2025-03-27, 22:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
LSS är väl en vårdlag utan tvångsinslag?

Det borde således stå dig fritt att bli bostad/hemlös.
Varför man nu skulle vilja det...

Jo så är det.
Däremot kan han ju bli LPT;ad på väldigt lösa boliner, är det inte ännu två av varandra oberoende läkare samt typ "fara för annan eller sig själv"? (vilket ju lämnar en väldigt stor subjektiv sfär).
Citera
2025-03-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det låter jobbigt!
Samtidigt låter det ju som att du har en del självinsikt, dvs att du inser att du kommer att tröttna på hemlöshet och att det ibland uppstår potentiellt farliga situationer.

Du kanske skulle behöva göra lite roligare grejer här i livet? Komma ut mer från boendet?
Kan du prata med personalen om din situation och hitta strategier för att förändra vardagen?

Om du vill ha hand om dina mediciner - kan du diskutera med personalen om det går att kompromissa? Tex att du tränar på att själv handskas med medicinerna tills situationen är stabil? Om du inte får ha dem i rummet, och du tycker att förvaring på kontoret känns dåligt, kan de lägga dem i något skåp på bestämda tider och du går dit med egen nyckel och hämtar tex två eller tre doser åt gången?
Jag försöker få personalen att följa med mig på aktiviteter ibland men dom säger att dom inte har resurser till det..exempelvis resturang besök,bio,hockey,badhus..men jag gör aktiviteter på egen hand ibland exempelvis hälsar på min bror eller mamma jag har dessutom sysselsättning på en kommunal dagverksamhet några timmar I veckan.jag har inget rum utan en riktig lägenhet på ca 43 kwm..angående mediciner lämnar dom iofs min nattmedicin propavan hos mig och låter mig ta den på egen hand när kan vill gå och lägga mig..I övrigt har jag medicin 3 gånger om dagen.jag har även fått en kontaktperson genom min lss handläggare som ska träffa mig en gång I veckan.
Citera
2025-03-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag har 2 konkreta frågor..jag bor på ett lss boende men skulle vilja testa leva som uteliggare eller iallafall bostadslös..då undrar jag om det utgör en grund för psykiatrin att tvångsomhänderta mig med lpt lagen?..sen undrar jag om boende personalen har rätt att förvara mina mediciner på deras kontor fast jag vill förvara dom inne i min lägenhet.

Att ha förvaltare är samma sak som det som förr hette omyndigförklaring. Egentligen en vuxen som måste betraktas som ett mindre barn och som saknar möjlighet att ta hand om sig. Det är du. Var tacksam över din lägenhet och sluta drömma om att leva ute. Det är ett helvete, inget att längta till.
Citera
2025-03-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jo så är det.
Däremot kan han ju bli LPT;ad på väldigt lösa boliner, är det inte ännu två av varandra oberoende läkare samt typ "fara för annan eller sig själv"? (vilket ju lämnar en väldigt stor subjektiv sfär).
Det är just det som är problemet att dom missbrukar lpt systematiskt i ngt slags bestraffning syfte baserat på deras subjektiva tolkning av lpt.det finns ju regler kring vad en allvarlig psykisk störning är i lagens mening.men jag är rädd att jag ska få lpt eller öpt igen.då är jag tillbaka i ekorrhjulet med restriktioner.
Citera
2025-03-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Att ha förvaltare är samma sak som det som förr hette omyndigförklaring. Egentligen en vuxen som måste betraktas som ett mindre barn och som saknar möjlighet att ta hand om sig. Det är du. Var tacksam över din lägenhet och sluta drömma om att leva ute. Det är ett helvete, inget att längta till.
Precis begreppet omyndigförklarad försvann 1989 och ersattes med förvaltareskap.jag står i kö för serviceboende I centrala luleå men det tar lång tid.
Citera
2025-03-27, 22:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det är just det som är problemet att dom missbrukar lpt systematiskt i ngt slags bestraffning syfte baserat på deras subjektiva tolkning av lpt.det finns ju regler kring vad en allvarlig psykisk störning är i lagens mening.men jag är rädd att jag ska få lpt eller öpt igen.då är jag tillbaka i ekorrhjulet med restriktioner.

Jodå, har jag sett på nära håll, även om det gått 20 år.

Hoppas det löser sig för dig, take care, säger som en SSK (på Psyk eller Beroende, minns ej) över tilf sa, "ligg lågt Gogge"... inte mkt annat man kan göra.
Citera
2025-03-27, 23:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag har 2 konkreta frågor..jag bor på ett lss boende men skulle vilja testa leva som uteliggare eller iallafall bostadslös..då undrar jag om det utgör en grund för psykiatrin att tvångsomhänderta mig med lpt lagen?..sen undrar jag om boende personalen har rätt att förvara mina mediciner på deras kontor fast jag vill förvara dom inne i min lägenhet.
Ska du göra det före eller efter du fått permobilen?
Att traska omkring som luffare är dock bra för övervikten. Kör!
Citera
2025-03-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ska du göra det före eller efter du fått permobilen?
Att traska omkring som luffare är dock bra för övervikten. Kör!
Ja det är vilket som ..mitt i luleå centrum är jag inte lika beroende av en permobil.
Citera
2025-03-27, 23:58
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:

Jag tycker du ska testa det i december månad, prova på det fram till mars-april nånting! Ta med dig dina mediciner för den tiden du ska vara uteliggare! Belasta inte sjukvården eller socialen, för då får du en kaliber 12 rakt i huvudet! Hejdå!
Citera
2025-03-28, 00:08
Medlem
Önskar dig allt väl, hoppas det löser sig för dig
Citera
2025-03-28, 01:54
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Jag tycker generellt att psykiatriker gör väldigt lite nytta jämntfört med andra läkare som kirurger som räddar liv.därav borde psykiatrikers lön ligga på en undersköterskas nivå.

Kan nog stämma. Hur fan ska läkare kunna göra nåt åt att folk har fel i huvudet?
Citera
2025-03-28, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Kan nog stämma. Hur fan ska läkare kunna göra nåt åt att folk har fel i huvudet?
Det kan dom inte, möjligen kan dom till viss del lindra symtomen med mediciner..men i mitt fall lider jag av en obotlig depression då spelar det ingen roll vilka mediciner dom sätter in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in