2025-03-26, 17:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Hur viktigt är mannens utseende och ålder för dig? I värsta fall kan du gå uppåt i åldrarna.

Hur snygg han är är inte viktigt för mig, tar gärna någon som är en 5a. Av någon anledning brukar jag inte attraheras av pretty boys som är för snygga. Däremot gillar jag långa och lite större killar (ej gymbulkiga), som gärna får ha generöst med hår på bröst, skägg och huvud.
Jag vill helst träffa någon som är 5-10 år äldre än mig. Men inte mer än så. Jag vill att vi ska vara hyfsat lika i sinnet och inte flera generationer ifrån varandra. Sen dessutom, om en man har tjänat ihop bra med pengar redan vid 35 år vs en man som gjort det först vid 50 år, så kanske den första mannen är bättre på det
Citera
2025-03-26, 17:24
Medlem
halaltarzans avatar
Sofia har ju naturligtvis slängt ut dragen efter rika karlar på exakt rätt ställe, på Flashen. Nej, jag skulle nog uppskatta att bra många av de som sitter här hela dagarna är ekonomist oberoende och lever på antingen räntor, aktieutdelningar eller egna företag som sköter sig själv och bara genererar pengar. Det kommer bli bra det här tjejen.
Citera
2025-03-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Då är mitt råd till henne att tänka sig för. Att vara hemmavarande måste vara något man verkligen vill göra, för det är osäkert i dagens samhälle, samt att det måste vara ett gemensamt och välförankrat beslut partners emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Min man är min man och därför såklart bäst. Men det var dessa funderingar jag ville sätta i hennes huvud - vill hon vara hemmafru måste hon verkligen vilja vara det. Inte bara inte vilja jobba. Inte bara vilja leva i lyx. För söker hon en man enbart efter hans inkomst blir det sällan bra. För att leva ett helt liv ihop måste man vara kompatibla på alla plan. Och livet händer. Vad händer om maken förlorar jobbet? Älskar hon inte honom mer om han inte längre kan bjuda henne lyx? Vill hon inte vara hemma och ta hand om hem och barn om hon måste budgetera? Det är lätt att hon ångrar sig och blir bitter om hon inte helhjärtat vill vara hemmafru eller om hon inte helhjärtat älskar sin man i lust och nöd.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Helst vill jag vara det i USA eftersom där finns män med helt andra pengar än toppskiktet i Sverige. Jag har tänk på det med mina föräldrar, och det skulle kännas okej. Är min man rik så kan vi ju hälsa på ofta och bjuda över dom ofta med.
Jag har tänkt på annat också.

Det är bättre med en halvrik man än en man som inte är rik. Drömmen är en jätterik man. Jag får ju se vad det blir, det går inte att styra kärlek eller slumpen själv. Det enda jag kan göra är att försöka se till att jag hamnar i samma rum som så många rika män som möjligt.

Kan du ge mig ett eller flera exempel på saker Incendio sagt som är vettigt att veta som hemmafru? Vad jag sett kan jag inte hitta en enda sådan sak nämligen. Hon upplevs snarare vara rätt bitter, kanske tar hon ut detta på barnen och mannen? Hon verkar inte vara en hustru som är "kåt, glad och tacksam", om man får skoja lite.

Jag har arbetslivserfarenhet. Jag tycker också att min man ska pensionsspara åt mig.

Det där ändrar sig när du väl får barn... Tro mig på mitt ord. Det är bra att ha närheten till barnens mor och farföräldrar då.

Finns fler halvrika män som har tillräckligt god inkomst för att själva kunna försörja familjen på sin egen lön. Det blir inget lyxliv, men tillräckligt lyxigt. Bättre du satsar på en halvrik svensk man, helt klart.

Läs hennes ovanstående inlägg. Där ger hon goda råd till dig, fast de var skrivna till andra skribenter. Jag har fetat råden.

Du behöver även ha en "fot inne" i arbetslivet. Incendio, har jag för mig, jobbar tex. lite ideellt. Vilket ger henne kontakter och även gör så att hon har "en fot inne". Att jobba en dag i veckan är inte fel. Du håller dig uppdaterad med vad som händer i din bransch, du knyter kontakter etc. Så om det blir skilsmässa eller din make dör etc. Så har du lättare att få ett arbete och kunna försörja dig själv. Det är en viktig försäkring.

Bra att du tänker låta din make pensionsspara åt dig. Så att du inte lever lyxliv nu och slutar som fattigpensionär om han väljer att ta ut skilsmässa.
Citera
2025-03-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Hon nöjer sig inte med en medelmåtta.

