2025-03-31, 18:31
Medlem
Körde igenom en populär turistgata i stockholm förra veckan. Kommer till ett rödljus och väntar snällt på gående, som man gör. Blir rött för gående och man ser dom vanliga svenskarna som stressar över för att slippa vänta. Jag (i bil) får grönt och sedan kliver 2-3 blattar ut på övergångsstället och stoppar mig för att släppa fram sitt sällskap. Armar ut, står stilla, låter kvinnor gå över. Artigt ja, förutom att gångarna hade rött och bilar grönt. Jag rullar fram tydligt då jag har grönt, och gångarna rött. Men jag kör ju knappast på en människa.

Vad gör man? Är det här vanligt i fler delar av sverige? Jag har varit i tillräckligt många u-länder för att veta att man inte ska stanna bilen, men det är inte direkt så att centrala stockholm saknar poliser. Alla blattar var framför bilen (på övergångsstället), så det var knappast fråga om en bilkapning.

Ber om ursäkt om felplacerad tråd, men bilforumet kändes felaktigt även om det är mer kulturellt snarare än en biltrafikfråga.
Citera
2025-03-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Körde igenom en populär turistgata i stockholm förra veckan. Kommer till ett rödljus och väntar snällt på gående, som man gör. Blir rött för gående och man ser dom vanliga svenskarna som stressar över för att slippa vänta. Jag (i bil) får grönt och sedan kliver 2-3 blattar ut på övergångsstället och stoppar mig för att släppa fram sitt sällskap. Armar ut, står stilla, låter kvinnor gå över. Artigt ja, förutom att gångarna hade rött och bilar grönt. Jag rullar fram tydligt då jag har grönt, och gångarna rött. Men jag kör ju knappast på en människa.

Vad gör man? Är det här vanligt i fler delar av sverige? Jag har varit i tillräckligt många u-länder för att veta att man inte ska stanna bilen, men det är inte direkt så att centrala stockholm saknar poliser. Alla blattar var framför bilen (på övergångsstället), så det var knappast fråga om en bilkapning.

Ber om ursäkt om felplacerad tråd, men bilforumet kändes felaktigt även om det är mer kulturellt snarare än en biltrafikfråga.

Visst detta händer ofta. Blattar som vill visa vem som bestämmer, blattar som menar på att ingen ska tala om för dem vad de skall göra eller inte göra.
Citera
2025-03-31, 18:44
Medlem
Japp Det händer hela tiden här i Stockholm. Ibland stannar blattarna mitt på övergångstället och ringer till hemlandet och pratar med sina kusiner i 15 minuter.. på rött!!

En gång sätte sig en blatte ner och åt en shawarma kebab rulle mitt på gatan.

Såg en gång också en blattefamilj ha picknick vid sidan av motorvägen..
Citera
2025-03-31, 18:59
Medlem
Du kan inte göra ett skit.
Det är olagligt att gå mot rött ljus men finns inget straff.

Att dom gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik?
Tveksamt. Du skriver ju att dom var artiga.

Ditt beteende att demonstrativt rulla framåt är dock kanske inte det smartaste.

Citat:

Citera
2025-03-31, 19:03
Medlem
Tutade du inte ens?
Citera
2025-03-31, 19:08
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Visst detta händer ofta. Blattar som vill visa vem som bestämmer, blattar som menar på att ingen ska tala om för dem vad de skall göra eller inte göra.

Precis! händer i andra orter i Sverige än bara Stockholm.
Har råkat ut för liknande saker flera gånger. oftast med elsparkar och blattar , dom "äger" trafiken.
Värst är idioterna som helt svartklädda på svart elspark utan tillstymmelse till lyse eller reflexer efter skymningen susar fram i högsta fart på vägar, trottoarer, cykelbanor.
Varit med om flera incidenter som gående, cyklist, bilist med dessa dårar, ren tur ingen kollision hänt.

snackade med polisen om detta men dom saknar resurser säger dom och har ingen möjlighet stoppa dessa ,krävs motorcykelpoliser sa dom för efterfölja dessa ofta trimmade olagliga elsparkar.
Citera
2025-03-31, 19:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
En gång sätte sig en blatte ner och åt en shawarma kebab rulle mitt på gatan.

LOL! Hatar när det händer.

Edit:
Läste fel! Trodde att han satte sig i ditt baksäte och åt!
Citera
2025-03-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du kan inte göra ett skit.
Det är olagligt att gå mot rött ljus men finns inget straff.

Att dom gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik?
Tveksamt. Du skriver ju att dom var artiga.

Ditt beteende att demonstrativt rulla framåt är dock kanske inte det smartaste.
Jag är med på att jag inte kan göra ett skit, jag har ju körkort. Men är det ens brottsligt? Tänker på tex demonstrationerna om våtmarker.

Vill vara förtydliga att dom var artiga mot sitt sällskap, inte mot bilister. Dvs skyddade sitt sällskap.

Jag rullade framåt mot övergångstället, jag var inte nära att skada en människa. Typ en billängd i 3km/h max.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Tutade du inte ens?
Jag tutade en gång.
Citera
2025-03-31, 19:14
Medlem
Truckluftshorn som lastbilar har. Sen är det bara att tuta av hjärtans lust.
Citera
2025-03-31, 19:19
Medlem
Citat:
Jag är med på att jag inte kan göra ett skit, jag har ju körkort. Men är det ens brottsligt? Tänker på tex demonstrationerna om våtmarker.

Vill vara förtydliga att dom var artiga mot sitt sällskap, inte mot bilister. Dvs skyddade sitt sällskap.

Jag rullade framåt mot övergångstället, jag var inte nära att skada en människa. Typ en billängd i 3km/h max.

Så länge du inte körde på någon så är det såklart inte brottsligt. Men det kan vara dumt att provocera folk onödan. Dom var ett gäng, hur många mer i din bil än dig var i bilen?

Så i vissa lägen får man bara knyta näven i fickan. Man vet aldrig vilken sorts personer som man går emot om man som du gör en demonstrativ sak.
Citera
2025-03-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Truckluftshorn som lastbilar har. Sen är det bara att tuta av hjärtans lust.

Jag är iofs cyklist men har köpt ett elektriskt cykelhorn som är på låga 140 DB.

Tror du att dom (nysvenskarna) ens hör det?

Eller ens svenskar.

Alla idioter som går omkring nuförtiden har pluggar i öronen som gör att dom inte hör.

Det skulle inte förvåna mig om personerna i exemplet också har det.
Citera
2025-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Så länge du inte körde på någon så är det såklart inte brottsligt. Men det kan vara dumt att provocera folk onödan. Dom var ett gäng, hur många mer i din bil än dig var i bilen?

Så i vissa lägen får man bara knyta näven i fickan. Man vet aldrig vilken sorts personer som man går emot om man som du gör en demonstrativ sak.
Männen som stoppade trafiken var 2-3, det var i minst två, kanske tre olika sällskap. Det var därför jag reagerade. Det var alltså inte ett gäng utan flera individer på samma plats. Ena blatten stoppade trafiken först, sedan den andra (minst 2m från andra blatten, och tydligt annat sällskap), och någon tredje dök upp.

Jag var ensam som alla bilister, situationen var inte hotfull. Jag hade god sikt åt alla håll, minst 10m till närmsta människa utöver de framför bilen på korsande gata. Men man reagerar när det flera människor blockerar trafiken. Det var definitivt inte hotfullt som sagt.

Det kändes som en kulturell förändring, det var det jag reagerade på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in