2025-04-08, 21:13
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det du säger stämmer inte, det finns massor med skriftställen som bekräftar att bibeln handlar om att få bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Du kan inte hitta ett enda ställe i Bibeln som talar om bevis i någon objektiv eller verifierbar mening, så som vi idag använder ordet.

Det är underligt att du har missat att man pratar i bibeln om att forska i skrifterna, vederlägga och bevisa för att kunna tro:

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias."

"I Achaia blev han genom Guds nåd till stor hjälp för de troende, ty han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:27-28 Bibel2000)

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro" (Apg 17:11-12 Bibel2000)
Citera
2025-04-09, 07:55
Medlem
Citat:
Det är underligt att du har missat att man pratar i bibeln om att forska i skrifterna, vederlägga och bevisa för att kunna tro:

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias."

"I Achaia blev han genom Guds nåd till stor hjälp för de troende, ty han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:27-28 Bibel2000)

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro" (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Nej! Det du däremot missade helt var vad jag faktiskt skrev. Jag är rätt noga med hur jag uttrycker mig. Men du verkar inte vara lika noga med hur du läser. Kanske är det också därför du verkar så förvirrad kring vad som faktiskt står i Bibeln.

Jag skrev att du inte kan hitta ett enda ställe i Bibeln som talar om bevis i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet.

Det du däremot syftar på är påståenden i texten som kallas ”bevis”, trots att de inte uppfyller några som helst krav på vad som faktiskt är bevis.

Att kalla ett trosanspråk för ett bevis gör det inte sant. Det gör det bara till en felmärkt övertygelse.

Om du inte ens vet vad begreppet ”bevis” betyder eller innebär så spelar det ju inte någon roll vad du letar efter, eftersom du aldrig kommer att hitta några ändå.
Citera
2025-04-09, 10:02
Medlem
Citat:
Jag skrev att du inte kan hitta ett enda ställe i Bibeln som talar om bevis i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet.

Hur bevisar du att när bibeln talar om "bevis", så är det inte "i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet bevis"?
Citera
2025-04-09, 10:51
Medlem
Citat:
Hur bevisar du att när bibeln talar om "bevis", så är det inte "i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet bevis"?

Du slår upp ordet i en orden "objektiv", "verifierbar" och "bevis" i ett lexikon och jämför sedan definitionen av dessa mot de så kallade påståenden som du kallar "bevis" och ser om de uppfyller kraven för definitionerna.
Citera
2025-04-09, 11:01
Medlem
Citat:
Du slår upp ordet i en orden "objektiv", "verifierbar" och "bevis" i ett lexikon och jämför sedan definitionen av dessa mot de så kallade påståenden som du kallar "bevis" och ser om de uppfyller kraven för definitionerna.

Ja de uppfyller kraven, dom studerar skrifterna, forskar i skrifterna för att se om det som Paulus säger stämmer, och dom ser att det stämmer, alltså har Paulus bevisat sitt argument, och på grund av det blir dom övertygade om att Kristus är den som skrifterna talar om, och därför börjar dom tro.

Ska du svara på min fråga? Bevisa att när bibeln talar om "bevis", när Paulus vederlägger sina påståenden genom att ge bevis i skrifterna, inte är "i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet bevis", varför då?
Citera
2025-04-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ja de uppfyller kraven, dom studerar skrifterna, forskar i skrifterna för att se om det som Paulus säger stämmer, och dom ser att det stämmer, alltså har Paulus bevisat sitt argument, och på grund av det blir dom övertygade om att Kristus är den som skrifterna talar om, och därför börjar dom tro.

Ska du svara på min fråga? Bevisa att när bibeln talar om "bevis", när Paulus vederlägger sina påståenden genom att ge bevis i skrifterna, inte är "i den objektiva och verifierbara mening vi idag lägger i ordet bevis", varför då?

Nej! Du bevisar bara att du inte ens förstår vad ord betyder.
Det endas du försöker göra är att omdefiniera vad ordet "bevis" betyder? Men i varje seriös kontext inom vetenskap, juridik, historia, filosofi etc så måste ett bevis:

a) Vara objektivt observerbart.
b) Vara möjligt att verifiera oberoende.
c) Inte bero på att man redan tror på det

Inget av det Paulus eller lärjungarna gör i Apostlagärningarna uppfyller dessa krav. Det de gör är att säga: "Här står något i GT. Vi tolkar det som att det handlar om Jesus. Därför har vi bevis." Det är alltså inte bevis Det är som bäst bara någons subjektiva personliga tolkning.

Så nör du kräver att jag ska "bevisa att Bibeln inte menar bevis som vi menar idag" så är det för att det enda sätt som du kan få ihop din sagofigur, är genom att göra en retorisk omkastning av bevisbördan.