En halvrik snubbe behöver inte vara en medelmåtta. Han är halvrik. Och kan ha flera andra attribut som gör honom till en spännande och bra make för henne.
Citera
2025-03-26, 17:32
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är tryggare och mer förmånligt att ha barn i Sverige. Men så länge man inte är fattig när man bor i USA, utan t.o.m. rik, så går det också bra.

Jag tänker mer på närheten till din ursprungsfamilj. Bor du i USA med make och barn, så kommer inte dina barn få någon närmre kontakt med sina morföräldrar. Hela din sida av släkten blir bokstavligt talat "avlägsna släktingar". Medans hans släkt blir nära era barn. Du kommer leva din makes liv, fullt ut. Leva av hans pengar, leva med hans ursprungsfamilj. Om det börjar skava för dig, så är du fast i USA pga. gemensamma barn. Och långt bort från ditt eget liv... Så tänk dig mycket noga för.

Bättre du lever av din makes pengar i Sverige. Så att du har en egen grund och ursprung att stå på om er relation börjar skava. Av samma anledning är det även bra att du har en fot inne i arbetslivet. Jobba en dag i veckan tex. Och att din make pensionssparar åt dig.

Du måste se till att du kommer landa så mjukt som möjligt, om ert förhållande skulle krascha. Och du landar definitivt mjukare här i Sverige, än i USA.
Citera
2025-03-26, 17:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag tänker mer på närheten till din ursprungsfamilj. Bor du i USA med make och barn, så kommer inte dina barn få någon närmre kontakt med sina morföräldrar. Hela din sida av släkten blir bokstavligt talat "avlägsna släktingar". Medans hans släkt blir nära era barn. Du kommer leva din makes liv, fullt ut. Leva av hans pengar, leva med hans ursprungsfamilj. Om det börjar skava för dig, så är du fast i USA pga. gemensamma barn. Och långt bort från ditt eget liv... Så tänk dig mycket noga för.

Bättre du lever av din makes pengar i Sverige. Så att du har en egen grund och ursprung att stå på om er relation börjar skava. Av samma anledning är det även bra att du har en fot inne i arbetslivet. Jobba en dag i veckan tex. Och att din make pensionssparar åt dig.

Du måste se till att du kommer landa så mjukt som möjligt, om ert förhållande skulle krascha. Och du landar definitivt mjukare här i Sverige, än i USA.

På det fetmarkerade sa du någonting jag inte har hunnit tänka på. Jag får se till att integrera mig så mycket jag kan, skaffa vänner och kontakter osv, så att jag vid ev. skilsmässa har ett liv och stöd att få i USA, och inte bara från dom i Sverige. Resten har jag tänkt på. Tack för dina tips.
Citera
2025-03-26, 17:45
Medlem
Citat:
På det fetmarkerade sa du någonting jag inte har hunnit tänka på. Jag får se till att integrera mig så mycket jag kan, skaffa vänner och kontakter osv, så att jag vid ev. skilsmässa har ett liv och stöd att få i USA, och inte bara från dom i Sverige. Resten har jag tänkt på. Tack för dina tips.

En annan tanke är väl om du skulle kunna få någon rik make i ett land nära Sverige? Fortfarande att du bygger upp ditt egna liv och nätverk i det landet och känner dig förankrad där och trygg. Men ändå har rätt nära hem till Sverige och dina föräldrar och ditt liv här.

Men bäst är ju givetvis att du finner en make här som är tillräckligt välbärgad för att kunna försörja dig och era eventuella barn på sin egen lön. Och kanske även kunna erbjuda lite lyx och flärd.

Men var du än träffar en make: se till att du har en fot inne i arbetslivet. Och se till att han pensionssparar åt dig. Se till att du har den försäkran och den garderingen om något skulle skita sig.

Och i övrigt: lycka till! Hoppas du finner kärleken och får leva ett fint och meningsfullt liv med din make och era eventuella barn!
Citera
2025-03-26, 17:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det där ändrar sig när du väl får barn... Tro mig på mitt ord. Det är bra att ha närheten till barnens mor och farföräldrar då.

Finns fler halvrika män som har tillräckligt god inkomst för att själva kunna försörja familjen på sin egen lön. Det blir inget lyxliv, men tillräckligt lyxigt. Bättre du satsar på en halvrik svensk man, helt klart.

Läs hennes ovanstående inlägg. Där ger hon goda råd till dig, fast de var skrivna till andra skribenter. Jag har fetat råden.

