2025-04-07, 17:35
  #121
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Alltså jag försöker inte "sätta dit dig" på något sätt eller vinna en argumentation. Jag försöker bara förstå ditt synsätt, då du antagligen har andra insikter än vad jag har, som ju enbart utgår ifrån lagtexten och förarbeten. Jag kanske missförstod dig tidigare när du uttryckligen skrev "Egenvård är det jag skriver om. TS bedöms inte kunna hantera sina förskrivna läkemedel.".

Vad beträffar delegation inom HSL uppfattar jag att det är 11 kap 4 § fjärde stycket HSL som tillämpas. Det framgår av HSLF-FS 2017:37 vad detta innebär.

Där framgår följande:
Kod:
6 kap. Ordination av läkemedel
1 § Av 5 kap. 1 § 3 hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), 3 § tandvårdslagen (1985:125) och 5 kap. 1 § patientlagen (2014:821) framgår att den vård och behandling som en patient får ska

1. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet, och
2. så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.
Detta bekräftas även av Patientlagen
Kod:
4 kap. Samtycke

1 §   Patientens självbestämmande och integritet ska respekteras.

2 §   Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke om inte annat följer av denna eller någon annan lag. Innan samtycke inhämtas ska patienten få information enligt 3 kap.
Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden.

Patienten får när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Om en patient avstår från viss vård eller behandling, ska han eller hon få information om vilka konsekvenser detta kan medföra.

Därför vore det intressant att höra hur du ser på frågan om självbestämmande, särskilt i de fall där en individ faktiskt vill hantera sin egen medicinering. Hur ska detta vägas mot verksamhetens behov av struktur och säkerhet? Jag förstår att det kan uppstå praktiska utmaningar, men menar du att det är acceptabelt att åsidosätta individens uttryckliga vilja i så stor omfattning som du antyder - även när lagen tydligt kräver samtycke?
Står du under förvaltarskap så har du inte samma grad till självbestämmande, då förvaltarskapet är tvingande åtgärd och lagstiftning, där huvudmannen förlorar sin rättsförmåga, kan inte ingå avtal, etc etc..

Absolut skall man inhämta yttrande från huvudmannen vad denne önskar med sin medicinering, men jag lovar dig, förvaltarens ord väger tyngre..ifall denne påstår att dennes huvudman inte fixar medicinen själv (oavsett hur verkligheten ser ut) då blir det ett HSL uppdrag på det, med inlåst medicin i skåp någonstans oavsett vilka fina saker som står i lagen..

Skilsmässa är väl ungefär det enda en förvaltare inte får bestämma om kring sin huvudman, men även där finns undantag.

Jag tror inte riktigt folk förstår hur fruktansvärt inklämd man är i ett förvaltarskap, det är som ett evigt fängelse fast du sitter inte inne och absolut det kan behövas, i perioder kan jag tycka…men förvaltarskap som bara fortsätter och fortsätter år ut och år in, det gynnar oftast ingen.
Citera
2025-04-07, 17:53
  #122
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida



Absolut skall man inhämta yttrande från huvudmannen vad denne önskar med sin medicinering, men jag lovar dig, förvaltarens ord väger tyngre..ifall denne påstår att dennes huvudman inte fixar medicinen själv (oavsett hur verkligheten ser ut) då blir det ett HSL uppdrag på det, med inlåst medicin i skåp någonstans oavsett vilka fina saker som står i lagen..



Du menar alltså att en förvaltare - vars uppdrag enligt föräldrabalken är begränsat till ekonomiska och rättsliga angelägenheter - kan åsidosätta både LSS:s princip om självbestämmande och HSL:s krav på informerat samtycke, och därigenom få till stånd ett vårduppdrag som innebär låst medicinering mot huvudmannens vilja?

Jag vill inte vara oförskämd, men det här resonemanget är så främmande för mig att jag inte vet var jag skulle börja invända. Det du beskriver saknar inte bara lagstöd - det förutsätter ett system där både sjukvård, socialtjänst och godmanskap samarbetar i juridisk gränsöverskridning.

Om du har praxis eller förarbeten som styrker detta vore det mycket intressant att ta del av. Men tills vidare vill jag påminna om att rättighetslagstiftning, särskilt inom LSS, bygger på den enskildes integritet - inte vårdpersonalens arbetsmiljöbehov eller förvaltarens bedömning.
Citera
2025-04-07, 18:35
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Står du under förvaltarskap så har du inte samma grad till självbestämmande, då förvaltarskapet är tvingande åtgärd och lagstiftning, där huvudmannen förlorar sin rättsförmåga, kan inte ingå avtal, etc etc..

Absolut skall man inhämta yttrande från huvudmannen vad denne önskar med sin medicinering, men jag lovar dig, förvaltarens ord väger tyngre..ifall denne påstår att dennes huvudman inte fixar medicinen själv (oavsett hur verkligheten ser ut) då blir det ett HSL uppdrag på det, med inlåst medicin i skåp någonstans oavsett vilka fina saker som står i lagen..

