2026-05-30, 02:26
  #133
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mm, om man inte har nån speciell anledning, så är det kanske bäst att installera genom de "app-stores" som finns, Software heter det i Gnome, minns inte vad Plasma och Cinnamon kallar sina.

Det är ju en av de absolut största och bästa skillnaderna mot Windows, man slipper ladda hem nån obskyr zip-fil från en obskyr sida...

Det som möjligen kan hända, är att det är en begränsad mängd mjukvara i denna appstore, pga att en viss dist har valt att begränsa mjukvara som inte är 100% fri, Fedora t.ex. Där får man manuellt lägga till lite repositories för att få tillgång till allt.
Eller så provar du Flatpak-utgåvan av Steam, numera bör de flesta distar ha Flatpak aktiverat och tillgängliga i deras resp appstore.

Ladda inte hem manuella deb-filer i onödan, är mitt tips.
Som jag redan skrivit så har jag även testat det utan framgång.
Citera
2026-05-30, 12:28
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Som jag redan skrivit så har jag även testat det utan framgång.

Då känns det som det är ett du- eller ditt-system-problem om du inte får igång Steam på en Debian-installation...
Jag förspråkar också Mint eller ännu hellre LMDE för en nybörjare, men knappast pga Steam.
Debian är ändå top4-5 på "mest-klickade-sidan" hos Distrowatch, så jag tror knappast att dina bekymmer med Debian och Steam är en spridd upplevelse.
För dig spelar det mindre roll, du får NOK. Men det kanske är bättre att peka finger på rätt rotorsak, och jag tror inte Debian är den.
Citera
2026-05-30, 13:13
  #135
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Då känns det som det är ett du- eller ditt-system-problem om du inte får igång Steam på en Debian-installation...
Jag förspråkar också Mint eller ännu hellre LMDE för en nybörjare, men knappast pga Steam.
Debian är ändå top4-5 på "mest-klickade-sidan" hos Distrowatch, så jag tror knappast att dina bekymmer med Debian och Steam är en spridd upplevelse.
För dig spelar det mindre roll, du får NOK. Men det kanske är bättre att peka finger på rätt rotorsak, och jag tror inte Debian är den.
Än en gång, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det, Steam är INTE det enda som krånglat i Debian men fungerat felfritt i LMDE. Jag har bara nämnt Steam som ett exempel.
Citera
2026-05-30, 13:30
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Än en gång, jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det, Steam är INTE det enda som krånglat i Debian men fungerat felfritt i LMDE. Jag har bara nämnt Steam som ett exempel.

Mm, men du är inte så trovärdig i ditt bashande (höhö), av Debian.

Skulle, likt andra i tråden, fortfarande säga att dina bekymmer med Debian är mer dig eller din hårdvara, än disten i sig.
Eventuella bekymmer med endast Debian, som inte existerar i LMDE kan säkert förekomma, men eftersom Debian är av den storleken det är, så skulle jag säga att risken för att detta inte är åtgärdas inom en väldigt kort tidsrymd är obefintlig. Det är därför jag och andra i tråden hävdar att ditt nedsablande av Debian inte är trovärdigt.

Med det sagt så håller jag fortfarande med om att Cinnamon och Linux Mint är utmärkt för en emigrerad Win-användare, och LMDE är ännu bättre än Mint.
Citera
2026-05-30, 14:26
  #137
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mm, men du är inte så trovärdig i ditt bashande (höhö), av Debian.

Skulle, likt andra i tråden, fortfarande säga att dina bekymmer med Debian är mer dig eller din hårdvara, än disten i sig.
Eventuella bekymmer med endast Debian, som inte existerar i LMDE kan säkert förekomma, men eftersom Debian är av den storleken det är, så skulle jag säga att risken för att detta inte är åtgärdas inom en väldigt kort tidsrymd är obefintlig. Det är därför jag och andra i tråden hävdar att ditt nedsablande av Debian inte är trovärdigt.

Med det sagt så håller jag fortfarande med om att Cinnamon och Linux Mint är utmärkt för en emigrerad Win-användare, och LMDE är ännu bättre än Mint.
Du verkar sakna läsförståelse. Jag har skrivit flera gånger att Debian INTE är dåligt, men LMDE är bättre och mer användarvänligt, särskilt för nybörjare. Detta bekräftas också av googlande där det kommer hur många resultat som helst. Söker man på användarvänlighet för nybörjare så rekommenderas INTE Debian utan snarare mint. Som jag också nämnt så har jag installerat flertalet Intel-macar med både debian och lmde, där debian inte har haft drivrutiner till all hårdvara, trots non-free drivers, varav lmde HAR haft drivrutiner som funkat direkt out of the box. Även detta bekräftas överallt på nätet. har i vissa fall även stött på samma problem på några få olika pc med, så inte bara macar. Även detta bekräftas av otaliga forum. Du verkar vara en debian-fanboy som inte tål att din älskade distro inte hör till de som rekommenderas för nybörjare eller är lika användarvänliga som lmde.

Problemen jag haft med Debian sträcker sig från Debian 11 till 13. Så vilken "rimlig" tidsrymd snackar vi om?

Bekymmerna med Debian är INTE jag då jag som sagt testat alla möjliga sätt att utföra de olika åtgärderna på, både med eget kunnande, hjälp av olika ai (alla ai hallicunerar inte med sånt), olika forumtrådar om exakt samma sak där specifika kommandon skrivit som jag kopierat rakt av. Dessutom flertalet trådar med folk med samma problem som utfört samma åtgärder och fortfarande inte fått det att fungera. Trots hjälp från proffs.

