• 1
  • 2
2025-03-28, 20:02
Ja, som rubriken säger frågar jag. Jag tror inte jag har något att tillägga till den rubriken. Det skulle vara om det är oklart så jag ska förklara vad jag menar.

Jo kanske ett litet förtydligande:
Om staten lånar, ökar det i så fall penningmängden?
Citera
2025-03-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Ja, som rubriken säger frågar jag. Jag tror inte jag har något att tillägga till den rubriken. Det skulle vara om det är oklart så jag ska förklara vad jag menar.

Jo kanske ett litet förtydligande:
Om staten lånar, ökar det i så fall penningmängden?

Nej! Hur skulle det ske? Möjligtvis om staten tryckte pengar och sedan lånade ut dem?!

Men det kanske är en kuggfråga och jag vet inte tillräckligt. Man lär sig något nytt varje dag (oftast). Intressant fråga dock.
Citera
2025-03-28, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Nej! Hur skulle det ske? Möjligtvis om staten tryckte pengar och sedan lånade ut dem?!

Men det kanske är en kuggfråga och jag vet inte tillräckligt. Man lär sig något nytt varje dag (oftast). Intressant fråga dock.
Kuggfråga? Som om jag vet svaret och är ute efter att dra Flashbacks skribenter i smutsen.... Nej jag vet inte svaret.

Om staten tryckte pengar skulle den väl inte låna? Kanske låna ut i så fall som du skriver, men det var inte frågan i denna tråd i varje fall.
Citera
2025-03-28, 20:41
Medlem
Ja, men penningmängden ökar även om staten inte lånar.

Pengar (fiat valuta) är ett komplicerat bedrägeri, tar lång tid att verkligen förstå. Något som ekonomer aldrig får lära sig.

Hela konceptet går ut på att det hela tiden ökar.

För att göra det lite roligare. (Sorgligare). Syftet med bedrägeriet är kontroll.

Pengar är ett kontrollmedel.
Senast redigerad av YouAlreadyKnow 2025-03-28 kl. 21:00.
Citera
2025-03-28, 21:04
Medlem
Nej, som regel lånar staten genom att emittera och sälja statsobligationer. Obligationsmarknaden är s.a.s. lån i ordets korrekta bemärkelse, dvs man lånar pengar som redan existerar. Detta påverkar inte mängden "pengar" i betydelsen fordringar på banker.

Detta i kontrast till bankkredit, det som brukar kallas "banklån" men som egentligen bara handlar om att banker ställer ut ett nytt löfte på pengar som banken inte har. När någon beviljas bankkredit så plussar banken på siffran på dennes konto (bankens skuld) i utbyte mot att kredittagaren försätter sig i skuld till banken med samma belopp. Så när någon beviljas ett "banklån" så kommer de pengarna inte från någonstans utan de skapas ur tomma intet, i utbyte mot skuldsättning, och penningmängden, liksom skuldsättningen totalt sett ökar.
Citera
2025-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Nej, som regel lånar staten genom att emittera och sälja statsobligationer. Obligationsmarknaden är s.a.s. lån i ordets korrekta bemärkelse, dvs man lånar pengar som redan existerar. Detta påverkar inte mängden "pengar" i betydelsen fordringar på banker.

Detta i kontrast till bankkredit, det som brukar kallas "banklån" men som egentligen bara handlar om att banker ställer ut ett nytt löfte på pengar som banken inte har. När någon beviljas bankkredit så plussar banken på siffran på dennes konto (bankens skuld) i utbyte mot att kredittagaren försätter sig i skuld till banken med samma belopp. Så när någon beviljas ett "banklån" så kommer de pengarna inte från någonstans utan de skapas ur tomma intet, i utbyte mot skuldsättning, och penningmängden, liksom skuldsättningen totalt sett ökar.

Menar du att det inte existerar någon ränta på statsobligationer?

Vi lever i en skuldbaserad ekonomi, där ränta skapar mer skulder än det finns tillgångar.