Du behöver även ha en "fot inne" i arbetslivet. Incendio, har jag för mig, jobbar tex. lite ideellt. Vilket ger henne kontakter och även gör så att hon har "en fot inne". Att jobba en dag i veckan är inte fel. Du håller dig uppdaterad med vad som händer i din bransch, du knyter kontakter etc. Så om det blir skilsmässa eller din make dör etc. Så har du lättare att få ett arbete och kunna försörja dig själv. Det är en viktig försäkring.

Bra att du tänker låta din make pensionsspara åt dig. Så att du inte lever lyxliv nu och slutar som fattigpensionär om han väljer att ta ut skilsmässa.

Det triggar mig att Incendios alla "råd" har i utgångspunkt i att jag inte har tänkt på någonting alls och att hennes omdöme skulle vara bättre än mitt. Jag tycker vissa av dina råd också tenderar att ha denna utgångspunkt, men inte alla.
Citera
2025-03-26, 17:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
En annan tanke är väl om du skulle kunna få någon rik make i ett land nära Sverige? Fortfarande att du bygger upp ditt egna liv och nätverk i det landet och känner dig förankrad där och trygg. Men ändå har rätt nära hem till Sverige och dina föräldrar och ditt liv här.

Men bäst är ju givetvis att du finner en make här som är tillräckligt välbärgad för att kunna försörja dig och era eventuella barn på sin egen lön. Och kanske även kunna erbjuda lite lyx och flärd.

Men var du än träffar en make: se till att du har en fot inne i arbetslivet. Och se till att han pensionssparar åt dig. Se till att du har den försäkran och den garderingen om något skulle skita sig.

Och i övrigt: lycka till! Hoppas du finner kärleken och får leva ett fint och meningsfullt liv med din make och era eventuella barn!

Detta inlägg uppskattades väldigt mycket Kanske ska man kika på även Spanien, Italien, Frankrike... Men har ingen uppfattning om vilka pengar som finns där i förhållande till tex amerikanare.
Citera
2025-03-26, 19:13
Medlem
Citat:
Hittar jag ingen jätterik man så får jag söka vidare, det kommer få bli den rikaste mannen jag kan hitta som jag också vill älska.

Jag drömmer ju om att ha lyx och mycket pengar. Hoppas någon nån dag uppfyller min dröm.
Tja, det är ju såklart svårare att hitta och särskilt i Sverige för vi har rätt kass rikedomskultur här.
Söker du dig utomlands blir det nog lättare men du bör nog överväga att tänka om dina prioriteringar.

Söker du dig utomlands blir konkurrensen större och det är inte säkert du hittar killen ändå, i Sverige kan du hitta en kille som har det rätt gott ställt på typ 5 minuter men naturligtvis är det så att om du har det som en back-up plan och väntar för länge så kanske saker förändras.

Bästa är att göra en lista över vilken typ av lyx du vill ha och sedan överväga om du kan leva utan något av det, sänker du ribban så är det mycket lättare att hitta en kille.
En partner på en juristbyrå/revisionsbyrå kan också tjäna rätt bra och vi har gott om företagare i Sverige, en sån är absolut inte svår att hitta.

Best of luck
Citera
2025-03-27, 10:47
Medlem
Citat:
Detta inlägg uppskattades väldigt mycket Kanske ska man kika på även Spanien, Italien, Frankrike... Men har ingen uppfattning om vilka pengar som finns där i förhållande till tex amerikanare.

Kanske testa Monaco eller Luxemburg?
Citera
2025-03-27, 15:25
Medlem
Incendios avatar
Citat:

Jag har arbetat innan och jag har och har haft många ideella uppdrag. Just nu är jag fotbollstränare och "råkar" hel tiden ta på mig andra uppdrag inom klubben och jag kan tänka mig att jobba där i framtiden. Jag är även engagerad i en typ av hembygdsförening och i ett politiskt parti. Jag har varit söndagsskoleläre till och från i typ 15 år, volontärat på ålderdomshem och lite annat. Visst är det, som du säger, bra sätt att skapa kontakter och "få in en fot", men det är även viktigt som hemmavarande att ha något som är ens eget. Det kan vara så enkelt som en hobby, men ett ideellt engagemang är också bra. Även detta är något som ts bör tänka på för sitt eget välmåendes skull. Här är relationen viktig. Vad tycker hennes man om hon hittar ett engagemang som hon tycker är så roligt och som tar mer och mer tid? Allt sådant är viktigt att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in