2025-03-24, 08:39
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Läs på ordentligt så hittar du att lagen säger inte att hundar ska vara kopplade. Om de däremot jagar en kanin på fel plats under tiden du anger, kan du ha brutit mot lagen om uppsikt. Det gäller för övrigt under vilken tid på året som helst.
Fel, du har brutit mot lagen om din hund jagat en kanin. Då ska hunden avlivas. Lagtexten innebär i praktiken att hunden måste vara kopplad om du är ute och går med den. Det är extra känsligt att hunden jagar vilt under perioden de har ungar. Givetvis är du skyldig ha hunden under kontroll under resten av året också.
Citera
2025-03-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpetsnazGRU
Fel, du har brutit mot lagen om din hund jagat en kanin. Då ska hunden avlivas. Lagtexten innebär i praktiken att hunden måste vara kopplad om du är ute och går med den. Det är extra känsligt att hunden jagar vilt under perioden de har ungar. Givetvis är du skyldig ha hunden under kontroll under resten av året också.
Svårt att jaga kaniner med hund i koppel ..... speciellt under jord, vilket man får göra året runt och utan att avliva hunden.
Citera
2025-03-24, 09:33
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vem fan bryr sig?

Jag bor på landet och har min hund lös året runt.

Faktum är att han är lös just nu ute på tomten medans jag sitter här inne i värmen och jobbar.
Citera
2025-03-24, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Svårt att jaga kaniner med hund i koppel ..... speciellt under jord, vilket man får göra året runt och utan att avliva hunden.
Exakt, det är min poäng. Om hunden är kopplad uppfyller du lagkravet. Lagen specificerar inte hur du ska förhindra hunden från att jaga djur. Att ha hunden i en bur skulle också uppfylla lagkravet.
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vem fan bryr sig?
Faktum är att han är lös just nu ute på tomten medans jag sitter här inne i värmen och jobbar.
Alla djurvänner bryr sig. Lösa hundar hotar vilda djur. Din tomt måste vara en inhägnad med staket hunden inte kan hoppa över. Du måste ha uppsikt hela tiden över hunden från där du arbetar. När brevbäraren kommer måste du gå ut och koppla hunden.
Citera
2025-03-24, 18:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Nu handlar tråden om "hundägare på landet" och inte i storstaden. Ute på landet finns det vilt överallt, så hundägare bör hålla sina hundar kopplade om de inte vill riskera att de avlivas. I storstäderna finns det vilt i parker och grönområden så även där gäller det att hålla hundarna kopplade.

Ja, jag vet vad tråden handlar om. Din villfarelse om att hundar kan avlivas i tid och otid kan du släppa för den bottnar inte i någon sanning. Det är endast i extremfall avlivning skulle kunna bli aktuellt och då först efter att övriga åtgärder inte uppfyllt önskad effekt.

Det finns ett strikt hundägaransvar som har till syfte att reglera det där. Tanken är att en hundägare som tar fullt ansvar - likt det h*n är tvungen enligt lagen - själv ska kunna avgöra och bedöma riskerna med att möjliggöra för hunden att agera på sätt som är förenligt med lagen. I praktiken innebär det att en hund som inte jagar, förföljer, eller stör vilt eller på andra sätt riskerar att bryta mot lagen kan lämnas fri och okopplad oavsett var. Dock kan lokala föreskrifter kräva annat.

Men på annat än allmän plats så som i en privat trädgård kan inte detta krav ställas.

Citat:
"Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund ska hållas kopplad. Lag (2022:186).
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2007-1150/

Om du menar annorlunda får du komma med tillförlitlig oberoende källa som styrker ditt påstående.

Citat:

Var menar du att du finner lagstöd för att hunden ska avlivas?

Det är en hel del åtgärder som åläggs ägaren innan avlivning blir aktuell.

Det finns vanligen lokala (Kommuner kan fatta beslut kring dylikt.) föreskrifter som reglerar huruvida hundar skall hållas kopplade. Men det finns ingen lag som kräver att hundar faktiskt ska hållas kopplade annat än i renbetesland där rennäringslagen ställer det kravet.

Det finns inte ens något lagkrav på att hundar ska vara kopplade ute i skog och mark under vår och sommar.

Inte ens Naturvårdsverket delar din syn på hur lagen ska tolkas och tillämpas.

Citat:
"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden den 1 mars till den 20 augusti.
I praktiken ska hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.
"
https://www.naturvardsverket.se/amne...r%C3%A5n%20dig.
Citera
2025-03-24, 18:09
Medlem
Citat:
Exakt, det är min poäng. Om hunden är kopplad uppfyller du lagkravet. Lagen specificerar inte hur du ska förhindra hunden från att jaga djur. Att ha hunden i en bur skulle också uppfylla lagkravet.