Men det är inte jag som påstår att Bibeln ger bevis för det som du påstår! Det är du. Så det är ditt ansvar att visa att det verkligen är objektiva, verifierbara bevis, inte bara "Paulus sa något som några höll med om".
Citera
2025-04-09, 11:43
Medlem
Citat:
i varje seriös kontext inom vetenskap, juridik, historia, filosofi etc så måste ett bevis:

a) Vara objektivt observerbart.
b) Vara möjligt att verifiera oberoende.
c) Inte bero på att man redan tror på det

a) Man kan observera vad som står i bibeln.
b) Profetiorna av Kristus skrevs långt innan Paulus eller någon annan på den tiden existerade.
c) Judarna trodde inte på att Jesus var Kristus innan Paulus bevisade det genom bibeln.

Citat:
Men det är inte jag som påstår att Bibeln ger bevis för det som du påstår! Det är du. Så det är ditt ansvar att visa att det verkligen är objektiva, verifierbara bevis, inte bara "Paulus sa något som några höll med om".

Fast nu pratar vi inte om att jag ska bevisa att Jesus var Kristus, utan om att bibeln talar om bevis, vederlägga och bli övertygad/börja tro efter att man fått bevis. Bibeln talar om detta, men du vill ignorera och omskriva det bibeln säger genom att omdefiniera vad ordet "bevis" betyder enligt bibeln, eftersom du redan tror som du gör, stukad av din erfarenhet, du är inte objektiv.
Senast redigerad av ttsp 2025-04-09 kl. 11:48.
Citera
2025-04-09, 12:07
Medlem
Citat:
a) Man kan observera vad som står i bibeln.
b) Profetiorna av Kristus skrevs långt innan Paulus eller någon annan på den tiden existerade.
c) Judarna trodde inte på att Jesus var Kristus innan Paulus bevisade det genom bibeln.

Okej! Så ge ett exempel då på en enda messiansk profetia i GT som Jesus faktiskt uppfyllde?

Det här blir underhållande för det Nya Testamentet är rätt tydligt med att Jesus inte uppfyllde en enda av de konkreta kriterier Gud själv sätter upp för Messias i GT.

Men låt mig börja med att visa hur lätt det är att slå Jesus när det kommer till profetior.

Jag gör härmed en egen profetia.

Jag förutsäger att dina svar kommer att..

Säga att ord inte betyder det som orden faktiskt betyder
Omtolka ”kung” till att betyda ”i himlen”
Säga att Josefs var Jesus pappa.
Påstå att ”fred på jorden” betyder ”inre andlig frid”
Och när inget stämmer, flytta allting till framtiden och säga "att det är bara symboliskt", eller ”i hjärtat” eller liknande.

Om inget av detta händer i dina svar inom tio inlägg så är det ett tecken från ovan och kanske rentav ett mirakel.

Så visst, ge det ett försök du! Men varje gång du måste rädda en profetia genom att omtolka orden, flytta tidpunkten, eller sudda ut kontexten så bevisar du inte att den inte gick i uppfyllelse.
Citera
2025-04-09, 12:16
Medlem
Citat:
Okej! Så ge ett exempel då på en enda messiansk profetia i GT som Jesus faktiskt uppfyllde?

Visst kan jag göra det. Men det var ju inte det vi pratade om, eller hur?

Vi pratade om detta:

Citat:
Citat:
Citat:

Vill du fortsätta i sak diskutera detta, eller vill du "lägga benen på ryggen och dra", nu när du inser att du har fel?

Är du ödmjuk nog att erkänna att du hade fel?
Citera
2025-04-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja om själva poängen är att tro är det väl konstigt att visa säger sig kunna bevisa att Gud finns eller inte? Går det att tro om det samtidigt enligt vissa går att bevisa?

Anden är ett aliensystem så nej enligt vilken bok har de bevis då?

Man kan inte lura en hjärna hela livet.
Dessutom de anstränger sig verkligen för att visa upp sitt rätta jag.
Citera
2025-04-09, 22:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Jesus Kristus i Jesaja
“Men det skall inte vara nattsvart mörker där ångest nu råder… Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.” (Jesaja 9:1,6)

https://www.bibelnsintegritet.com/profetior-om-jesus-kristus-i-jesaja/
Citera
2025-04-09, 23:21
Medlem
Hur kan man ens skämma ut sig med radiovågor som fake ande?
Oärliga och beräknande.

De ska aldrig få ljuga om sig själva igen.

Tänker inte godkänna deras energi som annat än trakasserier mot planeten.
Finns inget att bevisa.

Andra planeter kommer inte ta ansvar för en enda dag här.
Endå ska alla tjata om tro och gud?

Tragiskt att de verkligen lägger ner tiden varje dag på bråk och sabotage.

De hade aldrig vågat bete sig som de gör framför hela kyrkan.
Inte värdigt ens erkänna de där som en del av mänskligheten.
De kan inte skapa andar de maskerar energin bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in