2026-05-28, 13:46
  #109
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Garuda Linux slår den på fingrarna alla dagar i veckan och är ännu enklare för nybörjade. Som någon annan nämnde så är Debian inte att rekommendera för nybörjade då Linux Mint/LMDE är flera gånger enklare.

Och Mint/LMDE är Debian i grunden, så ditt argument håller inte.
Citera
2026-05-28, 13:50
  #110
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Och Mint/LMDE är Debian i grunden, så ditt argument håller inte.
Det gör det visst. LMDE ÄR enklare för nybörjare att hantera och konfigurera än vad Debian är. Begriper du inte det så kan du inget om Linux. LMDE har mer handhållande, mer grafiskt och mer installerat från start, dvs minimalt som användaren behöver krångla med. Debian sätter sig ofta på tvären för simpla saker som att t.ex installera Steam eller annat. Då krävs det en massa bråkande med systemet för att få den att göra som man vill, medan i LMDE bara fungerar det. Det är mindre bloat i Debian ja och det är eventuellt stabilare, men det är inte bättre för nybörjare, ifall nybörjaren vill ha det så enkelt som möjligt. Då ÄR LMDE enklare.
Citera
2026-05-28, 15:30
  #111
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det gör det visst. LMDE ÄR enklare för nybörjare att hantera och konfigurera än vad Debian är. Begriper du inte det så kan du inget om Linux. LMDE har mer handhållande, mer grafiskt och mer installerat från start, dvs minimalt som användaren behöver krångla med. Debian sätter sig ofta på tvären för simpla saker som att t.ex installera Steam eller annat. Då krävs det en massa bråkande med systemet för att få den att göra som man vill, medan i LMDE bara fungerar det. Det är mindre bloat i Debian ja och det är eventuellt stabilare, men det är inte bättre för nybörjare, ifall nybörjaren vill ha det så enkelt som möjligt. Då ÄR LMDE enklare.

Då har vi helt olika erfarenhet av just Debian och det är inte längesedan som jag installerade Debian 13, inklusive Steam utan minsta lilla problem.

De håller dig i handen genom hela installationsprocessen, det enda valet man behöver göra där är att välja miljö, användarnamn och lösen.
Det enda som möjligen skiljer de två åt är att du som användare per automatik inte hamnar i administratörs listan, så det blir ett extra steg om man skall installera något eller om man vill uppdatera systemet manuellt.
Citera
2026-05-28, 16:14
  #112
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Då har vi helt olika erfarenhet av just Debian och det är inte längesedan som jag installerade Debian 13, inklusive Steam utan minsta lilla problem.

De håller dig i handen genom hela installationsprocessen, det enda valet man behöver göra där är att välja miljö, användarnamn och lösen.
Det enda som möjligen skiljer de två åt är att du som användare per automatik inte hamnar i administratörs listan, så det blir ett extra steg om man skall installera något eller om man vill uppdatera systemet manuellt.
Jag har installerat det på flera maskiner och med samma resultat, Steam vill inte installera och fungera korrekt. Jag har gjort helt korrekt.

Gällande administartörslistan så beror det på vilka val du gör under instalaltionen.
Citera
2026-05-28, 16:46
  #113
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har installerat det på flera maskiner och med samma resultat, Steam vill inte installera och fungera korrekt. Jag har gjort helt korrekt.

Gällande administartörslistan så beror det på vilka val du gör under instalaltionen.

Låt mig gissa, du försöker installera steam via en .deb?
https://wiki.debian.org/Steam#Installing_Steam
Steam använder fortf 32b (i386) arkitekturen, och jag vill minnas att Debian har plockat bort stödet för det. (osäker från vilken release)
Så vill du att Steam skall fungera rakt upp och ned så är det flatpak som gäller (oavsett vad man tycker om formatet)
Citera
2026-05-28, 17:36
  #114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Låt mig gissa, du försöker installera steam via en .deb?
https://wiki.debian.org/Steam#Installing_Steam
Steam använder fortf 32b (i386) arkitekturen, och jag vill minnas att Debian har plockat bort stödet för det. (osäker från vilken release)
Så vill du att Steam skall fungera rakt upp och ned så är det flatpak som gäller (oavsett vad man tycker om formatet)
Jag har testat alla möjliga varianter. Slutar alltid med att den klagar på i386grejorna.

