Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det kan ju va så att Trump är en korkad jävel. Men de han omger sig med, det är inte ett gäng korkskallar direkt.

Jag tror inte att han förväntar sig att andra bara ska acceptera allt, utan jag tror att det är en del av strategin.
Om du skriker högt att du vill ha en miljon, men i verkligheten skulle nöja dig med 500.000kr, ja då är det enkelt att förhandla till sig 750.000kr så tror alla att de har vunnit i förhandlingen.

Ja, men tror du verkligen att omvärlden består av dumma konsumenter som springer på varje rea-erbjudande? Vartenda land har expertis och räknar på vad olika avtal innebär. Men vi får se, en del länder är verkligen utsatta och berörs negativt av tullarna och blir då tvungna att sälja ut något värdefullt till Trump, medan andra länder sätter hårt mot hårt eftersom de vet att USA kommer drabbas mycket hårdare av tullarna än de själva blir. Det blir både ock.

Mest intressant är väl hur Europa och Kina agerar för det är där de stora ekonomierna ligger.
Citera
2025-04-05, 12:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Svenska staten är pigga på att ta betalt för allt… istället för att skicka billioner till Ukraina så hade vi kunnat hjälpa dom som har de svårt just nu ekonomiskt.

Nej det är den dålig idé att hjälpa folk som har det svårt ekonomiskt för då blir de beroende av hjälpen och tar sig inte ur det beroendet.
Citera
2025-04-05, 12:46
Medlem
Nog väldigt många som lever så, å för många tar lönen slut vecka tre, inget konstigt alls.
Citera
2025-04-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, men tror du verkligen att omvärlden består av dumma konsumenter som springer på varje rea-erbjudande? Vartenda land har expertis och räknar på vad olika avtal innebär. Men vi får se, en del länder är verkligen utsatta och berörs negativt av tullarna och blir då tvungna att sälja ut något värdefullt till Trump, medan andra länder sätter hårt mot hårt eftersom de vet att USA kommer drabbas mycket hårdare av tullarna än de själva blir. Det blir både ock.

Mest intressant är väl hur Europa och Kina agerar för det är där de stora ekonomierna ligger.

Exempelvis Sverige och stora delar av EU har ju ”köpt” Kina-hypen under lång tid.
Det är ju bara att titta in i valfritt köpcentrum och se hur mkt skräp vs hur mkt kvalitet du hittar där.
Alla produkter konkurrerar ju med pris som nr 1.

När folket slutade tänka efter och alltid valde billigt framför bra, så vann ju Kina kan man säga.

Numera så kör Kina tåg i Sverige. De äger hamnar, de driver vindkraftverk. De äger delar i infrastrukturen via mobil/telebolagen. Och de säljer som aldrig förr från E-bay, Teemu, Wish, Alibaba osv. Amazon är väl byggt på det sättet oxå även om det inte är kinesiskt.

Det är ju bara att titta på hur systemet funkar i Sverige.
En upphandling vinns genom att ha det lägsta priset, trots att alla vet att det blir ett helvete när alla börjar bråka om det finstilta efteråt.
De stora bolagen som kommer in och etablerar i Sverige har i första hand jävligt slipade jurister och advokater, i andra hand drivande företagsledare ner till arbetsledarnivån.
Det är ju på den nivån att själva kontraktet och hur det utförs blir lägsta prio, vilket går ut över resten av samhället när vägar och förbifartsleder aldrig byggs klart.

Det finns hur många exempel som helst på vad som händer när man konkurrerar med pris som nr1. Det går alltid ut över kvalitet.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-04-05 kl. 12:58.
Citera
2025-04-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Man blir inte av med sina pengar för att börserna kraschar. Tvärtom så är det bara bra om priserna går ner lite, så kan man köpa på sig billigare. Detta med börsen är en intressant grej, troligtvis har de flesta pengar de inte har råd att bli av med. Det är därför de får panik varje gång det går ner. För oss andra smarta så förstår vi att det är ett köptillfälle och trycker på den gröna knappen så det sjunger om det.

Sen angående din situation. Du konsumerar för mycket. Dra ner på det.
Så du förlorar inte värdet på ditt innehav för att börsen krashar?
Självklart köpläge, men du har ju ändå förlorat en hel del av dina pengar även fast du klarar av det.
Smarting.....
Citera
2025-04-05, 13:11
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Jag är ingen ekonom. Jag har fast anställning. Jag har inget sparande. Jag börjar precis nu bli klar med alla skulder jag någonsin har haft. Under hela mitt liv har jag levt från lön till lön. Det började med ett äktenskap som gick i kras och ett lån behövde tas för att bygga ett nytt liv, vilket spann utom kontroll.

Nu när jag börjar få lite pengar sparade för första gången så läser jag samtidigt att börserna kraschar och massor har blivit av med massor av pengar. Detta är ju tråkigt tänker jag, jag är 100% kapitalist och älskar om folk har pengar, men jag blev inte så påverkad av börserna för jag har ju inget investerat. Samtidigt som jag tycker att det är tråkigt att folk blir av med sina pengar, så känner jag också en liten tröst. Är det någon som förstår hur jag tänker när jag säger så? Det känns som att även fast jag inte sparat några pengar, så känns det som att "alla andra" också har en ansträngd ekonomisk situation. Så jag är inte ensam utfattig, utan jag tillhör kanske till och med någon form av mellanskikt/börjar göra.

