna som jag träffat som beskrivit sig i termer som "Jag har skinn på näsan" och "Mig sätter man sig inte på" har varit besvikelser - men hon kanske är ett undantag?

BTW - varför skaffar man sig hund om man har det så dåligt ställt? Hundar kostar mycket pengar.
Hund och tattueringe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in