2026-05-29, 11:31
  #121
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Exakt vad är det som gör att LMDE skulle vara en bättre nybörjardistro? Du har hela tiden påstått att det är så men inte visat på några konkreta saker annat än att hänvisa till "handhållning".



Bättre gui. Bättre software manager som man verkligen ser vad det än, som i Debians kryptiska dito. Inget krångel med Steam. Massa hjälpfunktioner rätt ur boxen som hjälper användaren ställa in saker, förstå vad det handlar om osv. Bättre uppdateringshanterare, drivrutinshanterare osv. Om du inte vet så får du prova lmde och testa själv än at tja gska sitta och lista massa saker. Jag har distrohoppat och sysslat med arch, debian och mint specifikt utöver de övriga konstant sedan 2020. Jag vet vilket som lämpar sig mer för nybörjare. jag har använt båda tillräckligt länge för att se vilken som är lättare att handskas med. Det finns till och med artiklar och guider på nätet som allihopa förespråkar mint/lmde över debian för nybörjare.
Citera
2026-05-29, 12:33
  #122
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Installera det enligt steams instruktioner fungerade inte. Installera det enligt pakethanteraren i debian fungerade inte.

Har Steam ens "instruktioner"? Går jag till https://store.steampowered.com/about/ ser jag en stor knapp som ger mig ett Debian-paket. Det går sedan att installera rakt av med `apt install ./steam.deb` eller, gissar jag, dubbelklick om man nu är lagd åt det hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Samma fel i båda fallen. Installera det genom terminalen "sudo apt install steam" funkade inte heller. Samma fel igen.

Nej, det är nog inte väntat att det skall fungera rakt av. Du lär inte ha Steams paketkällor uppsatta på ett fräsht Debian-system. Att det skulle ge "samma" fel verkar dock lite märkligt - om felet nu inte bara var "det funkar inte".

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ai förkte hjälpa till i ett av fallen men slutade i en loop med hallucinationer gällande de där jävla i386.

Ja, AI hallucinerar vilt. Det vet jag inte riktigt om det betyder varken det ena eller det andar utöver att AI hallucinerar vilt. Ofta känns det som att man lika gärna kan kasta pil på ett ouija-bräde eller nått för att generera kommandon.

Jag får dock medge att det nog kan vara så att jag vid något tillfälle explicit sagt att systemet skall stöda multiarch (dvs, i mitt fall, både amd64 och i386). Detta görs med `dpkg --add-architecture`, beskrivet på https://wiki.debian.org/Multiarch/HOWTO. Möjligen kan det ha varit detta som strulade för dig. Håller med om att det absolut inte kan betraktas som särskilt... nybörjarvänligt är väl ordet jag skulle välja, snarare än användarvänligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
I Linux Mint/LMDE bara fungerade det direkt vid första installationen. Och Steam är inte det enda som krånglat i Debianinstallationer. Debian ÄR meckigare än LMDE på en del olika punkter.

Jag tolkar det som att Mint/LMDE kommer med Steam-källor förkonfigurerade. Det skär ju bort steget att gå till Steams hemsida och ladda ner paketet, vilket ju är bra på ett system som är tänkt att vara desktop för en spelintresserad person. Kanske mindre bra på en server, men det var nog inte vad TS undrade över. Om det också kommer med källor för andra "vanliga" program folk kan vilja ha men som inte distribueras direkt av Debian så sänker det ju så klart tröskeln en del, det håller jag med om. Om de dessutom förkonfigurerat för multiarch så är det ju ytterligare ett moment man bara måste känna till som hoppas över.
Citera
2026-05-29, 14:41
  #123
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bättre gui. Bättre software manager som man verkligen ser vad det än, som i Debians kryptiska dito. Inget krångel med Steam. Massa hjälpfunktioner rätt ur boxen som hjälper användaren ställa in saker, förstå vad det handlar om osv. Bättre uppdateringshanterare, drivrutinshanterare osv. Om du inte vet så får du prova lmde och testa själv än at tja gska sitta och lista massa saker. Jag har distrohoppat och sysslat med arch, debian och mint specifikt utöver de övriga konstant sedan 2020. Jag vet vilket som lämpar sig mer för nybörjare. jag har använt båda tillräckligt länge för att se vilken som är lättare att handskas med. Det finns till och med artiklar och guider på nätet som allihopa förespråkar mint/lmde över debian för nybörjare.

