2025-04-01, 04:19
Avslutad
Ännu en incident där den svenska staten försöker skrämma en regimkritiker till tystnad. Chefredaktören för Fria Tider trakasserades i torsdags på Arlanda. Både polisen och Kanal 5 stod där och väntade på honom inför hans resa till Estland. Polisen framförde påhittade anklagelser, vilket ledde till att han missade sitt flyg. När han filmade påstod polisen att fotografering är olagligt för honom men inte Kanal 5.

Vad ligger egentligen bakom polisens motiv? Var incidenten en slump eller planerad i förväg av underrättelsetjänsten?
Citat:
Fria Tiders chefredaktör Widar Nord är starkt kritisk efter att ha gripits av polis på Arlanda under fredagen, inför rullande tv-kameror, där han låstes in i en arrestbur i en polisbuss för att forslas iväg från flygplatsen.
https://samnytt.se/widar-nord-kritisk-efter-gripandet-kombinerad-polis-och-fornedrings-tv-verksamhet
Citat:
När Widar Nord tog fram en egen kamera för att själv filma filmteamet och poliserna, så svarade de med att gripa honom. Han blev därefter avvisad från flygplatsen, delgavs misstanke om att ha begått ofredande för att ha filmat polisen, och kördes i en polisbuss till Rosersberg mellan Upplands Väsby och Märsta.
https://samnytt.se/fria-tiders-chefredaktor-greps-av-polis-pa-arlanda
Citat:
Jag skulle gå och köpa en Ramlösa när jag fick syn på några journalistkollegor från Kanal 5 som stod och filmade ett gäng poserande poliser. Plötsligt känner en av journalisterna igen mig och tecknar till polisen att börja trakassera mig eller liknande, varpå polisen mycket riktigt går fram till mig och börjar ställa frågor om vad jag gör på platsen och kräver att få se ID-kort.
https://www.friatider.se/fria-tiders-chefredaktor-gripen-ofredande-filmade-polis
Citera
2025-04-01, 04:21
Avslutad
Detta är inte första gången regimen utsätter Fria Tider för trakasserier. För fyra år sedan stängde Swedbank deras bankkonto. (FB) Skenrättegången mot Fria Tider
Citera
2025-04-01, 04:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Widar Nord är, dock en helt ärlig skitstövel. Lurat en massa svenskar på pengar. Men japp här kanske han hade rätt. De ville ju provocera han. Filma han ok. Men fan om han filmade tillbaka.
Citera
2025-04-01, 04:35
Medlem
anomaligns avatar
Jag vet inte så mycket om den personen men är inte han en rättshaveristisk dramadrottning som gör allt för att kunna spela martyr, som att börja följa efter och störa polisen i deras arbete bara för att kunna gråta över konsekvenserna sedan?
Citera
2025-04-01, 04:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag vet inte så mycket om den personen men är inte han en rättshaveristisk dramadrottning som gör allt för att kunna spela martyr, som att börja följa efter och störa polisen i deras arbete bara för att kunna gråta över konsekvenserna sedan?
Lite får snuten tåla faktiskt. Även de kan spela martyrer och gråta över det. Har dock mindre koll på just Vidar då jag lessnat fullständigt på alt-right eller vad fan de kallar sig numera.
Citera
2025-04-01, 04:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Lite får snuten tåla faktiskt. Även de kan spela martyrer och gråta över det. Har dock mindre koll på just Vidar då jag lessnat fullständigt på alt-right eller vad fan de kallar sig numera.
Det var dessutom polisen som sökte upp honom. Säpo hade antagligen sett att han bokat flygbiljetter och bestämde sig för att trakassera honom så att han skulle missa flyget. Att ta fram mobilen och fotografera någon som utsätter en för brott är en ganska naturlig reaktion. Om han inte hade gjort det, skulle polisen troligtvis ha hittat på något annat svepskäl.
Citera
2025-04-01, 05:05
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Nu ogillar jag både Fria Tider och Widar Nord, men ännu mer ogillar jag begränsningar av yttrandefriheten, snutens maktfullkomlighet och den godtyckliga behandlingen av individen.

