Citat:
Förstår att du gärna vill hoppa, ducka och väja undan för att leda bort diskussionen från den verkliga poängen som du uppenbart inte klarar av att bemöta.
Noterar även med visst nöje att jag, till skillnad från dig, faktiskt svarar på varje fråga som du ställer. Medan du å andra sidan inte lyckats besvara en enda som jag ställer. Detta faktum är i sig en ganska tydlig indikator på var vi befinner oss och vem som står med brallorna nere.
Så för att då ändå bemöta din nonsens-fråga i sak då. Ja, det går att dra vissa strukturella kopplingar mellan kapitel 2,7 och 8. Precis som många bibelforskare, både troende som icke-troende också gjort:
Statyn i kapitel 2: Babylon (guld), Medo-Persien (silver), Grekland (brons), Rom (järn/järn+lera).
Djuren i kapitel 7: Lejon (Babylon), Björn (Medo-Persien), Leopard (Grekland), Odjuret (Rom).
Kapitel 8 anger det direkt: Väduren = Medo-Persien, Bocken = Grekland, Stora hornet = Alexander.
Så din fråga är nu besvarad ännu en gon och alla i tråden ser såklart fram emot att se på vilket sätt du nästa gång försöker att undvika min huvudsakliga fråga som var:
Varför tillämpar du då inte samma tolkningsprincip på andra symboliska djur i Bibeln exempelvis "Lejonet av Juda" eller "Lammet som blev slaktat"?
För att om din tolkningsmodell vore konsekvent så skulle dessa också behöva tolkas som riken eller imperier. Men det gör du ju inte eftersom det bara när texterna och orden passar din teologiskt förutfattade mening som du tolkar du dem bokstavligt.