GUI är en smaksak, och jag har full förståelse till att man tycker att Cinnamon passar nykomlingar bäst, då det har sina likheter med windows miljön. Men samtidigt så är inte den linux baserade miljön, Windows. Vilket det aldrig har varit och aldrig kommer att bli, vilket du borde ha förstått om du nu har varit en anhängare i 6 år, som du minsann försöker trycka ned i halsen på mig.

Mints software manager är från början ett enkelt skal på ubuntu store, från tiden innan de fick för sig att skapa Unity, som de lade ner efter några år...
Hjälp funktionerna finns där i Debian också, och de är inte det minsta kryptiska om man tar sig tid att läsa dem, istället för att tro att man är någon form av guru och kan hoppa över dem.
Steam har jag personligen aldrig haft några problem med att få att fungera, oavsett om jag har installerat det på Fedora, Suse eller någon av de otaliga Debian baserade operativen som har passerat revy. Så i det här fallet så är det mest troligt du som har gjort något galet vid installationen.
Citera
2026-05-29, 15:35
  #124
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Har Steam ens "instruktioner"? Går jag till https://store.steampowered.com/about/ ser jag en stor knapp som ger mig ett Debian-paket. Det går sedan att installera rakt av med `apt install ./steam.deb` eller, gissar jag, dubbelklick om man nu är lagd åt det hållet.

Det har de kanske inte? Jag kanske hittade dom i steams forum fär någon klagade över samma sak. Hursomhelst så funkade det inte.

Nej, det är nog inte väntat att det skall fungera rakt av. Du lär inte ha Steams paketkällor uppsatta på ett fräsht Debian-system. Att det skulle ge "samma" fel verkar dock lite märkligt - om felet nu inte bara var "det funkar inte".

jag kollade inte jättenoga exakt vad felet var varje gång det strulade mer än att det helt enkelt inte ville fungera.

Ja, AI hallucinerar vilt. Det vet jag inte riktigt om det betyder varken det ena eller det andar utöver att AI hallucinerar vilt. Ofta känns det som att man lika gärna kan kasta pil på ett ouija-bräde eller nått för att generera kommandon.

Ofta är de till bra hjälp och löser problemet men ibland blir det bara skit av det.

Jag får dock medge att det nog kan vara så att jag vid något tillfälle explicit sagt att systemet skall stöda multiarch (dvs, i mitt fall, både amd64 och i386). Detta görs med `dpkg --add-architecture`, beskrivet på https://wiki.debian.org/Multiarch/HOWTO. Möjligen kan det ha varit detta som strulade för dig. Håller med om att det absolut inte kan betraktas som särskilt... nybörjarvänligt är väl ordet jag skulle välja, snarare än användarvänligt.

Alltså, det är ju användarvänligt och lättanvänt jämfört med Arch t.ex eller Slackware och annat. Men nybörjarvänligt är det INTE. Det ser man dessutom ifall man googlar på saken så är Ubuntu och Mint det som förslås tillvarenda nybörjare, främst Mint då av resultaten jag fick. Så jag hittar liksom inte på. Jag har dessutom sysslat med Linux i 5 år så jag är ju själv ingen nybörjare. Är ingen expert heller men en del kan jag.