Skilsmässa är väl ungefär det enda en förvaltare inte får bestämma om kring sin huvudman, men även där finns undantag.

Jag tror inte riktigt folk förstår hur fruktansvärt inklämd man är i ett förvaltarskap, det är som ett evigt fängelse fast du sitter inte inne och absolut det kan behövas, i perioder kan jag tycka…men förvaltarskap som bara fortsätter och fortsätter år ut och år in, det gynnar oftast ingen.
Jag har läst att inte förvaltare får bestämma strikt personliga saker som var huvudmannen ska bo eller vilken typ av vård hen ska ha.
Citera
2025-04-07, 19:07
  #124
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag har läst att inte förvaltare får bestämma strikt personliga saker som var huvudmannen ska bo eller vilken typ av vård hen ska ha.
Bara för att klargöra: Har förvaltaren fattat beslut om din medicinering? Tänker så vi har den faktan klar för oss och undviker vidare spekulation.
Citera
2025-04-07, 19:10
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Bara för att klargöra: Har förvaltaren fattat beslut om din medicinering? Tänker så vi har den faktan klar för oss och undviker vidare spekulation.
Nej förvaltaren har ingenting med min medicinering att göra,det är en sak mellan mig,boendet, pch sjukvården.
Citera
2025-04-07, 19:22
  #126
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du menar alltså att en förvaltare - vars uppdrag enligt föräldrabalken är begränsat till ekonomiska och rättsliga angelägenheter - kan åsidosätta både LSS:s princip om självbestämmande och HSL:s krav på informerat samtycke, och därigenom få till stånd ett vårduppdrag som innebär låst medicinering mot huvudmannens vilja?

Jag vill inte vara oförskämd, men det här resonemanget är så främmande för mig att jag inte vet var jag skulle börja invända. Det du beskriver saknar inte bara lagstöd - det förutsätter ett system där både sjukvård, socialtjänst och godmanskap samarbetar i juridisk gränsöverskridning.

Om du har praxis eller förarbeten som styrker detta vore det mycket intressant att ta del av. Men tills vidare vill jag påminna om att rättighetslagstiftning, särskilt inom LSS, bygger på den enskildes integritet - inte vårdpersonalens arbetsmiljöbehov eller förvaltarens bedömning.
Har jobbat inom LSS i 20+ år, tro mig när jag säger att det är så det blir.
Bevisligen eftersom trådskaparen själv intygar att så är fallet..

När det ansöks om förvaltarskap så finns en del där det står: Ur stånd att vårda sig och sin person. - Personen är ur stånd att planera sin vård eller sitt boende.

Alltså lagen påstår att den enskildes rätt till självbestämmande är stor, men i samma mening så beror det lite på hur förvaltaren formulerar sig, vad det gäller för mediciner etc..
Exempelvis: - Min huvudman har i mångt och mycket berusat sig och missbrukat sina mediciner vilket lett till stor personlig skada, ekonomiskt, fysiskt som psykiskt.. Därför skrev vi den här överenskommelsen/fullmakten att huvudmannen ej skall ansvara över sin medicin.

Jag lovar dig, det som sägs i den här tråden är låååångt ifrån allt, det finns hundra procent en överenskommelse eller fullmakt, för Förvaltare är bra på att vakta sin rygg, de kan dessutom bli personligt skadeståndsskyldiga, vilket de vet om.

Så dra i LSS hur mycket du vill och skrik atg det är en rättighetslag, i styvande sist, har du fått ett förvaltarskap då är du körd….

Så här har jag exempelvis hört förvaltare köra med sina huvudmän: ”Jamen xxx du ville ju ha en liten förhöjd summa pengar att röra dig med i fickpeng och dessutom eventuellt köpa en ny tv, detta finner jag inte olämpligt, men samtidigt så har vi ju den här saken med din medicinering och hur du slarvat med den…blablabla…för din skull…blablabla…om du bara skriver på den här fullmakten så har vi saken ur världen”..

Det är ju liksom inte jag-starka personer som är satta under förvaltarskap..

Nej tro mig, jag har sett så mycket jävla skit..enhetschefer som tvingat på klienter förvaltarskap för att låsa ute en ”jobbig anhörig” exempelvis..

Nä fy fan.
Citera
2025-04-07, 19:24
  #127
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Nej förvaltaren har ingenting med min medicinering att göra,det är en sak mellan mig,boendet, pch sjukvården.
Överenskommelse på HSL uppdrag?

