Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Då är mitt råd till henne att tänka sig för. Att vara hemmavarande måste vara något man verkligen vill göra, för det är osäkert i dagens samhälle, samt att det måste vara ett gemensamt och välförankrat beslut partners emellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Min man är min man och därför såklart bäst. Men det var dessa funderingar jag ville sätta i hennes huvud - vill hon vara hemmafru måste hon verkligen vilja vara det. Inte bara inte vilja jobba. Inte bara vilja leva i lyx. För söker hon en man enbart efter hans inkomst blir det sällan bra. För att leva ett helt liv ihop måste man vara kompatibla på alla plan. Och livet händer. Vad händer om maken förlorar jobbet? Älskar hon inte honom mer om han inte längre kan bjuda henne lyx? Vill hon inte vara hemma och ta hand om hem och barn om hon måste budgetera? Det är lätt att hon ångrar sig och blir bitter om hon inte helhjärtat vill vara hemmafru eller om hon inte helhjärtat älskar sin man i lust och nöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Helst vill jag vara det i USA eftersom där finns män med helt andra pengar än toppskiktet i Sverige. Jag har tänk på det med mina föräldrar, och det skulle kännas okej. Är min man rik så kan vi ju hälsa på ofta och bjuda över dom ofta med.
Jag har tänkt på annat också.
Det är bättre med en halvrik man än en man som inte är rik. Drömmen är en jätterik man. Jag får ju se vad det blir, det går inte att styra kärlek eller slumpen själv. Det enda jag kan göra är att försöka se till att jag hamnar i samma rum som så många rika män som möjligt.
Kan du ge mig ett eller flera exempel på saker Incendio sagt som är vettigt att veta som hemmafru? Vad jag sett kan jag inte hitta en enda sådan sak nämligen. Hon upplevs snarare vara rätt bitter, kanske tar hon ut detta på barnen och mannen? Hon verkar inte vara en hustru som är "kåt, glad och tacksam", om man får skoja lite.
Jag har arbetslivserfarenhet. Jag tycker också att min man ska pensionsspara åt mig.
Det där ändrar sig när du väl får barn... Tro mig på mitt ord. Det är bra att ha närheten till barnens mor och farföräldrar då.
Finns fler halvrika män som har tillräckligt god inkomst för att själva kunna försörja familjen på sin egen lön. Det blir inget lyxliv, men tillräckligt lyxigt. Bättre du satsar på en halvrik svensk man, helt klart.
Läs hennes ovanstående inlägg. Där ger hon goda råd till dig, fast de var skrivna till andra skribenter. Jag har fetat råden.
Du behöver även ha en "fot inne" i arbetslivet. Incendio, har jag för mig, jobbar tex. lite ideellt. Vilket ger henne kontakter och även gör så att hon har "en fot inne". Att jobba en dag i veckan är inte fel. Du håller dig uppdaterad med vad som händer i din bransch, du knyter kontakter etc. Så om det blir skilsmässa eller din make dör etc. Så har du lättare att få ett arbete och kunna försörja dig själv. Det är en viktig försäkring.
Bra att du tänker låta din make pensionsspara åt dig. Så att du inte lever lyxliv nu och slutar som fattigpensionär om han väljer att ta ut skilsmässa.