2025-05-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som det står i texten du citerar ".. i marker där det finns vilt.", vilket i praktiken innebär ute i skogen eller motsvarande och inte hemma i trädgården.

Det finns ingen lag om att hundar ska hållas kopplade hemma eller en överallt annars.
Precis dock finns det om jag inte minns helt fel undantag för tex SBK hundar under träning, hundar som deltar i prov osv. Många bruksprov går ju i skogsmark mitt i sommaren eller under den perioden som koppeltvång normalt råder i skog och mark.
Citera
2025-05-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpetsnazGRU
Om trädgården är inhägnad med höga staket och hunden hålls under uppsikt kan den vara fri där. Men det är olagligt att släppa hunden lös på en stor bondgård.

Nu handlar tråden om "hundägare på landet" och inte i storstaden. Ute på landet finns det vilt överallt, så hundägare bör hålla sina hundar kopplade om de inte vill riskera att de avlivas. I storstäderna finns det vilt i parker och grönområden så även där gäller det att hålla hundarna kopplade.
Fast grönområden I storstad tror jag räknas som tätbebyggt område då de ligger i staden och på landet så får du ha hunden lös hur mycket du vill på din egen tomt staket eller ej så länge du uppfyller kraven om strikt hundägaransvar.

Det finns ju hur mycket bönder och folk på landet med större tomter som inte är inhägnade och många av dem har ju hund.

Så länge hunden håller sig på tomten och inte rymmer och ställer till ofog så är det lugnt.
Citera
2025-05-15, 23:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Om löplina, det är lustigt. Nu ville min Schäfertik rusa när jag höll i henne, det rök nästan i händerna på mig och jag fick brännsår i händerna.

Det kräver en viss bromskraft för att få stopp på en rusande Schäfertik som väger in vid 28 kg.

De kan ha extremt svårt att tåla katter, man kan tvingas att klättra i träd för att ta ned dem.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-15 kl. 23:54.
Citera
2025-05-15, 23:51
Medlem
Citat:
Fel, du har brutit mot lagen om din hund jagat en kanin. Då ska hunden avlivas. Lagtexten innebär i praktiken att hunden måste vara kopplad om du är ute och går med den. Det är extra känsligt att hunden jagar vilt under perioden de har ungar. Givetvis är du skyldig ha hunden under kontroll under resten av året också.
Nej ingen hund avlivas för att den har jagat en kanin eller annat vilt under den tiden koppeltvång inte råder i skog och mark däremot kan du få böter om den gör det under den tiden på året den ska vara kopplad.

Dödar den ett vilt under vilken tid på året som helst så kan du dock åka på jaktbrott om detta uppmärksammas och det görs en sak av det men inte ens då avlivas hunden men du som ägare får stå till svars för det rent juridiskt.
Citera
2025-05-15, 23:54
Medlem
Citat:
Exakt, det är min poäng. Om hunden är kopplad uppfyller du lagkravet. Lagen specificerar inte hur du ska förhindra hunden från att jaga djur. Att ha hunden i en bur skulle också uppfylla lagkravet.

Alla djurvänner bryr sig. Lösa hundar hotar vilda djur. Din tomt måste vara en inhägnad med staket hunden inte kan hoppa över. Du måste ha uppsikt hela tiden över hunden från där du arbetar. När brevbäraren kommer måste du gå ut och koppla hunden.
Svar nej så länge hunden inte rent fysiskt ofredar någon på ett mindre trevligt sätt och dit hört inte att tex skälla utan nu pratar vi om att åsamka skada.
Citera
2025-05-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det skulle det inte då det i sig skulle vara en olaglig handling eftersom det är olagligt för privatpersoner att förvara hundar i bur i Sverige annat än vid väldigt specifika tillfällen.

https://lagen.nu/sjvfs/2019:28

Med tanke på hur dålig koll du faktiskt har och hur många osanningar du kommit med kanske det är bäst för alla om du bara slutar kommentera ämnet helt och hållet.
Ja burlagen kom väl runt 06 om jag inte minns fel.

Idag är det dock ok på tävling, utställning och träning samt på veterinärvårdispens inomhus om hunden enligt veterinär bör hållas i bur under en konvalescensperiod.
Citera
2025-05-16, 00:01
Medlem
Citat:
I punkt 4 framgår det att hunden får hållas i bur under transport. Transportera hunden i en bur eller håll den kopplad! Polisens hundförare har hundar i bur i polisbilen hela dagarna när de kör runt.