Antalet datorer jag haft problemen med är ungefär 8-9st olika. Alla av olika modeller och tillverkare. Menar du att jag skulle ha lyckats få tag i 8-9 datorer som är de mest inkompatibla med Debian i världen?
__________________
Senast redigerad av Jumpjet 2026-05-30 kl. 14:29.
Citera
2026-05-30, 15:24
  #138
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag pratar om alla skrivbordsmiljöer, inte bara Cinnamon. Men visst, självklart ju just du rätt och alla andra på nätet, inklusive alla andra youtubers, forum, artiklar osv, fel när det gäller vilken linux distro som är bäst för nybörjare.

Operativsystem heter det, INTE "operativ". Skriv ordentligt annars kan du tjafsa med någon annan.

Jag håller inte på med några försök. Lägg ner vaneföreställningarna och bara inse att alla andra föreslår just Linux Mint för nybörjare. Passar inte det så kan du ju själv leta en källa som påstår att Debian är lättare för nybörjare.

LMDE 7 är i princip samma sak som Debian 13, bara mer "lull-lull" under huven samt att det fungerar rätt ur boxen, man måste inte trixa och jävlas med allt skit för att få det att fungera.

Jag säger inte att Debian 13 är dåligt, men LMDE/Mint ÄR lättare för nybörjare då det är minimalt med krångel för att få det att fungera. Precis som att macOS är flera gånger enklare än windows för nybörjare att begripa sig på.

Oavsett hur du än vänder och vrider på det, så är både mint och LMDE baserade på, you guessed it, Debian.
Så bortsett från eventuella förinställda paket i LMDE och att Mint möjligen använder unstable eller testing så är det i grund och botten samma system. Det som skiljer är att Mint och LMDE kommer med Cinnamon förinstallerat (och möjligen med nyare utgåvor än vad som finns i Debian Stable.) Samt den begränsade tillgången till paketförrådet.

Så att du inte får det att fungera med Debian Stable, ligger nog mer hos dig och möjligen dina källor för installationsguiderna av den enkla anledningen att vissa av dem inte är uppdaterade på flera år, eller att du har för stor tilltro på en hallucinerande AI, speciellt som du påstår att du haft problem med installationen på 8-9 olika datorer.
Citera
2026-05-30, 16:18
  #139
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Oavsett hur du än vänder och vrider på det, så är både mint och LMDE baserade på, you guessed it, Debian.
Så bortsett från eventuella förinställda paket i LMDE och att Mint möjligen använder unstable eller testing så är det i grund och botten samma system. Det som skiljer är att Mint och LMDE kommer med Cinnamon förinstallerat (och möjligen med nyare utgåvor än vad som finns i Debian Stable.) Samt den begränsade tillgången till paketförrådet.

Så att du inte får det att fungera med Debian Stable, ligger nog mer hos dig och möjligen dina källor för installationsguiderna av den enkla anledningen att vissa av dem inte är uppdaterade på flera år, eller att du har för stor tilltro på en hallucinerande AI, speciellt som du påstår att du haft problem med installationen på 8-9 olika datorer.
Du läser inte och förstår inte det jag skriver så jag lägger ner nu. Du har fel, så enkelt är det. Slutdiskuterat.
Citera
2026-05-30, 17:35
  #140
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Eventuella bekymmer med endast Debian, som inte existerar i LMDE kan säkert förekomma, men eftersom Debian är av den storleken det är, så skulle jag säga att risken för att detta inte är åtgärdas inom en väldigt kort tidsrymd är obefintlig.

Den är inte alls obefintlig. Problem som är knutna till specifika stable-releaser kommer inte åtgärdas innan nästa stable-release, och en sådan kan vara två år bort. Det är inte "en väldigt kort tidsrymd". Att Debian skulle lägga ner särskilt mycket energi på att stöda en viss specifik icke-fri mjukvara känns dessutom direkt osannolikt. De anser nog att det är den mjukvarans uppgift att stöda Debian, inte tvärt om.
Debian har dessutom, som Jumpjet påpekar, också historiskt sett varit väldigt konservativa med stöd av hårdvara som kräver icke-fri mjukvara, även om det luckrats upp en del på sistone.

Jag är ett stort Debian-fan, och kör det på allt från laptop till desktop och server, men det är onödigt att låtsas som att det inte finns begränsningar som gör det mindre lämpligt för nybörjare. En påbyggnads-dist som polerat sådant finns det så klart poänger med (annars hade t.ex. Ubuntu aldrig blivit en grej).
Citera
2026-05-30, 17:46
  #141
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Menar du att jag skulle ha lyckats få tag i 8-9 datorer som är de mest inkompatibla med Debian i världen?

Om du envisas med att köra Mac:ar är det kanske inte ett helt orimlig påstående :-)
Citera
2026-05-30, 20:15
  #142
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Om du envisas med att köra Mac:ar är det kanske inte ett helt orimlig påstående :-)
Om du hade läst noggrannare så hade du sett att alla datorerna var inte mac.

Jag nämnde att jag även testat på olika pc med. Jag säger som sagt inte att Debian är dåligt. Jag säger bara att lmde är bättre, enklare och har bredare stöd för olika hårdvaror.
Citera
2026-06-01, 11:46
  #143
Medlem
Debian skulle jag rekommendera då disten har et stort forum/community och fungerar på många burkar där windows blivit trasigt.
Citera
2026-06-03, 15:52
  #144
Medlem
Ubuntu eller någon Ubuntu-baserad distro. De flesta appar fungerar utan krångel, som de annars kan göra på andra distros ibland, och även de flesta tutorials online är för Ubuntu/Debian.

Linux Mint, Kubuntu och t.ex. Elementary OS är alla Ubuntu-baserade distros, så det finns många alternativ om man inte vill köra vanliga Ubuntu.
__________________
Senast redigerad av MjShamona 2026-06-03 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in