Jag tolkar det som att Mint/LMDE kommer med Steam-källor förkonfigurerade. Det skär ju bort steget att gå till Steams hemsida och ladda ner paketet, vilket ju är bra på ett system som är tänkt att vara desktop för en spelintresserad person. Kanske mindre bra på en server, men det var nog inte vad TS undrade över. Om det också kommer med källor för andra "vanliga" program folk kan vilja ha men som inte distribueras direkt av Debian så sänker det ju så klart tröskeln en del, det håller jag med om. Om de dessutom förkonfigurerat för multiarch så är det ju ytterligare ett moment man bara måste känna till som hoppas över.
Det kvittar om du kör via Mint/lmde's mjukvaruhanterare eller kör det via terminalen typ sudo apt install steam eller laddar ner .deb-filen från Steams hemsida, så bara funkar det, direkt, utan krångel. Och som jag också påtalat ett par gånger så är inte Steam det enda som krånglat i Debian medan motsvarande fungerade perfekt i LMDE. Jag har även ett annat exempel:

Var gång jag försökt installera Debian 12/13 på Intelmacar mellan årtalen 2009-2014, så har det alltid krånglat. Drivrutiner som vägrar funka med gpuer eller wifi eller bluetooth, medan om jag då istället lagt in LMDE 6 eller LMDE 7 eller till och med Mint 21.3 upp till 22.3, så har det bara funkat direkt. Allting. har inte behövt bråka med något alls. bara fungerar. Jag upplever dock att LMDE funkar bättre än "Ubuntu-Mint" på de datorer jag har (mac & pc). Det är mer responsivt, stabilare, använder mindre ram i idle osv.
Citera
2026-05-29, 15:37
  #125
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
GUI är en smaksak, och jag har full förståelse till att man tycker att Cinnamon passar nykomlingar bäst, då det har sina likheter med windows miljön. Men samtidigt så är inte den linux baserade miljön, Windows. Vilket det aldrig har varit och aldrig kommer att bli, vilket du borde ha förstått om du nu har varit en anhängare i 6 år, som du minsann försöker trycka ned i halsen på mig.

Mints software manager är från början ett enkelt skal på ubuntu store, från tiden innan de fick för sig att skapa Unity, som de lade ner efter några år...
Hjälp funktionerna finns där i Debian också, och de är inte det minsta kryptiska om man tar sig tid att läsa dem, istället för att tro att man är någon form av guru och kan hoppa över dem.
Steam har jag personligen aldrig haft några problem med att få att fungera, oavsett om jag har installerat det på Fedora, Suse eller någon av de otaliga Debian baserade operativen som har passerat revy. Så i det här fallet så är det mest troligt du som har gjort något galet vid installationen.
Som sagt, googla saken så ser du att alla rekommenderar främst mint men även ubuntu till nybörjare. Har inte hittat någon som rekommenderar debian till nybörjare. Det måste ju finnas en anledning bakom det, eller hur? Det är inte så at tjag är någon fanboy eller något. Jag har hållit på med alla möjliga distros sedan 2020 och har sett hur de olika fungerar.
Citera
2026-05-29, 17:52
  #126
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Som sagt, googla saken så ser du att alla rekommenderar främst mint men även ubuntu till nybörjare. Har inte hittat någon som rekommenderar debian till nybörjare. Det måste ju finnas en anledning bakom det, eller hur? Det är inte så at tjag är någon fanboy eller något. Jag har hållit på med alla möjliga distros sedan 2020 och har sett hur de olika fungerar.

Jag behöver inte googla det där, för sådana påståenden har nyligt frälsta linux användare slängt sig med ända sedan Clem skapade Mint, och de tog ännu mer fart när teamet skapade Cinnamon, då de inte gillade Gnomes vision om hur den miljön skulle se ut i framtiden, samt Ubuntus kortlivade projekt Unity.

Enda anledningen till att Mint (LMDE) och Cinnamon rekommenderas som en av de bättre nybörjar varianterna är till största delen pga skrivbordsmiljön, och att den påminner så mycket om Windows. De rekommendationerna säger absolut ingenting om det underliggande systemet.
Innan Mint rekommendationerna började dyka upp, så var det just Ubuntu som var den stående rekommendationen, även om det mest var en instabil sörja på den tiden.