LMDE7 är så mycket bättre än Lesbian 13 med all DEI-skit, rust, och annan skit de håller på med. Men visst, det är en stabil distro för servrar, men jag rekommenderar inte den för nybörjare. Då smäller LMDE Debian på fingrarna.
Citera
2026-05-28, 18:45
  #115
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har testat alla möjliga varianter. Slutar alltid med att den klagar på i386grejorna.

LMDE7 är så mycket bättre än Lesbian 13 med all DEI-skit, rust, och annan skit de håller på med. Men visst, det är en stabil distro för servrar, men jag rekommenderar inte den för nybörjare. Då smäller LMDE Debian på fingrarna.

Ja, och varför klagar den om i386? jo för att debian har plockat bort supporten för 32bitars biblioteken. De kör bara 64bitars numera.
Sen releasen av Debian 13 så är det inte ens säkert att det fungerar med att ändra mjukvarukällorna med en contrib.
Så .deb pakteten för Steam är bara att glömma.

Rust och DEI-skit? Det vill jag gärna ha godtagbara källor på, om det inte är som så att du blandar ihop Debian med Ubuntu (som visserligen är baserad på den förstnämnda).
Citera
2026-05-28, 18:51
  #116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Ja, och varför klagar den om i386? jo för att debian har plockat bort supporten för 32bitars biblioteken. De kör bara 64bitars numera.
Sen releasen av Debian 13 så är det inte ens säkert att det fungerar med att ändra mjukvarukällorna med en contrib.
Så .deb pakteten för Steam är bara att glömma.

Rust och DEI-skit? Det vill jag gärna ha godtagbara källor på, om det inte är som så att du blandar ihop Debian med Ubuntu (som visserligen är baserad på den förstnämnda).
Som sagt, jag har provat olika sätt att installera det, följt olika guider, använt ai osv. Blir skit var gång. Och det är inte det enda som strular. Debian är bra för stabilitet och servrar men det är INTE en nybörjardistro. Där ÄR lmde bättre. Det finns inget argument du kan komma med där debian skulle vara bättre än lmde för nybörjare.

Det är ett tag sedan nu så jag minns inte exakt vem källan var men det är några av de där youtubersarna som håller på och uppdaterar gällande linux och även håller på skit som age verification, id verification osv som globalistasen försöker tvinga igenom. Där nämnde de att Debian skulle gå över till rust och att den nya ledaren för debian var någon dei-mupp som dessutom hatade vita män med mera. Tror att Lunduke och/eller Switched to linux har nämnt det i någon video annars är det någon annan. De visade iallafall fram källor på sina påståenden.
Citera
2026-05-28, 22:53
  #117
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Ja, och varför klagar den om i386? jo för att debian har plockat bort supporten för 32bitars biblioteken. De kör bara 64bitars numera.
Sen releasen av Debian 13 så är det inte ens säkert att det fungerar med att ändra mjukvarukällorna med en contrib.
Så .deb pakteten för Steam är bara att glömma.

Nej, det kan inte stämma. Min privata burk kör Debian/Trixie och det är det den installerades med (så alltså inget gammalt kruft som ligger kvar). Den kör multiarch och Steam var exceptionellt smärtfritt att installera via från Valve nedladdat .deb-paket.

Ingen aning vad Jumpjet lyckats göra för att ställa till det, men det var en högst oproblematisk installation här. Väl medveten om att it works for me-inlägg inte är särskilt hjälpsamma, men multiarch lever och mår bevisligen bra. Jag har lite svårt att tro att jag är den enda i världen som det funkar för.
Citera
2026-05-29, 08:23
  #118
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Som sagt, jag har provat olika sätt att installera det, följt olika guider, använt ai osv. Blir skit var gång. Och det är inte det enda som strular. Debian är bra för stabilitet och servrar men det är INTE en nybörjardistro. Där ÄR lmde bättre. Det finns inget argument du kan komma med där debian skulle vara bättre än lmde för nybörjare.

