• 1
  • 2
2025-03-27, 20:43
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Jag föredrar att steka både fläskfilé och kyckling i små bitar och blanda ihop med ris. Gillar inte stora bitar alls men vad jag har hört så försvinner näringsämnen eftersom köttet blir så genomstekt när bitarna är små. Stämmer det och hur mycket pratar vi om? Något som förstör ens gains eller inget att oroa sig över?

Jag styrketränar ganska hårt 4 dagar i veckan och jag deffar för tillfället men äter ungefär likadant när jag bulkar. Önskar jag hade gillat feta, "blodiga" köttbitar men det gör jag inte.
Citera
2025-03-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Jag föredrar att steka både fläskfilé och kyckling i små bitar och blanda ihop med ris. Gillar inte stora bitar alls men vad jag har hört så försvinner näringsämnen eftersom köttet blir så genomstekt när bitarna är små. Stämmer det och hur mycket pratar vi om? Något som förstör ens gains eller inget att oroa sig över?

Jag styrketränar ganska hårt 4 dagar i veckan och jag deffar för tillfället men äter ungefär likadant när jag bulkar. Önskar jag hade gillat feta, "blodiga" köttbitar men det gör jag inte.
Ytterst tveksamt, ven har gett dig sådana uppgifter?
Citera
2025-03-27, 21:01
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Ytterst tveksamt, ven har gett dig sådana uppgifter?

Något jag hört genom åren. Verkar som att ChattGPT också säger det nu när jag frågar.
Citera
2025-03-27, 21:06
Kött säljs i köttbullar och kyckling i tärnade bitar. Mindre än så är väl kanske att ta det för långt i näringssynpunkt. Tarmarna behöver jobba lite också.
Citera
2025-03-27, 22:00
Medlem
DrOutlaws avatar
Ja, ju mer köttet tillagas desto mer näringsämnen försvinner. Det är inte mycket, men själva fenomenet är där. Om du steker en köttbit i en stor bit eller flera mindre bitar så är skillnaden extremt marginell och kommer inte påverka några resultat.
Citera
2025-03-27, 22:20
Medlem
auruns avatar
Citat:
Något jag hört genom åren. Verkar som att ChattGPT också säger det nu när jag frågar.
Om nötkött, stek det snabbt som fan så du får lite yta. Lägg åt sidan i en skål. Blanda i när resten är klart?
Citera
2025-03-28, 01:04
Medlem
Europes avatar
Blir det så stor skillnad? Nöt steker jag bara lätt och vill ha den blodig inuti, så där skulle det göra skillnad att steka små bitar istället för en stor bit eller skivor, men fläsk och kyckling ska ju ändå genomstekas.
Citera
2025-03-28, 01:51
Medlem
Fläskfilé och kyckling ska vara väl genomstekt. Och ingen skulle väl direkt få för sig att genomstekt köttfärs skulle vara mindre bra än en stekt köttbit ur näringshänseende. Ligger det någon sanning i det du säger alls, måste det vara mycket marginellt.
Citera
2025-03-28, 02:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Du behöver väl inte överdriva det.
Tärnar du köttet smått går det ganska snabbt att få det genomstekt, men bränn det inte - ge det en fin stekyta men håll ine på för länge. Risken är ju att det blir torrt och segt också om du kör det för länge
Proteiner och mineraler påverkas väl inte, men vitaminer kan förstöras - t ex B.
Gör du lite sås på stekskyn med grädde t ex eller lite vatten och häller stekskyn över riset får du ju tillbaka en del av näringen som sitter i fettet utan att det smakarr fettigt
Citera
2025-03-28, 09:00
Medlem
Citat:

Självklart blir näringsämnena mindre om du delar på dem. Däremot blir de inte färre.

Proteiner påverkas inte av värmen vid tillagning. Däremot gör vitaminer det. Så hacka inte ner grönsakerna i småbitar, det påverkar näringsvärdena när de tillagas. Även kolhydrater påverkas då nedbrytningen sker i tillagningen istället för i kroppen (GI-värde).
Fettet påverkas oxå på det sättet att små bitar släpper mera fett i pannan och på det sättet blir maten magrare förutsett att du inte får med fettet från pannan när du äter. Inte en faktor för kyckling däremot.

Överlag behöver du inte fundera på näringsämnen och vitaminer om du äter bra och varierat, oavsett hur mycket du tränar.
Citera
2025-03-28, 10:49
Medlem
Kanske lite ot men ändå inte.

Jag tror inte man upptar kött optimalt när man äter två stora biffar som en måltid. Jag blir iallfall trött och hungrig 6-7 timmar senare.

Men om jag tar samma mängd och fördelar det genom en dag och kväll så har jag full energi och behöver inte äta något annat.
Citera
2025-03-28, 17:23
Medlem
Citat:

Kan lova att du inte behöver ägna detta en tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in