Och för någon som har använt linuxbaserade operativ i mer än halva sitt vuxna liv, så är dina löjliga försök till någon form av auktoritet på området, ganska underhållande...
Citera
2026-05-29, 19:03
  #127
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det kvittar om du kör via Mint/lmde's mjukvaruhanterare eller kör det via terminalen typ sudo apt install steam eller laddar ner .deb-filen från Steams hemsida, så bara funkar det, direkt, utan krångel. Och som jag också påtalat ett par gånger så är inte Steam det enda som krånglat i Debian medan motsvarande fungerade perfekt i LMDE. Jag har även ett annat exempel:

Var gång jag försökt installera Debian 12/13 på Intelmacar mellan årtalen 2009-2014, så har det alltid krånglat. Drivrutiner som vägrar funka med gpuer eller wifi eller bluetooth, medan om jag då istället lagt in LMDE 6 eller LMDE 7 eller till och med Mint 21.3 upp till 22.3, så har det bara funkat direkt. Allting. har inte behövt bråka med något alls. bara fungerar. Jag upplever dock att LMDE funkar bättre än "Ubuntu-Mint" på de datorer jag har (mac & pc). Det är mer responsivt, stabilare, använder mindre ram i idle osv.

Jag har alltså inte påstått att Debian är en fantastisk nybörjardist (även om jag anser att det finns en skillnad mellan begreppen "användarvänlig" och "nybörjarvänlig"). Det enda jag ville inflika var att:

1) Debian har fullt mulstiarch-stöd, mest eftersom Amiron verkade ha fått för sig att så inte var fallet. Så här i efterhand så tror jag att förvirringen grundar sig i att Debian slutat skeppa kernels kompilerade för i386.

2) Steam installerar fint åtminstone på en del system, även om du har annan erfarenhet.

Jag kan inte riktigt uttala mig om exakt varför din och min upplevelse skiljer sig på punkt 2, eftersom du inte postat någon annan information än "det strulade". Det är inte riktigt möjligt att kommentera. Det finns säkerligen massvis med variabler som kan ställa till det.
Citera
2026-05-29, 19:13
  #128
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Jag behöver inte googla det där, för sådana påståenden har nyligt frälsta linux användare slängt sig med ända sedan Clem skapade Mint, och de tog ännu mer fart när teamet skapade Cinnamon, då de inte gillade Gnomes vision om hur den miljön skulle se ut i framtiden, samt Ubuntus kortlivade projekt Unity.

Enda anledningen till att Mint (LMDE) och Cinnamon rekommenderas som en av de bättre nybörjar varianterna är till största delen pga skrivbordsmiljön, och att den påminner så mycket om Windows. De rekommendationerna säger absolut ingenting om det underliggande systemet.
Innan Mint rekommendationerna började dyka upp, så var det just Ubuntu som var den stående rekommendationen, även om det mest var en instabil sörja på den tiden.

Och för någon som har använt linuxbaserade operativ i mer än halva sitt vuxna liv, så är dina löjliga försök till någon form av auktoritet på området, ganska underhållande...
Jag pratar om alla skrivbordsmiljöer, inte bara Cinnamon. Men visst, självklart ju just du rätt och alla andra på nätet, inklusive alla andra youtubers, forum, artiklar osv, fel när det gäller vilken linux distro som är bäst för nybörjare.

Operativsystem heter det, INTE "operativ". Skriv ordentligt annars kan du tjafsa med någon annan.

Jag håller inte på med några försök. Lägg ner vaneföreställningarna och bara inse att alla andra föreslår just Linux Mint för nybörjare. Passar inte det så kan du ju själv leta en källa som påstår att Debian är lättare för nybörjare.