Eller bestämde dom det bara, är det att dom bestämt det bara, du har inte gått med på det hela, jamen anmäl för stöld eller egenmäktig förfarande av din medicin.
Citera
2025-04-07, 19:25
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Överenskommelse på HSL uppdrag?
Antar det ..det är min allmänläkare och psykläkare som ordinerar medicinen.
Citera
2025-04-07, 19:27
  #129
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Antar det ..det är min allmänläkare och psykläkare som ordinerar medicinen.
Jamen alltså har du gått med på att du vill att boendet skall dela och ge dig medicinen..? För någon måste ju hämta ut den exempelvis, vilket man sällan kan göra åt annan om man inte har en fullmakt.
Citera
2025-04-07, 19:30
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jamen alltså har du gått med på att du vill att boendet skall dela och ge dig medicinen..? För någon måste ju hämta ut den exempelvis, vilket man sällan kan göra åt annan om man inte har en fullmakt.
Jag har aldrig gjort ngn överenskommelse med dom om hur medicinen ska utdelas.jag tror medicinen kommer med apodospåsar som boende sjuksköterska ansvarar för.
Citera
2025-04-07, 19:35
  #131
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Har jobbat inom LSS i 20+ år, tro mig när jag säger att det är så det blir.
Bevisligen eftersom trådskaparen själv intygar att så är fallet..

När det ansöks om förvaltarskap så finns en del där det står: Ur stånd att vårda sig och sin person. - Personen är ur stånd att planera sin vård eller sitt boende.

Alltså lagen påstår att den enskildes rätt till självbestämmande är stor, men i samma mening så beror det lite på hur förvaltaren formulerar sig, vad det gäller för mediciner etc..
Exempelvis: - Min huvudman har i mångt och mycket berusat sig och missbrukat sina mediciner vilket lett till stor personlig skada, ekonomiskt, fysiskt som psykiskt.. Därför skrev vi den här överenskommelsen/fullmakten att huvudmannen ej skall ansvara över sin medicin.

Jag lovar dig, det som sägs i den här tråden är låååångt ifrån allt, det finns hundra procent en överenskommelse eller fullmakt, för Förvaltare är bra på att vakta sin rygg, de kan dessutom bli personligt skadeståndsskyldiga, vilket de vet om.

Så dra i LSS hur mycket du vill och skrik atg det är en rättighetslag, i styvande sist, har du fått ett förvaltarskap då är du körd….

Så här har jag exempelvis hört förvaltare köra med sina huvudmän: ”Jamen xxx du ville ju ha en liten förhöjd summa pengar att röra dig med i fickpeng och dessutom eventuellt köpa en ny tv, detta finner jag inte olämpligt, men samtidigt så har vi ju den här saken med din medicinering och hur du slarvat med den…blablabla…för din skull…blablabla…om du bara skriver på den här fullmakten så har vi saken ur världen”..

Det är ju liksom inte jag-starka personer som är satta under förvaltarskap..

Nej tro mig, jag har sett så mycket jävla skit..enhetschefer som tvingat på klienter förvaltarskap för att låsa ute en ”jobbig anhörig” exempelvis..

Nä fy fan.
Jag ser inga skäl att ifrågasätta att titlar och befogenheter ibland missbrukas - det gäller inte minst inom LSS-området. Alla med formell roll bär också informell makt, och det du beskriver låter dessvärre inte osannolikt.


Men: det du beskriver - att huvudmannen skriver på en fullmakt - är ju också just det: ett samtycke. Och där uppstår en avgörande skillnad. En fullmakt är inte samma sak som ett myndighetsbeslut. Den är en civilrättslig viljeförklaring, och om den är framtvingad eller förknippad med otillbörlig påverkan så är den också ogiltig.

Dessutom: en fullmakt kan alltid återkallas, oavsett vad som står på pappret. Det följer av 12–16 §§ Avtalslagen. Att lura någon att tro motsatsen är i sig ett rättsövergrepp.

Så ja - jag köper att det förekommer skit. Men vi bör skilja mellan rättsligt tvång och social manipulation.
Det ena är olagligt. Det andra är vidrigt - men ändå ett samtycke på papper, tills det bestrids.
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-07 kl. 19:46.
Citera
2025-04-07, 19:44
  #132
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag har aldrig gjort ngn överenskommelse med dom om hur medicinen ska utdelas.jag tror medicinen kommer med apodospåsar som boende sjuksköterska ansvarar för.
Du har ju ett tydligt HSL uppdrag skulle jag gissa på..
Så här, jag vet inte riktigt vilken stad du bor i men undersök om det finns någon form av LSS ombudsman, det kan vara bra att kontakta (är gratis), sen kan jag väl tycka att det är väl bara att stövla dit, förklara för ansvarig sjuksköterska att du vill ha din medicin, att du aldrig skrivit under eller gått med på någon form av HSL uppdrag.. Vilket för övrigt också är en kostnadsfråga! 600 spänn eller mer i månaden, för att dom ska ge dig medicinen samt hämta den.

Så kommer du ju få ett svar, det kommer bli någon undanflyende som att: - Men det fungerar väl bra nu, varför ska vi ändra på det? Eller: ”Vilken fördel har du av att ta den själv” osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in