Det är ett tag sedan nu så jag minns inte exakt vem källan var men det är några av de där youtubersarna som håller på och uppdaterar gällande linux och även håller på skit som age verification, id verification osv som globalistasen försöker tvinga igenom. Där nämnde de att Debian skulle gå över till rust och att den nya ledaren för debian var någon dei-mupp som dessutom hatade vita män med mera. Tror att Lunduke och/eller Switched to linux har nämnt det i någon video annars är det någon annan. De visade iallafall fram källor på sina påståenden.

Exakt vad är det som gör att LMDE skulle vara en bättre nybörjardistro? Du har hela tiden påstått att det är så men inte visat på några konkreta saker annat än att hänvisa till "handhållning".

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, det kan inte stämma. Min privata burk kör Debian/Trixie och det är det den installerades med (så alltså inget gammalt kruft som ligger kvar). Den kör multiarch och Steam var exceptionellt smärtfritt att installera via från Valve nedladdat .deb-paket.

Ingen aning vad Jumpjet lyckats göra för att ställa till det, men det var en högst oproblematisk installation här. Väl medveten om att it works for me-inlägg inte är särskilt hjälpsamma, men multiarch lever och mår bevisligen bra. Jag har lite svårt att tro att jag är den enda i världen som det funkar för.

Då är det mycket möjligt att det är debians egna .deb, från någon av unstable/testing som avses och en snabb sökning säger att bla Mint användare hade problem med dem lagom till Trixie släpptes i höstas. (och Ubuntus snap format skall vi inte ens tala om...)
Sen finns möjligheten till att gamla guider med utdaterad info har använts, men även AI kan ha gett felaktiga svar som har gjort att det har gått åt pipsvängen.
Citera
2026-05-29, 09:34
  #119
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Exakt vad är det som gör att LMDE skulle vara en bättre nybörjardistro? Du har hela tiden påstått att det är så men inte visat på några konkreta saker annat än att hänvisa till "handhållning".
Jag kör LMDE 7 i desktop och laptop men jag har även testat Debian 13. Det är ingen skillnad egentligen, enda anledningen till att jag kör LMDE är den färskare Cinnamon. Hade jag valt en annan DE hade det nog blivit Debian.

I min lilla server kör jag Debian 13 headless men jag vill varna för deras netinstall som buggar rätt hårt. Kör man live-ISO är det lika enkelt som i LMDE och lika nybörjarvänligt. Nu är jag inte en nybörjare, jag har kört linuxdistar sedan kärna 1.2.13 med slackware.
Citera
2026-05-29, 11:27
  #120
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, det kan inte stämma. Min privata burk kör Debian/Trixie och det är det den installerades med (så alltså inget gammalt kruft som ligger kvar). Den kör multiarch och Steam var exceptionellt smärtfritt att installera via från Valve nedladdat .deb-paket.

Ingen aning vad Jumpjet lyckats göra för att ställa till det, men det var en högst oproblematisk installation här. Väl medveten om att it works for me-inlägg inte är särskilt hjälpsamma, men multiarch lever och mår bevisligen bra. Jag har lite svårt att tro att jag är den enda i världen som det funkar för.
Installera det enligt steams instruktioner fungerade inte. Installera det enligt pakethanteraren i debian fungerade inte. Samma fel i båda fallen. Installera det genom terminalen "sudo apt install steam" funkade inte heller. Samma fel igen. Ai förkte hjälpa till i ett av fallen men slutade i en loop med hallucinationer gällande de där jävla i386. I Linux Mint/LMDE bara fungerade det direkt vid första installationen. Och Steam är inte det enda som krånglat i Debianinstallationer. Debian ÄR meckigare än LMDE på en del olika punkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in