Med det sagt... det tar ett tag innan man förstår detta bedrägeri. Allt ni har lärt er och alla regler är 100% scam.
Senast redigerad av YouAlreadyKnow 2025-03-28 kl. 21:43.
Citera
2025-03-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAlreadyKnow
Menar du att det inte existerar någon ränta på statsobligationer?
Nej, men mängden fordringar på banker ökar inte när staten emitterar och säljer en statsobligation. De flyttas bara från den som köper obligationer till den som säljer den, i detta fallet staten.
Citera
2025-03-28, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, men mängden fordringar på banker ökar inte när staten emitterar och säljer en statsobligation. De flyttas bara från den som köper obligationer till den som säljer den, i detta fallet staten.

Var kommer pengarna ifrån? Var kommer räntan ifrån?

Varför tror du att vi har en konstant inflation?

Sånt jävla bedrägeri, till och med det fåtalet relativt smarta personer köper deras lögner.
Senast redigerad av YouAlreadyKnow 2025-03-28 kl. 21:42.
Citera
2025-03-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Kuggfråga? Som om jag vet svaret och är ute efter att dra Flashbacks skribenter i smutsen.... Nej jag vet inte svaret.

Om staten tryckte pengar skulle den väl inte låna? Kanske låna ut i så fall som du skriver, men det var inte frågan i denna tråd i varje fall.

Sorry dåligt formulerat av mig. Jag menade inte att du ställde en kuggfråga. Jag menade att för mig framstod svaret på din fråga som ganska enkelt men att jag antagligen skulle bli läxad av någon som vet mer typ.

Dålig användning av ordet kuggfråga från min sida.
Citera
2025-03-28, 22:16
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Sorry dåligt formulerat av mig. Jag menade inte att du ställde en kuggfråga. Jag menade att för mig framstod svaret på din fråga som ganska enkelt men att jag antagligen skulle bli läxad av någon som vet mer typ.

Dålig användning av ordet kuggfråga från min sida.
Absolut inte dålig användning av ordet kuggfråga. Se bara min tråd om talet "pi" där jag läxar upp skribenterna en efter en.
Citera
2025-03-28, 22:42
Medlem
Citat:

Det där med att bankerna skapar pengar från tomma intet låter nog väldigt betänkligt i mångas öron, nästan som ett bedrägeri. Men om man betänker att motsvarande skuld skapas samtidigt är det egentligen inte så märkligt. De "skapade pengarna" ökar ingens förmögenhet: De sätts in på låntagarens bankkonto, där de är en tillgång för låntagaren som å andra sidan nu har en motsvarande skuld till banken. Från bankens sida är istället tillgodohavandet en slags skuld till kontohavaren, medan den fordran som banken har på låntagaren är en slags tillgång. Att banken "skapat pengar" har alltså i detta läge inte gjort någon rikare, eftersom de skapade tillgångarna för båda parterna balanseras av en motsvarande skuld.

Men låntagaren har ju normalt inte lånat pengarna för att bara ha dem på ett bankkonto, utan för att köpa något, t.ex. ett hus. När pengarna förs över till säljaren av huset tas dessa från bankkontot, och banken har inte längre motsvarande skuld till kontoinnehavaren, samtidigt som den fortfarande har kvar sin fordran gentemot låntagaren. Har banken nu blivit rikare p.g.a. de "skapade pengarna"? Nej! Systemet för att föra över pengar mellan banker erkänner nämligen ingen magisk förmåga att skapa pengar, utan där måste de överförda pengarna tas någonstans ifrån. En bank kan för det ändamålet låna pengar från Riksbanken, vilket då gör att de "skapade pengarna" blir en skuld till Riksbanken istället. Några "skapade pengar" innehas nu inte längre av banken, utan det blir mer som att man förmedlat ett lån från Riksbanken till låntagaren, och att det är Riksbanken som skapat pengarna. Att Riksbanken kan skapa pengar är nog lättare att köpa för de flesta än att bankerna kan göra det.
Senast redigerad av vgebler 2025-03-28 kl. 22:52.
Citera
2025-03-29, 01:09
Medlem
Om det är Riksbanken som köper statsobligationen så har det garanterat skapats lika mycket (riksbanks) pengar.

Annars har inga pengar skapats.

Det kan ju ändå skapa inflation dock. Tex pengar som bara låg i någon pensionsfond är nu utlånade till staten som anställer folk och ger de lön som de anställda konsumerar i samhället och driver upp priserna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in