Citat:
Ursprungligen postat av
Dhfjs2930sj
Körde igenom en populär turistgata i stockholm förra veckan. Kommer till ett rödljus och väntar snällt på gående, som man gör. Blir rött för gående och man ser dom vanliga svenskarna som stressar över för att slippa vänta. Jag (i bil) får grönt och sedan kliver 2-3 blattar ut på övergångsstället och stoppar mig för att släppa fram sitt sällskap. Armar ut, står stilla, låter kvinnor gå över. Artigt ja, förutom att gångarna hade rött och bilar grönt. Jag rullar fram tydligt då jag har grönt, och gångarna rött. Men jag kör ju knappast på en människa.
Vad gör man? Är det här vanligt i fler delar av sverige? Jag har varit i tillräckligt många u-länder för att veta att man inte ska stanna bilen, men det är inte direkt så att centrala stockholm saknar poliser. Alla blattar var framför bilen (på övergångsstället), så det var knappast fråga om en bilkapning.
Ber om ursäkt om felplacerad tråd, men bilforumet kändes felaktigt även om det är mer kulturellt snarare än en biltrafikfråga.
Detta är en kulturfråga och samtidigt en politisk fråga.
Alla beslut som lett fram till detta har tagits i god demokratisk ordning, och ingen kommer att hjälpa dig med ditt problem/din fråga, även det enligt god demokratisk ordning och sed.
Du är som en viss Fransk filosof vid namn Jean-Paul Sartre benämnde det "
atomiserad" vilket betyder att
du är helt ensam och kan inte räkna med hjälp eller stöd från något håll, och det gäller även statens företrädare, (det lagliga) våldsmonopolets innehavare Polisen.
Snarare så att om du försöker göra något åt saken så blir du attackerad av den/de som stör friden/trafiken eller vad det nu är, samt att om ordningsmakten blir inblandad, vilket är ett vanligt scenario i denna sorts situationer, så förvandlas du från trafikant/åskådare till gärningsman och lagförs som att du störde ordningen och tom. lagförs för fridstörning, trafikbrott och våldsbrott.