Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-05, 13:37
Medlem
DeadByDawns avatar
Så ts är "100% kapitalist" men har inga pengar? Det låter som du bor i fel land... USA och Trumpen tar säkert emot en löneslav på flykt undan välfärden här i Europa.
Citera
2025-04-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med om att man inte kan köpa enbart utifrån prisnivån. Även Kina har bra produkter om du lägger till lite extra. Samma fabriker producerar det billigaste skräpet som det exklusiva kvalitetsprodukterna eftersom det kostar att tillverka med kvalitet.

Vi borde satsa mer på att köpa från europeiska websiter och butiker, men många importerar från Kina och andra länder för man vill tjäna maximalt och lägger ut arbete till länder med lägre löner. Det är mycket sådant, både med fördelar och nackdelar givetvis.

Men helt klart blir det fel om en kommun köper in en viktig tjänst och låter priset avgöra. Konsultbolagen har koll på vilka tjänster som kommer att efterfrågas. Så även om kommunen skriver en massa tjänster ska finnas tillgängliga så sätter man priset noll kr på de tjänster som man vet att de kommer inte efterfrågas så mycket och vinner då kontraktet.

Ett bra exempel inom järnvägsbranschen.

Ett Engelskt bolag Balfour Betty vann underhållskontraktet i Göteborg med omnejd för många år sen. Man räknade på att göra 120miljoner i vinst på 5år.

Efter 1år så insåg man att man räknat galet nånstans, man lyckades upphäva kontraktet i förtid efter 1-2år, OCH plockade ut sina 120miljoner i vinst (exakt hur de lyckades vet jag inte).

Konstigt redan det, men okej…

En ny upphandling gjordes efter det.
Gissa vilka som var med och räknade på, OCH vann samma kontrakt igen?

De ggr som man däremot förlorade upphandlingen på andra kontrakt, så överklagade man besluten i många fall, vilket ledde till att Banverket drog sig ur och ”gav” kontraktet till BB, eftersom att infrastrukturen annars skulle bli lidande unde flera års tid.
Citera
2025-04-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du trycker väl in rena pengar varje månad?, så vad menar du egentligen?
Antal värdepapper är ju samma, men värdet på dessa är inte det.
Du verkar vara väldigt bitter, det skulle jag också vara med tanke på hur börsen ser ut idag, så tur då att jag inte gamblar.

Okej vännen.

Det är nu du ska köpa. Jag har varit konstant investerad på börsen sen 2013, och varje gång det går ner några procent har dårar som dig skrikit domedag. Hade jag lyssnat på er så hade jag varit mycket fattig idag.
Citera
2025-04-05, 14:00
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ja, det är ju i sånna här tider som man lite önskar att man var fattig som en kyrkråtta. Som tidigare inlägg, har man inget så har man heller inget att förlora.

Jag vet folk med spelproblem som spelar upp varenda krona, flera hundratusentals kronor. Samtidigt tappar jag samma värde i fonder.. Livets gång, man får försöka skratta och se det ironiska i livet och inte ta det så jävla seriöst.

Vilka tror du haft det roligast?
Citera
2025-04-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Okej vännen.

Det är nu du ska köpa. Jag har varit konstant investerad på börsen sen 2013, och varje gång det går ner några procent har dårar som dig skrikit domedag. Hade jag lyssnat på er så hade jag varit mycket fattig idag.

Ja, börsspekulationer slutade jag med på tidigt 2000 tal och har inte tryckt in ett öre sedan dess.
Sedan så är jag varken dåre eller skriker domedag.
Tycker absolut du ska trycka på köpknappen, kan väl inte gå så mycket sämre än nu?
Sedan, var inte bitter, kurvorna vänder nog om en sådär 10 år till.
Lycka till.
Citera
2025-04-05, 14:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det droppade ju 6% bara igår enligt tidningarna.
Jag trodde att det var mer totalt sett.

Mina indexfonder har backat drygt 16% i år.
Det gick ned 4% igår.
Citera
2025-04-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ja, börsspekulationer slutade jag med på tidigt 2000 tal och har inte tryckt in ett öre sedan dess.
Sedan så är jag varken dåre eller skriker domedag.
Tycker absolut du ska trycka på köpknappen, kan väl inte gå så mycket sämre än nu?
Sedan, var inte bitter, kurvorna vänder nog om en sådär 10 år till.
Lycka till.

Jag förstår att du är bitter som missat att tjäna miljontals kronor pågrund av du varit feg. Det är dock aldrig för sent.
Citera
2025-04-05, 14:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Jag är ingen ekonom. Jag har fast anställning. Jag har inget sparande. Jag börjar precis nu bli klar med alla skulder jag någonsin har haft. Under hela mitt liv har jag levt från lön till lön. Det började med ett äktenskap som gick i kras och ett lån behövde tas för att bygga ett nytt liv, vilket spann utom kontroll.

Nu när jag börjar få lite pengar sparade för första gången så läser jag samtidigt att börserna kraschar och massor har blivit av med massor av pengar. Detta är ju tråkigt tänker jag, jag är 100% kapitalist och älskar om folk har pengar, men jag blev inte så påverkad av börserna för jag har ju inget investerat. Samtidigt som jag tycker att det är tråkigt att folk blir av med sina pengar, så känner jag också en liten tröst. Är det någon som förstår hur jag tänker när jag säger så? Det känns som att även fast jag inte sparat några pengar, så känns det som att "alla andra" också har en ansträngd ekonomisk situation. Så jag är inte ensam utfattig, utan jag tillhör kanske till och med någon form av mellanskikt/börjar göra.

Varför bryr jag mig, ja jag vet inte riktigt...
Jag investerar på börsen och har trots kraschen betydligt mer pengar än dig.
Citera
2025-04-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, visst är det trevligt att du tillhör oss fattiga? Då kan vi vara fattiga tillsammans.
Hur hjälpte det?

Han är inte fattig, hab har inga skulder så han är långt ifrån fattig
Citera
2025-04-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Man blir inte av med sina pengar för att börserna kraschar. Tvärtom så är det bara bra om priserna går ner lite, så kan man köpa på sig billigare. Detta med börsen är en intressant grej, troligtvis har de flesta pengar de inte har råd att bli av med. Det är därför de får panik varje gång det går ner. För oss andra smarta så förstår vi att det är ett köptillfälle och trycker på den gröna knappen så det sjunger om det.

Sen angående din situation. Du konsumerar för mycket. Dra ner på det.
Det du säger är antingen att du inte sparar majoriteten av pengarna på börsen, vilket är dumt långsiktigt.
Eller att du haft tur och sålde av för ett par veckor sedan, men vad säger spåkulan om när det är dags att köpa i så fall?

En smart person kollar bara mot horisonten och månadssparar kontinuerligt, både uppgångar och nedgångar.
Citera
2025-04-05, 16:39
Medlem
Det är aldrig nån som säger vid vilken ålder man skall förbruka sin sparade förmögenhet, pengar har inget värde förens du använder dom. Vi män blir väl ca 90 år så när i livet skall man sluta spara å förbruka?
Senast redigerad av chonard 2025-04-05 kl. 16:41.
Citera
2025-04-05, 16:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det är aldrig nån som säger vid vilken ålder man skall förbruka sin sparade förmögenhet, pengar har inget värde förens du använder dom. Vi män blir väl ca 90 år så när i livet skall man sluta spara å förbruka?
Förbrukar gör man väl hela tiden? Min sparade "förmögenhet" genererar inkomst hela tiden så det är bara att spendera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in