Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Installera det enligt steams instruktioner fungerade inte. Installera det enligt pakethanteraren i debian fungerade inte.
Har Steam ens "instruktioner"? Går jag till
https://store.steampowered.com/about/ ser jag en stor knapp som ger mig ett Debian-paket. Det går sedan att installera rakt av med `apt install ./steam.deb` eller, gissar jag, dubbelklick om man nu är lagd åt det hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Samma fel i båda fallen. Installera det genom terminalen "sudo apt install steam" funkade inte heller. Samma fel igen.
Nej, det är nog inte väntat att det skall fungera rakt av. Du lär inte ha Steams paketkällor uppsatta på ett fräsht Debian-system. Att det skulle ge "samma" fel verkar dock lite märkligt - om felet nu inte bara var "det funkar inte".
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
Ai förkte hjälpa till i ett av fallen men slutade i en loop med hallucinationer gällande de där jävla i386.
Ja, AI hallucinerar vilt. Det vet jag inte riktigt om det betyder varken det ena eller det andar utöver att AI hallucinerar vilt. Ofta känns det som att man lika gärna kan kasta pil på ett ouija-bräde eller nått för att generera kommandon.
Jag får dock medge att det nog kan vara så att jag vid något tillfälle explicit sagt att systemet skall stöda multiarch (dvs, i mitt fall, både amd64 och i386). Detta görs med `dpkg --add-architecture`, beskrivet på
https://wiki.debian.org/Multiarch/HOWTO. Möjligen kan det ha varit detta som strulade för dig. Håller med om att det absolut inte kan betraktas som särskilt... nybörjarvänligt är väl ordet jag skulle välja, snarare än användarvänligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpjet
I Linux Mint/LMDE bara fungerade det direkt vid första installationen. Och Steam är inte det enda som krånglat i Debianinstallationer. Debian ÄR meckigare än LMDE på en del olika punkter.
Jag tolkar det som att Mint/LMDE kommer med Steam-källor förkonfigurerade. Det skär ju bort steget att gå till Steams hemsida och ladda ner paketet, vilket ju är bra på ett system som är tänkt att vara desktop för en spelintresserad person. Kanske mindre bra på en server, men det var nog inte vad TS undrade över. Om det också kommer med källor för andra "vanliga" program folk kan vilja ha men som inte distribueras direkt av Debian så sänker det ju så klart tröskeln en del, det håller jag med om. Om de dessutom förkonfigurerat för multiarch så är det ju ytterligare ett moment man bara måste känna till som hoppas över.