Dessutom verkar snutarna på Arlanda vara riktiga posörer.
Citera
2025-04-01, 05:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borzzikman
Det var dessutom polisen som sökte upp honom. Säpo hade antagligen sett att han bokat flygbiljetter och bestämde sig för att trakassera honom så att han skulle missa flyget. Att ta fram mobilen och fotografera någon som utsätter en för brott är en ganska naturlig reaktion. Om han inte hade gjort det, skulle polisen troligtvis ha hittat på något annat svepskäl.

Du skrev i trådstarten att polisen lade fram "påhittade anklagelser" vid konfrontationen på Arlanda, men artikeln i fria tider ligger bakom betalvägg. Vad var det han anklagades för?
Citera
2025-04-01, 05:37
Avslutad
Citat:
Du skrev i trådstarten att polisen lade fram "påhittade anklagelser" vid konfrontationen på Arlanda, men artikeln i fria tider ligger bakom betalvägg. Vad var det han anklagades för?
Den första artikeln från Samnytt ligger bakom en betalvägg, men de två andra artiklarna är för närvarande tillgängliga utan kostnad.

I texten framgår det att när Widar Nord kom gående, gjorde kvinnan från Kanal 5 ett tecken till poliserna att han var på väg. Poliserna ställde en mängd frågor om vad han gjorde där, vilket förnedrade honom utan anledning. Detta skedde samtidigt som Kanal 5 filmade med en stor kamera upptryckt i hans ansikte.

Widar Nord tog då och filmade dem tillbaka. Det var alltså efter det som poliserna blev aggressiva av att han fotograferade dem.
Senast redigerad av Borzzikman 2025-04-01 kl. 05:40.
Citera
2025-04-01, 05:38
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Den första artikeln från Samnytt ligger bakom en betalvägg, men de två andra artiklarna är för närvarande tillgängliga utan kostnad.

I texten framgår det att när Widar Nord kom gående, gjorde kvinnan från Kanal 5 ett tecken till poliserna att han var på väg. Poliserna ställde en mängd frågor om vad han gjorde där, vilket förnedrade honom utan anledning. Detta skedde samtidigt som Kanal 5 filmade med en stor kamera upptryckt i hans ansikte.

Widar Nord tog då och filmade dem tillbaka. Det var alltså efter det som poliserna blev aggressiv av att han hade fotograferat dem.

Fast vad anklagades han för?
Citera
2025-04-01, 05:51
Avslutad
Citat:
Fast vad anklagades han för?
I början verkade polisen osäkra på vad de skulle anklaga honom för och fortsatte istället med trakasserier, som att han inte hade rätt att vara där, vilket antydde att de misstänkte honom för att vara terrorist. Detta verkar vara en uttänkt strategi från polisen, som visste att han hade ett flyg att passa och ville provocera honom. Hade han istället blivit arg och förolämpat poliserna tillbaka kunde de gripit honom för det.
Citera
2025-04-01, 06:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
I början verkade polisen osäkra på vad de skulle anklaga honom för och fortsatte istället med trakasserier, som att han inte hade rätt att vara där, vilket antydde att de misstänkte honom för att vara terrorist. Detta verkar vara en uttänkt strategi från polisen, som visste att han hade ett flyg att passa och ville provocera honom. Hade han istället blivit arg och förolämpat poliserna tillbaka kunde de gripit honom för det.

Polisen verkar mest ha velat slippa honom, så jag köper inte det om en uttänkt strategi.

Citat:
Sedan fick du gå?
– Ja, och då kom jag att tänka på den här nya lagen om att man inte får filma polisen som kommer i sommar. Så då tänkte jag passa på att göra det innan det blir förbjudet, så jag sprang ikapp dem och filmade filmteamet lite, samt polisen, på samma avstånd som de filmade mig.

Vi har än så länge bara hans sida av historien, och inte polisens eller Kanal 5-teamets, men jag tycker det låter väldigt mycket som att han uppträdde allmänt besvärande och störde polisen i deras arbete, som att han var så dryg han kunde för att provocera fram någon form av åtgärd från deras håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in