• 1
  • 2
2025-03-31, 14:45
Medlem
Astrid08s avatar
Jag startar den här tråden för att lyfta de nya villkoren så att flera blir varse dem. Det har diskuterats lite i andra trådar men jag tycker att det ska diskuteras i en separat tråd.

Sedan ett tag tillbaka, någon vecka eller så, möts vi annonsörer av "NOTICE: GET VERIFIED BY UPLOADING YOUR ID". När man klickar sig vidare så kommer man till en sida där man ombeds ladda upp ID eller pass som bevis för identiteten. Det sägs vara krav från Visa/Mastercard. RS måste veta att det "content" man laddar upp är ens eget samt "legal".

Det är dock mycket oklart. Det skrivs om "content sellers" vilket troligen ska tolkas som alla annonsörer på RS. Vi som har haft med deras kundtjänst att göra vet att den är i stort sett obefintlig. Det är som att prata med en berusad chatbot och jag har aldrig upplevt att de har varit på annonsörernas sida. Trots att det är vi som drar trafik dit.

Jag personligen kommer aldrig någonsin att ladda upp mitt ID/pass och ansiktsbilder till RS. En sida med obefintlig kundtjänst, en sida som tidigare försökte dra igång PinkBook och vi var många då som misstänkte att våra kontaktuppgifter läckt till tredje part (märkliga spam-mail etc) och dessutom har uppgifter från RS läckt ut tidigare: https://www.expressen.se/nyheter/bro...att-hangas-ut/

Jag har varit i kontakt med många befintliga kunder och de har full förståelse för att man inte vill ladda upp ID på RS. Möjligen att nya potentiella kunder blir avskräckta om en säljare inte är verifierad, men de allra flesta förstår och skulle heller aldrig komma på tanken att outa sig på det viset. Jag personligen kommer inte att drabbas så hårt av detta, värre är det för de som vill starta upp nu eller har sexarbete som den primära/enda inkomstkällan.

Många förstår inte att även sexarbetare har mycket att förlora om vår identitet läcker ut. Vi begår inte ett brott, nej. Men även vi kan bli av med jobbet, en del kan bli av med sin bostad, har man barn så kan man riskera att få soc efter sig i flera år (det är inget som händer de som fälls för sexköp) etc.

Jag vet inte hur det ser ut från kundsidan när man nu loggar in på RS men jag tycker att det är bra att det här lyfts och får större spridning.

Vad tänker ni andra annonsörer på RS om det här? Och ni köpare?
Senast redigerad av Astrid08 2025-03-31 kl. 14:51.
Citera
2025-03-31, 15:33
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid08
Jag startar den här tråden för att lyfta de nya villkoren så att flera blir varse dem. Det har diskuterats lite i andra trådar men jag tycker att det ska diskuteras i en separat tråd.

Sedan ett tag tillbaka, någon vecka eller så, möts vi annonsörer av "NOTICE: GET VERIFIED BY UPLOADING YOUR ID". När man klickar sig vidare så kommer man till en sida där man ombeds ladda upp ID eller pass som bevis för identiteten. Det sägs vara krav från Visa/Mastercard. RS måste veta att det "content" man laddar upp är ens eget samt "legal".

Det är dock mycket oklart. Det skrivs om "content sellers" vilket troligen ska tolkas som alla annonsörer på RS. Vi som har haft med deras kundtjänst att göra vet att den är i stort sett obefintlig. Det är som att prata med en berusad chatbot och jag har aldrig upplevt att de har varit på annonsörernas sida. Trots att det är vi som drar trafik dit.

Jag personligen kommer aldrig någonsin att ladda upp mitt ID/pass och ansiktsbilder till RS. En sida med obefintlig kundtjänst, en sida som tidigare försökte dra igång PinkBook och vi var många då som misstänkte att våra kontaktuppgifter läckt till tredje part (märkliga spam-mail etc) och dessutom har uppgifter från RS läckt ut tidigare: https://www.expressen.se/nyheter/bro...att-hangas-ut/

Jag har varit i kontakt med många befintliga kunder och de har full förståelse för att man inte vill ladda upp ID på RS. Möjligen att nya potentiella kunder blir avskräckta om en säljare inte är verifierad, men de allra flesta förstår och skulle heller aldrig komma på tanken att outa sig på det viset. Jag personligen kommer inte att drabbas så hårt av detta, värre är det för de som vill starta upp nu eller har sexarbete som den primära/enda inkomstkällan.

Många förstår inte att även sexarbetare har mycket att förlora om vår identitet läcker ut. Vi begår inte ett brott, nej. Men även vi kan bli av med jobbet, en del kan bli av med sin bostad, har man barn så kan man riskera att få soc efter sig i flera år (det är inget som händer de som fälls för sexköp) etc.

Jag vet inte hur det ser ut från kundsidan när man nu loggar in på RS men jag tycker att det är bra att det här lyfts och får större spridning.

Vad tänker ni andra annonsörer på RS om det här? Och ni köpare?