Alla djurvänner bryr sig. Lösa hundar hotar vilda djur. Din tomt måste vara en inhägnad med staket hunden inte kan hoppa över. Du måste ha uppsikt hela tiden över hunden från där du arbetar. När brevbäraren kommer måste du gå ut och koppla hunden.

Du märker ord och har inte detaljkoll på vad lagen säger. Man får alltså vid jakt släppa ner en hund, utan koppel, i ett kaninbo även under Mars - Augusti.
Om en hund är på din tomt och springer fram till ett staket och skäller på en brevbärare som är på andra sidan staketet, behöver man inte göra ett dugg.
Men jag förstår vad du är ute efter och generellt är det bäst att ha sin hund kopplad. Men undantagen är många och likaså hundarnas samt ägarnas förmåga att inte störa i naturen. Tex. är jag med vid en del eftersök. Det är ett av de undantag som finns. Beroende på vilt och vilken hund vi använder, händer det att vi har hunden lös och "endast uppsikt" mha. pejl.
Citera
2025-03-24, 18:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Nej, det skulle det inte då det i sig skulle vara en olaglig handling eftersom det är olagligt för privatpersoner att förvara hundar i bur i Sverige annat än vid väldigt specifika tillfällen.

Citat:
"14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling.
Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
"

https://lagen.nu/sjvfs/2019:28

Med tanke på hur dålig koll du faktiskt har och hur många osanningar du kommit med kanske det är bäst för alla om du bara slutar kommentera ämnet helt och hållet.
Citera
2025-03-24, 19:04
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det finns inte ens nåt staket runt min tomt och hunden jag har har jag både för sällskap, jakt och självförsvar och jag avgör själv hur den ska skötas.

Vad lagen säger och vad luffare som du tycker skiter jag fullständigt i.
Citera
2025-03-24, 19:25
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det skulle det inte då det i sig skulle vara en olaglig handling eftersom det är olagligt för privatpersoner att förvara hundar i bur i Sverige annat än vid väldigt specifika tillfällen.
I punkt 4 framgår det att hunden får hållas i bur under transport. Transportera hunden i en bur eller håll den kopplad! Polisens hundförare har hundar i bur i polisbilen hela dagarna när de kör runt.
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det finns inte ens nåt staket runt min tomt och hunden jag har har jag både för sällskap, jakt och självförsvar och jag avgör själv hur den ska skötas.

Vad lagen säger och vad luffare som du tycker skiter jag fullständigt i.
Det finns många hundägare som helt ignorerar lagen. Men då ska ni inte klaga i massmedia när polisen kommer och avlivar era hundar.
Senast redigerad av SpetsnazGRU 2025-03-24 kl. 19:31.
Citera
2025-03-24, 19:38
Medlem
Incendios avatar
Valsa inte in på hundens revir oinbjuden så går det nog bra. Det känns som om de flesta olyckor med hundar och mellan hundar sker i hundparkerna i stan.
En vän till mig bor på landet och har världens finaste Berger picard. Vovsen är en utmärkt vakthund och står grinden öppen mot vägen och det går förbi någon okänd springer hunden fram till grinden och spänner ögonen i den förbipasserande, men han skäller inte ens så länge ingen försöker gå in på tomten. Brevbärare kan lämna posten i lådan vid staketet och hunden rör sig inte en centimeter mot dem. De få gånger någon okänd har gått in på tomten tränger hunden in personen i ett hörn, parkerar sig framför och ger ett skall tills min vän eller hans fru kommer.
Citera
2025-03-24, 19:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
I punkt 4 framgår det att hunden får hållas i bur under transport. Transportera hunden i en bur eller håll den kopplad! Polisens hundförare har hundar i bur i polisbilen hela dagarna när de kör runt.

Det finns många hundägare som helt ignorerar lagen. Men då ska ni inte klaga i massmedia när polisen kommer och avlivar era hundar.

Så... Du tror alltså att poliser i tjänst och privatpersoner har samma regelverk att förhålla sig till...

Well, då är du ju dummare än vad du hittills lyckats förmedla.

Kan du inte läsa heller?
Det är om bilen står stilla hunden inte får förvaras i den mer än tre timmar åt gången.

Det finns för övrigt garanterat inte en enda hundförare inom polisen som har sin hund i transportburen i bilen under hela arbetspasset utan att ta ut den en enda gång.

" .. när polisen kommer och avlivar era hundar."

Då är det väl bara att skjuta polisen med det privata tjänstevapnet alla har.

Du har verkligen inte en aning om vad du skriver. Kanske lika bra att du trycker på snooze och somnar om. Du gör bara bort dig mer och mer för varje inlägg.
Citera
2025-03-24, 19:43
Medlem
klengass avatar
Brevbäraren på landet brukar inte ha några större problem med hundar eftersom posten delas ut med bil. Dessutom sitter ofta postlådorna någon kilometer från tomtgränsen. Frågan är om Ts varit på landet någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in