LMDE 7 är i princip samma sak som Debian 13, bara mer "lull-lull" under huven samt att det fungerar rätt ur boxen, man måste inte trixa och jävlas med allt skit för att få det att fungera.

Jag säger inte att Debian 13 är dåligt, men LMDE/Mint ÄR lättare för nybörjare då det är minimalt med krångel för att få det att fungera. Precis som att macOS är flera gånger enklare än windows för nybörjare att begripa sig på.
Citera
2026-05-29, 19:18
  #129
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag har alltså inte påstått att Debian är en fantastisk nybörjardist (även om jag anser att det finns en skillnad mellan begreppen "användarvänlig" och "nybörjarvänlig"). Det enda jag ville inflika var att:

1) Debian har fullt mulstiarch-stöd, mest eftersom Amiron verkade ha fått för sig att så inte var fallet. Så här i efterhand så tror jag att förvirringen grundar sig i att Debian slutat skeppa kernels kompilerade för i386.

2) Steam installerar fint åtminstone på en del system, även om du har annan erfarenhet.

Jag kan inte riktigt uttala mig om exakt varför din och min upplevelse skiljer sig på punkt 2, eftersom du inte postat någon annan information än "det strulade". Det är inte riktigt möjligt att kommentera. Det finns säkerligen massvis med variabler som kan ställa till det.
På punkt 2 så har det testats på helt nyinstallerade maskiner så det är inget problem jag "skapat". Jag har dessutom vid varje försök, följt guider för att verkligen säkerställa att jag inte missar något. Jag hittade också flera trådar på olika forum, inklusive Steams egna, där samma och liknande problem nämns. Sen vet jag inte riktigt vad du syftar på med "en del system"?
Citera
2026-05-29, 20:03
  #130
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
På punkt 2 så har det testats på helt nyinstallerade maskiner så det är inget problem jag "skapat". Jag har dessutom vid varje försök, följt guider för att verkligen säkerställa att jag inte missar något. Jag hittade också flera trådar på olika forum, inklusive Steams egna, där samma och liknande problem nämns. Sen vet jag inte riktigt vad du syftar på med "en del system"?

Jag syftar på att jag på ett fräscht Debian-system, gått till Steams webbsida (länkad ovan), laddat ner paketet och sedan helt sonika skrivit `apt install ./steam.deb` och det har installerats utan problem. På åtminstone tre separata system under de senaste 5-10 åren. Så problemet är helt uppenbart inte universellt.
Citera
2026-05-29, 20:26
  #131
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag syftar på att jag på ett fräscht Debian-system, gått till Steams webbsida (länkad ovan), laddat ner paketet och sedan helt sonika skrivit `apt install ./steam.deb` och det har installerats utan problem. På åtminstone tre separata system under de senaste 5-10 åren. Så problemet är helt uppenbart inte universellt.
Jag har gjort exakt likadant och det har inte funkat, vid flera tillfällen. Har dock inte testat nyligen.
Citera
2026-05-29, 22:43
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har gjort exakt likadant och det har inte funkat, vid flera tillfällen. Har dock inte testat nyligen.

Mm, om man inte har nån speciell anledning, så är det kanske bäst att installera genom de "app-stores" som finns, Software heter det i Gnome, minns inte vad Plasma och Cinnamon kallar sina.

Det är ju en av de absolut största och bästa skillnaderna mot Windows, man slipper ladda hem nån obskyr zip-fil från en obskyr sida...

Det som möjligen kan hända, är att det är en begränsad mängd mjukvara i denna appstore, pga att en viss dist har valt att begränsa mjukvara som inte är 100% fri, Fedora t.ex. Där får man manuellt lägga till lite repositories för att få tillgång till allt.
Eller så provar du Flatpak-utgåvan av Steam, numera bör de flesta distar ha Flatpak aktiverat och tillgängliga i deras resp appstore.

Ladda inte hem manuella deb-filer i onödan, är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in