Det är väl bara bra om det blir mer äkta vara på sidan? Kanske blir bättre ordning
också på köpet
Citera
2025-03-31, 15:41
Medlem
Astrid08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Det är väl bara bra om det blir mer äkta vara på sidan? Kanske blir bättre ordning
också på köpet

Vilken är din roll - säljare eller köpare?
Citera
2025-03-31, 15:43
Medlem
Citat:
också på köpet

Jag har aldrig haft problem med bedragare eller fejkprofiler på RS, de som är uppenbart bedragare brukar försvinna ganska snabbt, eller avslöja sig själva. Det största problemet har snarare varit att det är rätt få intressanta tjejer där man vill träffa. Efter det här antar jag att antalet seriösa och vettiga tjejer kommer att minska dessutom.
Citera
2025-03-31, 15:54
Medlem
Frågan är väl varför folk annonserar på den skitsidan överhuvudtaget, den har ju alltid varit en fullständig katastrof?
Citera
2025-03-31, 16:42
Medlem
Fan vad bra, så det inte dyker upp en catfish
Citera
2025-03-31, 18:08
Medlem
LinneaWestbergs avatar
Som jag skrev i en annan tråd så kommer jag inte att ladda upp ID, särskilt inte med tanke på att RS faktiskt har haft en dataläcka. Jag fattar att jag kommer att tappa nya kunder på det och att det ser skumt ut att jag är en overifierad säljare. Jag är inte beroende av inkomsten från eskortandet, så jag känner att jag kan ta ett inkomstbortfall, plus att jag har recensioner både på RS och här på FB sedan innan ID-kravet. Det är förmodligen svårare om man vill börja som eskort nu och inte vill ladda upp ID.

Helt ärligt så tror jag inte att ett ID-krav förebygger catfishing och bedragare. En eskort kan ju fortfarande vara en bluff även om hon har laddat upp ID och hon kan ju fortfarande använda gamla eller stulna bilder eller redigera sina bilder till oigenkänning. Det enda "unverified seller" säger på RS är ju att eskorten inte vill ladda upp ID, just eftersom det är det enda sättet att verifiera sig.
Citera
2025-03-31, 18:54
Medlem
Astrid08s avatar
Citat:
Inget av dem

Då antar jag att du heller inte har någon större koll på RS? Lite som att uttala sig om en restaurang utan att ha varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av LinneaWestberg
Som jag skrev i en annan tråd så kommer jag inte att ladda upp ID, särskilt inte med tanke på att RS faktiskt har haft en dataläcka. Jag fattar att jag kommer att tappa nya kunder på det och att det ser skumt ut att jag är en overifierad säljare. Jag är inte beroende av inkomsten från eskortandet, så jag känner att jag kan ta ett inkomstbortfall, plus att jag har recensioner både på RS och här på FB sedan innan ID-kravet. Det är förmodligen svårare om man vill börja som eskort nu och inte vill ladda upp ID.

Helt ärligt så tror jag inte att ett ID-krav förebygger catfishing och bedragare. En eskort kan ju fortfarande vara en bluff även om hon har laddat upp ID och hon kan ju fortfarande använda gamla eller stulna bilder eller redigera sina bilder till oigenkänning. Det enda "unverified seller" säger på RS är ju att eskorten inte vill ladda upp ID, just eftersom det är det enda sättet att verifiera sig.

Jag håller med dig till fullo. Jag tror inte heller att ID-krav kan förebygga bedragare, folk som vill råna en köpare etc. Särskilt när man vet hur undermålig administrationen på RS är. Som sagt, det är som att prata med en berusad chatbot och jag betvivlar att de ens kontrollerar ID och ansiktsbild vs vad som laddas upp särskilt noga. Man skulle troligen kunna ladda upp lite vad som helst faktiskt.

Det här sätter istället sexarbetare i en ännu skörare situation så nej tack, jag kommer aldrig att ladda upp ID där med allt vad det kan innebära. Som sagt; en dåligt skött sida som redan haft en dataläcka med utpressningsärenden. Även mot annonsörer, eller kanske främst mot annonsörer faktiskt säger jag nu när jag kollat upp det närmare. Då är jag hellre "unverified seller" och ser s.k. "oseriös" ut.
Citera
2025-03-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid08
Särskilt när man vet hur undermålig administrationen på RS är. Som sagt, det är som att prata med en berusad chatbot och jag betvivlar att de ens kontrollerar ID och ansiktsbild vs vad som laddas upp särskilt noga. Man skulle troligen kunna ladda upp lite vad som helst faktiskt.

Haha helt sant! Otrevligare kundtjänst får man leta efter. Hade de vart bara en uns förstående när man skriver med dom hade jag kunnat fundera på saken. Men som de är nu, där dom är otroligt otrevliga vågar man ju inte ladda upp nått. Önskar bara det hade funnit en bättre sida att tillgå, så vi alla kunde lämna den där skitsidan...
Citera
2025-03-31, 19:28
Medlem
Astrid08s avatar
Citat:
Jag har givetvis kollat in sidan vid ett flertal tillfällen. På samma sätt att man kan kolla in en restaurang utan att äta där.

Jaha. Då vet vi det. Du har noll koll men vill ändå uttala dig. Sekundärerfarenheter. Värdefullt!

Citat:
Ursprungligen postat av Madkin
Haha helt sant! Otrevligare kundtjänst får man leta efter. Hade de vart bara en uns förstående när man skriver med dom hade jag kunnat fundera på saken. Men som de är nu, där dom är otroligt otrevliga vågar man ju inte ladda upp nått. Önskar bara det hade funnit en bättre sida att tillgå, så vi alla kunde lämna den där skitsidan...

Ja, men precis så. Hade det varit en kundtjänst och en sida (ej haft dataläcka exempelvis) man haft förtroende för så hade det varit helt annorlunda. Men att ladda upp ID där nu? Nej tack!

Håller med. Det vore fint om det fanns ett annat alternativ. Men RS har ju på något sätt haft monopol här. Konstigt.
Citera
2025-03-31, 19:32
Medlem
Tycker det är riktigt tråkigt på sidan nu,
Alla köpare kommer inte kunna lägga upp bilder alls men säljare kan om dem verifierar sig så klart,
Men jag tycker endå det är rätt många som har verifierat sig o verkar ha accepterat det.
Citera
2025-03-31, 22:10
Moderator
BlueSwedes avatar
Sluta käbbla nu och håll er till trådens ämne!
Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in