Varför bryr jag mig, ja jag vet inte riktigt...

Mind your own economy. Huvudsaken.
Citera
2025-04-05, 13:16
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Det är många ekonomer som tror det oxå. (Kolla denna veckas avsnitt av EFN, eller olika poddar om börsen).

Hur mkt har börsen backat under 2025, 10-15% eller?

Det skulle inte förvåna mig om vi ser en rekyl redan nästa vecka.
Närmare 8%. Du var ju nära med din gissning ekonomen.
Citera
2025-04-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Så du förlorar inte värdet på ditt innehav för att börsen krashar?
Självklart köpläge, men du har ju ändå förlorat en hel del av dina pengar även fast du klarar av det.
Smarting.....

Det var inte det jag skrev, lär dig att läsa. Det jag skrev är att du inte förlorar pengar .

Du har inga pengar på börsen, utan det är värdepapper. Jag förstår att svennar har svårt att förstå skillnaden då ni lägger allt ert sparande på börsen, men det är så det är. Antalet värdepapper är samma oavsett vad marknaden gör.

Ja, det är härligt att ha en årslön på banken hela tiden och inte allt på börsen som vissa av er. Då är de här tillfällena kanon att fylla på.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-04-05 kl. 13:22.
Citera
2025-04-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Närmare 8%. Du var ju nära med din gissning ekonomen.

Det droppade ju 6% bara igår enligt tidningarna.
Jag trodde att det var mer totalt sett.

Mina indexfonder har backat drygt 16% i år.
Citera
2025-04-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej det är den dålig idé att hjälpa folk som har det svårt ekonomiskt för då blir de beroende av hjälpen och tar sig inte ur det beroendet.

Sänka skatter tex.. tycker du de är bättre att ge bort pengar till mer krig?
Citera
2025-04-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det var inte det jag skrev, lär dig att läsa. Det jag skrev är att du inte förlorar pengar .

Du har inga pengar på börsen, utan det är värdepapper. Jag förstår att svennar har svårt att förstå skillnaden då ni lägger allt ert sparande på börsen, men det är så det är. Antalet värdepapper är samma oavsett vad marknaden gör.

Ja, det är härligt att ha en årslön på banken hela tiden och inte allt på börsen som vissa av er. Då är de här tillfällena kanon att fylla på.
Du trycker väl in rena pengar varje månad?, så vad menar du egentligen?
Antal värdepapper är ju samma, men värdet på dessa är inte det.
Du verkar vara väldigt bitter, det skulle jag också vara med tanke på hur börsen ser ut idag, så tur då att jag inte gamblar.
Citera
2025-04-05, 13:33
Medlem
Citat:
Exempelvis Sverige och stora delar av EU har ju ”köpt” Kina-hypen under lång tid.
Det är ju bara att titta in i valfritt köpcentrum och se hur mkt skräp vs hur mkt kvalitet du hittar där.
Alla produkter konkurrerar ju med pris som nr 1.

När folket slutade tänka efter och alltid valde billigt framför bra, så vann ju Kina kan man säga.

Numera så kör Kina tåg i Sverige. De äger hamnar, de driver vindkraftverk. De äger delar i infrastrukturen via mobil/telebolagen. Och de säljer som aldrig förr från E-bay, Teemu, Wish, Alibaba osv. Amazon är väl byggt på det sättet oxå även om det inte är kinesiskt.

Det är ju bara att titta på hur systemet funkar i Sverige.
En upphandling vinns genom att ha det lägsta priset, trots att alla vet att det blir ett helvete när alla börjar bråka om det finstilta efteråt.
De stora bolagen som kommer in och etablerar i Sverige har i första hand jävligt slipade jurister och advokater, i andra hand drivande företagsledare ner till arbetsledarnivån.
Det är ju på den nivån att själva kontraktet och hur det utförs blir lägsta prio, vilket går ut över resten av samhället när vägar och förbifartsleder aldrig byggs klart.

Det finns hur många exempel som helst på vad som händer när man konkurrerar med pris som nr1. Det går alltid ut över kvalitet.

Jag håller med om att man inte kan köpa enbart utifrån prisnivån. Även Kina har bra produkter om du lägger till lite extra. Samma fabriker producerar det billigaste skräpet som det exklusiva kvalitetsprodukterna eftersom det kostar att tillverka med kvalitet.

Vi borde satsa mer på att köpa från europeiska websiter och butiker, men många importerar från Kina och andra länder för man vill tjäna maximalt och lägger ut arbete till länder med lägre löner. Det är mycket sådant, både med fördelar och nackdelar givetvis.

Men helt klart blir det fel om en kommun köper in en viktig tjänst och låter priset avgöra. Konsultbolagen har koll på vilka tjänster som kommer att efterfrågas. Så även om kommunen skriver en massa tjänster ska finnas tillgängliga så sätter man priset noll kr på de tjänster som man vet att de kommer inte efterfrågas så mycket och vinner då kontraktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in