Det finns många hundägare som helt ignorerar lagen. Men då ska ni inte klaga i massmedia när polisen kommer och avlivar era hundar.
Vad du missar är att även polisen måste stanna och tex ta ut och rasta sina hundar med vissa tidsintervaller under ett arbetspass. Inte ens de kan ha en hund i en bilbur för länge.
Citera
2025-05-16, 00:05
Medlem
Citat:
Brevbäraren var en liknelse. Det kan komma in folk på tomten och då måste hunden kopplas. Om trädgården inte är inhägnad måste hunden alltid vara kopplad. Det finns långa koppel som du kan använda.

Det händer oftast bara om man dricker för mycket och kör ner i ett dike och somnar där. Jag förstår att begränsningen kan bli ett problem för personer som har sådana vanor.
Nej det händer hela tiden på tex en vanlig brukshundsklubb eller framförallt på tävling att hunden kan förvaras i bilburen dock inte mer än tre timmar åt gången. Det fina här är även att vanlig bur är tillåten om du av någon anledning inte vill ha den i bilen.
Citera
2025-05-19, 16:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Vår hund attackerade aldrig människor, i synnerhet ej våra vuxna grannar eller deras ungar. Dock så var hon Dominant, Drottningen i grannskapet och krävde underdånighet av alla andra tikar. Hanhundar kunde hon vifta på svansen åt, leka med, såvida de ej försökte bestiga henne när hon ej löpte, för då kunde de få sig ett bett så att det gjorde ont och sent glömma.

Hon hade svårt att tåla katter dock, det var jobbigt att klättra upp i ett högt träd för att locka ned katten på ryggen och göra grannkvinnan litet gladare.

När en dominant tik interagerar med en mindre dominant tik, så sänker den underordnade tiken huvudet, sticker svansen mellan benen, fäller öronen, hukar i kroppen, kan inte se den andra tiken i ögonen, vänder bort huvudet och går mycket sakta bort för att ej irritera eller utlösa en mindre attack.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-19 kl. 17:00.
Citera
2025-05-19, 17:12
Medlem
Knivur-273s avatar
En söt 10 eller 11-årig flicka verkligen älskade att leka dragkamp med vår Schäfertik. Nu kom hon in i huset och storgrät med ett bitmärke i magskinnet. Inget blod dock. Vi undrade vad fan detta var, men flickan bedyrade att det var av misstag, för hon hade hållit käppen mot magen och hunden fick av misstag tag lite i skinnet på henne. En klok flicka som förstod allt och hunden var utan skuld.

Jag har själv lekt dragkamp och fingerade attacker mot käppar och blivit biten i armen och det kan göra ont om hunden missar litet i bettet när man lurar eller fintar dem, även med en dunstoppad skinnjacka.

De förstår att de klantat sig, när man skäller på dem, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-19 kl. 17:18.
Citera
2025-05-22, 21:09
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vår hund attackerade aldrig människor, i synnerhet ej våra vuxna grannar eller deras ungar. Dock så var hon Dominant, Drottningen i grannskapet och krävde underdånighet av alla andra tikar. Hanhundar kunde hon vifta på svansen åt, leka med, såvida de ej försökte bestiga henne när hon ej löpte, för då kunde de få sig ett bett så att det gjorde ont och sent glömma.

Hon hade svårt att tåla katter dock, det var jobbigt att klättra upp i ett högt träd för att locka ned katten på ryggen och göra grannkvinnan litet gladare.

När en dominant tik interagerar med en mindre dominant tik, så sänker den underordnade tiken huvudet, sticker svansen mellan benen, fäller öronen, hukar i kroppen, kan inte se den andra tiken i ögonen, vänder bort huvudet och går mycket sakta bort för att ej irritera eller utlösa en mindre attack.
Detta strider måhända mot "Feminismen", haha.
Men andra små tikar kan gärna flyga på och hugga, trots att de är så små och förstår ej konsekvensen, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 21:12.
Citera
2025-05-22, 21:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Min kopplade Schäfertik blev helt utan anledning attackerad av en lös jakthund, en hane. Han jagade henne runt mina ben och högg allt vad han kunde i mitt ben och hennes. Pälsen rök i hennes bakben eller svans.

Jag funderade på att sparka eller stampa den lille fan till döds, innan ägaren kom och fick kontroll på den.

Han sade att den var väldigt skarp och brukade ta död på skadskjuta rådjur.
Man kan undra om vad det är för fel på mindre hanhundar som attackerar större tikar med mord i sinnet och biter ursinnigt även på människor ?

Han fick betala en hundralapp för stelkrampssprutan men 500 kronor hade varit mer adekvat.

En lös Schäferhanne skulle sprungit fram och skällt i glädje och uppmanat till lek, luktat under svansen kort och velat springa runt och leka, skällande i glädje.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-22 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in