2025-04-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Då var det inte alls lika många och dom var inte ivägen på samma sätt. Idag är dom ta mig fan överallt vilket skapar problem. Det är nästan så att 1/5 bilar är A-traktorer på många platser nu, på kvällar är siffran ännu högre.
Och vadå lär sig? "Pappa betalar och fixar". Lär sig hur man tar bort fartspärren för att köra ännu fortare möjligen..
Du har en riktigt felaktig inställning.
Att långsammare fordon är mer i vägen nu beror ju till stor del av att man byggd en massa 2+1 väg. Dessutom är det många som mekar och skruvar själva. Mina barn har lärt sig jättemycket på att bygga egna a traktorer.
A traktorer utgör för övrigt 2% av personbilar i mängd så 1/5 är ren fantasi.
Citera
2025-04-24, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Du har en riktigt felaktig inställning.
Att långsammare fordon är mer i vägen nu beror ju till stor del av att man byggd en massa 2+1 väg. Dessutom är det många som mekar och skruvar själva. Mina barn har lärt sig jättemycket på att bygga egna a traktorer.
A traktorer utgör för övrigt 2% av personbilar i mängd så 1/5 är ren fantasi.

Trams att skylla på vägarna. Vägarna finns ju redan där vare sig vi vill eller inte och kommer finnas kvar. Och det blir en livsfara med en massa epor som puttrar fram i 30 där. Du är en oansvarig föräldrar när du bidrar till problemet.
15 åringar skall inte köra bil i trafiken, dom är inte mogna ansvaret. Dessa förbannade epor är rena bus och lekfordon och sånt kan man ägna sig åt på inhägnat område.
Citera
2025-04-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Trams att skylla på vägarna. Vägarna finns ju redan där vare sig vi vill eller inte och kommer finnas kvar. Och det blir en livsfara med en massa epor som puttrar fram i 30 där. Du är en oansvarig föräldrar när du bidrar till problemet.
15 åringar skall inte köra bil i trafiken, dom är inte mogna ansvaret. Dessa förbannade epor är rena bus och lekfordon och sånt kan man ägna sig åt på inhägnat område.
Tyvärr ägnar du dig år påhopp och inte argument. För övrigt så är cykel det farligaste transportmedlet vi har. Epor är mycket säkrare, men varje olycka blåses upp i media i flera dagar.
Citera
2025-04-24, 10:16
Medlem
Citat:
Tyvärr ägnar du dig år påhopp och inte argument. För övrigt så är cykel det farligaste transportmedlet vi har. Epor är mycket säkrare, men varje olycka blåses upp i media i flera dagar.
Poängen är väl lite att cyklar inte är en fara för någon annan.
Citera
2025-04-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Poängen är väl lite att cyklar inte är en fara för någon annan.
Nu svarade jag på huruvida man är en oansvarig förälder som låter barn köra A traktor.
Dom sitter givetvis betydligt säkrare i en A traktor än på en cykel. Någon större fara sett till fordonsmängd och alternativ är dom inte heller.
Citera
2025-04-24, 10:20
Medlem
Citat:
Nu svarade jag på huruvida man är en oansvarig förälder som låter barn köra A traktor.
Dom sitter givetvis betydligt säkrare i en A traktor än på en cykel. Någon större fara sett till fordonsmängd och alternativ är dom inte heller.
Jag tror vederbörande menade att du är en oansvarig förälder som tillåter dina barn att vara hinder i trafiken.
Citera
2025-04-24, 11:47
Medlem
Citat:
Jag tror vederbörande menade att du är en oansvarig förälder som tillåter dina barn att vara hinder i trafiken.
Ja, men han verkar ju inte så värst begåvad heller.
Citera
2025-04-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ja, men han verkar ju inte så värst begåvad heller.
Möjligt.

Dock håller jag med om att de är ett otyg på 2+1. Tycker de borde förbjudas att köra på sådana vägar. Eventuellt att man har ett tidsbegränsat förbud så att de inte får åka där när folk ska till och från jobbet och det är mycket trafik. Säg ett förbud 7-10 och 16-18.
Citera
2025-04-24, 13:26
Medlem
Citat:
Möjligt.

Dock håller jag med om att de är ett otyg på 2+1. Tycker de borde förbjudas att köra på sådana vägar. Eventuellt att man har ett tidsbegränsat förbud så att de inte får åka där när folk ska till och från jobbet och det är mycket trafik. Säg ett förbud 7-10 och 16-18.
Det är ju just vid dom tiderna dom behöver åka till skolan. Men 2+1 väg är ett otyg när det inte finns alternativa vägar. Borde inte byggas.
Citera
2025-04-24, 13:32
Medlem
Citat:
Det är ju just vid dom tiderna dom behöver åka till skolan.
Tja, jag föreslog bara en kompromiss i relation till att helt förbjuda det. Om ungarna inte kan ta sig till skolan med buss så är det föräldrarnas problem. Inte alla andras. Tycker jag i alla fall. Det är frivilligt att bosätta sig i obygden, och det innebär vissa uppoffringar.

Sen är det väldigt många epa-ungdomar som kör till skolan trots bra bussförbindelser enbart för att de vill. Har inga problem med det i sig, men om de saktar ner trafiken på en 80-väg till 30 så tycker inte jag att det är ok.

Citat:
Men 2+1 väg är ett otyg när det inte finns alternativa vägar. Borde inte byggas.
Håller med. Dock separat fråga.
Citera
2025-04-24, 13:37
Medlem
Citat:
Tja, jag föreslog bara en kompromiss i relation till att helt förbjuda det. Om ungarna inte kan ta sig till skolan med buss så är det föräldrarnas problem. Inte alla andras. Tycker jag i alla fall. Det är frivilligt att bosätta sig i obygden, och det innebär vissa uppoffringar.

Sen är det väldigt många epa-ungdomar som kör till skolan trots bra bussförbindelser enbart för att de vill. Har inga problem med det i sig, men om de saktar ner trafiken på en 80-väg till 30 så tycker inte jag att det är ok.

Håller med. Dock separat fråga.
Om nu ett helt samhälle protesterat mot att bygga 2-1 väg pga avsaknad an alternativa vägar på ett ställe med mycket långsamtgående trafik och man ändå bygger det så har vi gjort vad vi kunnat. Ingen anledning för någon att bete sig illa mot en enskild a traktor förare för det. Att man ska behöva flytta bara för att vägen bygs om är liksom inte rimligt.
Citera
2025-04-24, 14:35
Medlem
Citat:
Om nu ett helt samhälle protesterat mot att bygga 2-1 väg pga avsaknad an alternativa vägar på ett ställe med mycket långsamtgående trafik och man ändå bygger det så har vi gjort vad vi kunnat. Ingen anledning för någon att bete sig illa mot en enskild a traktor förare för det. Att man ska behöva flytta bara för att vägen bygs om är liksom inte rimligt.
Man behöver inte flytta, men man kan behöva hitta andra sätt att ta sig dit man vill.

Men jag håller inte med dig. Ibland drabbas man av regeländringar och byggnationer. Så enkelt är det. Möjligtvis skulle man i så fall kunna lösa det med någon dispens för det fåtal som verkligen behöver ta sin epa till skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in